Reactions en Reaction Score (repkes, upvotes...)

Wat doen we met reactions (uitleg in de openingspost)

  • Laten zoals het is: geen reactions in Lounge

  • Reacties overal toelaten (en dus vertekende stat)

  • Reacties overal aan, maar reactiewaarde weghalen

  • Reacties overal uit

  • Reacties overal toelaten en postcount in Lounge laten tellen

  • Kan me eigenlijk totaal niks schelen


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Die nood werd, wat mij betreft, ingevuld met slowchat. 🤷🏼

En het is niet alsof de slowchatters expliciet gevraagd hebben om een gans subforum he. Dat waren andere gebruikers dan. Dus nu niet doen alsof wij expliciet een zeverhoekje-dat-niet-Zwam-is hebben gevraagd zoals je nu wel doet uitschijnen.
Maar die nood werd niét ingevuld door slowchat! Want het bleef nu eens echt nooit in slowchat. Zelfs niet na herhaaldelijke vragen om dat wel te doen. Er is daarnaast wel degelijk letterlijk en expliciet herhaaldelijk de vraag gekomen om dat iets uitgebreider toe te laten. Dus hebben we daaraan voldaan. Dat jij niet exact deze invulling had gewild, dat kan.

Maar Lounge gaat blijven, met die invulling. De vraag is nu hoe we die reactions gaan aanpakken.
 
Het is er gekomen omdat iedereen het beu was dat een bepaalde groep constant elk topic "kaapte" met nietszeggende comments op elkaar en likes naar elkaar, of met onderlinge grapjes, inside jokes... Nadat we dat hebben proberen aan te pakken door openbaar met rode tekst te vragen het niet te doen en later strenger te bestraffen, hebben we besloten daar een plek voor te bieden. Omdat er duidelijk nood aan was. En kom niet zeggen dat er geen nood aan was, @Mulan , want dan zou je wel opgehouden hebben toen het je/jullie 100x werd gevraagd. En prima voor ons dat die nood er is, dan voorzien wij daar graag in. Met een subforum.

De reden van het subforum hebben duidelijk besproken hier:
https://www.beyondgaming.be/threads/slowchat-zwam-offtopic.21307/


En hier:
https://www.beyondgaming.be/threads/wat-is-lounge.21679/


Vandaar Lounge.

Gezien de aard van Lounge (een relatieve stortvloed aan posts) en onze ervaringen met vorige versies van Lounge, hebben we daar de postcount dus ook uitgeschakeld. Onrechtstreeks op vraag van de gebruikers, want op 9lives was dat na feedback. En nu de vraag wat we gaan doen met de reacties/reactiescore.

Ik pak hier nu de top 5 uit:
Bekijk bijlage 17705

Sylverscythe staat dan met 12.600 punten op 1, met 8.600 posts. Mulan stond op 12.100 met pakweg 16.000 posts. Sinds het verhuizen naar Lounge, met 13.100 posts. Een heel andere ratio. Als daarbij ook alleen de Lounge-likes weg konden (ideale geval), zou de verhouding weer kloppen, én zouden die onderlinge likes van hierboven ook niet meer meetellen. Jammer genoeg is dat dus niet mogelijk in de huidige software, dus zoeken we een compromis waar iedereen zich in kan vinden. Ook omdat de vraag naar de reactions zo groot was.

En daarvoor dus jullie input :) Een antwoord op die vraag kan dus inderdaad ook zijn: kan me eigenlijk totaal niks schelen.
Ik zie maar 1 oplossing. We vragen het aan @Sylverscythe . Dat lijkt mij nog nen slimme mens.
 
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom dit subforum er gekomen is, noch waarom dit topic rond de likes er gekomen is.

Die nood werd, wat mij betreft, ingevuld met slowchat. 🤷🏼

En het is niet alsof de slowchatters expliciet gevraagd hebben om een gans subforum he. Dat waren andere gebruikers dan. Dus nu niet doen alsof wij expliciet een zeverhoekje-dat-niet-Zwam-is hebben gevraagd zoals je nu wel doet uitschijnen.
We hebben zolang mogelijk off topic posts in slowchat proberen bundelen (of het satirische zwam, maar dat was echt een foute inschatting van ons die we nu willen rechtzetten). Na verloop van tijd kwamen er ook echter regelmatiger nieuwe topics bij waarvan de discussiewaarde relatief beperkt is, en die al van in het begin een slowchat-achtig verloop kennen. Daar is niets mis mee, maar we merkten zelf en kregen ook feedback van andere users dat daardoor de serieuzere discussiethreads of informatieve threads in sommige fora (voornamelijk algemene discussies & vrije tijd) werden weggedrukt in het overzicht.

In plaats van die luchtige threads dan maar te sluiten (zoals we eerst een paar keer gedaan hebben), zagen we opnieuw na feedback ook in dat er wel degelijk een publiek voor bestaat. Daarom leek ons de beste oplossing om die threads in een apart subforum te bundelen. Zo kunnen ze wel blijven bestaan, maar komen we ook tegemoet aan de vraag van users die niet zoveel van die threads in hun overzicht willen zien.
 
We hebben zolang mogelijk off topic posts in slowchat proberen bundelen (of het satirische zwam, maar dat was echt een foute inschatting van ons die we nu willen rechtzetten). Na verloop van tijd kwamen er ook echter regelmatiger nieuwe topics bij waarvan de discussiewaarde relatief beperkt is, en die al van in het begin een slowchat-achtig verloop kennen. Daar is niets mis mee, maar we merkten zelf en kregen ook feedback van andere users dat daardoor de serieuzere discussiethreads of informatieve threads in sommige fora (voornamelijk algemene discussies & vrije tijd) werden weggedrukt in het overzicht.

In plaats van die luchtige threads dan maar te sluiten (zoals we eerst een paar keer gedaan hebben), zagen we opnieuw na feedback ook in dat er wel degelijk een publiek voor bestaat. Daarom leek ons de beste oplossing om die threads in een apart subforum te bundelen. Zo kunnen ze wel blijven bestaan, maar komen we ook tegemoet aan de vraag van users die niet zoveel van die threads in hun overzicht willen zien.
Ik snap op zich wel alle beweegredenen hoor, alleen matcht de uitwerking voor mij niet met de uitleg. Van alle topics die nu in lounge staan is het slowchat topic het enige dat imo echt aan die criteria voldoet. Als ik kijk naar de andere topics, zie ik persoonlijk gewoon geen verschil met de helft van de topics die nu op de eerste pagina van Algemeen staan. Ditto met heel wat topics in bvb Vrije tijd. Dus ofwel moet je veel meer topics beginnen verslepen naar Lounge (waar ik geen voorstander van ben, voor alle duidelijkheid), ofwel snap ik op basis van het resultaat toch het concept niet. En snap ik al helemaal niet waarom je voor die paar topics uw rep-systeem zou omgooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik snap op zich wel alle beweegredenen hoor, alleen matcht de uitwerking voor mij niet met de uitleg. Van alle topics die nu in lounge staan is het slowchat topic het enige dat imo echt aan die criteria voldoet. Als ik kijk naar de andere topics, zie ik persoonlijk gewoon geen verschil met de helft van de topics die nu op de eerste pagina van Algemeen staan. Ditto met heel wat topics in bvb Vrije tijd. Dus ofwel moet je veel meer topics beginnen verslepen naar Lounge (waar ik geen voorstander van ben, voor alle duidelijkheid), ofwel snap ik op basis van het resultaat toch het concept niet.

Oké, ik snap. Een wijs man heeft ooit gezegd:

Kort door de bocht:
Heeft het discussiewaarde (incl glimlach en ergernissen) -> algemeen
Is het om gewoon deel te nemen -> lounge

(En voor de rest zou iedereen zo'n coldplayke moeten hebben om te zeggen wat hij eigenlijk bedoelt)
 
Ik heb gestemd op "Reacties overal aan, maar reactiewaarde weghalen" maar het kon evengoed die erboven zijn "Reacties overal toelaten".
Ik vind het nu persoonlijk vrij irritant dat er geen reacties kunnen gegeven worden. Soms ben je het wel eens met een post of wil je er een bepaalde reactie aan geven maar wil je daar niet persé op reageren. Die reactiescore voor boeit voor mij persoonlijk geen hol, ik kijk daar letterlijk nooit naar?

Er is nu 1 topic in lounge dat vroeger in vrije tijd stond namelijk "Ik heb nog nooit ..." dat het juist de bedoeling was om met reacties te reageren. Nu is het echt nutteloos dat dat topic daar staat want reacties kunnen niet meer. Ik snap wel dat dat ook je score heel erg kon opkrikken maar nogmaals persoonlijk boeit mij dat niks en is de hype van dat topic inmiddels ook gaan liggen. Ik heb begrepen dat de reactiescore in P&A wel eens handig kan zijn maar ik kom daar nooit. En aangezien de score niet per deel kan afgezet worden dan maar alles laten meetellen of niks laten meetellen imo.
 
Ik vraag me eigenlijk af of er iemand belang hecht aan die reaction score. Ik wist zelfs niet eens dat die bestond.

Die likes geven vind ik wel jammer dat dit er niet meer is. Of ze nu meetellen voor iets of niet, dat kan me eigenlijk niks schelen. Het is niet dat je er geld mee kan verdienen.

Wel een rare poll aangezien er keuzes in staan die blijkbaar niet kunnen met de forum software. :unsure:
 
Een klein ideetje dat ik heb, volgende op @xAnyana haar post, kan er niet getoond worden waar de likes verzameld werden?? Als ik mij niet vergis was dit zo op 9lives, en als jullie toch richting dat model willen gaan lijkt mij dat een logisch vervolg.

Heeft iemand daar toevallig nog een retro screenshotje van? Dan weet je perfect, ok dat waren 'zeverposts' (zwam), dat waren wat luchtigere posts (lounge), en kijk deze member draagt veel likes mee in p&a of in sport, en heeft daar dus wel degelijk wat kennis in, of post nuttige bijdragen...

Die algemene reactiescore zal dus altijd vertekend beeld geven, want ik ken buiten de mods niemand die actief is in alle forumonderdelen... Iedereen heeft zijn eigen go to stekje, is gewoon zo...

Dus als je naar iemands profiel kijkt dat je daar dan de nodige info kan terugvinden waar deze member precies actief in is...

Dat lijkt me nuttig, al de rest lijkt me een race naar om ter meest als je een generale score hanteert.

Probleem opgelost hiermee? Of laat de forum software dit ook niet toe?
 
Wel een rare poll aangezien er keuzes in staan die blijkbaar niet kunnen met de forum software. :unsure:
Alles wat in de poll staat is mogelijk. Wat niet mogelijk is, is voor 1 subforum reacties aan én scores uit. Ofwel is het voor een subforum reacties aan én scores aan, ofwel reacties uit én scores uit.
Reacties aan zonder score is enkel mogelijk als de score op het hele forum wordt uitgezet.
 
Een klein ideetje dat ik heb, volgende op @xAnyana haar post, kan er niet getoond worden waar de likes verzameld werden?? Als ik mij niet vergis was dit zo op 9lives, en als jullie toch richting dat model willen gaan lijkt mij dat een logisch vervolg.

Heeft iemand daar toevallig nog een retro screenshotje van? Dan weet je perfect, ok dat waren 'zeverposts' (zwam), dat waren wat luchtigere posts (lounge), en kijk deze member draagt veel likes mee in p&a of in sport, en heeft daar dus wel degelijk wat kennis in, of post nuttige bijdragen...

Die algemene reactiescore zal dus altijd vertekend beeld geven, want ik ken buiten de mods niemand die actief is in alle forumonderdelen... Iedereen heeft zijn eigen go to stekje, is gewoon zo...

Dus als je naar iemands profiel kijkt dat je daar dan de nodige info kan terugvinden waar deze member precies actief in is...

Dat lijkt me nuttig, al de rest lijkt me een race naar om ter meest als je een generale score hanteert.

Probleem opgelost hiermee? Of laat de forum software dit ook niet toe?
Er is alleen een algemene reactiescore. Dus nee, dat laat de forumsoftware niet toe.
 
Alles wat in de poll staat is mogelijk. Wat niet mogelijk is, is voor 1 subforum reacties aan én scores uit. Ofwel is het reacties aan én scores aan, ofwel reacties uit én scores uit.
Reacties aan zonder score is enkel mogelijk als de score op het hele forum wordt uitgezet.

Ah ja, had die verkeerd gelezen. My bad.
 
Ik heb gestemd voor

Kan me eigenlijk totaal niks schelen​


Want ik zie de meerwaarde niet van iets als postcount of reactionscore. Geeft hooguit een indicatie dat het misschien tijd wordt om selectiever te gaan posten :unsure:
 
Oké, ik snap. Een wijs man heeft ooit gezegd:



(En voor de rest zou iedereen zo'n coldplayke moeten hebben om te zeggen wat hij eigenlijk bedoelt)
Ja, opnieuw, ik snap de uitleg. Ik zie het niet als ik de effectieve topics zie. Je kan op basis van die uitleg wat mij betreft ofwel de helft van Algemeen er gaan inschuiven, of alles behalve slowchat terug uit Lounge halen.

Soit. De inhoud van Lounge boeit me eigenlijk niet echt, ik vind gewoon niet dat je de werking van het forum moet afstemmen op 1 subforum.
 
Laatst bewerkt:
Ik kies voor reacties overal aan, maar reactiewaarde (overal) weglaten.

Ik wist niet eens dat dit bestond, en zie er ook totaal het nut niet van.

Zoals ik ooit al gezegd heb, en voor uitgelachen ben toen, ik heb graag dat de forumdelen die ik volg duidelijk als "gelezen" kunnen staan als ik ben bijgelezen. Nu die hoop topics "om-deel-te-nemen" in een apart onderdeel staan is dat veel gemakkelijker, dan kan ik die, voor mij, vrij nutteloze topics gemakkelijk in 1x als gelezen markeren ipv ze een voor een te moeten openen.


Ik heb voor alle duidelijkheid niets tegen die topics en post er zelf ook af en toe in, maar ik vind het veel aangenamer dat ze apart staan.
 
Die reactiescore voor boeit voor mij persoonlijk geen hol, ik kijk daar letterlijk nooit naar?
Idem.
Hooguit af en toe eens naar het aantal berichten, wat een indicatie geeft of een gebruiker nog relatief nieuw is of niet.

Je zou een gelijkaardige discussie kunnen opzetten dat posts uit Zwam en/of Lounge ook niet mogen meetellen in het berichtenaantal, want dat zou dan ook een vertekend beeld kunnen geven.
Maar ook dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Wat niet wegneemt dat ik het principe van de reactionscore wel begrijp, ook al is dat een gewone teller.
Uiteindelijk zijn de reacties op een individuele post veel belangrijker, wat in een onmiddellijke oogopslag aangeeft wat de medegebruikers erover denken.


Er is nu 1 topic in lounge dat vroeger in vrije tijd stond namelijk "Ik heb nog nooit ..." dat het juist de bedoeling was om met reacties te reageren. Nu is het echt nutteloos dat dat topic daar staat want reacties kunnen niet meer.

Toen we dit topic hebben opgestart, was er ook geen bezwaar van de mods.
Ik was mij wel degelijk bewust dat dit een impact zou hebben op de scores, maar tegelijkertijd heeft er ook niemand over geklaagd.
Wel vermeld, maar met een kwinkslag.
Dus jammer dat dit topic bijvoorbeeld niet verder kan gaan in de huidige werking.

Ik heb dus voor optie 2 gekozen, reacties overal toelaten en vertekend beeld stats. ☺️
 
Idem.
Hooguit af en toe eens naar het aantal berichten, wat een indicatie geeft of een gebruiker nog relatief nieuw is of niet.

Je zou een gelijkaardige discussie kunnen opzetten dat posts uit Zwam en/of Lounge ook niet mogen meetellen in het berichtenaantal, want dat zou dan ook een vertekend beeld kunnen geven.
Maar ook dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

De posts uit Lounge tellen ook niet mee in het berichtenaantal?
Trouwens, wat we in deze ronde beslissen voor Lounge, zal ook voor Zwam gaan gelden. Dat punt is nog al aangehaald, en lijkt me heel terecht. Op dat vlak is er geen echt verschil tussen Zwam en Lounge.

Ik vraag me eigenlijk af of er iemand belang hecht aan die reaction score. Ik wist zelfs niet eens dat die bestond.
Deze had ik overgeslagen, maar blijkbaar dus wel. De eerste optie is 'houden zoals het is', waarbij Lounge geen reactions heeft. Dus dat zijn wel stemmen om die reaction score een beetje relevant te houden.
 
... kan er niet getoond worden waar de likes verzameld werden?? Als ik mij niet vergis was dit zo op 9lives, en als jullie toch richting dat model willen gaan lijkt mij dat een logisch vervolg.

Heeft iemand daar toevallig nog een retro screenshotje van? Dan weet je perfect, ok dat waren 'zeverposts' (zwam), dat waren wat luchtigere posts (lounge), en kijk deze member draagt veel likes mee in p&a of in sport, en heeft daar dus wel degelijk wat kennis in, of post nuttige bijdragen...
Dat systeem had ik indertijd gemaakt omdat ik vanaf dag 0 al tegen het oorspronkelijke concept van de globale "repkes" ben op een gefragmenteerd forum als die van ons.
Na enkele weken was er echter een zeer populaire voetbalmatch die alle servers heeft doen crashen omdat ie bij elke pageload per gebruiker moest berekenen hoeveel repkes ie had op het voetbalforum alleen, waardoor ze het van Telenet zelf hebben moeten afzetten om de boel terug online te krijgen 😬

tl;dr goed idee (want ik had dezelfde 14 jaar geleden :D ) maar complexiteit+++ :(
 
Laatst bewerkt:
Een systeem zoals tweakers met +1 +2 +3 en daarop filteren is bijvoorbeeld niet mogelijk hier omwille van beperkingen door de software?
 
Terug
Bovenaan