Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Bv202

New member
Crowdfunder FE
Nu het vaccineren (in bepaalde landen althans) begonnen is en er uitzicht is op het einde van de pandemie, zal reizen er het komende jaar ongetwijfeld anders beginnen uitzien dan in 2020, maar ook anders dan de jaren ervoor. Dit topic dient voor alle discussies over het reizen vanaf 2021: risico's, verzekeringen, luchtvaart, reisrestricties, quarantaines, negatieve PCR tests, vaccinatievereisten,...

Bovendien kunnen in dit topic ook vragen gesteld worden over de mogelijkheden tot reizen de komende tijd. Voorbeelden:
- Kan ik naar een land X reizen zonder quarantaine?
- Heb ik negatieve COVID-test nodig? Welke soorten van tests worden geaccepteerd?
- Is een vaccinatiebewijs nodig? (ja, ongetwijfeld zullen landen dit in de toekomst vragen)
- Ben ik verzekerd als ik naar land X reis?
- Welke rechten heb ik als niet toegelaten wordt op mijn vlucht?
 
Ik ga jaarlijks de laatste week van januari op skivakantie naar La Plagne (Franse Alpen). Daar verblijf ik in een appartement van een kennis. Maat van me is er van overtuigd dat we volgende maand gaan kunnen gaan, maar ik heb sterk mijn twijfels. Gans Frankrijk gaat dan wellicht nog altijd rode zone zijn of zie ik het verkeerd?
 
Ik ga jaarlijks de laatste week van januari op skivakantie naar La Plagne (Franse Alpen). Daar verblijf ik in een appartement van een kennis. Maat van me is er van overtuigd dat we volgende maand gaan kunnen gaan, maar ik heb sterk mijn twijfels. Gans Frankrijk gaat dan wellicht nog altijd rode zone zijn of zie ik het verkeerd?
Met cijfers die ook in Frankrijk weer omhoog gaan momenteel (en de verwachte piek half januari van de feestdagen) zou ik er van uit gaan dat ze de skigebieden ook na de kerstvakantie gesloten zullen houden. Al zeker voor buitenlanders.
 
Rode zones zijn ok, je moet gewoon in quarantaine als je terug komt.
Je moet wel wat je eten voorzien etc, maar als je je ding doet.. zoals skieën dan is het risico best wel klein..
In de zomer veel catamaran met ne maat gedaan.. buiten wat vissen in de zee kom je daar weinig volk tegen.
 
Als ik het goed heb begrepen gaat de EU deze week bekijken hoe het zit qua regels mbt reizen. Ik hoop toch dat mijn reis naar een niet-EU-land in de krokusvakantie gewoon kan doorgaan..
 
Best afwachten wat ze gaan beslissen ivm niet-essentiële reizen.
Aangezien het op europees niveau wordt afgesproken kan er een mogelijkheid zijn dat reizen buiten de EU ook wordt verboden.
Klopt. Het zou wel eens snel kunnen keren.

Ik had zelf gehoopt van eind april, begin mei een trekking te doen in Schotland maar ik denk dat ik die (voor de tweede keer) op mijn buik ga mogen schrijven om dezelfde reden.
 
Ik vind het eigenlijk ongelofelijk dat dat nu pas op de tafel ligt om te bespreken, zijn al bijna een jaar na de uitbraak.
 
Zelfde geboekt als we vorige zomer gedaan hebben in Italië (Toscane). Aparte “huisjes” (zijn meerdere huisjes verwerkt in 2 gebouw en maar helemaal apart) waar je zelf voor je eten zorgt buiten 2 avonden waar je je kan inschrijven voor pizza of een diner. Er zijn maar een 7-tal huisjes op het domein dus er is nooit volk. Gemeenschappelijk zwembad waar plek genoeg aan is vermits de helft van de mensen daar nooit aan het zwembad te zien zijn.

Zijn er ondertussen vaste klant. Perfect voor deze coronatijden en ideaal om met kinderen op vakantie te gaan. (In mei word onze 2de geboren dus zal wat worden om in augustus tot daar te rijden :) )
 
Als ik het goed heb begrepen gaat de EU deze week bekijken hoe het zit qua regels mbt reizen. Ik hoop toch dat mijn reis naar een niet-EU-land in de krokusvakantie gewoon kan doorgaan..

Buiten de Schengenzone​


Niet-essentiële reizen vanuit landen buiten de Europese Unie en de Schengenzone naar België waren reeds verboden. De regels voor reizigers uit deze landen veranderen niet. Naar België reizen kan in dat geval alleen mits voorleggen van een attest van essentiële reis of een visum.
 
Vraagje:

Mijn vriendin had een vlucht geboekt via TUI in de zomer (voor vakantie), oorspronkelijk voor november, maar die ik dan enkele maanden geleden heb kunnen omboeken naar volgende week. Met het reisverbod voor niet-essentiële reizen, mag ze nu uiteraard niet vliegen.
TUI heeft echter haar vluchten nog niet geannuleerd (misschien niet onlogisch, omdat er ook essentiële reizigers kunnen tussen zitten).
Omdat de vluchten niet geannuleerd werden, zegt TUI dat ze geen recht heeft op een voucher, maar enkel om een omboeking.
Een omboeking houdt echter in dat jij je periode kiest (weliswaar niet onbeperkt in de tijd) , maar TUI de vlucht kiest. Je moet er dus maar op vertrouwen dat zij jou niet afzetten en je een veel duurdere vlucht proberen aan te smeren (en het is ook niet dat je een terugstorting krijgt als de nieuwe vlucht goedkoper is).

Het ambetante is dat ze al hun e-mailadressen voor indiening van klachten hebben afgesloten, en er enkel nog maar een compleet onbruikbaar klachtenformulier is.

Mensen die hier al een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt?
 
Vraagje:

Mijn vriendin had een vlucht geboekt via TUI in de zomer (voor vakantie), oorspronkelijk voor november, maar die ik dan enkele maanden geleden heb kunnen omboeken naar volgende week. Met het reisverbod voor niet-essentiële reizen, mag ze nu uiteraard niet vliegen.
TUI heeft echter haar vluchten nog niet geannuleerd (misschien niet onlogisch, omdat er ook essentiële reizigers kunnen tussen zitten).
Omdat de vluchten niet geannuleerd werden, zegt TUI dat ze geen recht heeft op een voucher, maar enkel om een omboeking.
Een omboeking houdt echter in dat jij je periode kiest (weliswaar niet onbeperkt in de tijd) , maar TUI de vlucht kiest. Je moet er dus maar op vertrouwen dat zij jou niet afzetten en je een veel duurdere vlucht proberen aan te smeren (en het is ook niet dat je een terugstorting krijgt als de nieuwe vlucht goedkoper is).

Het ambetante is dat ze al hun e-mailadressen voor indiening van klachten hebben afgesloten, en er enkel nog maar een compleet onbruikbaar klachtenformulier is.

Mensen die hier al een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt?
Geen antwoord op je vraag, maar dit is exact de reden waarom wij hier thuis gekozen hebben om geen enkele vliegtuigreis te boeken. Klinkt als zoveel miserie. Hebben ons voorgenomen om enkel met de auto op reis te gaan in 2020 en 2021. Zo heb je flexibiliteit. Met corona kan je trouwens nog last-minute boeken in hotels/airbnb/..
 
Geen antwoord op je vraag, maar dit is exact de reden waarom wij hier thuis gekozen hebben om geen enkele vliegtuigreis te boeken. Klinkt als zoveel miserie.

Met de echte airlines eigenlijk nog geen problemen gehad. Vlucht vorige zomer verplaatst naar november, daarna geannuleerd en konden kiezen tussen voucher en terugbetaling. Nu geboekt voor deze zomer met dezelfde maatschappij (Air France) en kunnen gewoon hetzelfde doen. Zelfs al een paar keer gebeld (zonder probleem en lange wachttijden) om iets aan te passen.
 
Met de echte airlines eigenlijk nog geen problemen gehad. Vlucht vorige zomer verplaatst naar november, daarna geannuleerd en konden kiezen tussen voucher en terugbetaling. Nu geboekt voor deze zomer met dezelfde maatschappij (Air France) en kunnen gewoon hetzelfde doen. Zelfs al een paar keer gebeld (zonder probleem en lange wachttijden) om iets aan te passen.
Same met Easyjet. Ging eerst in september vliegen, heb toen verzet naar mei. Kon zelfs bestemming ok wijzigen als ik wou...
Weet nu wel niet of ik het nog eens kan wijzigen, maar ik denk van wel.. Moet gewoon 2 weken voor afreis zijn. Maar ik laat het nog staan for now :) ( hun nieuwe handbagage regels sucken wel :( )
 
Terug
Bovenaan