Ras en gender: Representatie in de filmwereld

De gevoeligheid ligt in de geschiedenis van uitsluiting/ onrechtvaardigheid/ onrecht van bepaalde groepen en waar erkenning moet aan gegeven worden. Vooral als de restanten van de geschiedenis nog altijd voelbaar zijn.

Waarom moet media die als ontspanning moet dienen, gebruikt worden om oud onrecht proberen recht te zetten ? Media dient voor mij als ontspanning, niet als politiek statement (in welke richting dan ook), ik haak af als die zever begint.

Geef ik om de huidskleur van de nieuwe Snape ? Totaal niet. Imo kan het zelfs positief uitdraaien, het is fysiek een totaal ander persoon, hopelijk kan hij ook zijn eigen unieke versie ervan neerzetten, want als je gewoon de fantastische Alan Rickman probeert te copiëren faal je veel harder. Een goedgebrachte verse interpretatie van Snape werkt hier dan beter.
Persoonlijk bv ook al lang fan van van een Idris Elba als acteur voor James Bond. Hij heeft het charisma om die rol te spelen, huidskleur doet er (imho) niet toe bij James Bond. Het geslacht dan weer wel, hetgene dat James Bond James Bond maakt, kan je niet simpelweg overzetten als je een genderswap doet.

Grootste vereiste hier (en daar loopt het wel mis bij meerdere projecten die de juiste sociale vakjes proberen af te vinken) is dat je eerst en vooral een sterk verhaal probeert te vertellen in een geloofwaardige wereld met goed uitgewerkte personages. Heb je dat, dan gaat er weinig volk struikelen over het geslacht of de huidskleur van deze of gene.

En daar wordt in mijn ogen vaak de bal misgeslagen. Ofwel worden mensen volledig onlogisch op locaties gedropt (in early medieval Engeland had je geen grote zwarte populaties net zomin je in Wakanda blanken hoeft te verwachten), ofwel is er geen character development waardoor je holle tegen-het-irritante-af karakters krijgt die je het niet gunt (Rey Palpatine of Captain Marvel bijvoorbeeld), oftewel wordt de hele plot gewoon gebruikt om een wereldvisie op te leggen ipv een verhaal te vertellen. The Acolyte is hier een mooi voorbeeld van.

Zo'n dingen floppen dan met alle leedvermaak van dien. En da's vaak niet omdat de rechtse bange blanke man geen sterke zwarte vrouw in een hoofdrol wilt zien, maar wel omdat er voor de rest geen vlees rond de botten hangt bij die film/serie. Zelfs de progressieve kant van de samenleving kijkt er dan zelfs niet naar, genoeg flops binnen pakweg het MCU om dat te staven.

House of the Dragon werd bv dan weer wél heel goed onthaald. Maar daar heb je een geloofwaardige wereld waar mensen logische dingen doen op basis van hun karakter en motieven, met de imperfecties die hierbij horen.

Nu ja, kennelijk is het in hollywood ook wel bon ton om de schuld af te schuiven op de onverdraagzame trollen op het internet ipv aan wat zelfreflectie te doen en te beseffen dat je dialoog met moeite het niveau van een aflevering van een prekerige kabouter plop haalt

Waarom moet media die als ontspanning moet dienen, gebruikt worden om oud onrecht proberen recht te zetten ? Media dient voor mij als ontspanning, niet als politiek statement (in welke richting dan ook), ik haak af als die zever begint.
Omdat media een te groot bereik/ invloed heeft over hoe ze dingen neerzetten. En hierdoor mee verantwoordelijk zijn aan beeldvorming en dit gebeurd vooral onrechtstreeks. Vooral door personen die ver afstaan van een bepaald onrecht/ stereotyp.

En er is geen probleem als jij als kijker weet dat je naar fictie kijkt en dat dit niet de werkelijkheid is, maar blijkbaar is dit voor vele toch moeilijk.
Geef ik om de huidskleur van de nieuwe Snape ? Totaal niet. Imo kan het zelfs positief uitdraaien, het is fysiek een totaal ander persoon, hopelijk kan hij ook zijn eigen unieke versie ervan neerzetten, want als je gewoon de fantastische Alan Rickman probeert te copiëren faal je veel harder. Een goedgebrachte verse interpretatie van Snape werkt hier dan beter.
Persoonlijk bv ook al lang fan van van een Idris Elba als acteur voor James Bond. Hij heeft het charisma om die rol te spelen, huidskleur doet er (imho) niet toe bij James Bond. Het geslacht dan weer wel, hetgene dat James Bond James Bond maakt, kan je niet simpelweg overzetten als je een genderswap doet.

Grootste vereiste hier (en daar loopt het wel mis bij meerdere projecten die de juiste sociale vakjes proberen af te vinken) is dat je eerst en vooral een sterk verhaal probeert te vertellen in een geloofwaardige wereld met goed uitgewerkte personages. Heb je dat, dan gaat er weinig volk struikelen over het geslacht of de huidskleur van deze of gene.

En daar wordt in mijn ogen vaak de bal misgeslagen. Ofwel worden mensen volledig onlogisch op locaties gedropt (in early medieval Engeland had je geen grote zwarte populaties net zomin je in Wakanda blanken hoeft te verwachten), ofwel is er geen character development waardoor je holle tegen-het-irritante-af karakters krijgt die je het niet gunt (Rey Palpatine of Captain Marvel bijvoorbeeld), oftewel wordt de hele plot gewoon gebruikt om een wereldvisie op te leggen ipv een verhaal te vertellen. The Acolyte is hier een mooi voorbeeld van.

Zo'n dingen floppen dan met alle leedvermaak van dien. En da's vaak niet omdat de rechtse bange blanke man geen sterke zwarte vrouw in een hoofdrol wilt zien, maar wel omdat er voor de rest geen vlees rond de botten hangt bij die film/serie. Zelfs de progressieve kant van de samenleving kijkt er dan zelfs niet naar, genoeg flops binnen pakweg het MCU om dat te staven.

House of the Dragon werd bv dan weer wél heel goed onthaald. Maar daar heb je een geloofwaardige wereld waar mensen logische dingen doen op basis van hun karakter en motieven, met de imperfecties die hierbij horen.

Nu ja, kennelijk is het in hollywood ook wel bon ton om de schuld af te schuiven op de onverdraagzame trollen op het internet ipv aan wat zelfreflectie te doen en te beseffen dat je dialoog met moeite het niveau van een aflevering van een prekerige kabouter plop haalt
Helemaal akkoord

Het is net hier waar het tegenwoordig (lees: voornamelijk sinds 2020 en onze goede vriend Trump) verkeerd draait. Het maakt niet uit over wat het tegenwoordig gaat: games, films en/of series. De personages worden, los van inhoud, puur uiterlijk met argusogen bekeken en indien deze niet "blank of hetero" (of eender ander klassiek kenmerk) zijn, wordt het geheel als woke of 'DEI' bestempeld.

Voor de rest ben ik helemaal akkoord.

Het is net hier waar het tegenwoordig (lees: voornamelijk sinds 2020 en onze goede vriend Trump) verkeerd draait. Het maakt niet uit over wat het tegenwoordig gaat: games, films en/of series. De personages worden, los van inhoud, puur uiterlijk met argusogen bekeken en indien deze niet "blank of hetero" (of eender ander klassiek kenmerk) zijn, wordt het geheel als woke of 'DEI' bestempeld.

Voor de rest ben ik helemaal akkoord.
Dat is de overdreven tegenreactie die geoogst wordt met het andere te zaaien... . Dat zijn idd bijzonder onaangename symptomen maar niet de wortel van 't probleem.

Dat is de overdreven tegenreactie die geoogst wordt met het andere te zaaien... . Dat zijn idd bijzonder onaangename symptomen maar niet de wortel van 't probleem.
Wat is dan wel de wortel van het probleem?
Want je spreekt over de fixatie op woke of DEI als de overdreven tegenreactie die geoogst wordt door het andere te zaaien. Waarbij je dus ineens aangeeft dat het probleem eigenlijk ligt bij DEI en woke. Dus het probleem zou liggen bij te veel aandacht voor problemen van minderheidsgroepen om door te breken in bepaalde homogene groepen. Maar dié aandacht komt er dan toch weer vooral omdat minderheidsgroepen ondervertegenwoordigd zijn en niet kunnen doorbreken in bepaalde groepen?

Wat je zegt, is dat het probleem is dat de minderheidsgroepen te hard klagen dat ze er niet evenwaardig bij horen. Terwijl het probleem misschien eerder nòg een stapje verder terug ligt, namelijk dat die minderheidsgroepen er niet evenwaardig bij horen? Dat is wel van belang, want dat eerste kun je oplossen door te zeggen tegen minderheidsgroepen dat ze niet moeten klagen, en ze monddood maken. Klaar, opgelost.

ik heb het dan ook over context en daarin kan een Martin LK enkel door een zwarte gespeeld worden omdat daar de huidskleur wel van belang is en belangrijk onderdeel van het personage is. Maar dan spreken we over films die waarheidsgetrouw zijn. Dus in de context dat cultuur en achtergrond belangrijk zijn voor het verhaal kan huidskleur (en achtergrond)wel een doorslaggevende factor zijn om een bepaalde rol aan te nemen. Maar dan is hetzelfde zijn als Tarantino die in Inglourious Basterds de keuze heeft gemaakt op Duitse personages door Duitsers te laten vertolken. En zou elke inwoner van Sint-Truiden beledigd moeten zijn dat in Rundskop Mathias Schoenaerts probeert om hun dialect te spreken.

ivm met sneeuwwitje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwwitje blijkbaar zou het oorspronkelijke verhaal gaan dat het om de moeder gaat en niet de stiefmoeder die haar dood wilt. We hebben dus het verhaal al eens aangepast om het te doen passen, maar het heeft ook anderzijds wel mee voor gezorgd dat een stiefmoeder een negatief imago kreeg. Wat we dan weer hebben opgelost om er plusmama van te maken.

Dus ik kom terug op mijn eerdere stelling dat de context bepaald of de huidskleur van een personage relevant is, maar ook dat we wel degelijk rekening moeten houden met bepaalde gevoeligheden.
Ik vind nu persoonlijk ook wel dat in sneeuwWITJE en de zeven DWERGEN het feit dat ze een witte huidskleur heeft en dat er 7 dwergen zijn ook vrij essentieel aan het verhaal.
Net zoals in De kleine zeemeermin het nogal van belang is dat het om een zeemeermin gaat.

Het feit dat Snape nu een zwarte wordt, maakt mij niks uit. Die zijn huidskleur heeft niks met het verhaal te maken.
Het feit dat sneeuwwitje (net als letterlijk elk sprookje) in het verleden al is aangepast zodat het gruwelijk werd, doet hier toch ook echt niet ter zake, het is niet dat het ineens koolzwartje en de 3 biggetjes geworden is... De essentie van het verhaal blijft exact hetzelfde.

Zwarte James Bond, geen probleem.
Blanke ML King, wel een probleem.
Blank hoofdpersonage in Black Panther, wel een probleem.
Zwart hoofdpersonage in Roodkapje, geen probleem.
Zwart personage in Sneeuwwitje, wel een probleem.

Het is toch niet zo heel ingewikkeld dat wanneer de huidskleur een essentieel deel van het personage is, dat je dat niet zomaar kan aanpassen zonder dat je een berg kritiek krijgt, en wanneer het geen essentieel deel is, er dan geen kritiek komt. In Gladiator zal het ook vollopen met personages die langs geen kanten kloppen, nobody cares.

Ik vind nu persoonlijk ook wel dat in sneeuwWITJE en de zeven DWERGEN het feit dat ze een witte huidskleur heeft en dat er 7 dwergen zijn ook vrij essentieel aan het verhaal.
Net zoals in De kleine zeemeermin het nogal van belang is dat het om een zeemeermin gaat.

Het feit dat Snape nu een zwarte wordt, maakt mij niks uit. Die zijn huidskleur heeft niks met het verhaal te maken.
Het feit dat sneeuwwitje (net als letterlijk elk sprookje) in het verleden al is aangepast zodat het gruwelijk werd, doet hier toch ook echt niet ter zake, het is niet dat het ineens koolzwartje en de 3 biggetjes geworden is... De essentie van het verhaal blijft exact hetzelfde.

Zwarte James Bond, geen probleem.
Blanke ML King, wel een probleem.
Blank hoofdpersonage in Black Panther, wel een probleem.
Zwart hoofdpersonage in Roodkapje, geen probleem.
Zwart personage in Sneeuwwitje, wel een probleem.

Het is toch niet zo heel ingewikkeld dat wanneer de huidskleur een essentieel deel van het personage is, dat je dat niet zomaar kan aanpassen zonder dat je een berg kritiek krijgt, en wanneer het geen essentieel deel is, er dan geen kritiek komt. In Gladiator zal het ook vollopen met personages die langs geen kanten kloppen, nobody cares.
Maar de huidskleur van de zeemeermin maakt toch niet uit? Is dat essentieel in het verhaal?

IVM sneeuwwitje: de huidskleur is enkel essentieel voor de naam, maar niet voor de essentie van het verhaal. Ivm de dwergen dat zijn mythische figuren geen personen met dwerggroei. Dat is toch hetzelfde als vinden dat elfen alleen kunnen vertolkt worden door mensen met puntoren.

En voor mensen die vinden dat gladiator historisch correct moet zijn, zal het wel uitmaken dat de personages kloppen.

Maar de huidskleur van de zeemeermin maakt toch niet uit? Is dat essentieel in het verhaal?

IVM sneeuwwitje: de huidskleur is enkel essentieel voor de naam, maar niet voor de essentie van het verhaal. Ivm de dwergen dat zijn mythische figuren geen personen met dwerggroei. Dat is toch hetzelfde als vinden dat elfen alleen kunnen vertolkt worden door mensen met puntoren.

En voor mensen die vinden dat gladiator historisch correct moet zijn, zal het wel uitmaken dat de personages kloppen.
Bij de kleine zeemeermin maakt het mij ook niks uit dat die zwart is.
En de dwergen zijn idd mythische wezens (de aandoening is vernoemd naar de wezens, niet omgekeerd), maar de eigenschap is dat ze klein zijn. Dat moeten geen dwergen zijn (Hugh Grant is ook een oempaloempa...) maar ze kunnen niet groot zijn.
Net zoals we voor elfen inderdaad verwachten dat die puntoren hebben in de film.

Dat komt niet direct in mij op en als ik er dan over moet nadenken denk ik eerder: waarom niet?

Als ik er dan wat verder over nadenk; Helena is een mythologisch archetype dat schoonheid symboliseert en eeuwen lang tot zelfs vandaag invloed heeft op kunst en cultuur. Bijna van dezelfde grootorde als Venus. Het gaat zo ver dat fair skinned zowel blank als gave/mooie huid kan betekenen. Zelfs in aziatische culturen is het schoonheidsideaal verstoort door de invloed en import van westerse kunst en cultuur. Misschien had Nyong'o gewoon de beste auditie of misschien wil Nolan die mythologysche schoonheid als zijnde blank juist in vraag stellen of ondergraven of benadrukken dat een zwart uiterlijk evengoed garant kan staan als zogezegde hoogtepunt van mythologische schoonheid. Je kan zoveel gedachtegangen bedenken.

De ophef is veeleer politiek gedreven en heeft weinig tot niets te maken met de kwaliteit van de film in kwestie die in dit geval nog niet eens uit is. Het wordt ook weer zo groots opgeklopt door rechts conservatieve influencers omdat ze kunnen bashen op de minderheden die ze liefst viseren. Over Matt Damon als Odysseus hoor je ze niet. Ik heb ze ook nog nooit zo rabiaat op de tribune zien staan om aan te klagen dat hun blanke jezus niet historisch accuraat is.

Dat komt niet direct in mij op en als ik er dan over moet nadenken denk ik eerder: waarom niet?

Als ik er dan wat verder over nadenk; Helena is een mythologisch archetype dat schoonheid symboliseert en eeuwen lang tot zelfs vandaag invloed heeft op kunst en cultuur. Bijna van dezelfde grootorde als Venus. Het gaat zo ver dat fair skinned zowel blank als gave/mooie huid kan betekenen.
Fair enough, maar ik ken geen zwarte die ook van nature blond is.
En als we het dan toch over schoonheid hebben… dat is relatief hé.
Dan had hij evengoed een actrice van 150kg kunnen nemen, scheel en met één been.
En dan was dat volgens sommige nog altijd perfect te rechtvaardigen.
En waarom niet?….. omdat ik vind dat men altijd het bronmateriaal zou moeten nakomen.
Benieuwd als men eens de Afrikaanse mythologie gaat verfilmen men ook gaat race swappen

Schoonheid is idd relatief en ik doelde eerder opdat blanke huid en mooie huid praktisch synoniem geworden zijn in "faire" want Helena belichaamde oorspronkelijk waarschijnlijk wel dat blank en blond schoonheidsideaal. Een beetje artistieke vrijheid en ruimte voor nieuwe interpretatie, zeker in zo'n eeuwenoud verhaal dat al tientallen keren in soms volledig andere jasjes geadapteerd werd is imo wel gewenst. De Harryhausen films zijn ook niet echt trouw aan het bronmateriaal maar zijn geweldig. Om nog maar te zwijgen van de 2010s clash of the titans die iets minder geweldig was. 😅 Nieuwe generaties passen het aan aan zichzelf en het is ook mede daardoor dat het tot vandaag relevant is weten blijven. Dat dat hoogtepunt van mythologische schoonheid ook eens anders belicht wordt past daarin.

In datzelfde opzicht is het imo inderdaad ook perfect te rechtvaardigen om eens iemand met een maatje meer of amputatie op te voeren juist om die relativiteit van schoonheid te belichten en dat zulke mensen ook zo'n bigger than life schoonheidstandaard kunnen verpersoonlijken. Denk maar aan Barbie Ferreira in Euphoria of Aimee Mullins. :bow:

aimee_mullins_reportage_icon_magazine-scaled.jpg

Maar dat zijn effectief godinnen in mijn ogen dus vanuit filosofisch/artistiek oogpunt is iemand die geheel niet voldoet aan wat we vandaag zien als een schoonheidsideaal waarschijnlijk wel nog interessanter en contextueel rijkere materie maar das voor iets kunstzinniger en zwaarwichtiger

Laatst bewerkt:
Lupita Nyong'o is een belachelijk knappe vrouw. Haar gezicht is zuivere perfectie, echt niet normaal zelfs hoe fijn haar 'facial features' zijn.

Het doet er niet toe welke huidskleur ze heeft, als ze een enorm knappe 'fair skinned' moet voorstellen is ze perfect gecast.

En los daarvan is ze een fantastische actrice, haar werk in 12 Years A Slave alleen al...

Alsook: it's a fantasy story. Get over it. :unsure:

Je hebt gelijk…
Wat vond je van Gladiator? Spartacus? Want die gladiatoren zijn volledig verkeerd afgebeeld. Bijna alle gladiatoren waren vet en dik omdat ze dan makkelijker een snee van een zwaard konden incasseren. Slechte films hé en zo verkeerd afgebeeld. En da's dan nog de realiteit.

Het gaat hier om een epos niet eens opgeschreven maar door verscheidenen mond aan mond doorgegeven om dan door een zeker Homerus (die mogelijk ook meedrere mensen zijn) op papyrus of iets vergelijkbaar.
Het is een fake verhaal over mensen die nooit bestaan hebben. Het zijn zelfs geen grieken in de Oddysey.
Is Lupita the face that launched a thousand ships? Voor mij niet, maar Diane Kruger ook niet. Voor ScarJo zou ik tenthousand ships zenden weliswaar. :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Laten we nu eerst al maar is zien wat Nolan er van gebakken heeft ipv het op voorhand al op de brandstapel te gooien omdat die een transpersoon heeft durven casten of iemand zwart. Lupita is een fantastische actrice en of deze film goed of slecht gaat zijn gaat heus niet aan haar huidskleur liggen.
Goh, als iemand echt een signaal wil geven dat die geforceerde (politieke?) castings eens mogen stoppen, dan moet men eigenlijk op voorhand het afbreken en niet gaan kijken. Dat is uiteindelijk het enige wat effect heeft op Hollywood: de cinema inkomsten.

Of je het een eerlijke kans geeft, de allergrootste fan bent of daar gaat naar kijken om het achteraf met de grond gelijk te maken, dat levert allemaal hetzelfde op voor de film studio's: een verkocht ticketje.

Ik heb er wel begrip voor. Dat personage is uiteindelijk de hele aanleiding voor de oorlog en het verhaal. Erg cruciaal. Dan mag men toch wel wat trouw blijven aan het bronmateriaal, niet? Of aan de sfeer van die tijdsperiode.

De schoonheid en het talent van Lupita Nyong'o mogen gerust buiten kijf staan, maar ik vind haar wel degelijk een stevige miscasting als Helena van Troje, en ik ben verre van de enige met die mening in mijn omgeving. Als je een verhaal uit de Griekse cultuur adapteert naar het zilveren scherm, dan mag dat verhaal er ook Grieks uitzien.

Beste samenvatting uit een discussie elders: cultural appropiation is voor sommigen blijkbaar wél oké als het van blanke culturen gebeurt, terwijl de ironie is dat omgekeerd acteurs door het stof moeten gaan als ze het ooit in de omgekeerde richting gedaan hebben zelfs alleen met hun stem.

Verder zal ik best niet ingaan op (drog)argumenten die hier worden aangehaald die wat mij betreft in andere discussies al ontkracht zijn, want we zien dit gedrag heus niet enkel bij fantasy-verhalen, en dit verhaal is overigens slechts ten dele fantasy.

Goh, als iemand echt een signaal wil geven dat die geforceerde (politieke?) castings eens mogen stoppen, dan moet men eigenlijk op voorhand het afbreken en niet gaan kijken. Dat is uiteindelijk het enige wat effect heeft op Hollywood: de cinema inkomsten.

Of je het een eerlijke kans geeft, de allergrootste fan bent of daar gaat naar kijken om het achteraf met de grond gelijk te maken, dat levert allemaal hetzelfde op voor de film studio's: een verkocht ticketje.

Ik heb er wel begrip voor. Dat personage is uiteindelijk de hele aanleiding voor de oorlog en het verhaal. Erg cruciaal. Dan mag men toch wel wat trouw blijven aan het bronmateriaal, niet? Of aan de sfeer van die tijdsperiode.

Ik ben ook stevig aan het overwegen om in tegenstelling tot voorgaande Nolan films, hier niet zomaar mijn geld aan te geven, tenzij onder sociale druk, en dat is veelzeggend, want ik ben iemand die wél nog vaak (toch ongeveer 1x per maand) naar de cinéma gaat.
Nolan z'n naam heeft echter (terecht) heel wat faam opgebouwd, vele mensen zullen sowieso wel naar de film gaan kijken, wars van de casting.

En laten we realistisch zijn: tegenwoordig moet je ook een bepaald aantal diverse acteurs hebben om zelfs te kwalificeren voor bepaalde awards, zoals een Oscar-nominatie (bron), met een meer 'realistische' cast zou Nolan zijn film dus buitensluiten van onder andere de Oscars.
Zaken als race-swappen, is tegenwoordig dus eigenlijk bijna een must als je verhalen als de Odyssee wilt op het scherm brengen (in de V.S.).
Dit verhaal is echt niet louter zo nobel als "schoonheidsidealen in vraag stellen" of "kleurenblind casten".

En laten we realistisch zijn: tegenwoordig moet je ook een bepaald aantal diverse acteurs hebben om zelfs te kwalificeren voor bepaalde awards, zoals een Oscar-nominatie (bron), met een meer 'realistische' cast zou Nolan zijn film dus buitensluiten van onder andere de Oscars.
Ah ja net als Oppenheimer.

Effe serieus blijven hé: als ge allemaal zo'n fan zijt van historische accuratie: Helena is puur mythologisch hé. Verwekt door Zeus die vorm van een zwaan aan nam om Leda te verleiden. Uiteindelijk komt ze dan uit een ei.

Homerus geeft trouwens ook nergens expliciet mee dat ze blond is btw. Anderen dan weer wel. Maar aangezien het gaat over Homerus versie van the Odyssey zullen we hem maar als maatstaf nemen. Al is daar ook weer een hele boom over op te zetten. Maar dat zullen we maar laten.

En voor ge af komt met: in het oude Griekenland leefden geen zwarten: daar zijn ook weer kanttekeningen bij te plaatsen. Maar in short: zwarte mensen waren de oude Grieken niet onbekend. Of ze een prinses konden worden? Waarschijnlijk niet maar eigenlijk speelt dat hier geen rol aangezien het gaat over een mythische vrouw die uit een ei gekropen is.

Er is niets historisch accuraat aan deze film, maar 't is toch weer de huidskleur waar mensen over vallen. Some things never change.

Nogal magere argumentatie imo. Ik lees hier weinig over schepen, kostuums of soundtrack;

Nog een laatste hierover.
Als Homerus Helena omschrijft als ‘lichte huid en blonde haren’ dan moet je niet afkomen met een zwarte actrice.
Als ik me een ultieme krijger voorstel uit de oudheid denk ik eerder aan een afgetrainde man en niet aan een opgebouwde vrouw met spaghetti dikke armen en ingebouwde sixpack.
Niet voor niet dat Grieken niet te spreken zijn over deze verfilming

De richtlijnen voor de oscars zijn er pas gekomen nadat hij deze Oscars heeft gewonnen.
Oeps klopt idd. Maar zou wel zonder problemen in aanmerking komen. Ik weet nog dat daar toen veel spel van gemaakt werd maar dat was blijkbaar gewoon voor de lol.

Haha ze hebben blijkbaar eens naar de geschiedenis gekeken en elke oscarwinnaar ooit zou binnen de richtlijnen vallen

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan