Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Hier ook het plan om in de grote vakantie naar de US te trekken via huizenruil programma.
De abnormaal hoge vliegtickets hielden ons wat tegen.
Vond dat vreemd, ik had net verwacht dat ze die tickets goedkoper gingen maken omwille van de beperkte vraag.
stonden 1 à 2 weken terug voor bijna dumpprijzen? Niet zeker van de zomervakantie, maar dat is nog nooit goedkoop geweest...
 
Mijn vriendin werkt (helaas) in het onderwijs waardoor wij verplicht zijn vakantie te nemen in het hoogseizoen.
Als ze begin juli kan vertrekken scheelt het enorm qua prijzen. Maar ik zou zelf USA niet durven reserveren nu... Ook al is de kans maar bvb 10% dat het niet doorgaat, da's toch een grote kost :)
 
Als ze begin juli kan vertrekken scheelt het enorm qua prijzen. Maar ik zou zelf USA niet durven reserveren nu... Ook al is de kans maar bvb 10% dat het niet doorgaat, da's toch een grote kost :)

Alle grote vliegmaatschappijen werken met gratis omboekingen. Hoe lang het zal duren weet ik niet maar qua risico is het wel beperkt.

Prijzen voor economy stonden inderdaad redelijk laag tot je verder ging kijken : geen bagage (meestal rond de 60€ per koffer per vlucht), geen stoelkeuze tot check in open is (nogal handig om als koppel al zeker te zijn dat je die lange vlucht bij elkaar zit). Grappig genoeg zijn het de Europose vliegmaatschappijen die geld vragen voor stoelkeuze. Bij Amerikaanse was het niet zo maar die waren over het algemeen duurder.

Nu grootste probleem die ik heb is comfort (leeftijd zeker) : ik neig richting premium economy en daar waren de prijzen nog niet zo gezakt :). En aantal maatschappijen met deftige premium economy zijn ook beperkt. Ik bedoel dan niet een beetje extra beenruimte maar echt een aparte deel van vliegtuig met zetels die ruimer zijn en dergelijke.
 
Wij zouden naar Londen willen gaan. Maar momenteel moet je nog steeds 10 dagen in quarantaine gaan.
Ik dacht dat die regel ondertussen geschrapt zou zijn, maar dat is blijkbaar (nog) niet het geval. :wallbash:
Ook moet je een negatieve COVID test voorleggen die max 3 dagen oud is voor vertrek.

De prijzen voor vluchten naar Londen zijn momenteel wel laag voor de zomerperiode en net erna merk ik.
De vraag is of je tegen dan nog steeds 10 dagen in quarantaine moet ..
 
Wij zouden naar Londen willen gaan. Maar momenteel moet je nog steeds 10 dagen in quarantaine gaan.
Ik dacht dat die regel ondertussen geschrapt zou zijn, maar dat is blijkbaar (nog) niet het geval. :wallbash:
Ook moet je een negatieve COVID test voorleggen die max 3 dagen oud is voor vertrek.

De prijzen voor vluchten naar Londen zijn momenteel wel laag voor de zomerperiode en net erna merk ik.
De vraag is of je tegen dan nog steeds 10 dagen in quarantaine moet ..
Vorig jaar in juli ben ik net op het perfecte moment naar Londen geweest zonder problemen. Geen quarantaine, geen testen, ... Enige dat we moesten doen was zo'n papier op voorhand invullen met wat gegevens van de reis. (Waar, wanneer, hoelang, ...)

Toen zaten we ook echt op 't laagste punt qua besmettingen en dergelijke. Als ik mij niet vergis moest je twee weken ervoor nog wél in quarantaine en een paar weken nadat we terug waren moest je wederom in quarantaine. Ideaal getimed dus. :)
 
Vorig jaar in juli ben ik net op het perfecte moment naar Londen geweest zonder problemen. Geen quarantaine, geen testen, ... Enige dat we moesten doen was zo'n papier op voorhand invullen met wat gegevens van de reis. (Waar, wanneer, hoelang, ...)

Toen zaten we ook echt op 't laagste punt qua besmettingen en dergelijke. Als ik mij niet vergis moest je twee weken ervoor nog wél in quarantaine en een paar weken nadat we terug waren moest je wederom in quarantaine. Ideaal getimed dus. :)
Chanceke, want wij gingen in september en net dan was de quarantaine weer in voege.

---

Ik heb een voucher (British Airways) en ik dacht dat die voucher niet meer geldig zou zijn NA 30 april 2022. Dit stond steeds vermeld als deadline om uw voucher te gebruiken. Echter ik lees nu op de website van British Airways hetvolgende:


If you have an existing voucher with an expiry date prior to 30 April 2023, please note that your voucher will automatically be extended to 30 April 2023. Customers will be notified with new voucher details as soon as possible.

Cool, dan hebben we meer tijd om een beslissing te nemen :)
 
Laatst bewerkt:
Hupla. Ze gaan er aan beginnen: reizen zal enkel mogen voor diegene die gevaccineerd zijn
Fake news

Die dat besmet zijn geweest mogen ook reizen!
en de brave burger die zich aan de regels houdt en dus niet besmet is geraakt moet zich laten testen om te mogen gaan alleen is de vraag als je 2-3 weken gaat of een test op voorhand voldoende is en als die positief is dat alle kosten worden terugbetaald?
 
Fake news

Die dat besmet zijn geweest mogen ook reizen!
en de brave burger die zich aan de regels houdt en dus niet besmet is geraakt moet zich laten testen om te mogen gaan alleen is de vraag als je 2-3 weken gaat of een test op voorhand voldoende is en als die positief is dat alle kosten worden terugbetaald?
Fake news

De reden van de 3de golf: Mensen willen reizen en hebben over deze plannen gelezen.
 
Heb mijn ouders hun huisje dat ze gehuurd hadden in Noorwegen in Mei maar doen opzeggen, kans dat je als toerist naar hier mag komen voor juli/augustus is zeer klein.
Dang. T is al zo lang geleden dat wij echt de grens over geweest zijn en waren benieuwd of we misschien eens zot konden doen en een roadtrip van hier naar en door zuid Noorwegen te doen (in Juni of eventueel September). Ik lees nog niets concreets op op de website, dus het ziet er niet rooskleurig uit, maar heb jij misschien extra inside informatie? 😓
 
als je minder dan 48 uur in het buitenland bent geweest (duitsland) moet je dan ook 2 pcr testen en quarantaine ondergaan?

en hoe toon je aan dat je slechts kort daar verbleef? essentiele verplaatsing aantonen is geen probleem.
 
In de week van 19 april hebben we een week verlof en zouden toch graag naar het buitenland gaan. Het reisverbod zou op die dag in principe worden afgeschaft, maar zijn er binnen Europa eigenlijk mogelijkheden zonder dat je eerst een week of 10 dagen in quarantaine moet (maakt niet uit met auto of vliegtuig)? Een bewijs van een negatieve test is niet zo'n probleem, maar een week verplichte quarantaine is niet echt een optie als je maar een week vakantie hebt.
 
In de week van 19 april hebben we een week verlof en zouden toch graag naar het buitenland gaan. Het reisverbod zou op die dag in principe worden afgeschaft, maar zijn er binnen Europa eigenlijk mogelijkheden zonder dat je eerst een week of 10 dagen in quarantaine moet (maakt niet uit met auto of vliegtuig)? Een bewijs van een negatieve test is niet zo'n probleem, maar een week verplichte quarantaine is niet echt een optie als je maar een week vakantie hebt.
Ma lol, forget it. :tongue: Als ge iet of wat met een goede mindset naar uw verlof wilt toeleven zou ik zsm een plan B opstellen en dat vanaf dan als plan A beschouwen.
 
In de week van 19 april hebben we een week verlof en zouden toch graag naar het buitenland gaan. Het reisverbod zou op die dag in principe worden afgeschaft, maar zijn er binnen Europa eigenlijk mogelijkheden zonder dat je eerst een week of 10 dagen in quarantaine moet (maakt niet uit met auto of vliegtuig)? Een bewijs van een negatieve test is niet zo'n probleem, maar een week verplichte quarantaine is niet echt een optie als je maar een week vakantie hebt.
Ik ben zonet naar Spanje gevlogen, als 'essentiële reis'. Voor Spanje moet je enkel een negatieve test op voorhand doen en dan een file invullen op de app Spain Travel Health 'SpTH'. Die app genereert dan een qr code die gescand wordt op de luchthaven in Spanje. En die code moet je ook aan het personeel laten zien vlak voor je boardt

De 'verklaring op eer' wordt nergens gecheckt.

Overigens: in Spanje zijn de coronamaatregelen overal anders per regio. In Madrid zijn ze het meest laks. In Catalonië is er een avondklok, maar cafés, restaurants met terrasjes zijn open overdag.

Eenmaal ter plaatse hoef je niet in quarantaine.
 
Overigens, als je echt de belachelijke verklaring op eer wil omzeilen, plan een medische afspraak in het land waar je op bezoek wil gaan. Je hoeft natuurlijk niet naar die afspraak te gaan. Als je met je hele familie gaat gaan is het mss nogal omslachtig.

Maar nogmaals: die verklaring op eer wordt vooralsnog nergens gecheckt in Zaventem. De reden lijkt me ook eenvoudig, want deze druist ook volledig in tegen het vrij verkeer van personen in de EU.
 
Eenmaal ter plaatse hoef je niet in quarantaine.
nee, maar bij terugkeer in België wel.
en dat zien de meesten niet zitten.

en nu kan je zelfs niet op voorhand meer zien welk land welke kleurcode heeft, die kleurcode's zijn opgeschort op de website van info-coronavirus, tot 18 apriL.... welke soep is dat eigenlijk zeg.
 
nee, maar bij terugkeer in België wel.
en dat zien de meesten niet zitten.

en nu kan je zelfs niet op voorhand meer zien welk land welke kleurcode heeft, die kleurcode's zijn opgeschort op de website van info-coronavirus, tot 18 apriL.... welke soep is dat eigenlijk zeg.
Hier vind ik toch nog een lijst van landen/gebieden die geen code rood hebben.
https://www.info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land/
 
Hier vind ik toch nog een lijst van landen/gebieden die geen code rood hebben.
https://www.info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land/
ok, dus naar die regio's die aangegeven zijn mag je wel nog naar toe gaan mits essentiele verplaatsings attest op eer.

maar zijn die PLF formulieren bij terugkeer daar wel van op de hoogte? wat als je dan toch een oproep krijgt om in quarantaine te moeten..... zie ik echt niet zitten (en mijn werkgever ook niet).
 
Wat was dat vandaag op de luchthaven... Zoveel reizigers. Het kan daar precies niemand nog iets schelen. Gewoon papieren invullen en vertrekken 😅
 
Terug
Bovenaan