Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Persoonlijk zou ik je pcr test aanraden 48 of 72 uur voor vertrek. Regels wijzigen zo vaak dat je best het zekere voor het onzekere neemt

Nu kijk ik toch eens en is het zoals alles weer super onduidelijk... Formulier invullen voor afreis en ook voor terug in België te mogen. Blijkbaar kunnen ze van mij toch een PCR vragen?
Onze regio is ook rood dus bij terugkomst in België test + quarantaine??? Overal zie je regels die elkaar tegenspreken...
Ik maak daaruit op: zie dat je alles maar in orde maakt want ze kunnen alles opvragen.

Het formulier bij afreis is er een van de Spaanse regering.
Als er een negatief testresultaat nodig is (voor jou dan, je vriendin kan met haar vaccin + 2 weken probleemloos Spanje binnen) dan mag de test maximum 48 uur oud zijn. Ze kijken niet naar het uur van de test maar naar de dag van de test. ‘Maximum 2 dagen oud’ zou een betere beschrijving zijn dus. Testen kan je op veel locaties, en je kan hiervoor nu de code aanvragen om het gratis te laten doen (maximum 2 gratis testen - enkel indien je geen vaccin geweigerd hebt).

Bij terugkomst moet je nog steeds het Passenger location form invullen. Dit gaat dus uit van de Belgische overheid. Kom je uit een rode zone, dan is er geen actie nodig indien je volledig gevaccineerd bent. Indien je dit niet bent dan zal je hoogstwaarschijnlijk een sms krijgen met de boodschap dat je in quarantaine moet tot je negatief getest hebt. Je krijgt een code om je (gratis - dus dit is voor zover ik kan zien niet één van de twee testen die je zelf gratis kan aanvragen) te laten testen. Indien je op Zaventem landt kan je je daar onmiddellijk laten testen. Reken dus op een quarantaine van 1 tot maximum 2 dagen wanneer je uit een rode zone terugkomt, tot je testresultaat binnen is.

Het is inderdaad verwarrend om alle regels te vinden. In de praktijk is alles echter redelijk los en is het vooral de vliegtuigmaatschappij die controleert. Zij checken of je de formulieren hebt ingevuld, zij checken of je een negatief testresultaat hebt. Heb de indruk dat de overheden de verantwoordelijkheid doorschuiven naar hen, toch voor vliegtuigreizen.
Maar zonder negatieve pcr test (indien noodzakelijk op je bestemming) ga je dus inderdaad niet op een vliegtuig geraken.

Compleet belachelijk die pcr testen en al die maatregelen. Wat riskeer je als je nu geen test doet? Vrij verkeer is nog altijd een basisrecht niet?

Compleet belachelijk die pcr testen en al die maatregelen. Wat riskeer je als je nu geen test doet? Vrij verkeer is nog altijd een basisrecht niet?
Ge moogt toch nog altijd uw vrij rondbewegen in europa? Maar dan moet ge je ook aan de regels houden zoals quarantaine en zelfisolatie

denemarken: pcr test afgenomen max 72 uur voor je aan de grens staat

noorwegen: resultaat van een pcr test is binnen de 1-4 werkdagen.
Have fun met die planning

Of je betaalt een prive kliniek 250 euro per test voor resultaat binnen de 24 uur. >.<

Update van info-coronavirus.be:
Vanaf woensdag 7 juli 2021 worden volgende regio’s rood:

• Cyprus: volledig
  • Spanje: Aragon, Catalonia, Valencian Community, Melilla
Portugal zit voorlopig in dubio, maar dat zal wss 2 tot 4 weken duren (pak augustus) voor quarantaine wordt vereist.

Wij gaan de 18de vertrekken naar Zwitserland met de wagen voor 7-8 dagen en dan ofwel daar wat rondreizen ofwel daar ook nog eens de grens over.
Voor Zwitserland zijn de regels redelijk simpel voor Belgen --> geen testen

Om door Frankrijk te gaan wel een test nodig vermits ik niet volledig gevaccineerd ben. Door Duitsland dan weer niet?

Soit, ik ga dus gewoon die vrijdag of zaterdag voor vertrek mijn gratis PCR test laten doen just to be sure.

In Zwitserland dan een entry-form invullen and that's it?

Jammer dat het uiteindelijk nog vrij ingewikkeld is geworden, doordat vele landen nog aparte regels opleggen.

Jammer dat het uiteindelijk nog vrij ingewikkeld is geworden, doordat vele landen nog aparte regels opleggen.

Ja amai. Niet echt simpel om dat allemaal uit te vissen als ge zo door een paar landen moet met de auto.

Heb nu mijne test geboekt zaterdag om 12u. Maar geen idee wanneer ik dat resultaat heb.

Wat is eigenlijk de straf als je in Frankrijk wordt tegengehouden zonder corona certificaat?
Op VTM nieuws deden ze vorige week de test en was er een kale dertiger met een Volvo V90 en die gaf aan dat er geen controle was.
Beter alles loslaten en niet testen, survival of the fittest!

Ik denk niet dat ze snel zullen controleren onderweg, maar volgens mij zullen ze in de hotels of de vakantiehuisjes wel die test opvragen.

Je bent sowieso beter af om via Duitsland te gaan... Gratis Autobahn vs de verschrikkelijke Franse peage.
Als ge via Frankrijk ten oosten van de Vogezen rijdt via Mulhouse is dat 13€ voor een autostrade die deftig ligt en weinig volk op zit...

Dat stuk via Duitsland is maar kut imo.

Als ge via Frankrijk ten oosten van de Vogezen rijdt via Mulhouse is dat 13€ voor een autostrade die deftig ligt en weinig volk op zit...

Dat stuk via Duitsland is maar kut imo.
Ik rij ook altijd via Frankrijk, dat stukje dat je zegt is idd nog wel cava, als je naar Italie rijd via Frankrijk, dan moet je maar 2 keer peage betalen dus dat gaat nog wel.

Terug
Bovenaan