Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

gewoon PLF op papier is nog het beste....

kom je niemand tegen, kan je die gewoon weg gooien . al dat databank en big brother gedoe. straks krijgen we nog een chip ingeplant om te volgen wat we doen, en krijgen we een stroomstoot als we eens vloeken. jeezes.
moest ik een printer gevonden hebben had ik dat inderdaad gedaan, dan belandt die PLF zeker op de archiefhoop van de overheid die dan jaren later op paletten richting verbrandingsoven gebracht worden.

ik heb maar 2 test gedaan en das bij vertrek in Belgie en Zuid Afrika.
Beide negatief, vandaar dat ik het onnozel vind om mij hier in Belgie nog eens te gaan testen. Zo kan ik bezig blijven. (+ mijn 2 gratis tests zijn op dusja :unsure:
Dus om vanuit Zuid-Afrika naar Egypte te vliegen moest je u toch laten testen, ondanks volledige vaccinatie? Vaccinatiecertificaat was niet geldig daar/niet voldoende? Of ben je niet volledig gevaccineerd?

We zijn aan het kijken om misschien in oktober naar Malta te gaan. Het gaat over de eerste week. Iemand ervaringen met die periode?
Reis zou van zondag tem donderdag zijn, dat lijkt me wel voldoende. Tegen dan zal het hek ook nog niet van de dam zijn op coronavlak in Europa zeker? :unsure:

Gek dat die onzekerheid weer begint op te duiken terwijl de vaccinatiecampagne toch al goed op dreef is in Europa.

We zijn aan het kijken om misschien in oktober naar Malta te gaan. Het gaat over de eerste week. Iemand ervaringen met die periode?
Reis zou van zondag tem donderdag zijn, dat lijkt me wel voldoende. Tegen dan zal het hek ook nog niet van de dam zijn op coronavlak in Europa zeker? :unsure:

Gek dat die onzekerheid weer begint op te duiken terwijl de vaccinatiecampagne toch al goed op dreef is in Europa.
Misschien tegen dan wel meer bootvluchtelingen... waardoor corona op de achtergrond verdwijnt...

Edit:

De focus op corona

Laatst bewerkt:
Volgend week ga in 1 nachtje overnachten in Frankrijk, als de locatie meevalt .. mssn 2 nachten.

Heb ik die pass sanitaire nodig? Of is de covidsafe app voldoende?
Zijn er nog documenten die ik nodig heb?

Pass Sanitaire blijft geldig -> Covidsafe app is voldoende om aan te tonen dat je gevaccineerd bent
Geen andere documenten nodig voor Frankrijk

Mss enkel die PLF voor België bij terugreis

Volgend week ga in 1 nachtje overnachten in Frankrijk, als de locatie meevalt .. mssn 2 nachten.
Geen andere documenten nodig voor Frankrijk
@Hina Je moet wel document invullen. (al slaat het op niets want je moet enkel de papieren versie invullen en ze dus toch totaal geen zicht hebben wie of wat hun land binnen komt)

Bij ons gaat deze ingevuld worden digitaal(pdf) en gewoon op de gsm.

@Kingrotra Ja ik ben ook volledig gevaccineerd,
en was ofwel van plan om citytrip New York, ofwel Dubai / Abu Dhabi te doen eerste week november, want heb een week verlof.

maar zoals in de andere thread al aangegeven..... is buiten EU dus:
1)test bij afreizen naar daar, want anders nemen ze u nie mee op de vlieger
2) test bij terug naar huis komen, anders nemen ze u nie mee op de vlieger,
3) test op dag 1 en dag 7 in BE, of misschien politie zever.....

dat zijn verdorie 4 testen voor een volledig gevaccineerde. gaat mij een beetje te ver.
Denk dat ik gewoon in europa blijf dan maar (Bulgarije). Wel straf eigenlijk: voor bulgarije: geen enkele test nodig, het land er naast: turkije (non eu) : 4 testen nodig ....

Wij overwegen ook eind september nog een reis om toch iets van zomer gehad te hebben. Als volledig gevaccineerden dachten we dat het in deze periode wat rustiger/eenvoudiger zou zijn.

We dachten aan Kroatië/Griekenland/Turkije. Laatste lijkt mij nu zeker weg te vallen daar test bij terugkomst op dag 1+7 verplicht is.

Absurd.

Heb ik die pass sanitaire nodig? Of is de covidsafe app voldoende?
Zijn er nog documenten die ik nodig heb?

Ja, die is verplicht.
In Parijs werd hier streng op gecontroleerd. In elk café/restaurant dat ik ben geweest, zag ik toeristen die geweigerd werden omdat ze het niet bij zich hadden of gewoon niet gevaccineerd waren maar toch probeerden.
In meer rurale gebieden zal dit minder streng gecontroleerd worden maar het is een kleine moeite om dit bij je te hebben.
Tip: print uw vaccinatiebewijs af. Je wil niet ergens geweigerd worden omdat de batterij van je smartphone leeg is...

Wij overwegen ook eind september nog een reis om toch iets van zomer gehad te hebben. Als volledig gevaccineerden dachten we dat het in deze periode wat rustiger/eenvoudiger zou zijn.

We dachten aan Kroatië/Griekenland/Turkije. Laatste lijkt mij nu zeker weg te vallen daar test bij terugkomst op dag 1+7 verplicht is.

Absurd.
Idd buiten EU zit je met die absurde testing. Maar als je binnen EU naar een rode zode gaat als gevaccineerde, moet je niets doen. Begrijpe wie het kan.

Oké, ik ging met ne maat van mij roadtrip richting Polen doen. Die kerel kan niet meer door een medisch probleem (hadden gelukkig nog niets geboekt), dus zoek ik een reis om tussen 4-12 september alleen te doen. Hebben jullie goede ideeën?

Liefst een soort festival/evenement om gemakkelijk andere mensen te ontmoeten. Paar dagen bezinning / boeken lezen met prachtig uitzicht is ook tof voor enkele dagen, maar wil vooral er tussenuit en een nieuwe ervaring opdoen. Mag gerust korter zijn dan 9 dagen. Had deze al gevonden:
Misschien even naar Valencia, en dan naar Berlijn voor de bierweek en lichtfestival. Ben in geen van beide steden al geweest, keer zot doen... De voorbije maanden (en jaren eigenlijk) zijn heel zwaar geweest, heb echt iets nodig om m'n zinnen te verzetten.

klopt die test op dag 7 kan je in principe wel negeren, maar je hebt toch zowiezo een test nodig als je vertrekt OP reis, en als je vertrekt VAN reis. anders laten ze je toch het vliegtuig niet in?
en met een EU certificaat ben je niets ?

Dus dat zijn dan nog steeds 2 PCR testen die je zowiezo moet ondergaan.... Dan verkies ik persoonlijk lieven binnen EU voorlopig op reis te gaan.

Is dit indien je niet volledig gevaccineerd bent?

bv. Turkije (non-EU, rode zone) -> met vaccincertificaat mag je binnen zonder bijkomende test, voor terugreis volstaat ditzelfde certificaat maar ben je wel verplicht je te laten testen op dag 1 (+7 binnenkort) in België?

FYI: dit verandert vanaf 31/08 -> https://www.info-coronavirus.be/nl/news/imc-cim-20210826/

• Als u bent teruggekeerd uit een rode zone buiten de Europese Unie, moet u zich, zelfs als u een vaccinatie- of herstelcertificaat hebt, op de eerste en de zevende dag na uw terugkeer laten testen. Deze tests zijn gratis. Als de testresultaten positief zijn, is isolatie verplicht.

Bijkomende vraag: iemand ervaring met Tui(Fly) en Turkije? Pakketdeals/hotels bieden ze blijkbaar niet meer aan, maar vluchten gaan wel nog door?

Laatst bewerkt:
Hier eind oktober een reis naar Turkije gepland met Tui.

Volgens die link is het nu inderdaad verboden door Belgische overheid.
Als volledig gevaccineerden is er qua Turkse overheid geen probleem als ik het lees.

We hebben wel die omruilgarantie dus eventueel kunnen we nog switchen naar Rhodos/Kreta.

Wij hebben eind september / begin oktober 14 dagen Rhodos geboekt via Tui. :) Vertrek op 22/9. Hopelijk valt het weer daar nog mee dan, maar dat zal wel zeker? Het zal alleszins beter zijn dan hier.

Wij hebben eind september / begin oktober 14 dagen Rhodos geboekt via Tui. :) Vertrek op 22/9. Hopelijk valt het weer daar nog mee dan, maar dat zal wel zeker? Het zal alleszins beter zijn dan hier.
Het weer zal nog aangenaam zijn, ik denk beetje zoals de opnames van blind getrouwd vorig seizoen met Candice en Martijn.

Weet er iemand wat er gebeurt als je een verkeerd/ander stoelnummer invult op die Spaanse of Belgische PLF? Online inchecken is niet mogelijk en dat heb je nodig om een stoelnummer te bekomen...

Terug
Bovenaan