Reactions en Reaction Score (repkes, upvotes...)

Wat doen we met reactions (uitleg in de openingspost)

  • Laten zoals het is: geen reactions in Lounge

  • Reacties overal toelaten (en dus vertekende stat)

  • Reacties overal aan, maar reactiewaarde weghalen

  • Reacties overal uit

  • Reacties overal toelaten en postcount in Lounge laten tellen

  • Kan me eigenlijk totaal niks schelen


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Loser

Supermoderator
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van de feedback in oa Lounge zijn we aan het overleggen hoe we de Reactions gaan aanpakken. In Lounge staan reactions (repkes, upvotes, like, hartjes, steun...) namelijk af. Omdat postcount daar afstaat, gezien de gigathreads, en het anders een heel vertekende ratio postcount/reactions zou opleveren. We weten ook dat dat éigenlijk niet veel uitmaakt, maar als zo'n score echt iets zou zeggen, zou dat fijner zijn. En iedereen vindt een like al wel eens leuk op zijn post. Dus we snappen de vraag om ze toch te behouden voor Lounge.

Het probleem is dat aanpassingen aan dat systeem meestal voor het hele forum zijn, dat kan niet subforumspecifiek.
We hebben al een paar opties uitgewerkt, en die zouden we ook graag aan jullie voorleggen.

1. We laten het zoals het is: Geen reactions in Lounge mogelijk, geen vertekend beeld.

2. Reacties overal toelaten: Met als resultaat een vertekende stat, omdat er nu eenmaal veel geliket en gepost wordt in Lounge, waar postcount niet meetelt.

3. Reacties overal toelaten, maar reactiewaarde op 0 zetten. Nu krijg je reaction score +1 voor elke duim. Dat kunnen we op 0 zetten, zodat die score niet meer omhoog gaat. Dat kan alleen voor het hele forum, maar zo krijg je die vertekende stat niet meer, en kunnen we misschien op een andere manier participatie in de verf zetten. Daarvoor hebben we nog op opties, maar dat is een werkje van iets langere termijn.

Wat zeggen jullie?
 
Bij een droevige of boze like wordt er ook geen +1 score toegekend. Kan je niet een paar 'nieuwe' -gewoon degene die er al zijn- smileys toevoegen, alleen zichtbaar in Lounge, maar dan zonder score?
 
Bij een droevige of boze like wordt er ook geen +1 score toegekend. Kan je niet een paar 'nieuwe' -gewoon degene die er al zijn- smileys toevoegen, alleen zichtbaar in Lounge, maar dan zonder score?
Welke smileys er zijn, kan niet subforumspecifiek ingesteld worden met de huidige software, jammer genoeg.
We zouden er bij kunnen zetten met waarde 0, en dan vragen om ze juist te gebruiken, maar dat gaat in de praktijk er alleen voor zorgen dat het een beetje van 2 en een beetje van 3 wordt, waardoor je nog niet echt iets redt ermee.
 
Ik vind het persoonlijk nogal stom om een systeem dat op zich wel degelijk werkt helemaal op de schop te doen voor een subforum voor een beperkte groep gebruikers.

Ik mis eerlijk gezegd nog twee opties:
  • Lounge schrappen: ik zie op dit moment eerlijk gezegd enkel maar topics waarvan het echt niet stoort dat die in andere subs staan, het nut van een aparte sub en de samenhang van die verschillende topics onder die aparte sub ontgaat mij
  • Postcount toch laten meetellen voor lounge, dan heb je het vertekend beeld ook minder. Alleen gaan die paar loungers dan gewoon heel erg hoog scoren in zowel posts als likes.
 
Ik vind het persoonlijk nogal stom om een systeem dat op zich wel degelijk werkt helemaal op de schop te doen voor een subforum voor een beperkte groep gebruikers.

Ik mis eerlijk gezegd nog twee opties:
  • Lounge schrappen: ik zie op dit moment eerlijk gezegd enkel maar topics waarvan het echt niet stoort dat die in andere subs staan, het nut van een aparte sub en de samenhang van die verschillende topics onder die aparte sub ontgaat mij
  • Postcount toch laten meetellen voor lounge, dan heb je het vertekend beeld ook minder. Alleen gaan die paar loungers dan gewoon heel erg hoog scoren in zowel posts als likes.
Lounge schrappen gaat niet gebeuren. Er zijn duidelijke redenen voor, en die staan het topic Wat is Lounge uitgelegd (in Lounge, niet in Zwam, om het helemaal duidelijk te maken :D ). Ik snap ook de tegenkantingen ertegen, hoor. Maar die afweging is nu net gemaakt.

De andere optie zal ik nog toevoegen. Al ben ik er niet meteen voorstander van :)
 
Lounge schrappen gaat niet gebeuren. Er zijn duidelijke redenen voor, en die staan het topic Wat is Lounge uitgelegd (in Lounge, niet in Zwam, om het helemaal duidelijk te maken :D ). Ik snap ook de tegenkantingen ertegen, hoor. Maar die afweging is nu net gemaakt.

De andere optie zal ik nog toevoegen. Al ben ik er niet meteen voorstander van :)
Ik weet dat het daar staat uitgelegd, maar als ik dan zie welke topics er in staan vind ik het helemaal niet zo duidelijk (laat staan nodig). Maar soit, die discussie moet niet hier.

Punt blijft wel: je bent hier nu opties aan het voorstellen waarvan er verschillende de werking van een systeem voor heel het forum wijzigen, ten behoeve van 1 subforum voor een beperkte groep heavy users. Een groep die allicht ook oververtegenwoordigd zal zijn in deze poll. Zo dicteert 1 subforum de maat voor al de rest.
 
Ik vind het persoonlijk nogal stom om een systeem dat op zich wel degelijk werkt helemaal op de schop te doen voor een subforum voor een beperkte groep gebruikers.

Ik mis eerlijk gezegd nog twee opties:
  • Lounge schrappen: ik zie op dit moment eerlijk gezegd enkel maar topics waarvan het echt niet stoort dat die in andere subs staan, het nut van een aparte sub en de samenhang van die verschillende topics onder die aparte sub ontgaat mij
  • Postcount toch laten meetellen voor lounge, dan heb je het vertekend beeld ook minder. Alleen gaan die paar loungers dan gewoon heel erg hoog scoren in zowel posts als likes.
In verband met uw 2de bolleke, ik snap eigenlijk het probleem HE-LE-MAAL niet...

Ben je meer actief op het forum kan je meer puntjes scoren als ik het zo belachelijk mag stellen...

Dit doet mij denken een halve woke discussie in wording, waarbij je wordt scheef bekeken als je meer participeert als een ander.

Natuurlijk vind ik dat als je meer deelneemt dat je meer credits /puntjes/ hoe ge het ook wilt noemen... kan verzamelen... En heeft een bepaald gedeelte meer kans om puntjes te scoren: insert "Edvard Munch's scream schilderij..."

Alleen de statswhores hechten hier belang aan.

Wil je dat echt laten voor lounge, be my guest, maar ge gaat mij toch niet wijsmaken dat het technisch niet mogelijk is om te liken/disliken/whatever en die NiET te laten meetellen?? Als ge dat onderscheid echt wilt that is. Het zijn dan ook draadjes waar al eens sneller (half voor lounge dan, de echte is voor zwam) offtopic kan gegaan worden. Maar zijn dat juist geen draadjes die aantrekken? Ergens vind ik het dan ook raar om ze apart te steken, maar dat boeit mij persoonlijk niet, ik merk zelf dat ik daar ook ga in neuzen in lounge, maar hier lijkt het mij iets afstraffen omdat één forumgedeelte populairder zou zijn dan een ander gedeelte, ere wie ere toekomt vind ik persoonlijk dan. Wil dat zeggen dat je daardoor meer kwaliteitsvolle posts hebt als je daar zou posten? Ik denk het niet, maar de echte offtopic bevindt zich in discord enzo denk ik dan, ik zit daar zelf niet...

Om een wall of text te eindigen in schoonheid:

Much ado about nothing...

Nog even door razen. Ge zou evengoed een poll kunnen starten, in de trend van :

Stoort u dat er intrinsiek meer likes kunnen worden gescoord in dat gedeelte als in andere gedeelten van het forum. En laat dat een maandje staan. Kunnen we brexit gewijs de tafel laten plakken...

Maar het voordeel is, dit kan je wel nog terugdraaien, jullie hebben alle macht hiertoe.

Dus nu sluit ik echt af:

Much ado about nothing...
 
In verband met uw 2de bolleke, ik snap eigenlijk het probleem HE-LE-MAAL niet...

Wil je dat echt laten voor lounge, be my guest, maar ge gaat mij toch niet wijsmaken dat het technisch niet mogelijk is om te liken/disliken/whatever en die NiET te laten meetellen??
Ik ben niet mee met welk puntje je precies bedoelt, maar: Het is technisch niet mogelijk te liken en dat NIET te laten meetellen ALLEEN in Lounge met de huidige software. Dat is het punt net.

@Sir.Killalot Klopt, een "relatief werkend" systeem op de schop. Niet in optie 1, dan blijft het natuurlijk gewoon bestaan. En in optie 3 kan dat vervangen worden door een ander werkend systeem. (en nog teruggedraaid worden, zodra we er weer een andere reactiewaarde dan 0 aan hangen, wordt dat weer verrekend)

Edit: en daarbij misschien nog de belangrijke kanttekening: dit is om jullie input te vragen. Om te horen hoe jullie het zien. We nemen dat als leidraad, maar de beslissing nemen we zelf. En zullen daarbij de oververtegenwoordiging van Lounge-stemmers in rekening houden.
 
Ik ben niet mee met welk puntje je precies bedoelt, maar: Het is technisch niet mogelijk te liken en dat NIET te laten meetellen ALLEEN in Lounge met de huidige software. Dat is het punt net.

@Sir.Killalot Klopt, een "relatief werkend" systeem op de schop. Niet in optie 1, dan blijft het natuurlijk gewoon bestaan. En in optie 3 kan dat vervangen worden door een ander werkend systeem. (en nog teruggedraaid worden, zodra we er weer een andere reactiewaarde dan 0 aan hangen, wordt dat weer verrekend)
Ik had het over lounge gewoon te laten meetellen, gaat zoveel slapeloze nachten besparen. Again, ik ziet het probleem dus niet...

Must be going blind here :unsure:

Mag ik vragen, wie precies stoorde zich van de mods om lounge te bekijken als een paria wat de postcounts aangaat?

Is dit een discussie die natuurlijk tot stand kwam of door 1 Mod die dat echt niet vond kunnen? Of kwam die weerstand van de users zelf?

Vraag je dat eerst eens af, want ik denk niet dat de vakbond van de 'gebruikers' dit furieus op tafel heeft gesmeten al zeggende van:
"Dit kan niet langer door de beugel"

Een probleem maken dat er niet is imo...

Jullie wouden zelf de lijn tussen informatief en recreatief niet te zwaar te laten doorwegen, maar een plaats waar iedereen zijn EI in kwijt kan

(Damn hier zitten een paar Easter eggs van andere threads in verwerkt)

Dus wat jullie zeggen is dat de meer serieuzere poster dit niet kan hebben al dat gezever en gelike.

Daar zitten we aan de bron, dat is blijkbaar het 'probleem' dat speelt...

Ik maak terug de vergelijking met woke achtige toestanden... Moet dit nu ook al doordringen in een amusement forum? Stel u eerlijk die vraag...
 
...een systeem voor heel het forum wijzigen, ten behoeve van 1 subforum voor een beperkte groep heavy users. Een groep die allicht ook oververtegenwoordigd zal zijn in deze poll. Zo dicteert 1 subforum de maat voor al de rest.
Ik denk niet dat er zelfs maar een minderheid van de "heavy users" vragende partij is/was voor
- lounge
- per se scores te laten meetellen

Mij maakt het alvast geen reet uit hoeveel eender welke score van mij is. Ik mis de reacties kunnen geven op posts dan weer wel. En indien wordt beslist om dat niet in te voeren voor lounge, dan zal dat efkes wennen zijn maar ik denk niet dat 1 van ons er traantjes om zal laten hoor.
 
Ik had het over lounge gewoon te laten meetellen, gaat zoveel slapeloze nachten besparen. Again, ik ziet het probleem dus niet...

Must be going blind here :unsure:

Mag ik vragen, wie precies stoorde zich van de mods om lounge te bekijken als een paria wat de postcounts aangaat?
We hebben opnieuw een Lounge ingesteld. Daarbij hebben we gekeken naar de vorige keer dat we een Lounge hadden, waarbij er exact hetzelfde is gebeurd: postcount is niet meegeteld. Dat is volgens mij op vraag van de gebruikers gebeurd, ja.

Dus om die reden hebben we dat weer in rekening gebracht. En aan het feit dat de stat niet meer klopt, kun je dan niks veranderen. Dat is gewoon zo. Dus dan proberen we daar een oplossing voor te zoeken. En misschien liefst een andere dan reactions uitschakelen. Want je zegt hier wel herhaaldelijk "much ado about nothing", maar het is niet nothing, als ik je aantal posts over de reactions zie.

Ik denk niet dat er zelfs maar een minderheid van de "heavy users" vragende partij is/was voor
- lounge
- per se scores te laten meetellen

Mij maakt het alvast geen reet uit hoeveel eender welke score van mij is. Ik mis de reacties kunnen geven op posts dan weer wel. En indien wordt beslist om dat niet in te voeren voor lounge, dan zal dat efkes wennen zijn maar ik denk niet dat 1 van ons er traantjes om zal laten hoor.
Ik weet zeker dat de meerderheid van de "heavy users" vragende partij was om iets te doen aan de topicvervuiling waar Lounge een antwoord op heeft geboden. Echt, ik weet niet hoe vaak ik dat nog moet zeggen voor het doordringt :D

En dan meer als algemene reactie: de vraag is niet "wie springt er in het eerstvolgende kanaal met lood in zijn zakken als er geen reactions komen". De vraag is wat we ermee gaan doen :D
 
Ik denk niet dat er zelfs maar een minderheid van de "heavy users" vragende partij is/was voor
- lounge
- per se scores te laten meetellen
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom dit subforum er gekomen is, noch waarom dit topic rond de likes er gekomen is.
 
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom dit subforum er gekomen is, noch waarom dit topic rond de likes er gekomen is.
Ik denk dat Heavy users dan mss onduidelijk is, ik dacht dat je de slowchatters bedoelde.

@Loser bedoelt duidelijk een andere groep, want wij gaan niet diegene zijn die klaagden over topic vervuiling. 🤣
 
We hebben opnieuw een Lounge ingesteld. Daarbij hebben we gekeken naar de vorige keer dat we een Lounge hadden, waarbij er exact hetzelfde is gebeurd: postcount is niet meegeteld. Dat is volgens mij op vraag van de gebruikers gebeurd, ja.

Dus om die reden hebben we dat weer in rekening gebracht. En aan het feit dat de stat niet meer klopt, kun je dan niks veranderen. Dat is gewoon zo. Dus dan proberen we daar een oplossing voor te zoeken. En misschien liefst een andere dan reactions uitschakelen. Want je zegt hier wel herhaaldelijk "much ado about nothing", maar het is niet nothing, als ik je aantal posts over de reactions zie.


Ik weet zeker dat de meerderheid van de "heavy users" vragende partij was om iets te doen aan de topicvervuiling waar Lounge een antwoord op heeft geboden. Echt, ik weet niet hoe vaak ik dat nog moet zeggen voor het doordringt :D

En dan meer als algemene reactie: de vraag is niet "wie springt er in het eerstvolgende kanaal met lood in zijn zakken als er geen reactions komen". De vraag is wat we ermee gaan doen :D
Maar daar was ik dus niet van op de hoogte dat deze vraag op 9L van de users zelf kwam.

De vraag moet terloops gesteld worden, is dit nu nog altijd zo? Indien neen kan je alvast de hele discussie in de koelkast steken. Tijden veranderen, weetjewel...

Indien leden er toch aanstoot aan nemen is de huidige situatie goed zoals het is. Alleen vind ik dat je wat betrokkenheid wegneemt, als je, en ik ben daarvoor al gewaarschuwd, enkel een korte smiley zou posten als reactie op iemands post.

Ik denk dat per se een volwaardige reactie te moeten posten op iemands post jullie meer aan bandbreedte, of opslagruimte, ik weet niet hoe dat werkt achter de schermen, zal kosten, dan 1 simpele like reactie van iemand die zijn medeleven of ongenoegen wilt laten tonen...

Maar again, als dit van de users zelf komt, laten die handel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom dit subforum er gekomen is, noch waarom dit topic rond de likes er gekomen is.

Het is er gekomen omdat iedereen het beu was dat een bepaalde groep constant elk topic "kaapte" met nietszeggende comments op elkaar en likes naar elkaar, of met onderlinge grapjes, inside jokes... Nadat we dat hebben proberen aan te pakken door openbaar met rode tekst te vragen het niet te doen en later strenger te bestraffen, hebben we besloten daar een plek voor te bieden. Omdat er duidelijk nood aan was. En kom niet zeggen dat er geen nood aan was, @Mulan , want dan zou je wel opgehouden hebben toen het je/jullie 100x werd gevraagd. En prima voor ons dat die nood er is, dan voorzien wij daar graag in. Met een subforum.

De reden van het subforum hebben duidelijk besproken hier:
https://www.beyondgaming.be/threads/slowchat-zwam-offtopic.21307/
Gezien recente feedback in Feedbackthreads en via pm -waarvoor dank!- vonden we het tijd worden om een en ander te herbekijken voor Slowchat en bepaalde kletsposts, onderlinge grapjes, inside jokes, "flirterijen"...

En hier:
https://www.beyondgaming.be/threads/wat-is-lounge.21679/
Wat hoort hier?
- Geleuter onder elkaar. Wat elders kan gezien worden als te it-crowd, de onderlinge terugkerende grapjes...
- Alles wat daarvoor in een thread als Slowchat werd gegooid, wat naar Zwam zou verhuizen zonder dat er sprake is van satire, of threads die verwijderd werden omdat de discussiewaarde niet erg hoog is, maar waar het plezant is om te kletsen onderling.

Vandaar Lounge.

Gezien de aard van Lounge (een relatieve stortvloed aan posts) en onze ervaringen met vorige versies van Lounge, hebben we daar de postcount dus ook uitgeschakeld. Onrechtstreeks op vraag van de gebruikers, want op 9lives was dat na feedback. En nu de vraag wat we gaan doen met de reacties/reactiescore.

Ik pak hier nu de top 5 uit:
1678205710185.png


Sylverscythe staat dan met 12.600 punten op 1, met 8.600 posts. Mulan stond op 12.100 met pakweg 16.000 posts. Sinds het verhuizen naar Lounge, met 13.100 posts. Een heel andere ratio. Als daarbij ook alleen de Lounge-likes weg konden (ideale geval), zou de verhouding weer kloppen, én zouden die onderlinge likes van hierboven ook niet meer meetellen. Jammer genoeg is dat dus niet mogelijk in de huidige software, dus zoeken we een compromis waar iedereen zich in kan vinden. Ook omdat de vraag naar de reactions zo groot was.

En daarvoor dus jullie input :) Een antwoord op die vraag kan dus inderdaad ook zijn: kan me eigenlijk totaal niks schelen.
 
Die nood werd, wat mij betreft, ingevuld met slowchat. 🤷🏼

En het is niet alsof de slowchatters expliciet gevraagd hebben om een gans subforum he. Dat waren andere gebruikers dan. Dus nu niet doen alsof wij expliciet een zeverhoekje-dat-niet-Zwam-is hebben gevraagd zoals je nu wel doet uitschijnen.
 
maar ge gaat mij toch niet wijsmaken dat het technisch niet mogelijk is om te liken/disliken/whatever en die NiET te laten meetellen??
Ja dus, dat is de beperking van de forum software. Het zou handiger zijn als we dat zouden kunnen, maar de software laat het niet toe. Die kan alleen die score voor gans het forum afzetten, of voor gans het forum aan.
 
Terug
Bovenaan