Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Je hebt geen visa meer nodig voor Turkije, das al meer dan een jaar afgeschaft. Ik ben in september geweest en nergens vroegen ze die visa. Ook de plf werd geen enkele keer gecontroleerd.
Merci, is inderdaad sinds maart 2020 afgeschaft zie ik :)

Ik kijk er in elk geval al naar uit, ‘t zal mijn eerste echte vakantie in een jaar tijd zijn.
 
Merci, is inderdaad sinds maart 2020 afgeschaft zie ik :)

Ik kijk er in elk geval al naar uit, ‘t zal mijn eerste echte vakantie in een jaar tijd zijn.
Daarom dat ik ook verward ben, op vele websites, alsook die van de Belgische overheid staat er dat we gewoon recht hebben op een VOA. Op vele andere websites vind ik dan weer dat we wel in het bezit moeten zijn van een e-visa(wat in mijn ogen hetzelfde is als een visa)
 
K blijf toch wel twijfelen om volgend jaar op reis te gaan. Al heb ik er echt wel nood aan. 2 jaar geleden reis nr Turkije gecancelled door corona. Vorig jaar enkel 4 dagen normandie. Dit jaar niets..
 
Daarom dat ik ook verward ben, op vele websites, alsook die van de Belgische overheid staat er dat we gewoon recht hebben op een VOA. Op vele andere websites vind ik dan weer dat we wel in het bezit moeten zijn van een e-visa(wat in mijn ogen hetzelfde is als een visa)
Ondertussen ben ik in Turkije, ik kan bevestigen dat er geen visa of Evisa meer nodig is.
Ze hebben enkel identiteitskaart gecheckt en dat was het.
Hun PLF-formulier of onze covid-certificaten bekeken ze zelfs niet.

In Belgie vroegen ze dit bij het inchecken wel maar dat zag er mij eerder een oppervlakkige visuele check uit.
Enige minpuntje was dat we 45min aan de checkin verloren, er was maar 1 bediende voor een ganse massa volk…
Na 40min kwamen ze met 3 extra af en dan ging het wel vlotter.

In het hotel is het wel goed geregeld, in binnenruimtes zoals restaurants en bars mondmasker te dragen als je rondloopt maar dat is het minste.

Aan het buffet is alles met plexi afgeschermd en moet je vragen wat je wil, borden kan je niet zelf nemen en bestek krijg je in verpakking op tafel.
Dat zorgt er ook voor dat er minder gerommeld kan worden met eten, dat zie ik nog wel min of meer zo blijven.

Al bij al redelijk normaal dus, na 1j zonder deftig verlof doet het in elk geval deugd :)
 
Volgende week zondag vertrek ik naar Tenerife.
Hoe ik het begrijp zal ik alleen een soort Spaanse plf formulier moeten invullen en geen testen moeten doen omdat ik een coronapass heb.
Klopt dit of zie ik nog iets over het hoofd?
 
De site voor het plf loopt altijd vast nadat ik allles invul en op de knop gegevens verzenden klik, iemand ervaring mee?
 
Volgende week zondag vertrek ik naar Tenerife.
Hoe ik het begrijp zal ik alleen een soort Spaanse plf formulier moeten invullen en geen testen moeten doen omdat ik een coronapass heb.
Klopt dit of zie ik nog iets over het hoofd?
Inderdaad, dit klopt om te vertrekken. Download de app SpTH (Spain Travel Health). Is veel gebruiksvriendelijker dan ons PLF.
Om terug te keren moet je natuurlijk het Belgische PLF-formulier invullen.
 
Mijne kameraad trouwt begin januari in Greenwich bij Londen. Enfin als het allemaal doorgaat.

Was daarom van plan pas alles de week ervoor te boeken. Maar nu zei em dat de eurostar dan heel duur is.

Zou het slimmer zijn om toch nu te boeken? En kunt ge dan alles nog annuleren?
Waren van plan paar daagjes Londen eraan te koppelen mja lijkt me nu geen slim idee en voor hetzelfde geld is dan alles dicht daar.
 
Mijne kameraad trouwt begin januari in Greenwich bij Londen. Enfin als het allemaal doorgaat.

Was daarom van plan pas alles de week ervoor te boeken. Maar nu zei em dat de eurostar dan heel duur is.

Zou het slimmer zijn om toch nu te boeken? En kunt ge dan alles nog annuleren?
Waren van plan paar daagjes Londen eraan te koppelen mja lijkt me nu geen slim idee en voor hetzelfde geld is dan alles dicht daar.
@arevee kan u vast wel iets vertellen hierover :unsure:
 
Mijne kameraad trouwt begin januari in Greenwich bij Londen. Enfin als het allemaal doorgaat.

Was daarom van plan pas alles de week ervoor te boeken. Maar nu zei em dat de eurostar dan heel duur is.

Zou het slimmer zijn om toch nu te boeken? En kunt ge dan alles nog annuleren?
Waren van plan paar daagjes Londen eraan te koppelen mja lijkt me nu geen slim idee en voor hetzelfde geld is dan alles dicht daar.
Eurostar valt te annuleren tot week voor vertrek, nadien ook nog paar dagen mits opleg van 40-50 euro +- .

Sinds de Omikron variant is het in Engeland verplichte PCR voor aankomst met negatief resultaat bewijs en nog één na een dag of drie mét verplichte zelfisolatie tot je het resultaat hebt.

Qua dicht zijn is het daar beter dan hier, maar voor toeristen/buitenlanders is het dus wel een "gedoe" om binnen te geraken. Geen idee hoe lang ze dat gaan behouden.
 
Als ik iets zou boeken, zou het deze keer toch met annulatieverzekering zijn. Of misschien op het laatste moment boeken. Ge weet nooit dat de regels plots veranderen vlak voor je vertrekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Toch even in de war, mijn vrouw is vorige week 3 dagen naar Italië geweest, is gevaccineerd, en heeft het PLF ingevuld. Volgens Sciensano: https://covid-19.sciensano.be/nl/procedures/bij-aankomst-belgie

Dus resident ander land, gevaccineerd, aankomen uit EU oranje of rode zone: Geen testing noch quarantaine, zelftest aangeraden indien tijdens de reis een risico gelopen werd.

En nu ontvangt ze vandaag een code om een PCR test te laten doen (van vorige week vrijdag terug, dus 4 dagen geleden), en ook een 2de volgende week.

Kan iemand dit verklaren, is de website van Sciensano niet meer up to date?
 
Toch even in de war, mijn vrouw is vorige week 3 dagen naar Italië geweest, is gevaccineerd, en heeft het PLF ingevuld. Volgens Sciensano: https://covid-19.sciensano.be/nl/procedures/bij-aankomst-belgie

Dus resident ander land, gevaccineerd, aankomen uit EU oranje of rode zone: Geen testing noch quarantaine, zelftest aangeraden indien tijdens de reis een risico gelopen werd.

En nu ontvangt ze vandaag een code om een PCR test te laten doen (van vorige week vrijdag terug, dus 4 dagen geleden), en ook een 2de volgende week.

Kan iemand dit verklaren, is de website van Sciensano niet meer up to date?
Ik zou via deze website eens kijken

Ik was dit nu net voor mezelf aan het doen (op reis buiten de EU, rode zone) en als je terugkomt van binnen de EU moet je je laten testen op dat 1 of 2 en dan 7 nogmaals maar als je van buiten de EU terugkomt enkel op dag 1 of 2, volgens wat ik lees? :thinking:
Kijk ik fout of hoe komt dat dan?

(Het zou wel makkelijk zijn om mij hier voor vertrek te laten testen precies dan moet het in BE niet meer en kan ik dezelfde dag nog gaan werken. Geen idee hoe snel ze in Brussels Airport zijn met hun resultaat anders?)

Iemand hier door het invullen van het PLF zijn/haar code voor een test al toegekregen voor hij/zij terug in België landde?
Krijg je uw code per sms of per e-mail? Aangezien ik hier een andere SIM-kaart gebruik.
 
Ik zou via deze website eens kijken

Ik was dit nu net voor mezelf aan het doen (op reis buiten de EU, rode zone) en als je terugkomt van binnen de EU moet je je laten testen op dat 1 of 2 en dan 7 nogmaals maar als je van buiten de EU terugkomt enkel op dag 1 of 2, volgens wat ik lees? :thinking:
Kijk ik fout of hoe komt dat dan?

(Het zou wel makkelijk zijn om mij hier voor vertrek te laten testen precies dan moet het in BE niet meer en kan ik dezelfde dag nog gaan werken. Geen idee hoe snel ze in Brussels Airport zijn met hun resultaat anders?)

Iemand hier door het invullen van het PLF zijn/haar code voor een test al toegekregen voor hij/zij terug in België landde?
Krijg je uw code per sms of per e-mail? Aangezien ik hier een andere SIM-kaart gebruik.
Volgens die site (Wonend in België, uit rode zone EU, gevaccineerd) zou ze ook geen test moeten doen. Ofwel zie ik iets verkeerd, ofwel is er ergens iets misgelopen?
 
Ik zou via deze website eens kijken

Ik was dit nu net voor mezelf aan het doen (op reis buiten de EU, rode zone) en als je terugkomt van binnen de EU moet je je laten testen op dat 1 of 2 en dan 7 nogmaals maar als je van buiten de EU terugkomt enkel op dag 1 of 2, volgens wat ik lees? :thinking:
Kijk ik fout of hoe komt dat dan?

(Het zou wel makkelijk zijn om mij hier voor vertrek te laten testen precies dan moet het in BE niet meer en kan ik dezelfde dag nog gaan werken. Geen idee hoe snel ze in Brussels Airport zijn met hun resultaat anders?)

Iemand hier door het invullen van het PLF zijn/haar code voor een test al toegekregen voor hij/zij terug in België landde?
Krijg je uw code per sms of per e-mail? Aangezien ik hier een andere SIM-kaart gebruik.
Van buiten de EU rode zone is testen op dag 1 en dag 7, de code voor dag 1 heb ik via sms gekregen, de code voor dag 7 via sms & mail. Als je op dag 1 negatief test mag je buitenkomen.
Als je je plf ingevuld hebt komt het allemaal wel automatisch binnen, maar gigantisch traag en in brokken. Ik vond het bijzonder teleurstellend in elk geval dat het na anderhalf jaar nog steeds zo triestig ineensteekt.

bron, ik ben anderhalve week teruggekeerd uit zuid-afrika.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Van buiten de EU rode zone is testen op dag 1 en dag 7, de code voor dag 1 heb ik via sms gekregen, de code voor dag 7 via sms & mail. Als je op dag 1 negatief test mag je buitenkomen.
Als je je plf ingevuld hebt komt het allemaal wel automatisch binnen, maar gigantisch traag en in brokken. Ik vond het bijzonder teleurstellend in elk geval dat het na anderhalf jaar nog steeds zo triestig ineensteekt.

bron, ik ben anderhalve week teruggekeerd uit zuid-afrika.
Welja dat leek me ook logisch die 2e test, maar op hun website staat het volgende:
  1. Kom je uit een rode zone buiten de Europese Unie of Schengenzone?
  • Heb je een vaccinatiecertificaat?
    • Laat je testen (PCR of RAT, zie waarschuwing hierboven) op dag 1 of 2 nadat je thuiskomt van je reis. Is je test negatief? Dan mag je uit quarantaine als je jouw resultaat hebt.
    • Indien je een negatieve PCR-test van max. 72 uur of een RAT-test van de dag voor of van aankomst kan voorleggen, hoef je je niet te laten testen op dag 1 of dag 2 en hoef je niet in quarantaine te gaan.
 
Volgens die site (Wonend in België, uit rode zone EU, gevaccineerd) zou ze ook geen test moeten doen. Ofwel zie ik iets verkeerd, ofwel is er ergens iets misgelopen?
Iets misgelopen (vaccinatiebewijs verkeerd ingevuld op plf? Verkeerd land aangeduid?)

Bron: eergisteren uit een rode zone in lockdown teruggekomen met vliegtuig, en de week ervoor uit oranje zone.

Bericht gekregen dat ik geen test moest doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan