Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Jezus. Gisteren Lightyear gezien en ik vond het prolly de beste pixar sinds 2009's Up. Dan check ik de IMDB score.... 5,8! Meer dan 25% heeft hem een 1/10 gegeven want te gay, MAGA! :wallbash:
Je bent gewoon aan het liegen. Ik heb alle 1-ster reviews gelezen en er is van de 95 1/10 reviews 1 review waar het woordje woke in te vinden is. Voor de rest komt er niets van gay of wat dan ook in voor. Vooral dat Buzz in de film te hard verschilt tegenover Toy Story, dat de film saai is en dat het plot wat dun was. Dus geen idee waar jij die 25% geeft 1/10 wegens te gay.

En FYI, Coco is de beste Pixar film sinds Up.
 
Film wordt al maanden aangevallen door anti-woke omwille van het fakenewsgerucht dat Tim Allen (de stemacteur van Buzz in de Toy Story-films) gecancelled zou zijn door Disney omwille van zijn conservatieve politieke opvattingen. Dat is allemaal al van zodra dat gerucht de kop opstak volledig ontkracht, maar feiten doen er niet meer toe tegenwoordig voor veel mensen. Zolang ze maar kunnen bashen op "woke".
Juist was niet de originele stemacteur, was nu Chris Evans, op zich deed hij het ook heel goed.

Ik geef wel toe maar dat is dan weer iets anders - zie umbrella Academy. Vanya wordt Victor. In real life, geen probleem, respect dat je dit doet of voor uit komt. Maar om dit weer in het strot van de kijker te rammen en dan alle fan wikipedia's aan te passen.. Jezus, je bent acteur, speelt dan die rol gewoon.
 
Juist was niet de originele stemacteur, was nu Chris Evans, op zich deed hij het ook heel goed.
Concept is ook gewoon dat de Buzz Lightyear uit de Toy Story-films een actiespeelgoedfiguur is gebaseerd op de "echte" Buzz Lightyear uit deze film. Dus "originele" stemacteur gaat dan niet helemaal op. Disney wou vooral gewoon cashen met de populariteit van Evans natuurlijk.
Ik geef wel toe maar dat is dan weer iets anders - zie umbrella Academy. Vanya wordt Victor. In real life, geen probleem, respect dat je dit doet of voor uit komt. Maar om dit weer in het strot van de kijker te rammen en dan alle fan wikipedia's aan te passen.. Jezus, je bent acteur, speelt dan die rol gewoon.
Ik heb het derde seizoen nog niet bekeken, dus kan niet oordelen over hoe de transitie daar in beeld wordt gebracht. Umbrella Academy kennende zullen er wel vreemdere dingen aan bod komen dan de genderswap van een personage :unsure:, "door het strot rammen" lijkt me sowieso onwaarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Juist was niet de originele stemacteur, was nu Chris Evans, op zich deed hij het ook heel goed.

Ik geef wel toe maar dat is dan weer iets anders - zie umbrella Academy. Vanya wordt Victor. In real life, geen probleem, respect dat je dit doet of voor uit komt. Maar om dit weer in het strot van de kijker te rammen en dan alle fan wikipedia's aan te passen.. Jezus, je bent acteur, speelt dan die rol gewoon.
Tuurlijk, ik vind ook dat Elliot Page dan mag kiezen of hij die rol nog wil spelen of niet, als de scenarioschrijvers er een punt van willen maken om Vanya vrouwelijk te houden. Maar mag er geen genderdysforie in de serie zitten? Het is nu niet dat Vanya goed in haar vel zat, ze had al heel veel moeite heeft met haar identiteit, hè. Het is niet totaal vergezocht dat zij ook op andere vlakken merkt dat er iets niet klopt. En dan is het toch net goed dat het erin zit? Of erin kan zitten zonder dat het expliciet een ding moet worden (ik heb laatste seizoen nog niet gezien, dus dat weet ik niet).

Letterlijk het enige voorbeeld van een personage dat verandert van gender tijdens de serie, dan kun je het toch moeilijk "weer eens door de strot geramd" noemen...
 
@Carrion
Ik zeg dan ook in de trend van? niet letterlijk natuurlijk. Als je tussen de lijnen leest zie je het anti woke sentiment er toch zo door? Het is toch duidelijk dat die meer dan 25% ! 1/10s politiek gemotiveerd zijn?

Zo ziet een normale distributie eruit;
H2yxNt6.png



Dit is die van Lightyear
0cWYTqj.png

Dat is politiek. Klaar en duidelijk.
 
@Carrion
Ik zeg dan ook in de trend van? niet letterlijk natuurlijk. Als je tussen de lijnen leest zie je het anti woke sentiment er toch zo door? Het is toch duidelijk dat die meer dan 25% ! 1/10s politiek gemotiveerd zijn?

Zo ziet een normale distributie eruit;



Dit is die van Lightyear

Dat is politiek. Klaar en duidelijk.
Of gewoon niet goed, natuurlijk. Zolang de inhoud van de review er niet bij staat, vind ik dat maar een even vooringenomen conclusie als dat gay=bad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Als je iets kent van statistiek dan kan je bewijzen dat deze politiek gebombed is. Steam zou deze bijvoorbeeld ook markeren als review bombed. Als het gewoon een slechte film was zou je nog altijd een normaal distributie een bell curve zien volgen.
 
@Carrion
Ik zeg dan ook in de trend van? niet letterlijk natuurlijk. Als je tussen de lijnen leest zie je het anti woke sentiment er toch zo door? Het is toch duidelijk dat die meer dan 25% ! 1/10s politiek gemotiveerd zijn?

Zo ziet een normale distributie eruit;
H2yxNt6.png



Dit is die van Lightyear
0cWYTqj.png

Dat is politiek. Klaar en duidelijk.
Sorry, maar zeggen dat reviews duidelijk politiek gekleurd zijn omdat ze niet naar uw zin zijn is niet hetzelfde als reviews die effectief politiek gekleurd zijn.

En nee, jij zegt letterlijk: Meer dan 25% heeft hem een 1/10 gegeven want te gay, MAGA! :wallbash:

Nergens komt daar "in de trend van" aan te pas. Nogmaals, ik heb ze effectief ook allemaal gelezen, want anders zou ik die reactie niet geplaatst hebben. Het gros van die reviews gaat over, zoals ik al zei, dat Buzz in de film te hard verschilt tegenover Toy Story, dat de film saai is en dat het plot wat dun was.

Wat jij nu doet is net hetgeen wat veel andere mensen uit het, zoals het genoemd, "anti-woke" kamp tegen de borst stoot. Er is kritiek, dus die moet wel uit homohaat/uit verzet tegen gays in film/<insert random reden> zijn. Het kan niet dat die film gewoon niet geliefd was bij Toy Story fans, onmogelijk.

Of die 1/10 al dan niet verdient zijn laat ik in het midden, want ik heb de film zelf nog niet gezien. Maar om dan maar te verkondigen dat dit komt door een homo personage zonder ook maar enig bewijs is gewoon belachelijk.
 
Als je iets kent van statistiek dan kan je bewijzen dat deze politiek gebombed is. Steam zou deze bijvoorbeeld ook markeren als review bombed. Als het gewoon een slechte film was zou je nog altijd een normaal distributie een bell curve zien volgen.
Nee, zo werkt het niet, hè. Als je iets kent van statistiek, weet je dat je geen random conclusie aan een paar cijfers mag verbinden, zeker niet als je 2 voorbeelden erbijhaalt. IMDB staat bekend om z'n 10-of-1-scores, niet om zijn genuanceerd beeld.
 
@Carrion my bad; in de oorspronkelijke post die ik eerst plaatste in film was dit wel het geval

EDIT: OK nvm. Heb net even de IMDB breakdown gecheckt, meer dan 25% heeft hem een 1 gegeven en reviews achtergelaten in de trend van te gay, MAGA! :wallbash:

Zoals het hier nu staat is het idd te kort door de bocht.

Al die heisa rond die homo kus en alle rechtse youtubers die er op inhamerden voor wokeness en nu meer dan 25% 1/10 ratings... + reviews die anti woke sentiment uitademen en dan nog is een distributie die duidelijk aantoont dat deze gereview bombed is... En er zou geen politiek in het spel zijn?
 
Laatst bewerkt:
@Carrion
Ik zeg dan ook in de trend van? niet letterlijk natuurlijk. Als je tussen de lijnen leest zie je het anti woke sentiment er toch zo door? Het is toch duidelijk dat die meer dan 25% ! 1/10s politiek gemotiveerd zijn?

Zo ziet een normale distributie eruit;

Dit is die van Lightyear

Dat is politiek. Klaar en duidelijk.
Wat verwacht je dan juist? Het anti-woke sentiment, is een sentiment tegen wokeism als politiek/ideologische beweging. Uiteraard zal een de tegenbeweging daarvan eveneens politiek/ideologisch van aard zijn of religieus.

En een heel aantal van die 10/10s zijn dan ook politiek gemotiveerd want die volgen ook geen normale distributie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Carrion my bad; in de oorspronkelijke post die ik eerst plaatste in film was dit wel het geval



Zoals het hier nu staat is het idd te kort door de bocht.

Al die heisa rond die homo kus en alle rechtse youtubers die er op inhamerden voor wokeness en nu meer dan 25% 1/10 ratings... + reviews die anti woke sentiment uitademen en dan nog is een distributie die duidelijk aantoont dat deze gereview bombed is... En er zou geen politiek in het spel zijn?
Maar nogmaals, welk bewijs heb jij daarvoor? Ja er zijn nu eenmaal rechtse youtubers die daar geen fan van zijn geweest, net zoals er evengoed linkse youtubers zullen zijn die de film zullen bewieroken voor die "progressiviteit". Op Rotten Tomatoes scoort hij 84%, die zullen dan wel allemaal komen van linkse SJW's die blind een fresh zullen gegeven hebben wegens de kus.

Die laatste zin hierboven die ik schrijf is even gefundeerd als uw beweringen dat het gewoon review bombed is. Misschien ligt de waarheid gewoon in het midden en was de film niet zo slecht als het rechtse kamp beweerd, maar ook niet zo geweldig als het linkse kamp beweerd.

Maar om meteen maar het slachtoffer te gaan spelen omdat users op reviewsite X niet de score geven die jij verwacht is gewoon belachelijk.
 
Ik vond Lightyear echt compleet niet woke agenda pushing maar het zal wel weer aan mij liggen.
Zoals gezegd laat ik die conclusie terzijde aangezien ik de film niet gezien heb. Maar jij ziet films net zo goed door uw eigen politiek getinte bril hoor, of je dat nu wilt toegeven of niet.
 
Tuurlijk, ik vind ook dat Elliot Page dan mag kiezen of hij die rol nog wil spelen of niet, als de scenarioschrijvers er een punt van willen maken om Vanya vrouwelijk te houden. Maar mag er geen genderdysforie in de serie zitten? Het is nu niet dat Vanya goed in haar vel zat, ze had al heel veel moeite heeft met haar identiteit, hè. Het is niet totaal vergezocht dat zij ook op andere vlakken merkt dat er iets niet klopt. En dan is het toch net goed dat het erin zit? Of erin kan zitten zonder dat het expliciet een ding moet worden (ik heb laatste seizoen nog niet gezien, dus dat weet ik niet).

Letterlijk het enige voorbeeld van een personage dat verandert van gender tijdens de serie, dan kun je het toch moeilijk "weer eens door de strot geramd" noemen...
Goh ik vond het toch zeer geforceerd aanvoelen en ben blij dat mijn vrouw dit toch ook ter sprake bracht. Je wist inderdaad dat ze struggles had, maar ergens buiten de show was het al een twijfel van "de personage twijfelt en de acteur heeft de knoop al doorgehakt, wat gaan ze nu doen?" en inderdaad in de show werd dit ook doorgetrokken. Ze kon evengoed lesbisch blijven imo zonder er een genderswap van te maken, maar je hoorde al dat haar stem ergens aan het veranderen was + houding (wegens medicatie). Vond het vooral goed dat de acteurs allemaal iets van hadden van "ah ok. victor then."
 
Laatst bewerkt:
Moest blijken dat die rotten tomatoes rating curve geen normaal distributie volgt dan zou ik je direct gelijk geven maar aangezien die niet beschikbaar is dat dus ook niet zo gefundeerd. Moest die effectief 25% 10/10 scoren als anomalie buiten curve waar de rest convergeerd op een 6 of 7 kan je daarvan effectief zeggen dat die door voor politieke redenen is geboost.

Zoals gezegd laat ik die conclusie terzijde aangezien ik de film niet gezien heb. Maar jij ziet films net zo goed door uw eigen politiek getinte bril hoor, of je dat nu wilt toegeven of niet.

Je hebt gelijk dat je nooit iets los kan beleven van je eigen denkkader en ja ik ben tolerant voor homos in film en zie dat ook niet als een aanval op heteros maar vind het toch een triestige evolutie dat dit nu als een vorm van politiek gezien wordt. De rechterflank eerst in rusland maar ook meer en meer in de US en zelfs hier is er succesvol in geslaagd het te politiseren door alles LGBTQ weg te zetten als "homo propaganda" om het te kunnen weren. Als een heterokus in beeld komt is het nooit politiek maar een homokus zal voor het deel van de bevolking dat daar in meegaat wel altijd een politieke agendapushende keuze te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Moest blijken dat die rotten tomatoes rating curve geen normaal distributie volgt dan zou ik je direct gelijk geven maar aangezien die niet beschikbaar is dat dus ook niet zo gefundeerd. Moest die effectief 25% 10/10 scoren als anomalie buiten curve waar de rest convergeerd op een 6 of 7 kan je daarvan effectief zeggen dat die door voor politieke redenen is geboost.

Je weet niet eens of er een "normale curve" is, want je bekijkt 2 films. Je weet niet of er iets speciaals aan deze film is en kunt het ook niet vergelijken met wat bijvoorbeeld 'de experts' zeggen die zich waarschijnlijk niet zullen inlaten met die politieke kant. Bekijk dat eens over een paar honderdtal films, en dan kun je misschién iets zeggen. En dan nog hopen dat het een causaal verband is en niet zo'n random verband als "aantal films met Nicolas Cage" en "aantal verdrinkingen in een zwembad" en dan een heel gelijklopende curve zien.
 
Film ratings, eender wat voor ratings volgen altijd een bell curve omdat ze centreren rond een average. Het is bijvoorbeeld ook daarom dat Steam review bombs kan analyseren. Naar score distributie is al heel wat onderzoek naar gedaan zelfs specifiek op IMDB ratings. Ik kijk regelmatig naar de breakdown en heb dus al vele distributies gezien en als er eentje geen bell curve volgt dan is dat een anomalie en kan je gaan uitzoeken waarom. IMDB zou daarin nog iets kunnen leren van steam want die analyseren effectief de reden van de afwijking.
 
Film ratings, eender wat voor ratings volgen altijd een bell curve omdat ze centreren rond een average. Het is bijvoorbeeld ook daarom dat Steam review bombs kan analyseren. Naar score distributie is al heel wat onderzoek naar gedaan zelfs specifiek op IMDB ratings. Ik kijk regelmatig naar de breakdown en heb dus al vele distributies gezien en als er eentje geen bell curve volgt dan is dat een anomalie en kan je gaan uitzoeken waarom. IMDB zou daarin nog iets kunnen leren van steam want die analyseren effectief de reden van de afwijking.
Behalve de uitschieter bij de 1/10 volgt uw gegeven grafiek toch net zo goed een bell curve? Niet vergeten dat Lightyear ook gaat over een personage waar nostalgie een factor is van het beeld van de kijkers. Veel oudere kijkers zien die film door dezelfde bril als waar ze als kind naar Toy Story hebben doorgekeken.

Als dan een film slecht is vind ik het niet vreemd dat negatievere scores meteen naar het extremere 1/10 gaan. Om daarom te zeggen dat dit politiek gekleurd is, is niets meer dan een ongefundeerde veronderstelling.

Twilight: New Moon
twilight-new-moon.png


Sex and the City 2
sex-and-the-city-2.png


The Last Airbender
the-last-airbender.png


Batman & Robin
batman-robin.png


Catwoman
catwoman.png


Allemaal films die oftewel een gewone curve hebben met uitschieters in de 1/10 of zelfs films die geen curve hebben maar overwegend negatief. Allemaal stuk voor stuk blockbusters in hun tijd, maar toch als negatief bevonden. Dus om dan nu bij Lightyear dit als politieke wraak van de rechtse kant te zien omwille van 1 homo kus is dus puur omwille van je eigen interpretatie en politieke standpunten.
 
Laatst bewerkt:
En je ging daar nog later verder op in door te zeggen dat Gandalf nooit tegen de nazgul gevochten heeft op weathertop... Je wist dat niet omdat het in de films niet gebeurd maar volgens de boeken, volgens de lore, is dat wel zo. punt andere lijn.

Ja Nazgul moest Witch King zijn. Een verspreking, of geldt dat alleen voor jou? Langs de andere kant ben jij de gigantische fan dus jij zult wel beter weten dan wat ik initieel dacht.

Je valt iedereen hier aan die geen echte fan is en ik moet me zelfs verantwoorden naar jou toe. Hoe vaak heb je mensen hier al niet verweten geen respect te hebben voor de lore of respectloos te zijn naar Tolkien toe, ook rechtstreeks aan mij gericht? Als je zoekt op jouw naam en respect in deze thread krijg je heel wat hits. Wij willen de lore vervuilen en enkel jouw interpretatie is de juiste. Het is een vrij fundamentalistische ingesteldheid waarin je denkt dat er slechts één objectieve lezing mogelijk is.

Ik heb vooral de indruk dat ik wordt beschuldig van alles en nog wat. Zo heb ik nooit iemand aangevallen en heb ik altijd discussie gevoerd met argumenten. Ik heb speciaal voor jou gekeken en heb welgeteld één keer gezegd tegen jou dat één iets respectloos was naar Tolkien toe. Het was dus niet eens dat je uberhaupt respectloos was maar dat een uitspraak van je respectloos was. Dan vind ik die beschuldigingen van jouw naar mij toe toch erger hoor.

Verder heb ik nooit gezegd dat de lore vervuild wordt; dat is (blijkbaar) een uitspraak van Tom Shippey.
 
Terug
Bovenaan