Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Goh ja, niet verbaasd zijn dat een linkse krant mee gaat in de hoera-sfeer dat ze een gepercipieerd "wit" en "mannelijk" stuk fictie hebben kunnen "veroveren" - want dat is de discussie waar deze thread uiteindelijk om gaat -, wars van enig respect voor de authenticiteit en oorsprong van het werk natuurlijk.

Ik heb gisterenavond geprobeerd naar de eerste aflevering te kijken, héél mooie intro, visueel énorm prachtig (mag ook voor het geld dat er tegenaan gegooid werd) maar buiten wat name-dropping voelde ik me desondanks toch niet "terug in Midden-Aarde". Het is ook duidelijk waar ze wél (voetnoten & appendices) en géén rechten (Silmarillion) op hebben, wat samen met schrijvers met een povere reputatie, veel meer nog dan het gedwongen 'woke'-sausje, bepalend is voor hoe deze veredelde fan-fictie wat mij betreft niet de LOTR is uit mijn jeugd: niet de boeken van Tolkien, niet de films van Jackson. Maar goed, ik ben dan ook één van die mensen die de boeken al gelezen had voordat de films er waren.

Halfweg de eerste aflevering helaas in slaap gevallen. Na een fantastische intro en een gevecht met een generische ijs-trol werd het al snel slaapverwekkend saai. Straks of morgen toch nog maar een tweede kans geven, de tweede aflevering is naar van wat ik lees/hoor beter. Desondanks uit een non-spoiler-review van iemand die toch relatief een pak linkser is dan mij, al gehoord dat je best ook niet al te veel verwacht, al helemaal niet van deze alternatieve versie van Galadriel.

Maar goed, kritiek leveren op deze serie zal sowieso gevaarlijk worden, degenen die zich laten verblinden door goede special effects en/of zij die blij meegaan in de woke politics staan al klaar met hun stempels van "racist" en "sexist", etc. zie o.a. dit artikel van De Morgen.

Als Amazon voor dit absurd bedrag nu eens geïnvesteerd had in een originele, nieuwe fantasy serie... maar neen, men corrumpeert liever bestaand werk met politiek die er niet thuishoort, dat hebben we eigenlijk allemaal al eens eerder gezien met andere franchises de afgelopen jaren.
 
Het is inderdaad een recensie. Hoor je dan niet neutraal te zijn? Het leest goed weg (indien nodig plaats ik het volledig) daar niet van. Dat stukje echter vind ik slechte journalistiek.

Kritiek op de cast wegens huidkleur is géén racisme.
Het is geen recensie, het is een opiniestuk. Per definitie niet neutraal.

De recensie staat hier: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/..._earned&utm_medium=social&utm_source=copylink

En zo komt het weer op hetzelfde van altijd uit: Je bent zogezegd neutraal en de ander politiek gekleurd, maar eigenlijk lees je op voorhand al door een bepaalde bril op zoek naar dingen om boos over te zijn.
 

OK review. De spiegel lijkt idd PJ's trilogie. ... Maar kritikasters van bepaalde personages direct racist gaan noemen of 'zulk' volk is ook snel polariseren, maar van de andere kant dan. Er is ook wat meer vrouwelijk gewicht , idd... allemaal geen probleem mee. Zolang dat verhaal maar geen flauwe soep wordt zoals de hobbit. Ik ben al niet zo high fantasy minded, en dan eindigt het snel voor me los van of er nu iemand zwart wit rood of groen is.

Maar een mens mag toch verdorie nog kritiek hebben zonder in een hokje te worden gestampt . Ik reageer nu ook maar pas , want ik moest het eerst zelf zien. Van mij mag het zeker, maar het hoeft niet verplicht te zijn in 2022 om je cast diverser te maken. Artistieke vrijheid is niet meer dan dat.

ps. Wel geen aziatische types hé, nèèhèèh ik kan ook zagen (i dont care eigenlijk)
 
Het is geen recensie, het is een opiniestuk. Per definitie niet neutraal.

De recensie staat hier: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/..._earned&utm_medium=social&utm_source=copylink

En zo komt het weer op hetzelfde van altijd uit: Je bent zogezegd neutraal en de ander politiek gekleurd, maar eigenlijk lees je op voorhand al door een bepaalde bril op zoek naar dingen om boos over te zijn.

Da's raar, hetgeen dat ik heb gequoted staat ook in de recensie? Misschien is het toch één en hetzelfde? Overigens waaruit kun jij aannemen dat ik 'boos' ben? En over welke bril heb je het? Heb ik een bril op omdat ik tegen tegenstrijdige veranderingen ben?
 

OK review. De spiegel lijkt idd PJ's trilogie. ... Maar kritikasters van bepaalde personages direct racist gaan noemen of 'zulk' volk is ook snel polariseren, maar van de andere kant dan. Er is ook wat meer vrouwelijk gewicht , idd... allemaal geen probleem mee. Zolang dat verhaal maar geen flauwe soep wordt zoals de hobbit. Ik ben al niet zo high fantasy minded, en dan eindigt het snel voor me los van of er nu iemand zwart wit rood of groen is.

Maar een mens mag toch verdorie nog kritiek hebben zonder in een hokje te worden gestampt . Ik reageer nu ook maar pas , want ik moest het eerst zelf zien. Van mij mag het zeker, maar het hoeft niet verplicht te zijn in 2022 om je cast diverser te maken. Artistieke vrijheid is niet meer dan dat.

ps. Wel geen aziatische types hé, nèèhèèh ik kan ook zagen (i dont care eigenlijk)

Het grappige is dat De Morgen (en zowat iedereen) beweert dat het geen adaptatie is van Jackson's trilogie maar dat het een verfilming is van Tolkien's werk. Ondertussen kopiëren ze gewoon een Balrog van Jackson die anders is beschreven door Tolkien... De lijn wordt weer scheef getrokken...
 
Kritiek op de cast wegens huidkleur is géén racisme.
Niet per definitie, dat klopt. Als je echter enkel lore-purisme predikt wanneer de aanpassingen huidskleur betreffen en letterlijk voor elke andere verandering wel een smoesje vindt waarom dat wel toelaatbaar is, dan vind ik dat we dat gewoon eens mogen benoemen zoals het is hoor. Ja, er wordt door sommigen te snel 'racisme!' geroepen, maar omgekeerd begint het een beetje lachwekkend te worden hoe sommigen beginnen te steigeren en schuimbekken van zodra iemand nog maar hint dat hun meningen naar racisme neigen. Ik begin dat eigenlijk beu te worden. Als je niet verder komt dan jouw argumentatie hier in dit topic, dan mogen we het écht wel gewoon eens benoemen voor wat het is hoor. Als je dat niet fijn vindt, kom dan niet tegen mij en anderen zeuren, maar neem dan eens een stap terug en bezin even waarom je mening racistisch gekleurd is.

Soit, op basis van de eerste aflevering vind ik vooral dat ze het divers casten niet ver genoeg hebben doorgetrokken. Er zijn nog andere huidskleuren dan blank en zwart. Maar dat is dan wanneer ik kijk door een politieke bril. Puur kijkend naar het verhaal, heeft het zoals verwacht geen enkele impact.
 
"De spiegel lijkt idd PJ's trilogie" naar mijn mening dan en sommige anderen wou ik zeggen. Niet elk journalist bij de morgen heeft hetzelfde idee zeker.
 
Het is inderdaad een recensie. Hoor je dan niet neutraal te zijn? Het leest goed weg (indien nodig plaats ik het volledig) daar niet van. Dat stukje echter vind ik slechte journalistiek.

Kritiek op de cast wegens huidkleur is géén racisme.
Ik lees DM niet maar zowel een opiniestuk als een recensie zijn uiteindelijk toch vooral gebaseerd op de mening van één persoon dacht ik. Destijds als tiener las ik de Humo en die recensies konden ook nogal "speciaal" zijn.
 
Niet per definitie, dat klopt. Als je echter enkel lore-purisme predikt wanneer de aanpassingen huidskleur betreffen en letterlijk voor elke andere verandering wel een smoesje vindt waarom dat wel toelaatbaar is, dan vind ik dat we dat gewoon eens mogen benoemen zoals het is hoor. Ja, er wordt door sommigen te snel 'racisme!' geroepen, maar omgekeerd begint het een beetje lachwekkend te worden hoe sommigen beginnen te steigeren en schuimbekken van zodra iemand nog maar hint dat hun meningen naar racisme neigen. Ik begin dat eigenlijk beu te worden. Als je dat niet fijn vindt, kom dan niet tegen mij en anderen zeuren, maar neem dan eens een stap terug en bezin even waarom je mening racistisch gekleurd is.

Je vindt dat ik zeur en je bent het beu en toch doe je de moeite om m'n bericht te lezen in deze thread én te reageren.

Als je niet verder komt dan jouw argumentatie hier in dit topic, dan mogen we het écht wel gewoon eens benoemen voor wat het is hoor.

Mijn argumentatie is gebaseerd op feiten van Tolkien zelf. Nogmaals mijn kritiek is niet racistisch en het is al erg genoeg dat deze discussie moet plaatsvinden in een politieke topic. In tussentijd lees ik dingen over woke en huidskleur in het juiste topic en dat mag dan weer wel. De lijn is weer scheef getrokken.

Soit, op basis van de eerste aflevering vind ik vooral dat ze het divers casten niet ver genoeg hebben doorgetrokken. Er zijn nog andere huidskleuren dan blank en zwart. Maar dat is dan wanneer ik kijk door een politieke bril. Puur kijkend naar het verhaal, heeft het zoals verwacht geen enkele impact.

Ik zal niet in herhaling vallen, maar het divers casten is onnodig. Gewoon Tolkien's werk opvolgen en geen haan die er naar kraait buiten gevoelige mensen anno 2022.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Is deze show eigenlijk een nieuw verhaal of gebaseerd op boeken van Tolkien?
Het is voornamelijk gebaseerd op de appendices van LOTR, maar gezien daar nauwelijks iets in staat buiten een aantal personages, gebeurtenissen en data moet je het eigenlijk als een nieuw verhaal beschouwen, dat zich +- moet houden aan het raamwerk van Tolkien (maar ze condenseren in de serie bvb al gebeurtenissen die zich bij Tolkien afspeelden over een slordige 1500 jaar).
 
Da's raar, hetgeen dat ik heb gequoted staat ook in de recensie? Misschien is het toch één en hetzelfde? Overigens waaruit kun jij aannemen dat ik 'boos' ben? En over welke bril heb je het? Heb ik een bril op omdat ik tegen tegenstrijdige veranderingen ben?
Klopt, nu zie ik het ook. Dat had ik fout gezien, mijn excuses. Ik zat op mobiel, en de website van De Morgen zit raar ineen op dat vlak. Op de website staat hij onder een andere rubriek.
Ja, de recensie van een A4 of 3 en een paar filmpjes, schrijft ook twee zinnen over dat het zwart-of-niet-verhaal sommige mensen in kampen verdeelt en gaat er verder niet op in. Zo vreselijk vind ik dat eigenlijk niet :)

En ja, ik heb het over de bril waardoor je ziet dat een zwarte elf niet mag. De bril dat dit een "linkse" reeks is geworden en zijn politiek opdringt. Dat dat evengoed een gekleurde bril is, is hier toch al dikwijls genoeg aangetoond, wat mij betreft.
 
Niet-politieke mening:
Mooie teaser, twijfelgeval: knappe meid, kan duidelijk zingen, verstandig waarschijnlijk om geen schelpjes te gebruiken :thinking: (al zouden papa's dat misschien net wél appreciëren), de visuals zijn mooi maar het pallet doet me vrezen voor een zoveelste al te realistische, kleurloze Disney live-action remake. Ik weet niet wat ik van die Disney live action remakes moet maken: sommigen waren vermakelijk, maar eigenlijk bijna nooit beter dan het origineel, best case scenario plaats ik ze op dezelfde hoogte (Aladin), maar vaker toch eronder (Beauty & The Beast) tot zelfs gewoon dieptriest en zielloos (The Lion King), maar van dat laatste mocht je dat eigenlijk al nauwelijks zeggen (want 'Afrikaanse' voice cast, hoewel Beyonce natuurlijk Amerikaans is maar soit, en John Olliver Brits).

Ik hoop vooral dat de uiteindelijke film:
  • een paar nieuwe leuke nummers heeft (Lin Manuel Miranda zou dat toch moeten kunnen klaarspelen)
  • dat het kleurenpallet vibrant is, want bij "Under The Sea" verwacht ik meer kleur.
  • en voor de rest gewoon goed tot zéér goed is, maar natuurlijk hoopt niemand dat een film slecht is denk ik dan.
Politieke mening over 'The Little Mermaid':
Blackwashing... goh, in deze setting stoort het me niet, meestal stoort het me niet behalve bij historische fictie (koningin van Engeland gespeeld door een zwarte actrice bijvoorbeeld) en in de lijn daarvan historische fantasy à la LOTR.
Het ligt hier ook een beetje aan de setting: krijgen we een zeemeermin in een fictieve versie van de Caraïben of Jamaïca versus een zeemeermin voor de kust van het Denemarken van Hans Christian Andersen? Tja, dan is in het eerste geval misschien realistischer?
Het bredere patroon blijft natuurlijk dubieus want whitewashing genereert natuurlijk nog (en niet altijd onterecht) kritiek alom, plus het draagt niet bij tot het creëren van originele personages, maar geeft gewoon bestaande personages in een ander kleurtje, en dan is men ook nog eens verbaasd als fan van de originele personages daar soms tegen durven reageren (wat bv. met een roodharig meisje dat zich herkende in het tekenfilmpersonage denk je dan? Ze hebben Halle Bailey tenminste een mooi rood kapsel gegeven, dus "opgelost" in dit geval).
Het gebrek aan originaliteit is natuurlijk evenzeer ook een onvermijdelijk gevolg van dit soort inspiratieloze remakes tout court.

Voornaamste politieke mening: ik hoop gewoon dat de film goed is, want als hij matig tot slecht is en je zegt daar iets van, dan zal men weer "racisme" inroepen, net zoals bij Obi Wan Kenobi of Rings of Power, ... triest.
 

So? Ik ben dus één van die 12%. Ik ben niet verplicht iets goed te vinden omdat de consensus op een reviewaggregator iets anders zegt.

In tijden van review bombing langs de ene kant maar ook critics die vaak access media zijn (als Amazon je een tripje naar het UK met hotel en cinéma-previews cadeau doet, zal je ROP wel een stukje beter zijn) en review censuur aan de andere kant, zijn zo'n sites ook inherent minder betrouwbaar.

The Last Jedi heeft 91% critic score op Rotten Tomatoes by the way, ken maar weinig Star Wars fans die die verdedigen, tenzij met het argument dat TROS nog erger is, maar die laatste heeft op RT dan weer een absurd hoge audience rating
 
So? Ik ben dus één van die 12%. Ik ben niet verplicht iets goed te vinden omdat de consensus op een reviewaggregator iets anders zegt.

In tijden van review bombing langs de ene kant maar ook critics die vaak access media zijn (als Amazon je een tripje naar het UK met hotel en cinéma-previews cadeau doet, zal je ROP wel een stukje beter zijn) en review censuur aan de andere kant, zijn zo'n sites ook inherent minder betrouwbaar.

The Last Jedi heeft 91% critic score op Rotten Tomatoes by the way, ken maar weinig Star Wars fans die die verdedigen, tenzij met het argument dat TROS nog erger is, maar die laatste heeft op RT dan weer een absurd hoge audience rating
je kijkt naar het verkeerde cijfer :)

52% fresh, 36% als je naar top critics gaat. En als je dan de reviews leest (ik quote hier maar even de korte van op RT):
A well-rendered but creatively bankrupt self-portrait of a movie studio eating its own tail.
"The Lion King" is missing something. A purpose, maybe, and a heart.
The personality of the original film is nonexistent here. This film is soulless.
It feels like nothing more than an empty ploy to line the pockets of studio execs
Everything money can buy, including the vocal talents of Beyonce and Donald Glover, has been poured into this photo-realistic retake on The Lion King. What's missing is heart, soul, daring and the faintest hint of originality.

En dat zijn geen onbekende of kleine reviewers/site. De quotes komen oa. uit Vanity Fair, Rolling Stone en van Chris Stuckman.

Dus dit statement:
The Lion King), maar van dat laatste mocht je dat eigenlijk al nauwelijks zeggen (want 'Afrikaanse' voice cast,

Is gewoon overdrijven.
 
The Last Jedi heeft 91% critic score op Rotten Tomatoes by the way, ken maar weinig Star Wars fans die die verdedigen, tenzij met het argument dat TROS nog erger is, maar die laatste heeft op RT dan weer een absurd hoge audience rating

Ik ken er anders genoeg. Die zitten gewoon (itt mezelf :D ) niet tussen de muilemannen op internet.
 
Is gewoon overdrijven.

Fair enough, I stand corrected wat betreft 'The Lion King' heb je gelijk.

Desondanks vind ik het absurd dat er zoveel tam tam werd gemaakt rond het hebben van een Afrikaans-(Amerikaanse) voice cast, alsof de stem van een stemacteur met Afrikaanse roots anders klinkt dan die van iemand anders, dat lijkt mij eerder een vorm van 'racisme'.

Bij films als Encanto snap ik het nog wel dat er een voorkeur voor Colombiaanse stemacteurs zou zijn omdat dat verhaal gaat over dat land.
Bij een dierenkoninkrijk vind ik dat dan weer absurd.

Ik ken er anders genoeg. Die zitten gewoon (itt mezelf :D ) niet tussen de muilemannen op internet.

Ik wil zélfs The Last Jedi wél nog verdedigen als een goeie en mooie Science Fiction film maar met een te laag Stars Wars gehalte voor Star Wars, waarna die trilogie volledig in elkaar stortte door in TROS een dubbele retcon te doen. Ik vind ROTS die desondanks een betere audience rating heeft, een véél groter cinématisch gedrocht dan The Last Jedi. Gerusht, plot dat met haken en ogen aaneenhangt, valse scare momenten, verrassing: nieuwe force powers die wel héél goed uitkomen.

Nu goed, wat mij betreft is globaal beschouwd de gehele laatste Star Wars trilogie irredeemable, want in géén enkele film staan de 3 belangrijkste personages in één shot: Luke, Han & Leia en omdat er géén enkel duidelijk plan was van wat te doen met de nieuwe personages. Los van het politieke aspect kan ik volkomen begrijpen dat John Boyega kwaad is omwille van wat ze met Finn gedaan hebben en dat Daisy Ridley klaar is met de franchise.
 
Terug
Bovenaan