Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Punt 2 botst daarmee (maar op zo'n manier dat het discutabel is of het echt botst, net zoals hopen aanpassingen die Jackson heeft gedaan ... maar waar je geen graten in ziet. Enfin, ik bestempel hier niemand als racistisch, maar je duwt jezelf gewoon in die hoek door huidskleur als enige maatstaf te gebruiken.

Punt 2 botst daar inderdaad mee, geen twijfel over mogelijk. Nu wil ik graag weten hoe discutabel dat is want voor elke contradictie heb ik gewoon een argument klaarliggen.

Je bestempelt me niet racistisch maar ziet mezelf me in die hoek duwen? Heb je dan verwachtingen? Of hoop/denk je dat ik ooit toch racistisch blijk te zijn? In elk geval moet je niet hopen, ik heb gewoon kritiek op de geforceerde en tegenstrijdige veranderingen en dat allemaal wegens een politieke agenda. En nogmaals ik sta klaar met argumenten ondanks dat die al zijn bovengehaald puur om te kunnen beargumenteren dat dit allemaal gewoon kritiek is.

Je zegt dat het een gerucht is, maar gaat er van uit dat het een feit is en baseert daar heel je retoriek op. Er is geen enkele grond van reden om te denken dat Shippey's vertrek gelinkt is met de casting van zwarte acteurs. Het feit dat je dat desondanks toch te pas en te onpas als basis van je kritiek gebruikt, heeft alles te maken met je politieke overtuiging en geen sikkepit met een verlangen om trouw te blijven aan de bron. Opnieuw, al helemaal niet gezien alles wat wel past in jouw wereldbeeld wel passeert. Als je dat echt gelooft, maak je gewoon jezelf blaasjes wijs.

Jij en DaFreak zijn toch echt "ene pot nat" niet? DaFreak linkt Shippey's vertrek met minderheden die gecast worden als elf en jij linkt zijn vertrek met het casten van zwarte acteurs. Geen van beide heb ik ooit beweerd en geen van beide is waar. Voor de zoveelste keer; Tom Shippey zou zijn ontslagen omdat hij constant klaagde dat men de lore vervuilde.

En als je effectief wil leren over dubieuze bronnen, surf dan eens naar mediawijs.be.

Is de ex-executive van Amazon series een dubieuze bron dan? Of denk je net als anderen dat die per ongeluk een tweet liked omtrent Shippey's ontslag? Mediawijs.be gaat me in ieder geval niet verder helpen.

Je bent absoluut iemand met een politieke agenda ja. Net omdat je hier op basis van die teasers, maar vooral op basis van geruchten en regelrecht complotdenken al heel de serie hebt afgebrand, weggezet als oneerbiedig voor Tolkien en de makers ervan beticht tot het in ons strot rammen van hun politieke denkbeelden. En dit maanden en weken voor de reeks wordt uitgezonden.

Nogmaals ik sta klaar met al eerder aangehaalde argumenten om te bewijzen dat ik een punt heb omtrent de kritiek. De diverse casting is kritiek wegens tegenstrijdig en ja, toevallig gebeurt de casting voor de uitzendingen.

Je boodschap toen was duidelijk dat echte fans deze serie niets zouden vinden omdat ze beter weten. Enfin, begint een beetje onnozel te worden allemaal.

Ik heb gezegd dat het voor de casual fans en nieuwkomers een topper zal zijn. Omdat de rest verdeeld is. Dat kun jij niet ontkennen want anders hadden wij allemaal deze discussie niet.
 
Alle argumenten zijn hier al tot droevens toe over en weer geslingerd en we kunnen nu wel zeggen dat we elkaar niet gaan overtuigen.

Je insinueert steeds dat zwarte elfen lore vervuiling zijn en dat Shippey daar tegen zou zijn en daarom ontslagen is. Shippey geeft nog altijd les in Olsen's universiteit... Ze kennen elkaar al jaren en zijn vrienden maar als Olsen zegt eerstehands van Shippey vernomen te hebben dat dat niet de reden is dat hij niet langer bij de show is dan mogen we dat niet geloven want "hij staat achter amazon". Omdat Olsen positief durfde te zijn over de show is er nu een conspiracy theorie die zegt dat Olsen door amazon betaald wordt waar je dus precies ook al in meegaat. Rings & Realms wordt ondersteund door Olsen's zelfde unif waar ook Shippey nog altijd les geeft en niet door Amazon. Ga je dan argumenteren dat omdat hij les geeft over LOTR eigenlijk onrechtstreeks ervoor betaald wordt? Wat met al die rechtse bloggers die bakken geld verdienen aan al die outrage clicks? Zoals bijvoorbeeld de "bron" van die geruchten rond Shippey? Worden die dan niet evengoed betaald?

Maar dus zijn woord als rechtstreekse vriend en collega van Shippey is dus evenveel waard als de like op een tweet van een ex-ceo van genre voor amazon die meer dan een jaar voor Shippey reeds stopte. ok dan?

Tolkien geleerden die positief over de show durven zijn krijgen verdorie doodsbedreigingen. Er hangt echt een enorm toxische sfeer die de show al ten gronde afbreekt nog voor de eerste aflevering geaired is en dit allemaal op basis van geruchten, conspiracy theories en vooral anti woke sentiment. Ook jij grijpt nu reeds het kleinste detail aan om de show door het slijk te halen en zal nooit ofte nooit de show kunnen appreciëren omdat het je nu al duidelijk is dat die tot op het bot in elk aspect door en door rot is. Ik heb je reeds laten zien dat je met PJs trilogie juist hetzelfde kon doen en dat velen dat ook oorspronkelijk deden om exact dezelfde redenen die we vandaag terug zien bij Amazon's serie.


Hopelijk herhaald het verleden zich en krijgen we ook deze keer weer een geweldige productie tegen de zin van alle zure "fans" die op een trainwreck hopen in.


Ik heb gezegd dat het voor de casual fans en nieuwkomers een topper zal zijn. Omdat de rest verdeeld is. Dat kun jij niet ontkennen want anders hadden wij allemaal deze discussie niet.

Dat is weer gewoon bochtenwerk van jou kant. Natuurlijk gaat niemand dat ontkennen. Daar gaat het immers ook helemaal niet over.

Voor de casual fans of nieuwkomers lijkt dit een topper van een serie te zullen worden.
Je kan er nu wel weer van alles bij verzinnen en dat je het eigenlijk anders bedoelde maar dat gaat wederom niemand geloven want de insinuatie die je daar in verpakt is doelbewust en overduidelijk.
 
Misschien dan je excuseren en je post aanpssen of wissen in plaats van je fout op anderen af te schuiven? Als jij dacht dat Anne Boleyn een personage was in Bridgerton dan is dat 100% jouw fout. Maar ik moet "serieus" daarop reageren wanneer jij mij verwijt niet serieus (jouw woord) te zijn?
Ga gerust terug graven in deze thread, ik heb op zich weinig problemen met Bridgerton.

Ik ga mijn post niet aanpassen, nee. Laat ze staat dat iedereen kan zien wat voor dommigheid ik beging. Zou niet aan geschiedvervalsing willen doen ofzo.

Maar euh excuseren, echt? Wat een enorm slachtoffercomplex hebt gij toch :laugh:

Zelf constant denigerend doen over "woke dit, links dat" (altijd netjes algemeen en vaag blijvend, zo pakt ge niemand direct aan maar hebt ge wel altijd een deel mensen hier mee zonder dat rechtstreeks te hoeven doen) maar altijd als eerste in de rij om geschoffeerd te zijn.

Maar goed dan: bij deze mijn excuses.
 
Ik ga mijn post niet aanpassen, nee. Laat ze staat dat iedereen kan zien wat voor dommigheid ik beging. Zou niet aan geschiedvervalsing willen doen ofzo.

Maar euh excuseren, echt? Wat een enorm slachtoffercomplex hebt gij toch :laugh:

Zelf constant denigerend doen over "woke dit, links dat" (altijd netjes algemeen en vaag blijvend, zo pakt ge niemand direct aan maar hebt ge wel altijd een deel mensen hier mee zonder dat rechtstreeks te hoeven doen) maar altijd als eerste in de rij om geschoffeerd te zijn.

Maar goed dan: bij deze mijn excuses.

Geen behoefte aan persoonlijke discussies, voel me absoluut niet beledigd.
Je moet echter niet stellen wanneer je zo'n fout maakt dat het de schuld is dat er teveel mensen over te veel andere zaken klagen, je argumentatie was qua Anne Boleyn in Bridgerton gewoon fout. Ik ben overigens ook verre van foutloos, maar ik was op dat punt dus wél "serieus".

Alt-history heb ik overigens géén enkel probleem mee: recent bijvoorbeeld genoten van "For All Mankind", een alt-history versie van de space race. Boeiend, met diversiteit, relatief "woke" én géén probleem mee (lgbtq+ issues worden op een menselijke manier benaderd, en de homo/lesbische personages zijn niet onrealistisch perfect maar, enige issue is dan weer dat ze toch weer het migratiedebat erin stoppen op zo'n manier dat dat wél een beetje geforceerd voelt).

Als ze morgen echter een film maken over de échte Apollo 11 landing op de maan verwacht ik wél dat Neil Armstrong gespeeld wordt door een blanke man ja. Idealiter zelfs iemand met de juiste haarkleur en géén sproeten, maar met een pruik en wat make-up krijg je dat nog wel gefixt.
Die acteur mag voor de rest gerust homoseksueel zijn, niets van wetenschap afweten... maar dat zijn zaken die een acteur moeilijker kan faken natuurlijk. Mensen als Sir Killalot zullen dan verwachten dat ik ook héél hard oplet of de horloges of meubels in die serie wel uit de juiste tijd komen, ... wel ik zal m'n best doen, maar dat valt natuurlijk minder hard op.
 
Het in het belachelijke trekken, of voor de zoveelste keer appelen met peren vergelijken, helpt je zaak niet vooruit hoor @KnightOfCydonia.

De ene keer sleur je er compleet geromantiseerde verhalen bij, waar enkel de grootste lijnen van het verhaal enige historische accuraatheid hebben en die ook geen enkele pretentie hebben om historisch correct te zijn. Daar dan de grote verdediger spelen van historische correctheid of Europese cultuur, wanneer je enkel een probleem hebt met de huidskleur van een aantal personages ... neen, dan heb je gewoon een probleem met huidskleur.

Als ze een film maken die pretendeert historisch correct te zijn, dan verwacht ik ook een acteur die fysiek lijkt op Armstrong. Logisch.

Het zou fijn zijn moest je stoppen met je te verstoppen achter excuses. Je hebt een probleem met diversiteit, je hebt geen probleem met al dan niet historische correctheid of trouw zijn aan bronmateriaal.
 
Het zou fijn zijn als je die impliciete verwijten en pogingen van mij en anderen in dit debat automatisch tot racisten of extreem-rechts te rekenen zou staken denk ik dan weer. Voor zover ik een probleem heb met geforceerde diversiteit is het wanneer het duidelijk geen plaats heeft in bepaalde verhalen of er een dermate overdreven focus op wordt gelegd zodanig dat het originele verhaal/materiaal gewoon verloren gaat.

Je kan de voorbeelden van series/filmfranchises waar een overdreven focus op heel dat woke gedoe minstens heeft bijgedragen aan een stevig kwaliteitsverlies (met als meest trieste voorbeeld Doctor Who) al bijna niet meer op je beide handen tellen, en LOTR lijkt het volgende slachtoffer te zijn. Ik zou zeggen ook Game of Thrones maar daar is de trailer tenminste nog veelbelovend, en daar ligt de serie/franchise na seizoenen 6-8 al op zo'n niveau dat het vnl. een verbetering kan zijn.
 
Het zou fijn zijn moest je stoppen met je te verstoppen achter excuses. Je hebt een probleem met diversiteit, je hebt geen probleem met al dan niet historische correctheid of trouw zijn aan bronmateriaal.
Knight heeft reeds uiteengezet waarom huidskleur een veel grotere breuk of suspension of disbelieve vormen dan de vrij triviale details waarmee jij het onterecht op dezelfde lijn plaatst. Het heeft weinig zin om een argument van tegenstrijdigheid of hypocrisie vol te houden op basis van maten en gewichten waarvan je niet kan toegeven dat deze toch wel verschillend zijn.
De vergelijkingen die je aanhaalt zijn eigenlijk excuses die verstoppen dat jij zijn standpunt onmiddellijk en als niets anders wil inkleuren dan een aanval op diversiteit.

Om enkele voorbeelden in de andere richting te geven:

The last Samourai met in de hoofdrol Tom Cruise.
47 Rorin met in de hoofdrol Keanu Reeves
->
Ik vond in beide films een blank hoofdpersoon een dikke minwaarde hebben. Typisch Hollywood ook weer om een faux historisch gebeurtenis te re-enacten waarbij de laatste samoerai een westerling/amerikaan is die de show steelt, de white savior uithangt en met een Japanse prinses in bed duikt.
Ik kan mij voorstellen dat dit, zeker voor het Japanse publiek, 10x meer cringe is dan het dan voor mij, als blanke, doet.

Stel je voor dat ze morgen een hollywood productie zouden maken van de Vlaamse leeuw met in de hoofdrol Romelu Lukaku, het zou nogal een gelach zijn ...

En ja, het is perfect normaal dat fans voor een andere franchise dan weer liever de geromantiseerde versie zien dan de 'historisch correcte' versie. Dat is opnieuw geen tegenspraak of hypocrisie.

Het verhaal van koning Arthur zal voor mij altijd in mijn geheugen gegrift staan als het legendarische fantasy epos Excalibur met flashy knight armor, carmina burana en toverkollen.
King Arthur (2004) was de wat meer historisch correcte versie maar teveel platte actie.
King Arthur: Legend of the Sword (2017) gaf een leuke actie twist maar week teveel van de lore af.
Cursed (2020) heb ik nog niet gezien maar godzijdank dat ze niet pretenderen alsof King Arthur een vrouw was, wat ze bv. met Robyn Hood (2023) wel van plan zijn met een zwarte vrouw als hoofdpersonage.
 
@KnightOfCydonia Je laat geen enkele kans onbenut om op minderheden te vitten. Eender welke thread, je staat altijd diametraal tegenover zwarten, vrouwen, LGBTQ en zelfs een twijgje is goed als je er maar mee kan slaan en dan altijd zelf het slachtoffer spelen want blank en hetero zijn dat mag niet meer en voor "onze" cultuur is geen plek meer en, ...

Mod edit: ad hominem verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@KnightOfCydonia Je laat geen enkele kans onbenut om op minderheden te vitten. Eender welke thread, je staat altijd diametraal tegenover zwarten, vrouwen, LGBTQ en zelfs een twijgje is goed als je er maar mee kan slaan en dan altijd zelf het slachtoffer spelen want blank en hetero zijn dat mag niet meer en voor "onze" cultuur is geen plek meer en, ...
Om dan ook nog de meeste dwaze uitspraken te maken zoals "Het mag niet meer dat er nog iets bestaat dat volledig blank is" om vervolgens nog eens het slachtoffer te spelen met "Je quote maar een deel van mijn zinnen".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Córdova over zijn personage Arondir in Rings of Power:

There will no longer be a time where you can say there are no Elves of color. So we erased that one, you know?

De cast lijkt meer geïnteresseerd in hun boodschap over te brengen i.p.v. dieper in te gaan betreft hun personage. Hetzelfde kan gezegd worden over de actrice van prinses Disa, hoe die stond te pronken dat ze de eerste vrouwelijke dwerg is in Tolkien's verfilmingen terwijl dit incorrect is... Specifiek gedeelte begint vanaf 11:25

 
Tuurlijk, ik vind ook dat Elliot Page dan mag kiezen of hij die rol nog wil spelen of niet, als de scenarioschrijvers er een punt van willen maken om Vanya vrouwelijk te houden. Maar mag er geen genderdysforie in de serie zitten? Het is nu niet dat Vanya goed in haar vel zat, ze had al heel veel moeite heeft met haar identiteit, hè. Het is niet totaal vergezocht dat zij ook op andere vlakken merkt dat er iets niet klopt. En dan is het toch net goed dat het erin zit? Of erin kan zitten zonder dat het expliciet een ding moet worden (ik heb laatste seizoen nog niet gezien, dus dat weet ik niet).

Letterlijk het enige voorbeeld van een personage dat verandert van gender tijdens de serie, dan kun je het toch moeilijk "weer eens door de strot geramd" noemen...
Voor Vanya/Victor én de serie paste het. Het is niet het juiste platform om er bij stil te staan en het ligt in de lijn van de personages om het op te merken en dan over te gaan tot de orde van de dag. Ik denk ook dat dit de manier is om de kortste ‘pijn’ te hebben mbt de overgang.

@Carrion
Ik zeg dan ook in de trend van? niet letterlijk natuurlijk. Als je tussen de lijnen leest zie je het anti woke sentiment er toch zo door? Het is toch duidelijk dat die meer dan 25% ! 1/10s politiek gemotiveerd zijn?

Zo ziet een normale distributie eruit;
H2yxNt6.png



Dit is die van Lightyear
0cWYTqj.png

Dat is politiek. Klaar en duidelijk.
Dat is volledig jouw mening en is nergens onderbouwd door feiten eerlijk gezegd en dit is niet de discussie om met te veel veronderstellingen af te komen.
 

🤷‍♂️
Ik ben nu ook eens door die reviews gegaan. Van alle 1 ster reviews neemt één iemand het woord woke in de mond.
De rode draad is blijkbaar dat er veel mensen met hun kinderen gaan kijken zijn maar dat het verhaal toch net meer voor volwassenen bedoeld is.
Tis ook geen echte spinoff van het origineel karakter (het poppetje) maar van de astronaut op wie het poppetje gebaseerd is. Ik kan wel de teleurstelling snappen bij de fans.
 
Laatst bewerkt:
Wat sinds het begin geweten was? Idiote "fans" dan...

newsflash.. niet iedereen doet een extensief onderzoek naar een film of deze mogelijks naar de verwachting zou kunnen zijn.
Ik zou nog durven zeggen dat mensen bepaalde artikels net vermijden om niet gespoiled te worden.
Die idiote fans zien gewoon een nieuwe toystory film verschijnen en gaan er zonder enige voorkennis met de kinderen naar kijken.
Lees gewoon zelf eens de Imdb reviews ipv ideologische conclusies te trekken.
 
Ik vermoed dat de meeste 1 ster reviews reeds zijn opgekuisd toen ze de eerste keer op slot gingen want er zijn er maar een 50 tal meer.
“The real truth is those people are idiots.” -Chris Evans on lightyear bombing 😅
 
De Morgen, hoe neutraal kun je zijn media zijnde?

8W4P7ig.jpg


Al toen de eerste beelden op het net werden gedropt, gingen fans op hun achterste poten staan, want Arondir (Ismael Cruz Córdova) is een zwarte Elf en een heel aantal liefhebbers van fantasy laat zich nu eenmaal kenmerken door zo'n schrijnend gebrek aan fantasie (of zo'n voorliefde voor expliciet racisme) dat ze zich geen zwarte Elf kunnen voorstellen. Past ook in het rijtje: de Dwergenprinses Disa, vertolkt door de zwarte actrice Sophia Nomvete.

Opnieuw stoppen ze je in een bepaald hoekje als tegen bepaalde (tegenstrijdige) veranderingen bent. Nu door de media dus oppassen met je mening publiekelijk, vooral als je kritiek hebt.
 
De Morgen, hoe neutraal kun je zijn media zijnde?

8W4P7ig.jpg




Opnieuw stoppen ze je in een bepaald hoekje als tegen bepaalde (tegenstrijdige) veranderingen bent. Nu door de media dus oppassen met je mening publiekelijk, vooral als je kritiek hebt.
Ik vermoed dat rubriek "het vrije leven" opinies, columns, of recensies bevat?
Dat wordt dan ook niet bedoeld als neutrale nieuwsartikels hé.
 
Ik vermoed dat rubriek "het vrije leven" opinies, columns, of recensies bevat?
Dat wordt dan ook niet bedoeld als neutrale nieuwsartikels hé.

Het is inderdaad een recensie. Hoor je dan niet neutraal te zijn? Het leest goed weg (indien nodig plaats ik het volledig) daar niet van. Dat stukje echter vind ik slechte journalistiek.

Kritiek op de cast wegens huidkleur is géén racisme.
 
Terug
Bovenaan