Poll: Reactions (likes) in politiek en actualiteit?

Welk systeem verkies je in politiek en actualiteit?

• Totaal aantal stemmers
    92
  • Opiniepeiling gesloten .
Probleem is dat je op dit forum maar heel weinig mensen meer hebt die rechts georienteerd zijn en veel moeite steken in hun posts. Zo een Moonblade destijds, die kon het ook wel goed uitleggen en kwam ook vaak met bronmateriaal af om de argumenten te staven.

Tegenwoordig heb je op een twee a drie mensen na, niet veel rechtsgeorienteerde mensen meer die verder komen dan hun buikgevoel of die MSM afdoen als leugens maar dan wel alles vanop Twitter overnemen zonder te feitenchecken.
Liever een centrumlinske echokamer dan dat soort posts hele tijd.

Beetje jammer dat er precies een politieke kloof bestaat omtrent dit onderwerp (linksere forumleden voor, rechtsere tegen).

Ik zie bij de voorstanders nochtans ook leden staan die in de verkiezingstopics aangaven voor (extreem)rechts te stemmen, en bij de tegenstanders zou ik ook niet iedereen direct in het rechtse hokje duwen ...

Probleem is dat je op dit forum maar heel weinig mensen meer hebt die rechts georienteerd zijn en veel moeite steken in hun posts. Zo een Moonblade destijds, die kon het ook wel goed uitleggen en kwam ook vaak met bronmateriaal af om de argumenten te staven.

Tegenwoordig heb je op een twee a drie mensen na, niet veel rechtsgeorienteerde mensen meer die verder komen dan hun buikgevoel of die MSM afdoen als leugens maar dan wel alles vanop Twitter overnemen zonder te feitenchecken.
Liever een centrumlinske echokamer dan dat soort posts hele tijd.
Ik denk dat er wel meer dan 2 a 3 leden zijn op dit forum die eerder rechtsgeoriënteerd zijn en degelijke posts maken, maar misschien moeten we vooral af van dat zwart-witte hokjesdenken. Je hebt hier genoeg leden die economisch rechts, ethisch links zijn en omgekeerd en alles daartussen.

Jammer dat de poll niet anoniem is. Niet veel durven openlijk voor hun voor hun mening uit te komen in dergelijk gevoelig thema. Gemiste kans. Op deze manier wint de luide minderheid alweer...

Er zijn geen "snowflakes" hier, je moet ook met een andere voorkeur om kunnen.
Likes moeten zeker blijven: en bovenal de 'rofl'/'lmao' emoji moet zeker blijven. Als je dat weghaalt, verpest heel de ervaring van eens in P&A te lezen.
Meer nog, ik vind dat er extra emoji's moeten bijkomen zoals met ogen rollen 🙄, of side-eye 😒 emoji's.

De snowflakes die niet tegen die emoji's kunnen moeten maar naar reddit ofzo.

Hou het wat gemoedelijker, "lullen" doet niemand hier.
Likes moeten zeker blijven: en bovenal de 'rofl'/'lmao' emoji moet zeker blijven. Als je dat weghaalt, verpest heel de ervaring van eens in P&A te lezen.
Wat ben jij nu aan het lullen? De "ROFL" emoji mocht zowiezo al niet gebruikt worden in P&A. En dit soort mensen komt hier dan mee "ja" stemmen. Zucht.

Wat ben jij nu aan het lullen? De "ROFL" emoji mocht zowiezo al niet gebruikt worden in P&A. En dit soort mensen komt hier dan mee "ja" stemmen. Zucht.
*sowieso

Die mocht in bepaalde context wel gebruikt worden. "Dit soort mensen" is ook wat denigrerend nietwaar?

Ik hoop alvast van harte dat het systeem terug wordt aangezet. De al dan niet gepercipieerde nadelen van het reactie-systeem wegen echt niet op tegen de voordelen.

P&A is een van de meest waardevolle fora van dit land, dat meen ik echt. Het is een van de bitterweinige online plaatsen waar mensen van verschillende ideologische strekkingen nog met elkaar op enigszins beschaafde en rationele manier in dialoog kunnen gaan. Maar het is wel een forum met een hoge instapdrempel. Niet iedereen heeft over elk onderwerp de nodige kennis of goesting om uitgebreider te argumenteren of te discussiëren, niet iedereen voelt zich taalkundig of retorisch sterk genoeg om zich te mengen (wat je overigens echt niet mag tegenhouden!). Het reactiesysteem is een onmiskenbaar nuttige functie om er voor te zorgen dat je op een laagdrempelige manier toch positief kan participeren aan discussies. De reacties zorgen zo voor bredere participatie, dieper engagement en zorgen er mijn inziens ook voor dat het forum levendiger en actiever aanvoelt.

Ik blijf het overigens nog altijd bijzonder jammer vinden dat we op basis van het misbruik van enkelingen nu voor een zwart-wit keuze gesteld worden, zonder dat er eerst naar maatregelen zijn gekeken om dat misbruik in te perken. Ook nu lees ik daar niets over. Ik heb begrip voor de taaklast van de moderatoren, dus waarom is er geen optie "met reacties, maar met zwaardere bestraffing van misbruik"?

Van dit land? Beetje veel krediet hé voor die paar man en een paardenkop (no offense voor het harde werk van de moderatie)... de discussies hier zijn plezant maar gaan 0,0 veranderen in "de echte wereld". Dialoog gaat hier inderdaad schijnbaar wel beter, maar dat komt net door dat kleinschalige, en het ouderwetse denk ik dan.
Op Reddit en andere fora zit meer volk denk ik dan toch, ik post daarom wel liever hier, kleiner/overzichtelijker ...

Die reacties zijn leuk, maar er zitten ook nadelen aan hé...

Merk op dat mijn initiële klacht die blijkbaar er mee voor zorgde dat ze tijdelijk werden afgezet, zeer helder was: die ging niet over likes van leden aan leden, maar van leden aan mod-acties. Die zouden net als likes om posts als lachwekkend te bestempelen (de unsure emoji vooral) gewoon bestraft mogen worden als je ze toch toelaat, maar alle begrip ervoor dat dat technisch niet evident is.

Daar is technisch geen duurzame mogelijkheid voor blijkbaar. Maar persoonlijk zou ik het ook jammer vinden moesten die andere reacties ook verdwijnen, soms is in P&A een post of nieuwsfeit ook gewoon oprecht grappig of triestig. Naar mijn gevoel zouden de mods gewoon beter de handschoenen uit doen en mensen meteen bestraffen wanneer ze misbruik maken van het systeem, dan zal het ook wel rap gedaan zijn met dat misbruik.

Ook dat is écht niet zo gemakkelijk, ik heb ooit een 🤣 gebruikt op een post die ik oprecht grappig vond en die wou belonen daarvoor, en 'BAM' mod-actie, omdat dat inderdaad gegeven het misbruik door anderen voor interpretatie vatbaar kon zijn.
De andere emoji's kunnen ook dubbelzinnig zijn naargelang de context.

Jammer dat de poll niet anoniem is. Niet veel durven openlijk voor hun voor hun mening uit te komen in dergelijk gevoelig thema. Gemiste kans. Op deze manier wint de luide minderheid alweer...
“Dergelijk gevoelig thema”? Het gaat nog altijd maar over likes op een forum eh…

Ook een beetje kinderachtig om zo’n uitspraken te doen omdat de uitslag u niet aanstaat.

Er is gevraagd respect te houden voor andere meningen
“Dergelijk gevoelig thema”? Het gaat nog altijd maar over likes op een forum eh…

Goh, als ik de tumult erover lees, dan lijkt het eerder dat de bal zou afnemen van de kleuter als je de likes zou afschaffen.

En dat voor volwassen mensen.

Goh, als ik de tumult erover lees, dan lijkt het eerder dat de bal zou afnemen van de kleuter als je de likes zou afschaffen.

En dat voor volwassen mensen.
Wel ironisch om dan zelf zo kinderlijk te reageren natuurlijk. Uiteindelijk geven beide kampen hun argumenten en is het dat ook. Het gaat namelijk voor beide kanten op, dat "tumult". We moeten ook niet gaan overanalyseren.

Er is een poll, ik ga ervanuit dat de meerderheid gevolgd wordt en dan is het klaar lijkt me. Kan iedereen weer door met zijn leven en voor zijn/haar eigen bepalen of ze nog onderdeel willen zijn van een P&A gedeelte met of zonder likes.

Van dit land? Beetje veel krediet hé voor die paar man en een paardenkop (no offense voor het harde werk van de moderatie)... de discussies hier zijn plezant maar gaan 0,0 veranderen in "de echte wereld". Dialoog gaat hier inderdaad schijnbaar wel beter, maar dat komt net door dat kleinschalige, en het ouderwetse denk ik dan.
Op Reddit en andere fora zit meer volk denk ik dan toch, ik post daarom wel liever hier, kleiner/overzichtelijker ...
BG for life en size doesn't matter hé :unsure:. Neen, dat we de wereld niet gaan veranderen dat weet ik ook wel, maar hoe groot of klein ook, voor mij heeft het die waarde omdat op deze manier kunnen discussiëren met mensen met zo'n diverse meningen gewoon bijzonder zeldzaam is op het internet. Op fora als Reddit zit je toch veel sneller in enerzijds echokamers en anderzijds in pure vitriool.
Merk op dat mijn initiële klacht die blijkbaar er mee voor zorgde dat ze tijdelijk werden afgezet, zeer helder was: die ging niet over likes van leden aan leden, maar van leden aan mod-acties. Die zouden net als likes om posts als lachwekkend te bestempelen (de unsure emoji vooral) gewoon bestraft mogen worden als je ze toch toelaat, maar alle begrip ervoor dat dat technisch niet evident is.

Ook dat is écht niet zo gemakkelijk, ik heb ooit een 🤣 gebruikt op een post die ik oprecht grappig vond en die wou belonen daarvoor, en 'BAM' mod-actie, omdat dat inderdaad gegeven het misbruik door anderen voor interpretatie vatbaar kon zijn.
De andere emoji's kunnen ook dubbelzinnig zijn naargelang de context.
Snap ik. Als ik een "like" geef bij een mod-actie is dat bij mij eerder een "ok, begrepen", maar ik snap wel dat je dat ook kan interpreteren als natrappen.

BG for life en size doesn't matter hé :unsure:. Neen, dat we de wereld niet gaan veranderen dat weet ik ook wel, maar hoe groot of klein ook, voor mij heeft het die waarde omdat op deze manier kunnen discussiëren met mensen met zo'n diverse meningen gewoon bijzonder zeldzaam is op het internet. Op fora als Reddit zit je toch veel sneller in enerzijds echokamers en anderzijds in pure vitriool.

Maar zelfs daar binnen vind ik die likes ook gewoon iets wat niet per se nodig zouden moeten zijn, zelfs al kunnen ze wanneer ze goed gebruikt worden wel een leuke aanvulling zijn, er zijn ook genoeg valkuilen.

• "Ik gebruik die om aan te geven dat ik het ermee eens ben" <> meer mensen die het met iets eens zijn maakt het nog niet waar, cfr. religie
    Plus net zoals meer likes niet per se betekenen dat een post beter of meer waar is, betekent een meerderheid voor terug likes in te voeren ook niet per se dat het een goed systeem is. :p
  • "Ik gebruik die om de goede posts eruit te filteren" <> in sommige threads die evenzeer echokamers zijn, zijn de dissidente posts met minder likes soms vele malen meer waard dan de zoveelste: "I agree with this". Zéér slechte filter denk ik dan.
  • "Het verhoogt de interactie"... tja, daar kan ik nu eens weinig tegen inbrengen, ik duw ook zéér graag op knopjes, het verbaast me zelfs nog regelmatig hoe ik intussen 36 jaar geworden ben en al die tijd de verleiding heb kunnen weerstaan nooit op een brandalarm te duwen, maar of dat like-knopje daarom een meerwaarde is in een politiek debat, is ook maar de vraag.
    Als advocaat van de duivel zou ik dan zeggen: een inhoudelijke uitgeschreven reactie is meer waard om een thread levendig te houden dan even liken.
En het tegenargument van het creëert kampen of polarisering, meh, dat doen gewone posts toch ook, ben het eerder met jouw eerdere post eens dat veel mensen hier ook niet per se in één net politiek vakje te steken zijn (ethisch versus economisch, etc.), dat maakt debatten net interessanter.

Ik heb dan ook gewoon "geen voorkeur" gestemd, ik snap eigenlijk vooral dat dat de mods tegen zijn omdat het voor hun technisch problematisch is... de hele hetze van "ik mis de likes" vind ik ook wel zwaar overroepen.

Snap ik. Als ik een "like" geef bij een mod-actie is dat bij mij eerder een "ok, begrepen", maar ik snap wel dat je dat ook kan interpreteren als natrappen.

Dit dus, maar geen verdere commentaar daarop, want die discussie is afgesloten.

De likes hebben mij altijd mij "visueel" geholpen om de degelijke of "centrale" posts uit te filteren die de moeite zijn om te lezen. (Want soms geen goesting om heel de boel te lezen.
Dit is voor mij de belangrijkste reden om de likes afgeschaft te houden in P&A.

Anders creëer je een soort reddit waarbij users manueel de posts filteren op aantal likes.

Als het doel is om kwalitatieve discussies te hebben, dan kan je moeilijk stellen dat alleen de meest gelikete posts lezen hiertoe bijdraagt.
Vooral als het een niet evenwichtig qua meningen verdeeld topic betreft.

Zeker die verhakkelde waar waar een post in 20 stukjes wordt verdeeld en op ieder stuk apart wordt gereageerd. Die skip ik automatisch :p.)
Hier net het tegenovergestelde.

Liever reacties zien op specifieke argumenten, dan een algemeen antwoord dat de aangebrachte punten negeert en gewoon de eigen mening herhaalt.
Of men reageert wel inhoudelijk maar je hebt geen idee welk argument uit de oorspronkelijke post men probeert te weerleggen.

Dit is voor mij de belangrijkste reden om de likes afgeschaft te houden in P&A.

Anders creëer je een soort reddit waarbij users manueel de posts filteren op aantal likes.

Als het doel is om kwalitatieve discussies te hebben, dan kan je moeilijk stellen dat alleen de meest gelikete posts lezen hiertoe bijdraagt.
Vooral als het een niet evenwichtig qua meningen verdeeld topic betreft.

Compleet non-argument. Er zijn hier weinig tot geen kwalitatieve posts die geen likes krijgen.
Wat jij doet, is valselijk voorstellen dat er inderdaad enkel likes gegeven worden op basis van de poster en de politieke strekking, niet de inhoud van de post.

Ad-hominem posts en HLN-posts krijgen daarentegen weinig likes, en dat is gewoon terecht. Veel van de luide anti-likes stemmers posten ook gewoon weinig kwalitatieve posts, vrij simpel.

Compleet non-argument. Er zijn hier weinig tot geen kwalitatieve posts die geen likes krijgen.
Wat jij doet, is valselijk voorstellen dat er inderdaad enkel likes gegeven worden op basis van de poster en de politieke strekking, niet de inhoud van de post.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat het licht ontkennen is.

Ik zei nergens dat er 'enkel' likes worden gegeven op basis van het stroken met de eigen mening.
Wel dat het er dikwijls sterk door beïnvloed wordt.
Wat voor de ene sterk onderbouwd is, is voor de andere naast de kwestie of een drogargument. En die perceptie wordt nu eenmaal beïnvloed door uw eigen mening.

Als je graag likes hebt, zijn er topics te over voor feitelijkheden, tips, snedige interventies, grapjes, ...
Maar waarom moet het per se in P&A als een significant deel aangeeft dat het irritant is, kliekvorming in de hand werkt, en er bij sommigen voor zorgt dat enkel meerderheidsposts á la reddit gelezen worden?
En daarenboven de mods meer werk geeft.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat het licht ontkennen is.

Ik zei nergens dat er 'enkel' likes worden gegeven op basis van het stroken met de eigen mening.
Wel dat het er dikwijls sterk door beïnvloed wordt.
Wat voor de ene sterk onderbouwd is, is voor de andere naast de kwestie of een drogargument. En die perceptie wordt nu eenmaal beïnvloed door uw eigen mening.

Als je graag likes hebt, zijn er topics te over voor feitelijkheden, tips, snedige interventies, grapjes, ...
Maar waarom moet het per se in P&A als een significant deel aangeeft dat het irritant is, kliekvorming in de hand werkt, en er bij sommigen voor zorgt dat enkel meerderheidsposts á la reddit gelezen worden?
En daarenboven de mods meer werk geeft.

20% is geen significant deel, en de meerderheid daarvan komt met subjectieve of gewoon drogredenen af zoals "het is irritant" (voor mij is het irritant zonder likes, maw dit argument heeft 0 waarde) of "het werkt kliekvorming in de hand" (puur buikgevoel, en het zijn de meningen die bijdragen tot die hypothetische kliekjes, niet de likes.)

En dat sommigen enkel posts lezen met veel likes, so what? Wie ben jij om te zeggen hoe mensen zich moeten gedragen en wat ze mogen of moeten lezen? Ik kan je verzekeren dat het verwijderen van de likes er niet voor zorgt dat sommige posters vaker gelezen worden hoor. Sommigen hebben nu eenmaal reeds een bepaalde reputatie opgebouwd.

Terug
Bovenaan