Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

In de vlieger zeiden ze nochtans duidelijk dat het papieren exemplaar was voor wie het niet digitaal gedaan had of kon doen. Of voor wie al een papieren exemplaar had maar deze moest afgeven.

Dus gewoon digitaal invullen en qr tonen en je kon door
I know, maar had hier gelezen dat je soms door BRU kon zonder PLF dan, dan moet de overheid niet alles weten waar je hebt gezeten enz :) Of dat je toch in Q moet voor god weet welke reden..

Toch maar een reisje Spanje geboekt, maar heb wel paar vragen over dat FCS document:

1) We reizen met 2 personen uit ander gezin. Vullen we dit best apart in of lukt het best met zo'n gezamenlijk exemplaar?

2) Op de website van Sunweb staat dat je digitaal moet ondertekenen. Maar in geen enkele instructievideo vind'k hier iets van terug, daar kan je gewoon de QR downloaden als alles netjes ingevuld is. Weet iemand hoe het zit? En zo ja, via wat moet je digitaal tekenen?

digitaal ondertekenen??? nee gewoon digitaal invullen en je krijgt een qr code gegenereerd die je ofwel afdrukt, ofwel op je gsm toont.

en oppassen, want er zijn al weer veel fake website's in omloop die daar geld voor vragen.... dit is dus GRATIS.

Best ook dat FCS document afdrukken want de app lijkt me buggy te zijn...
Ik heb het gewoon via de site ingevuld op mijn smartphone ( enfin, het meeste eerst op PC), en dan krijg je de mails toegestuurd met QR codes.
@apzoeir volgens mij kan je wel die Group form nemen. Heel veel verschil is er niet hoor, gewoon dat 1 persoon alle mails krijgt ipv iedereen individueel. Op zich is het evenveel werk:)

Op HLN.be en nieuwsblad.be viel te lezen dat er vele goedkope vliegtickets te rapen vielen.

Iemand bijzonder goedkope ticketprijzen al gevonden online? Misschien interessant om deze te delen?

Op HLN.be en nieuwsblad.be viel te lezen dat er vele goedkope vliegtickets te rapen vielen.

Iemand bijzonder goedkope ticketprijzen al gevonden online? Misschien interessant om deze te delen?
Hier niet bijzonder goedkoop, maar op onze pakketreis naar Turkije via Tui toch ongeveer 150€/man besparing gedaan na herboeking, origineel geboekt in mei.

Eerst vertrokken we op vrijdag om de vrijdag erop met een avondvlucht terug te keren.
Mijn nicht checkte de vluchten eens en zag dat de terugvlucht niet meer ‘s avonds ging zijn.

Ze heeft dan eens verder gekeken en met vertrek 2 dagen later van zondag naar zondag zijn we dus 150€/man goedkoper.
Daarvoor wil ik gerust 2 dagen later vertrekken :)
Normaal was vertrek op zondag duurder, nu dus niet.

‘T komt ook beter uit, ik ging werken tot donderdag en dan ‘s nachts vertrekken.
Nu kan ik dus de zaterdag nog bepaalde dingen op het gemak regelen.

Hoe zijn momenteel de regels voor reizen naar NL (centerparcs) met de auto?
Behalve de belgische plf bij terugkomst denk ik niet dat er nog iets voor NL geld.

Voor uk las ik dat ze spreken van het afschaffen van die testen vooraf en bij aankomst, maar vind het precies niet meer terug..?

Hoe zijn momenteel de regels voor reizen naar NL (centerparcs) met de auto?
Behalve de belgische plf bij terugkomst denk ik niet dat er nog iets voor NL geld.

Voor uk las ik dat ze spreken van het afschaffen van die testen vooraf en bij aankomst, maar vind het precies niet meer terug..?
Test ter plaatste blijft, test voor vertrek wordt vanaf 4 oktober afgeschaft (mits volledig gevaccineerd)

Ugh, onze baby vandaag met koorts opgestaan. Hopelijk morgen geen miserie om het vliegtuig te nemen ( Lille - Nice )... In't ziekenhuis hebben ze nog snel een corona testje gedaan ( maar via snot, geen PCR) zodat we misschien toch iets in handen hebben.
Nuja, geen idee hoe streng ze zijn voor een baby van 11 maanden.. Ook wat medicatie voordien geven om (hopelijk ) de koorts laag te houden.

FF recap van trip naar Spanje:
-Online checkin lukt niet omdat je die Spaanse health form opladen
-Health form invullen gaat niet omdat je je stoelnr moet ingeven.
-Bij BRU checkin zeggen ze dat je fictieve stoel moet kiezen ( er waren er veel die ter plaatse op hun laptop mochten beginnen). Ik had het formulier al gesaved dus nam ik plaats 1A. Ze moeten gewoon die QR code zien, ze scannen dat niet eens in...
- Vaccinatie paspoort is niet gevraagd geweest ( opladen op die Spaanse form ging niet)

- In Spanje gewoon die QR code scannen en je mocht door

-Terugkeer naar BRU: had ik hier gelezen dat je bv met en papieren PLF nog kans hebt dat er geen controle is:
1) Op vliegtuig moest je een dubbel invullen en afgeven
2) In BRU waren er 2 rijen: QR en niet QR. Niet QR natuurlijk 10x zo lang en traag. En QR lijn werd gewoon gekeken naar je QR, niet ingescand ofzo...
Compleet het tegenovergestelde hier...

Online check-in lukte perfect zonder die Spaanse health form, er stond gewoon op mijn boarding pass dat ik dat document niet had geupload maar daar heeft niemand iets over gevraagd.
Ik had dus een stoelnummer en die health form ging daardoor erg vlot. In Charleroi moest je u covidbe qr laten zien én die form voor Spanje voor je de luchthaven in mocht wandelen. Daarna niks controle meer.
In Malaga mooi aanschuiven om je QR code te laten scannen en klaar. In Spanje zelf moest je een mondmasker dragen binnen maar was er buiten niks van restrictie meer. De helft van de tijd waren ze binnen ook best los met de regels.

Terugkeer: niks controle in Malaga ivm covid en in Brussel stonden er 4 flikken die eens rap keken naar je code en mocht je door wandelen.

Buiten het feit dat het in het vliegtuig belachelijk warm werd onder dat mondmasker dus eigenlijk quasi geen last gehad (en hoop en al kwartiertje extra werk) om te reizen.

Thailand gaat vanaf 1/11 terug open voor toeristen.
Misschien toch in oktober in het oog houden om eind december te vertrekken.

Ok, goed om te weten. Ik zoek nog een bestemming voor 2 weken in november naartoe te gaan en Thailand wil ik al langer nog eens opnieuw doen. Ben benieuwd of Khao San road & co terug even toeristisch gaan zijn in november als pre-covid.

Ok, goed om te weten. Ik zoek nog een bestemming voor 2 weken in november naartoe te gaan en Thailand wil ik al langer nog eens opnieuw doen. Ben benieuwd of Khao San road & co terug even toeristisch gaan zijn in november als pre-covid.

Ik vermoed en hoop stuk minder toeristisch, ga wel nog enkele weken wachten om te boeken. De officiële bevestiging moet nog komen.

Dat gaat nog een lange tijd duren. In november gaat Khao San Road gewoon leeg zijn.

Ze gaan het plan van Phuket of de Samui eilanden volgen, lees ik. Dus ga je in de geselecteerde gebieden vrij zijn en een test bij aankomst op de luchthaven, dan in je hotelkamer wachten op negatief resultaat en dan mag je vrij binnen die zone bewegen (wel telkens in je op voorhad geboekte SHA+ gecertificeerde hotel slapen). Test je positief wordt je in quarantaine gezet.
Op dag 6-7 nog een test indien deze negatief is mag je je vrij bewegen over heel Thailand (dit was voor 1 oktober nog 14dagen met nog een extra test ook).

We gaan normaal volgende maand de familie in Duitsland bezoeken. Voorlopig is het bundesland waar we naartoe gaan rood gebied. Hoe zit dat als we terugkeren in België vanuit Duitsland? Ik dacht dat het niet nodig was om getest te worden mits bewijs van vaccinatie. Maar iemand heeft mij daar vandaag opgewezen dat er wel getest zou moeten worden. Op info-coronavirus vind ik de algemene regel zoals ik dacht dat het was: niet testen indien gevaccineerd. Op website van buitenlandse zaken vind ik van Duitsland inderdaad testen.

Athene geboekt van 10-15 november.
Ben benieuwd, eerste keer Griekenland. Komt eigenlijk door Assasins Creed Odessey te spelen begin van lockdown 1.
Toen gezegd dat ik daar es echt naar toe wilde gaan en nu komt het er dus van :D

Athene geboekt van 10-15 november.
Ben benieuwd, eerste keer Griekenland. Komt eigenlijk door Assasins Creed Odessey te spelen begin van lockdown 1.
Toen gezegd dat ik daar es echt naar toe wilde gaan en nu komt het er dus van :D
Athene is echt top! Als ge tips nodig hebt, stuurt ge maar.

Terug
Bovenaan