Ras en gender: Representatie in de filmwereld

In deze post geef je al aan dat hij geen "gigantische fan" kan zijn, omdat hij het anders wel zou weten :D
Ik snap niet goed waar die fan-penismeting eigenlijk naartoe gaat, maar de metadiscussie erover wie wat zei, vind ik al helemaal raar.

Hoge bomen vangen veel wind. Hij is degene die zich een gigantische fan noemt, da's dus geen grote fan maar een nog grotere fan. Dan mag/kan zo'n persoon toch een steekje ontvangen als die zich verspreekt?

Die "LOTR dick measuring contest" is gestart door DaFreak hemzelf en het is er eentje die ik kennelijk op voorhand al heb verloren.
 
Twilight New Moon; Vrouwenfilm, afgestraft door mannelijk publiek (kan je terugvinden in de breakdown)
Sex and the City (idem)
The Last Airbender (was niet puur genoeg voor de fans en ja deels ook door de woke zijde voor het whitewashing)
Batman & Robin volgt een vrij typische curve met een heel kleine afwijking rond 1 en een kleine tegenwerking op 10 hetzelfde voor catwoman.

Leg daar nu nog eens die van Lightyear tegen;
0cWYTqj.png

Die zijn afwijking is zowaar groter dan de piek van de feitelijke bell curve.

Dus ja dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat Lightyear gereviewbombed werd voor perceived wokeness kan je idd niet zeggen maar dat hij gereviewbombed is zeker wel. En als je eerlijk bent weten we allemaal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid waar al die 1/10s vandaan komen.


Na nog wat verder graven zijn er zelfs rechtse reviewers die tot het review bomben hebben opgeroepen.
 
Twilight New Moon; Vrouwenfilm, afgestraft door mannelijk publiek (kan je terugvinden in de breakdown)
Sex and the City (idem)
The Last Airbender (was niet puur genoeg voor de fans en ja deels ook door de woke zijde voor het whitewashing)
Batman & Robin volgt een vrij typische curve met een heel kleine afwijking rond 1 en een kleine tegenwerking op 10 hetzelfde voor catwoman.
Enfin, dit is toch zo hard bij de haren getrokken dat het net afbreuk doet aan alle eerder gemaakte punten. Dus alle curves die geen bell-curve zijn, zijn op voorhand al door anti-woke politiek. Zonder énige onderbouwing of statistiek. Dus gewoon puur aan een correlatie ook een causastie hangen die toevallig in de kraam past.
 
Verder heb ik nooit gezegd dat de lore vervuild wordt; dat is (blijkbaar) een uitspraak van Tom Shippey.
Nee nee nee nee. Jij baseert heel je redenering alsvolgt:
1) Tom Shippey heeft ooit gezegd: "Theoretically, Amazon can answer these questions by inventing the answers, since Tolkien did not describe it. But it must not contradict anything which Tolkien did say. That’s what Amazon has to watch out for. It must be canonical, it is impossible to change the boundaries which Tolkien has created, it is necessary to remain “tolkienian”.
2) Er zijn niet-blanke personages geïntroduceerd
3) Tom Shippey werkt niet (meer) aan de Amazonreeks
4) Conclusie: Tom Shippey is opgestapt/ontslagen omdat hij vond dat de niet-blanke personages ingingen tegen Tolkien

Alleen is die conclusie onmogelijk te maken op basis van wat er geweten is (= niets), en komt die dus neer op zuivere speculatie. Héél jouw retoriek is gebaseerd op speculatie en twijfelachtige geruchten uit zeer dubieuze en politiek gekleurde bronnen. En valt de verdere argumentatie ook steeds opnieuw in het water omdat elke aanpassing, elke toevoeging, elke weglating, elke contradictie zolang het maar niet om huidskleur gaat wél door jou wordt geaccepteerd als "tolkienian".


Verder was dit de openingszin van jouw allereerste post op dit forum:
Voor de casual fans of nieuwkomers lijkt dit een topper van een serie te zullen worden.
Daarmee was de toon ook gezet natuurlijk.
 
Ik zeg hier echt niets nieuws hoor. Ratings volgen een bell curve, wijken ze ervan af dan is daar een reden voor, niet noodzakelijk door anti woke politiek, maar een reden zal er zijn. Bij Lightyear is het echter zo opvallend en gezien alle woke heisa die er rond hangt... Ik kan het inderdaad niet bewijzen want het valt ook praktisch niet te bewijzen maar iemand die de film niet goed vindt geeft een 6, een 5 of een 4, (dit kan je wel bewijzen aan de hand van statistiek over alle gemiddelde scores over alle films op IMDB heen) .... zoveel 1/10s dat is een afstraffing.
 
Twilight New Moon; Vrouwenfilm, afgestraft door mannelijk publiek (kan je terugvinden in de breakdown)
Sex and the City (idem)
The Last Airbender (was niet puur genoeg voor de fans en ja deels ook door de woke zijde voor het whitewashing)
Batman & Robin volgt een vrij typische curve met een heel kleine afwijking rond 1 en een kleine tegenwerking op 10 hetzelfde voor catwoman.

Leg daar nu nog eens die van Lightyear tegen;
0cWYTqj.png

Die zijn afwijking is zowaar groter dan de piek van de feitelijke bell curve.

Dus ja dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat Lightyear gereviewbombed werd voor perceived wokeness kan je idd niet zeggen maar dat hij gereviewbombed is zeker wel. En als je eerlijk bent weten we allemaal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid waar al die 1/10s vandaan komen.


Na nog wat verder graven zijn er zelfs rechtse reviewers die tot het review bomben hebben opgeroepen.
Dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat mannen geen review meer mogen plaatsen op een vrouwenfilm tenzij deze positief is want anders is het gewoon afstraffing? Mogen vrouwen dan ook geen reviews meer plaatsen bij Commando en Predator?

Dat er een review bombing plaats vond nog voor de film uit was staat buiten kijf, en die worden dan ook verwijderd. Maar om nadien dan nog steeds elke potentieel slechte score te wijten aan review bombing is toch ook bij de haren getrokken. Zullen er een deel mensen die film review bomben? Natuurlijk, net zoals er mensen zullen zijn die de film blind 10/10 geven zonder 'm gezien te hebben.
 
Dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat mannen geen review meer mogen plaatsen op een vrouwenfilm tenzij deze positief is want anders is het gewoon afstraffing? Mogen vrouwen dan ook geen reviews meer plaatsen bij Commando en Predator?
Dat zeg ik toch helemaal niet? Die haat op vrouwenfilms is ook (hopelijk) niet politiek gemotiveerd. Ik zeg ook niet dat die Lightyear review bom niet mag maar ik vind ze wel belachelijk.
 
Of het was gewoon geen goeie film.

Dan zou die een verdeling gelijkaardig aan die van batman of robin of catwoman gevolgd hebben en dan zou het al een serieuze stinker geweest moeten zijn. Terwijl deze volgens de bell curve een 6 a 7 is. Stuur het naar het steam team als je mij niet geloofd. Dit is een review bom klaar en duidelijk.
 
Nee nee nee nee. Jij baseert heel je redenering alsvolgt:
1) Tom Shippey heeft ooit gezegd: "Theoretically, Amazon can answer these questions by inventing the answers, since Tolkien did not describe it. But it must not contradict anything which Tolkien did say. That’s what Amazon has to watch out for. It must be canonical, it is impossible to change the boundaries which Tolkien has created, it is necessary to remain “tolkienian”.
2) Er zijn niet-blanke personages geïntroduceerd
3) Tom Shippey werkt niet (meer) aan de Amazonreeks
4) Conclusie: Tom Shippey is opgestapt/ontslagen omdat hij vond dat de niet-blanke personages ingingen tegen Tolkien

Punt 1 klopt en punt 2 botst daarmee. Dat er onder meer niet-blanken aan meedoen is storend wegens tegenstrijdig. NIET vanuit een racistisch standpunt. Dat is gewoon een logische redenering lijkt me. Anno 2022 kan deze redenering gewoon verkeerd worden opgevat. Daarom dat deze discussie plaatsvindt in een politieke topic.

Alleen is die conclusie onmogelijk te maken op basis van wat er geweten is (= niets), en komt die dus neer op zuivere speculatie. Héél jouw retoriek is gebaseerd op speculatie en twijfelachtige geruchten uit zeer dubieuze en politiek gekleurde bronnen. En valt de verdere argumentatie ook steeds opnieuw in het water omdat elke aanpassing, elke toevoeging, elke weglating, elke contradictie zolang het maar niet om huidskleur gaat wél door jou wordt geaccepteerd als "tolkienian".

Het enige wat niet geweten is, is Shippey's vertrek. Ik heb dan ook van begin af aan gezegd dat het een gerucht is. Google Tom Shippey en Rings of Power en je komt bijna niets anders tegen dan dit gerucht. Als jij denkt dat ik dit heb opgevat via "dubieuze en politiek gekleurde bronnen". Vanaf wanneer hebben we het eigenlijk over dergelijke bronnen?

En valt de verdere argumentatie ook steeds opnieuw in het water omdat elke aanpassing, elke toevoeging, elke weglating, elke contradictie zolang het maar niet om huidskleur gaat wél door jou wordt geaccepteerd als "tolkienian".

Met andere woorden ik ben een racist of toch tenminste iemand met een politieke agenda. Klopt? Misschien wachten op de release, dan zal er meer kritiek ontstaan en kritiek niet gefocust op huidskleur. Voorlopig moeten we het doen met voorstellingen van personages en teasers. Zelfs de eerste trailer heeft niets van het plot getoond.

Verder was dit de openingszin van jouw allereerste post op dit forum:

bojo96 zei: Voor de casual fans of nieuwkomers lijkt dit een topper van een serie te zullen worden.

Daarmee was de toon ook gezet natuurlijk.

Casual fans zijn fans van Jackson's trilogieën en nieuwkomers zij die kennis maken met de serie en Tolkien. Voor de 'diehard' fans lijken mij er twee kampen ontstaan dus echt iets verkeerd heb ik toen niet gezegd.
 
Oh fuck :laugh: woops

Met al die anti-woke gedoe begin je de zaken waarover constant geklaagd wordt te door elkaar te halen :unsure:

Misschien dan je excuseren en je post aanpssen of wissen in plaats van je fout op anderen af te schuiven? Als jij dacht dat Anne Boleyn een personage was in Bridgerton dan is dat 100% jouw fout. Maar ik moet "serieus" daarop reageren wanneer jij mij verwijt niet serieus (jouw woord) te zijn?
Ga gerust terug graven in deze thread, ik heb op zich weinig problemen met Bridgerton.

Misschien omdat die mensen, in tegenstelling tot jou, wél oog en begrip hebben voor geschiedenis en context? :)

Hier op dit forum heb ik overigens ook nog nooit iemand zien beweren dat hij of zij LOTR te blank vindt, alleen over de onzinnigheid om LOTR (en andere verhalen) exclusief blank te houden. Dat er op het bredere internet mensen wel die mening aangedaan zijn, ja, dat zal wel zo zijn. Net zoals er op het bredere internet ook heel wat mensen te vinden zijn waarbij zuiver racisme de enige reden is waarom ze LOTR blank willen houden.

Genoeg kritiek daarop elders, dit forum is wat dat betreft ook niet de maatstaf der dingen.
Bovendien met members zoals (vnl.) DaFreak die een serie van Amazon en Star Trek Beyond schrijvers al bij voorbaat ophemelt (cfr. de thread over de serie zelf) en tegelijkertijd de critici (waaronder ikzelf) die LOTR zien als iets dat vooral in een Anglo-Saxische, Celtische traditie thuishoort, en dus met een vnl. blanke cast, labelt als racisten en extreem-rechts, komt het praktisch op hetzelfde neer.

Het was color-blind casting binnen een compleet geromantiseerd verhaal in een semi-historische achtergrond. Waar, opnieuw. EN OPNIEUW. Letterlijk honderden zaken historisch niet correct zijn. Alleen heb jij énkel en alleen oog voor huidskleur. Dat zegt alles over jou, en niets over die serie. Niemand valt er ooit over dat Henry VIII consequent door 20 jaar jongere modellen wordt gespeeld. Niemand valt over de foute kledij, meubels, kleuren, verlichting, muziek, gebeurtenissen, eten, gebruiken, ... Maar huidskleur? Grijp de hooivorken o bewakers van de historische authenticiteit en Europese cultuur!

Misschien omdat een halfblinde naar een schilderij van Anne Boleyn kan kijken en zien dat ze geen ebbenhouten huid had maar een bleekscheet was? Voor zaken als leeftijdsverschillen of foute kledij/meubels moet je al weten wat de leeftijd van een acteur is of een historisch expert zijn.

Het impliciete verwijt van racist is ongepast. Eigenlijk geen zin om deze discussie met jou op deze manier nog verder te zetten, als je het zo vuil wilt spelen.
 
Dit is de bron die al die artikels gebruiken, artikels die overigens enkel verschenen in rechtse riool blogs; George Molho, een youtuber wiens kanaal nog niet eens bestond voor 2021 en ondertussen niets anders doet dan Rings of Power outrage clicks binnen rijven (zit op een jaar tijd al aan meer dan een miljoen volgers.)

699XrbH.jpg


Ondertussen heeft Olsen, de persoon die als eerste wist dat Shippey niet langer bij de serie betrokken was en een vriend van Shippey met hem gesproken en bevestigd dat Shippey helemaal niet vertrokken is voor het casten van minderheden. Is dat niet iets geloofwaardiger dan een random youtuber met een agenda?


@Conradus lijkt me nogal evident. Postal is altijd al politiek en polariserend geweest. De echte score zal zoals de curve aangeeft rond de 6 liggen terwijl hier de 2 politieke kampen 1 en 10 stemmen waar bij Lightyear vooral 1 kamp actief was.
 
Twilight New Moon; Vrouwenfilm, afgestraft door mannelijk publiek (kan je terugvinden in de breakdown)
Sex and the City (idem)
The Last Airbender (was niet puur genoeg voor de fans en ja deels ook door de woke zijde voor het whitewashing)
Batman & Robin volgt een vrij typische curve met een heel kleine afwijking rond 1 en een kleine tegenwerking op 10 hetzelfde voor catwoman.

Leg daar nu nog eens die van Lightyear tegen;

Die zijn afwijking is zowaar groter dan de piek van de feitelijke bell curve.

Dus ja dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat Lightyear gereviewbombed werd voor perceived wokeness kan je idd niet zeggen maar dat hij gereviewbombed is zeker wel. En als je eerlijk bent weten we allemaal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid waar al die 1/10s vandaan komen.


Na nog wat verder graven zijn er zelfs rechtse reviewers die tot het review bomben hebben opgeroepen.
Laten we er vanuit gaan dat deze films door 10 duizenden voters inderdaad een 1/10 gekregen hebben omdat het allemaal wat te woke is. Wat dan?
Het is mensen hun recht om een film kut te vinden omwille van een bepaald element waardoor ze er niet van kunnen genieten.
 
Dat is inderdaad een bron. Overigens moet ik voor de tweede keer zeggen dat je nogal respectloos bent. Je hebt het over "rechtse riool blogs" terwijl nieuwssites als movieweb.com ook het gerucht hebben gemeld.

Verder heeft de vroegere executive van Rings of Power, Sharon Tal Yguado volgende tweet geliked:


RaA6yXM.png


Lijkt me dus echt wel dat er meer aan de hand was. Ook zij is plotseling opgestapt in 2019.
 
Laten we er vanuit gaan dat deze films door 10 duizenden voters inderdaad een 1/10 gekregen hebben omdat het allemaal wat te woke is. Wat dan? Het is mensen hun recht om een film kut te vinden omwille van een bepaald element waardoor ze er niet van kunnen genieten.

Ik zeg ook niet dat die Lightyear review bom niet mag maar ik vind ze wel belachelijk.
en dat is ook mijn recht.


@bojo96 als je gaat kijken via google timeline waar het gerucht ontstaan is en welke blogs het eerst publiceerden dan kom je op die rechtse rioolblogs uit. Movieweb ken ik niet maar zie dat ook zij met regelmaat over anti/woke outrage berichten. Die zijn een stuk later op de trein gesprongen en vermelden niet eens dat het gerucht van een youtube kanaal komt. Waarschijnlijk omdat ze weten dat het geen deftige bron is maar wel van de outrage clicks willen profiteren? Kijk zo gemakkelijk is het formuleren van een conspiracy theory.

En je bent nog niet klaar met de vorige of je lanceert de volgende al op basis van de like op tweet.
Ze stapte op als hoofd van alle amazon genre productie meer dan een jaar voor Shippey... Ze liked ook een hele hoop positieve dingen over de show inclusief die over zwarte elfen.

Misschien moeten we hier net een tikkeltje minder obsessief mee bezig zijn en gewoon de show afwachten?
 
@bojo96 als je gaat kijken via google timeline waar het gerucht ontstaan is en welke blogs het eerst publiceerden dan kom je op die rechtse rioolblogs uit. Movieweb ken ik niet maar zie dat ook zij met regelmaat over anti/woke outrage berichten. Die zijn een stuk later op de trein gesprongen en vermelden niet eens dat het gerucht van een youtube kanaal komt. Waarschijnlijk omdat ze weten dat het geen deftige bron is maar wel van de outrage clicks willen profiteren? Kijk zo gemakkelijk is het formuleren van een conspiracy theory.

En je bent nog niet klaar met de vorige of je lanceert de volgende al op basis van de like op tweet.
Ze stapte op als hoofd van alle amazon genre productie meer dan een jaar voor Shippey... Ze liked ook een hele hoop positieve dingen over de show inclusief die over zwarte elfen.

Misschien moeten we hier net een tikkeltje minder obsessief mee bezig zijn en gewoon de show afwachten?

Dat ze voor Shippey's ontslag opstapte wil niets zeggen. Zo kan een ontslag lang aanslepen achter de schermen of ontving ze informatie van ex-collega's. En als je er niets van afweet, ga je zo'n zaken niet liken over een toenmalige collega.

Dat iemand met (ooit) zo'n positie binnen de productie van een serie zoiets liked is toch opvallend te noemen? En inderdaad ze liked andere zaken ook waardoor ze ook niet kan gelabeld worden als "anti-woke" of tegen de serie zelf.

Je kunt toch niet zeggen dat het gerucht van Shippey's ontslag van de pot gerukt is.
 
En voor hetzelfde geld heeft ze tijdens het scrollen perongeluk geliked in haar twitter feed, ik kan je zeggen dat het mij al vaak is overkomen op reddit. Dat is al even vergezocht als beweren dat Shippey ontslagen is omdat hij geen minderheden als elf wou gewoon omdat een random youtuber dat beweerd en een ex amazon CEO een bepaalde tweet geliked heeft. Wat maak je dan van Olsen, een vriend van Shippey die zegt dat dit niet de reden was? You know what, don't answer that.

Sorry misschien ben je toch de grotere fan want dit is zelfs voor mij wat te obsessief en ga het hier bij laten.

Also; The Last Jedi was meh maar nog altijd de beste van de nieuwe trilogie. :smurf:
 
Punt 1 klopt en punt 2 botst daarmee. Dat er onder meer niet-blanken aan meedoen is storend wegens tegenstrijdig. NIET vanuit een racistisch standpunt. Dat is gewoon een logische redenering lijkt me.

Punt 2 botst daarmee (maar op zo'n manier dat het discutabel is of het echt botst, net zoals hopen aanpassingen die Jackson heeft gedaan ... maar waar je geen graten in ziet). Enfin, ik bestempel hier niemand als racistisch, maar je duwt jezelf gewoon in die hoek door huidskleur als enige maatstaf te gebruiken.


Het enige wat niet geweten is, is Shippey's vertrek. Ik heb dan ook van begin af aan gezegd dat het een gerucht is. Google Tom Shippey en Rings of Power en je komt bijna niets anders tegen dan dit gerucht. Als jij denkt dat ik dit heb opgevat via "dubieuze en politiek gekleurde bronnen". Vanaf wanneer hebben we het eigenlijk over dergelijke bronnen?

Je zegt dat het een gerucht is, maar gaat er van uit dat het een feit is en baseert daar heel je retoriek op. Er is geen enkele grond van reden om te denken dat Shippey's vertrek gelinkt is met de casting van zwarte acteurs. Het feit dat je dat desondanks toch te pas en te onpas als basis van je kritiek gebruikt, heeft alles te maken met je politieke overtuiging en geen sikkepit met een verlangen om trouw te blijven aan de bron. Opnieuw, al helemaal niet gezien alles wat wel past in jouw wereldbeeld wel passeert. Als je dat echt gelooft, maak je gewoon jezelf blaasjes wijs.

En als je effectief wil leren over dubieuze bronnen, surf dan eens naar mediawijs.be.

Met andere woorden ik ben een racist of toch tenminste iemand met een politieke agenda. Klopt? Misschien wachten op de release, dan zal er meer kritiek ontstaan en kritiek niet gefocust op huidskleur. Voorlopig moeten we het doen met voorstellingen van personages en teasers. Zelfs de eerste trailer heeft niets van het plot getoond.

Je bent absoluut iemand met een politieke agenda ja. Net omdat je hier op basis van die teasers, maar vooral op basis van geruchten en regelrecht complotdenken al heel de serie hebt afgebrand, weggezet als oneerbiedig voor Tolkien en de makers ervan beticht tot het in ons strot rammen van hun politieke denkbeelden. En dit maanden en weken voor de reeks wordt uitgezonden.


Casual fans zijn fans van Jackson's trilogieën en nieuwkomers zij die kennis maken met de serie en Tolkien. Voor de 'diehard' fans lijken mij er twee kampen ontstaan dus echt iets verkeerd heb ik toen niet gezegd.

Je boodschap toen was duidelijk dat echte fans deze serie niets zouden vinden omdat ze beter weten. Enfin, begint een beetje onnozel te worden allemaal.

Misschien omdat een halfblinde naar een schilderij van Anne Boleyn kan kijken en zien dat ze geen ebbenhouten huid had maar een bleekscheet was? Voor zaken als leeftijdsverschillen of foute kledij/meubels moet je al weten wat de leeftijd van een acteur is of een historisch expert zijn.
Met andere woorden: je claimt te strijden voor historische accuraatheid, maar hebt eigenlijk geen flauw idee wat precies kwalificeert als historisch accuraat. En dus, opnieuw: het gaat je helemaal niet om historische accuraatheid, het gaat om jouw wereldbeeld te kunnen herkennen.

Het impliciete verwijt van racist is ongepast. Eigenlijk geen zin om deze discussie met jou op deze manier nog verder te zetten, als je het zo vuil wilt spelen.

Ik verwijt jou niet van racist te zijn, ik benoem gewoon waar je schrijfsels op neerkomen. Namelijk dat je een ongezonde obsessie hebt voor huidskleur, dat je huidskleur gelijkstelt met cultuur en dat dit een zeer gevaarlijk pad is. Dat je je niet kan verstoppen achter doorzichtige en laffe excuses als historische accuraatheid of trouw aan het bronmateriaal als je dit argument enkel inroept wanneer het gaat om zaken die niet stroken met je wereldbeeld. Als je dat ongepast of vuil spel vindt, dan bekijk je beter eens wat je zelf schrijft, want ik doe niets anders dan jouw woorden belichten voor wat ze zijn.
 
Laatst bewerkt:
En voor hetzelfde geld heeft ze tijdens het scrollen perongeluk geliked in haar twitter feed, ik kan je zeggen dat het mij al vaak is overkomen op reddit. Dat is al even vergezocht als beweren dat Shippey ontslagen is omdat hij geen minderheden als elf wou gewoon omdat een random youtuber dat beweerd en een ex amazon CEO een bepaalde tweet geliked heeft. Wat maak je dan van Olsen, een vriend van Shippey die zegt dat dit niet de reden was? You know what, don't answer that.

Ik ga er toch op antwoorden - je hoeft er niet op in te gaan - maar de Tolkien 'professor' staat achter Amazon en is dus niet neutraal. Dat weet je als je kijkt naar zijn laatste show 'Rings and Realms', toegewijd aan de serie. Die kan zeggen wat hij wil ter verdediging van de serie of hij spreekt de waarheid. Dat is 50/50 net zoals Tal Yguado's like.

Overigens zou Shippey zijn ontslagen omdat hij constant klaagde dat de lore werd 'vervuild'. Niet omdat hij geen minderheden wou gecast zien als elf.

Sorry misschien ben je toch de grotere fan want dit is zelfs voor mij wat te obsessief en ga het hier bij laten.

Jij slaagt er gewoon in om me te complementeren én te verwijten in één zin. Chapeau. Ik heb géén obsessie met de serie of omtrent Tom Shippey. Ik ben misschien op dat gebied ietwat beter geïnformeerd?

Also; The Last Jedi was meh maar nog altijd de beste van de nieuwe trilogie. :smurf:

Ik hou niet van Star Wars films terwijl ik hou van het spel Battlefront 2. Heb de eerste (chronologische?) film bekeken en dat was met de nodige moeite. Misschien wegens de leeftijd van de film gezien het futuristisch hoort te zijn. Vervolgens de volgende bekeken en gestopt wanneer men strandde in een andere wereld waar Yoda was. Tot daar mijn geschiedenis met de films. Misschien eens een tweede kans geven.
 
Terug
Bovenaan