Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Als zijnde opgegroeid met Ariël in de film en in de series op Disney Channel is het gek om dit nu vertolkt te zien door een actrice van kleur zonder echt rood haar. Maar dat zal wel wennen zeker?!

Ik verslikte me gisteren overigens ook in de zwarte vrouw van Durin in The Rings of Power. Terwijl ik andere gekleurde personages, zoals bij de Elfs en zeker bij de Harfoots totaal niet gek of onnatuurlijk vond overkomen. Maar bij de Dwarfs, dat klopt echt niet.
 
Als zijnde opgegroeid met Ariël in de film en in de series op Disney Channel is het gek om dit nu vertolkt te zien door een actrice van kleur zonder echt rood haar. Maar dat zal wel wennen zeker?!

Ik verslikte me gisteren overigens ook in de zwarte vrouw van Durin in The Rings of Power. Terwijl ik andere gekleurde personages, zoals bij de Elfs en zeker bij de Harfoots totaal niet gek of onnatuurlijk vond overkomen. Maar bij de Dwarfs, dat klopt echt niet.
ik stoorde me er meer aan dat ze geen baard had, de kleur zelf vond ik minder relevant

Ik kom hier even na het verwijzen uit de ariel topic.
Persoonlijk vind ik wel dat Disney een beetje te woke aan het worden is.

Heb ik iets tegen een zwarte ariel, zeker niet, kei cool, maar vind het toch gewoon wat raar. Naar mijn mening zouden ze dan beter gewoon een nieuwe IP maken met daar een zwarte hoofdrolspeelster in.
 
Ik kwam deze tegen op medium. Ariel voelt inderdaad wat aan als cultural appropriation. :unsure: De sprookjes van Hans Christian Andersen zijn onlosmakelijk verbonden met de Deense cultuur.
Als actrice ook wel een moedige keuze om het toch maar te doen. De shitstorm waarin ze gaat komen zal hoogstwss niet van de poes zijn. Online verwensingen, racisme zal een tijdje deel uitmaken van haar leven. Ik hoop echt dat disney goed betaald en dat haar carriere er een boost door krijgt.

En dat doet me verder denken. Is er nu echt geen Afrikaanse of een andere niet westerse cultuur waar ze iets mee kunnen doen in de filmwereld? Alles wat nu uitkomt is toch maar herkauwde zever met een controverse jasje om het toch maar wat bekendheid te geven. De wereld snakt naar nieuwe verhalen!
 
En waarom precies zijn we weer cultuur aan het linken met huidskleur?
awel dat stond in dat medium artikel.
Of course, another reason why people are so upset about this is the ‘Woke’ push against so-called ‘cultural appropriation’ in recent years. Starting a few years ago, the Woke crowd have deemed every instance of someone adopting elements of another culture an injustice akin to blackface. For example, last year’s Eurovision winner was accused of appropriating Asian culture in her performance. There was also this pointless outrage about a white young woman who wore a Chinese dress to her prom. And then, again just last year, Scarlett Johannson was forced to quit a trans role in an upcoming movie. I mean, if you rigidly uphold cultural boundaries like this, you would expect to get a negative reaction towards a black actress being cast as Ariel. To expect anything else would just be a double standard.
 
Ik kwam deze tegen op medium. Ariel voelt inderdaad wat aan als cultural appropriation. :unsure: De sprookjes van Hans Christian Andersen zijn onlosmakelijk verbonden met de Deense cultuur.
Als actrice ook wel een moedige keuze om het toch maar te doen. De shitstorm waarin ze gaat komen zal hoogstwss niet van de poes zijn. Online verwensingen, racisme zal een tijdje deel uitmaken van haar leven. Ik hoop echt dat disney goed betaald en dat haar carriere er een boost door krijgt.

En dat doet me verder denken. Is er nu echt geen Afrikaanse of een andere niet westerse cultuur waar ze iets mee kunnen doen in de filmwereld? Alles wat nu uitkomt is toch maar herkauwde zever met een controverse jasje om het toch maar wat bekendheid te geven. De wereld snakt naar nieuwe verhalen!
Van Mulan hebben ze ook een film gemaakt hé 😏
 
Zoals gebruikelijk is de woke-waanzin een zwaard dat maar aan één kant snijdt dus. "Cultural appropiation" is géén enkel probleem als je het met "blanke" cultuur doet. En neen er is geen 1-op-1 relatie tussen huidskleur en cultuur, maar er is wél nog een (historisch) verband.

Een zwarte zeemeermin is in dat verhaal iets dat mij nog het minst stoort, zeker niet als je het verhaal transponeert naar een Caribische setting. Vraag me eigenlijk af of de "omgekeerde racisten" geen kritiek gaan hebben op de Spaanse Javier Bardem die de vader van een zwarte Ariel speelt, of dat de prins wél nog blank is, afwachten... sowieso gaan ze iets moeten doen aan Ariel die halsoverkop verliefd wordt en in die verliefdheid alles opgeeft voor een man natuurlijk...

In een bredere context is al dat blackwashen natuurlijk wél geen toeval, deels een commercieel gegeven, maar je kan het politieke ook niet ontkoppelen... met projecteert de diversiteit van de huidige globalisering terug op het verleden en maakt kritiek op de uitwassen van de huidige diversiteit en massamigratie monddood (tot het de écht spuigaten uitloopt (zie het bendegeweld in Zweden en dan is men verbaasd over de gevolgen).
  • Beauty & the Beast in een dorp duidelijk geïnspireerd op een Frans dorp meer dan honderden jaren geleden, wel, dat dorp is plots bijna zo divers als het New York van de 21e E.

  • Een verfilming van Pinokkio (Italië) [een film die ik helaas niet kon uitkijken, wat een ****] of Peter Pan (Londen) [hopelijk wordt deze wél goed, maar ik vrees ervoor], ook (Europese) sprookjes denk ik dan, en weer zoekt men bewust naar personages die men kan "diversifiëren". Zowel de blauw fee als Tinkelbel zijn divers gecast omwille van de "representatie", én ook hier weer: op zich géén enkele probleem mee (zeker niet aangezien ze "toevallig" steeds voor de magische wezens kiezen) maar ook weer éénrichtingverkeer natuurlijk, en steevast een zwarte actrice alsof er geen andere "kleuren" naast blank of zwart bestaan. Zou denken neem dan eens een Arabisch of Aziatisch meisje, maar goed, de Amerikaanse invloed natuurlijk.

  • Gaat Disney bij de verfilming van "The Princess and the Frog" Tianna laten spelen door een blanke, blondine? Ik denk en hoop eerlijk gezegd van niet.

  • De "Lord of the Rings"-serie The Rings of Power, waar ik het eerlijk gezegd wél problematisch vond?
    Tja, die discussie is hier al tot in de treure gevoerd zullen maar niet in herhaling vallen, maar ondertussen is die serie al 3 afleveringen ver en is de geforceerde diversiteit eigenlijk maar één van de mindere problemen met die serie (maar je kan het er niet los van zien).
Het is alsof men de geschiedenis en cultuur van Europa tracht te herschrijven en diversifiëren als ware het altijd al multicultureel geweest.
Doet men dit werkelijk alleen vanuit commerciële motieven of speelt politiek mee? Ik denk eerlijk gezegd, minstens beiden. Het commerciële is soms zelfs bij momenten ondergeschikt denk ik dan, bij deze "The Little Mermaid" nu toevallig niet, bij Amazon... daar twijfel ik er nu eens eerlijk gezegd aan...
 
Overigens om ook eens het positieve te benadrukken, ik had er eerst schrik voor, maar in House of the Dragon was ik na een paar afleveringen mee met House Velaryon, waar ze nochtans ook een "blank" huis, "zwart" gemaakt hebben, maar dat is een familie van scheepvaarders van de andere kant van de wereld en ze hebben ook niet nagelaten hen desondanks het "onnatuurlijke" witte haar te geven dat de Targaryens ook hebben.

Ik stoorde me na een tijd zelfs meer aan het feit dat ze Rhaenys die eigenlijk zwart haar zou moeten hebben (Baratheon "the seed is strong") dus een goede acteur en verhaal compenseren al veel, plus het blijft wél zuivere fantasy. Maar ik vraag me dan ook af of ze deze keuze gaan durven doordrijven in de gevolgen hiervan voor het verhaal in volgende seizoenen... oprécht benieuwd!
 
Ik kwam deze tegen op medium. Ariel voelt inderdaad wat aan als cultural appropriation. :unsure: De sprookjes van Hans Christian Andersen zijn onlosmakelijk verbonden met de Deense cultuur.
Als actrice ook wel een moedige keuze om het toch maar te doen. De shitstorm waarin ze gaat komen zal hoogstwss niet van de poes zijn. Online verwensingen, racisme zal een tijdje deel uitmaken van haar leven. Ik hoop echt dat disney goed betaald en dat haar carriere er een boost door krijgt.

En dat doet me verder denken. Is er nu echt geen Afrikaanse of een andere niet westerse cultuur waar ze iets mee kunnen doen in de filmwereld? Alles wat nu uitkomt is toch maar herkauwde zever met een controverse jasje om het toch maar wat bekendheid te geven. De wereld snakt naar nieuwe verhalen!

Toevallig weet ik nu wel iets van De Kleine Zeemeermin en een paar andere sprookjes.

Maar op geen enkele manier is dit cultural appropriation, hè. En jij vindt dat ook niet, je wilt dat gewoon aangeven omdat je het in àndere gevallen ook niet vindt. Dan zou ik het liever hebben over die andere gevallen dan een geval waarin je advocaat van de duivel speelt in een manke vergelijking, eerlijk gezegd.

En ja, HCA zit verankerd in de Deense cultuur. The Little Mermaid echter hoegenaamd niet. Al van toen de eerste tekenfilmversie uitkwam, waren de protesten groot in Denemarken. Eigenlijk kun je zeggen dat het Deense sprookje sowieso al amper nog iets te maken heeft met de Disney-versie. En als je wilt beargumenteren dat dààr de cultural appropriation zit, dan ben ik het misschien met je eens. Al zou ik het eerder een commerciële verkrachting van een dieptriest verhaal noemen.

Andersen was waarschijnlijk homoseksueel. En het is niet raar om te denken dat zowel Het Lelijke Eendje als De Kleine Zeemeermin over hemzelf gaan, hij heeft het zelf al vaker gezegd. Wat de zeemeermin moet doen om geaccepteerd te worden in een kring die niet de hare is, is haar identiteit afgeven (haar stem), en dan krijgt ze benen. Maar elke stap zal aanvoelen alsof ze op glas loopt. En vanaf dan heeft ze letterlijk niéts meer te zeggen: De prins beslist. Als die haar wil, wordt ze geaccepteerd. Anders gaat ze dood. En dat gebeurt dan ook: De zeemeermin sterft.

Niet bij Disney. Daar trouwen ze. Maar ze trekken het ook naar de Caraïben, en voegen een blanke Triton toe. En een blanke prins op de schepen in de Caraïben. De prinses haar grootste wens komt uit: gekust worden door een prins, en daar zelf nul zeggenschap in hebben. Niks van al die dingen zit verankerd in het Deense erfgoed, hoor. En het is al zéker geen cultural appropriation door een zwarte actrice Ariël te laten spelen in de Caraïben. Maar je mag me altijd overtuigen van wel, hoor.

(...) Sowieso gaan ze iets moeten doen aan Ariel die halsoverkop verliefd wordt en in die verliefdheid alles opgeeft voor een man natuurlijk...
Het gaat veel verder dan dat (er is ook een D2 en D3 van) :

En ja, dat klinkt allemaal onnozel, ik vond dat ook. Maar nadat ik ze geluisterd had, niet meer.
Maar goed, bij deze zijn het commerciële motieven. Bij Amazon zijn de politieke motieven belangrijker. Ik snap wel dat je dat denkt, omdat Bezos zo'n bekende extreemlinkse denker is...
 
Ik wacht op de dag dat ze Tarzan vervangen door een zwarte. Slingerend aan de bomen, dansend tussen de apen.

Alle gekheid op een stokje, ik stoor mij daar eigenlijk niet aan. De geforceerde remakes met enkel vrouwen vind ik er wat over, maar dan kijk ik er gewoon niet naar.
 
Ik wacht op de dag dat ze Tarzan vervangen door een zwarte. Slingerend aan de bomen, dansend tussen de apen.

Alle gekheid op een stokje, ik stoor mij daar eigenlijk niet aan. De geforceerde remakes met enkel vrouwen vind ik er wat over, maar dan kijk ik er gewoon niet naar.
Tarzan als zwarte zou mij eerlijk gezegd ook niet storen.

Net zoals de donkere Little Mermaid mij niet stoort. Waarom? Het zijn fictieve, compleet verzonnen personages. En in het geval van de Little Mermaid dan ook nog eens compleet fantasy. Of die nu zwart, geel of rood zijn, who cares.

Op 9gag kwam er een fake foto voorbij van een blanke, blonde Pocahontas met het opschrift "i would watch it". Maar dat is gewoon niet hetzelfde, Pocahontas is native indian, die waren niet blond of blank. Dat zou imo dus wel compleet fout zijn.

In de live action remake van Aladdin leek Jafar ook helemaal niet op de Jafar uit de tekenfilm. Is daar spel rond geweest? Wellicht weinig tot niet, omdat hij wel de juiste etnische achtergrond had. Maar hij week even ver af van het oorspronkelijke personage als nu de kleine zeemeermin.
 
Tarzan als zwarte zou mij eerlijk gezegd ook niet storen.

Net zoals de donkere Little Mermaid mij niet stoort. Waarom? Het zijn fictieve, compleet verzonnen personages. En in het geval van de Little Mermaid dan ook nog eens compleet fantasy. Of die nu zwart, geel of rood zijn, who cares.

Op 9gag kwam er een fake foto voorbij van een blanke, blonde Pocahontas met het opschrift "i would watch it". Maar dat is gewoon niet hetzelfde, Pocahontas is native indian, die waren niet blond of blank. Dat zou imo dus wel compleet fout zijn.

In de live action remake van Aladdin leek Jafar ook helemaal niet op de Jafar uit de tekenfilm. Is daar spel rond geweest? Wellicht weinig tot niet, omdat hij wel de juiste etnische achtergrond had. Maar hij week even ver af van het oorspronkelijke personage als nu de kleine zeemeermin.
Zolang ze niet groter is dan 1m60 vind ik het oké.
 
Filmpje gerelateerd aan Gert "Gertje" Verhulst. Blijkbaar heeft ook iemand op de NL-tv het woord neger gebruikt.


Beetje ook de tendens die ik hoor van mijn achterneef die ook een zwarte is : nobody cares, behalve als je blank bent. Het is een blanke discussie. Hij geeft er geen fuck om als je hem een neger noemt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind het vooral straf hoe wij gewoon line recta plots het woord neger benoemen als het "n-woord" zoals de VS dat heeft met "nigger".
Dat vind ik dan nog een veel meer beladen woord dan dat. Zeker omdat het in de media, cultuur, volksmond gebruikt werd als een "normaal" woord. Dat is nooit een woord geweest als "makak" bijvoorbeeld dat courant in een normaal gesprek kon vallen.

Ik heb begrip dat sommige woorden kunnen wijzigen. Maar als je die van bovenhand gaat opleggen en veel meer gewicht gaat leggen in het gebruik van een woord dat voor velen nog een onschuldig woord is tja dan help je ook niet veel aan verdraagzame samenleving.
Die verdraagzame samenleving is immers ook verstaan dat de betekenis die jij daaraan geeft niet voor iemand anders hetzelfde is. En daarbij het gebruik van een woord veel zwaarder laten doorwegen dan dat het bedoeld is.
 
Vind het vooral straf hoe wij gewoon line recta plots het woord neger benoemen als het "n-woord" zoals de VS dat heeft met "nigger".
Dat vind ik dan nog een veel meer beladen woord dan dat. Zeker omdat het in de media, cultuur, volksmond gebruikt werd als een "normaal" woord. Dat is nooit een woord geweest als "makak" bijvoorbeeld dat courant in een normaal gesprek kon vallen.

Ik heb begrip dat sommige woorden kunnen wijzigen. Maar als je die van bovenhand gaat opleggen en veel meer gewicht gaat leggen in het gebruik van een woord dat voor velen nog een onschuldig woord is tja dan help je ook niet veel aan verdraagzame samenleving.
Die verdraagzame samenleving is immers ook verstaan dat de betekenis die jij daaraan geeft niet voor iemand anders hetzelfde is. En daarbij het gebruik van een woord veel zwaarder laten doorwegen dan dat het bedoeld is.
Deze discussie is hier al 100 keer gepasseerd, recent zelfs nog. Ik ken maar twee soorten mensen die neger nog gebruiken: oudere mensen die uiteraard niet meer gaan veranderen, en dat ook niet moeten, en mensen die doelbewust neger gebruiken omdat het wat provocatief is. Uiteraard zou het BG niet zijn moesten hier geen mensen van mijn ouderdom zitten die dat kennelijk nog dagelijks gebruiken, maar de trend lijkt me wel duidelijk.

Dusja, doen alsof dit "van bovenaf" wordt opgelegd lijkt me de realiteit oneer aandoen. Er is een evolutie, en moest dat domweg opgelegd worden (het ABN, iemand) zou dat volgens mij minder het geval zijn.
 
Waar ik hier toch wat verward over ben is het feit dat als men het over "het n-woord" heeft, ik toch altijd dacht dat dit voortkwam uit het engelse woord "nigger", wat vanuit een rechtstreekse vertaling in feite niet "neger" is, maar "nikker". Worden beide woorden dan ineens aan elkaar gelijk gesteld?

Waarom is "neger" ineens "not done" in feite?

20 jaar geleden was het not done om iemand met donkere huidskleur een "zwarte" te noemen.... nu is dat dan ineens wel het geprefereerde woord?

Call me a confused old millenial, I guess.
 
Deze discussie is hier al 100 keer gepasseerd, recent zelfs nog. Ik ken maar twee soorten mensen die neger nog gebruiken: oudere mensen die uiteraard niet meer gaan veranderen, en dat ook niet moeten, en mensen die doelbewust neger gebruiken omdat het wat provocatief is. Uiteraard zou het BG niet zijn moesten hier geen mensen van mijn ouderdom zitten die dat kennelijk nog dagelijks gebruiken, maar de trend lijkt me wel duidelijk.

Dusja, doen alsof dit "van bovenaf" wordt opgelegd lijkt me de realiteit oneer aandoen. Er is een evolutie, en moest dat domweg opgelegd worden (het ABN, iemand) zou dat volgens mij minder het geval zijn.

Wel dat is ook niet echt het punt van wat ik bedoelde.
Het punt is meer dat het woord veel zwaarwichtiger gemaakt wordt (dat is wel van boven af) door er een hele taboe rond te creëren terwijl het historisch dus inderdaad voor veel mensen wél een aanvaardbaar woord is/was en het geenszins te vergelijken valt met nigger.
Dat taboe creëer je door het plots het "n-woord" te noemen, zo bijgevolg te linken met 'nigger' en mensen racistische motieven toe te dichten door het gebruik ervan, zelfs al is het maar om het gewoon over het woord "neger" zelf te hebben als woord en dus niet in een gewoon gesprek.
Wel daarmee bevorder je niet echt een sfeer die helpt om er constructief iets aan te doen.
 
Wel dat is ook niet echt het punt van wat ik bedoelde.
Het punt is meer dat het woord veel zwaarwichtiger gemaakt wordt (dat is wel van boven af) door er een hele taboe rond te creëren terwijl het historisch dus inderdaad voor veel mensen wél een aanvaardbaar woord is/was en het geenszins te vergelijken valt met nigger.
Dat taboe creëer je door het plots het "n-woord" te noemen, zo bijgevolg te linken met 'nigger' en mensen racistische motieven toe te dichten door het gebruik ervan, zelfs al is het maar om het gewoon over het woord "neger" zelf te hebben als woord en dus niet in een gewoon gesprek.
Wel daarmee bevorder je niet echt een sfeer die helpt om er constructief iets aan te doen.
Je blijft anders doen alsof er een soort van sturing van bovenaf is om een woord dat door velen als gevoelig wordt gezien, als gevoelig te zien. Culturen vermengen en evolueren uiteindelijk, ik snap niet goed waarom een evolutie waar een woord als taboe wordt gezien een soort sturing van bovenaf nodig heeft hoor. Vroeger was vroeger. Historisch kon je een onschuldig meisje ook een onnozel wijf noemen.
 
Terug
Bovenaan