Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Mutatis mutandis heb ik ook al gezegd dat een deel van de reden waarom M Night Shyamalan een flop was, was omdat hij blanke personages gecast had in een setting die duidelijk Aziatische acteurs vereiste.
Erger nog: die hadden de rollen voor een groot deel 'gekocht'. Afschuwelijke vertaling naar het grote scherm inderdaad.

Maar realistisch gezien is Idris Elba ook in Thor gecast omwille van diversiteitsredenen, én daar heb ik geen probleem mee overigens, want nogmaals techno-magic-alien-vikings.
Daar heb je ook wel een punt, bij de superhero movies ligt de focus veel meer op het hoofdpersonage (dat al dan niet verkracht wordt) en in de verschillende alternatieve dimensies zijn al tal van variaties op elk personage en hun moeder aanwezig.
 
Omdat fantasy/mythologie net een setting is waarin zogenaamde biologische kenmerken nog deel uitmaken van de mythologie?
Dat is geen antwoord op mijn vraag waarom je het ene wel en het andere niet als wijziging van de lore beschouwt. Noch waarom je dit zo belangrijk vindt dat je er zo'n polemiek van moet maken.
Idris Elba als Heimdall? Top-acteur, geen énkel probleem mee als dat in Thor binnen het MCU is, MAAR dat is omdat Thor in het MCU een magische, futuristische techno-viking-god is, waarbij de viking cultuur nog maar een deel(tje) van de inspiratie is.
Ja, maar dat vind ik dus raar. Als je naar de historische Marvel lore van de Asgardians gaat kijken is er op zich geen verschil met de lore van LOTR wat betreft het belang van huidskleur van de personages. Voor het ene kan je de wijziging relativeren, voor het andere niet. Voor het ene is de vermeende reden van de casting van belang, voor de andere niet.

Da's toch allemaal heel inconsequent en subjectief. En ik vraag me oprecht af of moest de eerste Thor pas over twee jaar uitkomen en we nu de eerste teaser zouden gezien hebben met een shot van Elba als Heimdall, of daar nu niet veel meer protest over zou ontstaan, inclusief van jezelf, dan 10 jaar geleden.
Ik heb het eigenlijk al eerder samengevat op een manier waarvoor ik geen betere kan bedenken: als Wakanda 100% zwart mag/moet zijn, waarom mag Numenor dan niet quasi volledig blank zijn? Ik vrees dat ik het antwoord echter al grotendeels ken.
Beweer ik dan dat Numenor niet volledig (of quasi volledig) blank zou mogen zijn? Van mij mag dat perfect. Ik maak er gewoon geen drama van wanneer het niet zo is. De vraag is waarom jij er wél een drama van maakt.
 
Jackson week op heel wat plekken af van het origineel waar dat niet nodig was. Dat waren lang niet allemaal opofferingen te linken aan een vertaling naar een ander medium. Daar zat heel veel eigen artistieke vrijheid en interpretatie in, daar zat heel veel eigen tijdsgeest in. Je legt hier gewoon dezelfde hypocriete en onzinnige argumenten op tafel waar we nu al pagina's over bezig zijn. Afwijkingen die voor jou acceptabel zijn, zijn 'noodzakelijk' en met respect voor het bronmateriaal. Afwijkingen die voor jou niet acceptabel zijn, zijn dat niet. Toevallig gaat het dan steeds over afwijkingen van huidskleur, gender en geaardheid die anathema zijn. Je mag die mening hebben, maar erken dan dat die mening subjectief, niet neutraal en ideologisch gekleurd is. En dat je héél selectief omgaat met wat je respect voor het bronmateriaal en de auteur noemt.
Het heeft weinig zin van andere posters 'selectiviteit' beginnen te verwijten wanneer dit om te beginnen gebaseerd is op jouw 'false equivalence' argument en de ontkenning dat afwijkingen in beide producties eigenlijk totaal niet vergelijkbaar zijn.

Als er sprake is van 'interpretatie' en 'artistieke vrijheid', dan komt dit omdat het bronmateriaal dit - bij gebrek aan eigen invulling - in de eerste plaats toeliet. Dat is helemaal geen afwijking.
Een medium conversie en de interpretatie van een boek is iets van een geheel andere orde dan het herschrijven van de personages en gebeurtenissen van een verhaal, wat hier objectief en feitelijk gebeurt en dus totaal niet subjectief is.

Je stelt de zaken nogal op zijn kop voor door te stellen dat het probleem hier zou liggen bij de meningen van critici die ideologisch gekleurd zouden zijn, terwijl het juist de serie is die hier ingekleurd wordt met woke ideologie en hun nieuw verzonnen 'multiculturele hobbits'.

Nerdrotic somt mooi op waar het misloopt en verder ook vrij schaamteloos hoe Amazon bewust wachtte tot Tolkien's zoon in het graf lag om de ganse legacy als trofee te kunnen gebruiken voor corporate branding en activistische directors die er enkel op uit zijn om politieke boodschappen uit te dragen.

Zie ook the Eternals
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is geen antwoord op mijn vraag waarom je het ene wel en het andere niet als wijziging van de lore beschouwt. Noch waarom je dit zo belangrijk vindt dat je er zo'n polemiek van moet maken.

Ik vind nochtans dat ik dat afdoende uitgelegd heb, ik zou alleen maar in herhaling vallen als ik dit nogmaals doe, dus ja, ben deze discussie wel wat beu intussen, ik val te vaak in herhaling dan kan ik beter zwijgen eigenlijk.

Ja, maar dat vind ik dus raar. Als je naar de historische Marvel lore van de Asgardians gaat kijken is er op zich geen verschil met de lore van LOTR wat betreft het belang van huidskleur van de personages. Voor het ene kan je de wijziging relativeren, voor het andere niet. Voor het ene is de vermeende reden van de casting van belang, voor de andere niet.

De extra lagen abstractie maken de relativering makkelijk, zoals ik al zei.
Voor LOTR zou ik graag weten wanneer dan die genocide van de donkerder getinte elfen tussen de Second en Third Age dan precies gebeurd is.
Het gebrek aan baard bij de Dwerg vrouw die zwart is is ook weer zoiets waar ik dan vraagtekens bij plaats. Toeval bestaat uiteraard zelden bij dit soort mega-producties.

Da's toch allemaal heel inconsequent en subjectief. En ik vraag me oprecht af of moest de eerste Thor pas over twee jaar uitkomen en we nu de eerste teaser zouden gezien hebben met een shot van Elba als Heimdall, of daar nu niet veel meer protest over zou ontstaan, inclusief van jezelf, dan 10 jaar geleden.

Wel, dat is evenzeer dubieuze speculatie, waarmee je bovendien suggereert dat 'racisme' of 'anti-woke' tegenwoordig erger is dan vroeger, hoe zou dan toch maar komen?

Beweer ik dan dat Numenor niet volledig (of quasi volledig) blank zou mogen zijn? Van mij mag dat perfect. Ik maak er gewoon geen drama van wanneer het niet zo is. De vraag is waarom jij er wél een drama van maakt.

Zie hoger, dit sluit niet meer aan bij het LOTR-universum zoals het tot dusver gekend is.
Jij beweert misschien dat dat perfect mag, maar levert stevige kritiek op degenen die vinden dat dit wel zo zou moeten zijn.
Jouw bril is niet meer of minder gekleurd dan die van anderen denk ik dan, dus echt geen positie om te pretenderen dat het enkel de anderen zijn die er drama van maken. Een wens dat het bronmateriaal of de originele setting gerespecteerd wordt is ook niet per definitie drama.

De opiniestukken met de racisme kaart leken al quasi op voorhand geschreven, alsof men de (terechte) backlash niet alleen verwachtte maar er misschien zelfs op rekende.
 
Als er sprake is van 'interpretatie' en 'artistieke vrijheid', dan komt dit omdat het bronmateriaal dit - bij gebrek aan eigen invulling - in de eerste plaats toeliet. Dat is helemaal geen afwijking.
Een medium conversie en de interpretatie van een boek is iets van een geheel andere orde dan het herschrijven van de personages en gebeurtenissen van een verhaal, wat hier objectief en feitelijk gebeurt en dus totaal niet subjectief is.
Bullshit. We zitten hier al pagina's te discussiëren nét over het gegeven dat personages en gebeurtenissen in een verhaal probleemloos mogen herschreven worden, zolang ze maar niet aan zaken raken zoals huidskleur. Jackson heeft zijn eigen interpretatie gegeven en zijn artistieke vrijheid losgelaten op heel wat passages, personages en verhaallijnen die Tolkien letterlijk beschreven heeft. Zaken waar er zeker géén gebrek aan eigen invulling was van Tolkien, zaken waar er (subjectief gezien) geen wijzigingen nodig waren aan het vertalen naar een ander medium. Maar opnieuw: geen wijziging van huidskleur, dus geen probleem.

Enfin soit, ik ga hier niet nog eens de discussie voeren die ik al 10 pagina's aan het voeren ben. En al zeker niet met jou.

De extra lagen abstractie maken de relativering makkelijk, zoals ik al zei.
Voor LOTR zou ik graag weten wanneer dan die genocide van de donkerder getinte elfen tussen de Second en Third Age dan precies gebeurd is.
Ik vind het raar dat zaken zoals huidskleur moeten uitgelegd worden of het is niet oké, terwijl zoveel andere zaken helemaal niet uitgelegd worden. De animositeit tussen dwergen en elfen heeft Tolkien ook nooit deftig uitgelegd, ik accepteer dat die er is, ook al heeft hij nooit een duidelijke reden gegeven waarom ze elkaar zo zijn beginnen haten.

Dat is ook iets waarin we dan verschillen zeker? Ook al omdat die zwarte elf evengoed een half-elf kan zijn met een (voor)-ouder die gaan poepen is in Harad. We weten het niet. En ik hoef het ook niet per sé te weten. Want huidskleur is voor mij niet de essentie van de wereld van LOTR.

Wel, dat is evenzeer dubieuze speculatie, waarmee je bovendien suggereert dat 'racisme' of 'anti-woke' tegenwoordig erger is dan vroeger, hoe zou dan toch maar komen?
Ik ben daar wel vrij zeker van ja, we zien een zeer reactionaire beweging tegen alles wat ruikt naar diversiteit. Dus ik vind dat helemaal niet zo'n dubieuze speculatie.
Jouw bril is niet meer of minder gekleurd dan die van anderen denk ik dan, dus echt geen positie om te pretenderen dat het enkel de anderen zijn die er drama van maken. Een wens dat het bronmateriaal of de originele setting gerespecteerd wordt is ook niet per definitie drama.
Ik beweer dan ook nergens dat mijn mening neutraal is. Ik plaats mijn lezing en interpretatie van het bronmateriaal en de klemtonen die ik leg in wat een respectvolle en getrouwe vertaling adaptatie vind niet op als enige juiste lezing, alsof ik de enige ben die écht wens dat het bronmateriaal gerespecteerd wordt (terwijl ondertussen alle andere mogelijke aanpassingen met de mantel der liefde worden toegedekt), alsof mijn keuzes wars van enige ideologische overtuiging zijn. Maar ik ga wel vollenbak in tegen wie dat wel doet ja.

Een wens dat het bronmateriaal of de originele setting gerespecteerd wordt is inderdaad niet per definitie drama, maar wanneer je na het zien van louter een teaser al heel de reeks afkraakt, er een woke complot in ziet, ... ja, dat noem ik wel drama maken hoor.
 
Laatst bewerkt:
Nerdrotic somt mooi op waar het misloopt en verder ook vrij schaamteloos hoe Amazon bewust wachtte tot Tolkien's zoon in het graf lag om de ganse legacy als trofee te kunnen gebruiken voor corporate branding en activistische directors die er enkel op uit zijn om politieke boodschappen uit te dragen.
Vind je het zelf niet een beetje ironisch dat je mensen hier 'ideologische kleur' en 'politieke boodschappen' verwijt maar dan zelf wel filmpjes van een zeer ideologisch uitgesproken figuur als Nerdrotic deelt?

Komt je punt dat je bekommernis enkel omwille van respect voor het bronmateriaal is, echt niet ten goede.
 
Bullshit. We zitten hier al pagina's te discussiëren nét over het gegeven dat personages en gebeurtenissen in een verhaal probleemloos mogen herschreven worden, zolang ze maar niet aan zaken raken zoals huidskleur. Jackson heeft zijn eigen interpretatie gegeven en zijn artistieke vrijheid losgelaten op heel wat passages, personages en verhaallijnen die Tolkien letterlijk beschreven heeft. Zaken waar er zeker géén gebrek aan eigen invulling was van Tolkien, zaken waar er (subjectief gezien) geen wijzigingen nodig waren aan het vertalen naar een ander medium. Maar opnieuw: geen wijziging van huidskleur, dus geen probleem.

Enfin soit, ik ga hier niet nog eens de discussie voeren die ik al 10 pagina's aan het voeren ben. En al zeker niet met iemand die qua ideologische bril de overige posters hier wel als bakens van neutraliteit doet blijken.
Begin niet op de man te spelen alsof je zelf een baken van neutraliteit in zo goed als alle P&A topics hier zou zijn ...

Het lijkt mij op basis van wat we nu reeds weten over de LOTR serie niet zo geheel moeilijk om gewoon toe dat Jackson bijlange zo geen dramatische afwijkingen in zijn filmadaptatie gestoken had en dat de kritiek op de politisering van de franchise terecht is.

De trilogie was als hollywood productie meer actiegericht en minder diepgaand als het boek maar de verfilming wordt door Tolkiens fans mee op handen gedragen terwijl dit nu al een sisser in wording lijkt.
 
Nerdrotic somt mooi op waar het misloopt en verder ook vrij schaamteloos hoe Amazon bewust wachtte tot Tolkien's zoon in het graf lag om de ganse legacy als trofee te kunnen gebruiken voor corporate branding en activistische directors die er enkel op uit zijn om politieke boodschappen uit te dragen.
->
Vind je het zelf niet een beetje ironisch dat je mensen hier 'ideologische kleur' en 'politieke boodschappen' verwijt maar dan zelf wel filmpjes van een zeer ideologisch uitgesproken figuur als Nerdrotic deelt?

Komt je punt dat je bekommernis enkel omwille van respect voor het bronmateriaal is, echt niet ten goede.

Pure woordverdraaiing dit. Speel het fair of reageer niet.
 
->


Pure woordverdraaiing dit. Speel het fair of reageer niet.
Vind je het zelf niet een beetje ironisch dat je mensen hier 'ideologische kleur' en 'politieke boodschappen' verwijt maar dan zelf wel filmpjes van een zeer ideologisch uitgesproken figuur als Nerdrotic deelt?

Komt je punt dat je bekommernis enkel omwille van respect voor het bronmateriaal is, echt niet ten goede.

Zo beter?
 
Nerdrotic somt mooi op waar het misloopt en verder ook vrij schaamteloos hoe Amazon bewust wachtte tot Tolkien's zoon in het graf lag om de ganse legacy als trofee te kunnen gebruiken voor corporate branding en activistische directors die er enkel op uit zijn om politieke boodschappen uit te dragen.

Het lijkt mij op basis van wat we nu reeds weten over de LOTR serie niet zo geheel moeilijk om gewoon toe dat Jackson bijlange zo geen dramatische afwijkingen in zijn filmadaptatie gestoken had en dat de kritiek op de politisering van de franchise terecht is.

De trilogie was als hollywood productie meer actiegericht en minder diepgaand als het boek maar de verfilming wordt door Tolkiens fans mee op handen gedragen terwijl dit nu al een sisser in wording lijkt.

Tjah volgens Christopher Tolkien was de Jackson versie ook al een verkrachting van zijn vaders werk en hij was van mening dat zijn vader die films ook niet geapprecieerd zou hebben hoor:

“They eviscerated the book by making it an action movie for young people aged 15 to 25,” Christopher said of “The Lord Of The Rings,” revealing he turned down an invitation to meet Jackson. “And it seems that ‘The Hobbit’ will be the same kind of film.” And while most families of authors would be thrilled to be associated with a billion dollar franchise (even if, in this case, they only get a small portion of that coin), as Christopher’s son notes, that’s not the case here.

“Normally, the executors of the estate want to promote a work as much as they can,” Adam Tolkien said. “But we are just the opposite. We want to put the spotlight on that which is not ‘Lord of the Rings.’ “

As for Christopher, he offers a bleak assessment on the legacy of his father and his work, which is now part of a movie machine that won’t be going away any time soon. “Tolkien has become a monster, devoured by his own popularity and absorbed into the absurdity of our time,” he pondered. “The chasm between the beauty and seriousness of the work, and what it has become, has overwhelmed me. The commercialization has reduced the aesthetic and philosophical impact of the creation to nothing. There is only one solution for me: to turn my head away.”

Dat gaat dus over die door de fans 'op handen gedragen' versie die in tegenstelling tot deze serie de auteur zou respecteren. Mjah.
 
Begin niet op de man te spelen alsof je zelf een baken van neutraliteit in zo goed als alle P&A topics hier zou zijn ...
Ik had mijn post al ge-edit. Maar het verschil blijft dat ik toegeef dat ik bepaalde zaken door een bepaalde bril bekijk. Jij weigert het bestaan van een bril in jouw wereldvisie te erkennen.
Het lijkt mij op basis van wat we nu reeds weten over de LOTR serie niet zo geheel moeilijk om gewoon toe dat Jackson bijlange zo geen dramatische afwijkingen in zijn filmadaptatie gestoken had en dat de kritiek op de politisering van de franchise terecht is.

De trilogie was als hollywood productie meer actiegericht en minder diepgaand als het boek maar de verfilming wordt door Tolkiens fans mee op handen gedragen terwijl dit nu al een sisser in wording lijkt.
Lijkt me een beetje een kip of het ei verhaal. Is de franchise gepolitiseerd of zijn de fans gepolitiseerd? Het laatste lijkt me waarschijnlijker, gezien 9/10 van de posters die hier kritiek geven op de reeks omwille van een zwart personage de gekende personen zijn die volledig zijn opgezogen in het anti-woke-discours en in letterlijk alles een persoonlijke aanval zien op hun wereld(beeld). Vooral ook gezien we ocharme 1 foto en 3 frames van een zwarte elf hebben gezien in de nieuwe reeks. Beetje mager om op basis daarvan te concluderen dat de franchise zélf gepolitiseerd is, lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Vind je het zelf niet een beetje ironisch dat je mensen hier 'ideologische kleur' en 'politieke boodschappen' verwijt maar dan zelf wel filmpjes van een zeer ideologisch uitgesproken figuur als Nerdrotic deelt?

Komt je punt dat je bekommernis enkel omwille van respect voor het bronmateriaal is, echt niet ten goede.
Nee, niet in het minste. Want voor mij hangt de waarde van iemand zijn opinie niet af van hun ideologische overtuiging maar wel van wat ze inhoudelijk over het thema te zeggen hebben.

Tjah volgens Christopher Tolkien was de Jackson versie ook al een verkrachting van zijn vaders werk en hij was van mening dat zijn vader die films ook niet geapprecieerd zou hebben hoor:

Dat gaat dus over die door de fans 'op handen gedragen' versie die in tegenstelling tot deze serie de auteur zou respecteren. Mjah.
Christopher Tolkien =/= Tolkien fans. De kritiek die je citeert gaat meer over de beperkingen van het medium dan dat Jackson slecht werkt geleverd zou hebben. Dat doet het niet want de trilogie haalt op rotten tomatoes +90% scores van reviewers en audience .

Ik had mijn post al ge-edit. Maar het verschil blijft dat ik toegeef dat ik bepaalde zaken door een bepaalde bril bekijk. Jij weigert het bestaan van een bril in jouw wereldvisie te erkennen.

Lijkt me een beetje een kip of het ei verhaal. Is de franchise gepolitiseerd of zijn de fans gepolitiseerd? Het laatste lijkt me waarschijnlijker, gezien 9/10 van de posters die hier kritiek geven op de reeks omwille van een zwart personage de gekende personen zijn die volledig zijn opgezogen in het anti-woke-discours en in letterlijk alles een persoonlijke aanval zien op hun wereld(beeld). Vooral ook gezien we ocharme 1 foto en 3 frames van een zwarte elf hebben gezien in de nieuwe reeks. Beetje mager om op basis daarvan te concluderen dat de franchise zélf gepolitiseerd is, lijkt me.
Nergens weiger ik het bestaan van een bril in mijn wereldvisie te erkennen. Je speelt zonder enige basis op de man want het is daar in deze discussie nooit over gegaan.

Het publiek dat films of series kijkt is niet meer of minder gepolitiseerd dan dat het 20 jaar geleden was. Ook toen zal iedereen wel zijn politieke opinie gehad hebben en dat is hun goed recht.
Wat wél veranderd is, is dat films en series veel meer dan vroeger openlijk gebruikt worden als wapen om politieke boodschappen te brengen terwijl dat vroeger gewoon 'propaganda' genoemd werd.
20 jaar geleden had je ook Fahrenheit 9/11, en omgekeerd vroeg Bush Hollywood dan weer om oorlogspropaganda films te maken.

Maar dat was slechts een minderheid en daarnaast was er veel ruimte voor apolitieke films. Dat lijkt in recente tijden ten einde gekomen te zijn want iedere high profile franchise moet opeens woke zijn. Star wars, Marvel, James Bond, ... en nu is het de beurt aan LOTR om door de woke-molen gedraaid te worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bullshit. We zitten hier al pagina's te discussiëren nét over het gegeven dat personages en gebeurtenissen in een verhaal probleemloos mogen herschreven worden, zolang ze maar niet aan zaken raken zoals huidskleur. Jackson heeft zijn eigen interpretatie gegeven en zijn artistieke vrijheid losgelaten op heel wat passages, personages en verhaallijnen die Tolkien letterlijk beschreven heeft. Zaken waar er zeker géén gebrek aan eigen invulling was van Tolkien, zaken waar er (subjectief gezien) geen wijzigingen nodig waren aan het vertalen naar een ander medium. Maar opnieuw: geen wijziging van huidskleur, dus geen probleem.

Enfin soit, ik ga hier niet nog eens de discussie voeren die ik al 10 pagina's aan het voeren ben. En al zeker niet met jou.

Wow, speel anders nog wat meer op de man. Maar goed, bij deze mijn laatste reactie op een post van jou in deze thread.

Ik vind het raar dat zaken zoals huidskleur moeten uitgelegd worden of het is niet oké, terwijl zoveel andere zaken helemaal niet uitgelegd worden. De animositeit tussen dwergen en elfen heeft Tolkien ook nooit deftig uitgelegd, ik accepteer dat die er is, ook al heeft hij nooit een duidelijke reden gegeven waarom ze elkaar zo zijn beginnen haten.

Daar zal je nochtans in de Silmarillon een verklaring voor vinden, of die volstaat kan je over discussiëren, ik vind die ook maar magertjes.
Echter is dat andermaal niet hetzelfde als een compleet ander uiterlijk van een populatie die nochtans 'continu' is met die van de originele trilogie, of nu ja, pretendeert te zijn.

Dat is ook iets waarin we dan verschillen zeker? Ook al omdat die zwarte elf evengoed een half-elf kan zijn met een (voor)-ouder die gaan poepen is in Harad. We weten het niet. En ik hoef het ook niet per sé te weten. Want huidskleur is voor mij niet de essentie van de wereld van LOTR.

Huidskleur is voor mij ook niet de essentie... Een fictieve mythologische oorsprong voor Engeland (en Noord-Europa) moet per se divers gemaakt worden, waar het dit oorspronkelijk absoluut niet was. Dat is de essentie.
Zwart Wakanda? Hoera! Wit Numenor? Problematisch: tijd voor een injectie diversiteit!

Ik ben daar wel vrij zeker van ja, we zien een zeer reactionaire beweging tegen alles wat ruikt naar diversiteit. Dus ik vind dat helemaal niet zo'n dubieuze speculatie.

Waarom eigenlijk speculeren? Zelfs ten tijde van 2010 zal je échte racisten gevonden hebben of mensen die véél harder focusten op het Noorse mythologie gedeelte van Thor in het MCU die er wél problemen mee hadden. Mocht Thor in het MCU véél meer "grounded" zijn, zou ik het ook problematischer vinden. Maar ik zeg nu dat ik dat in deze context niet zo vind noch ooit gevonden heb.

Ik heb ook meerdere voorbeelden van diversiteit gegeven die ik wél compatibel vind met het bronmateriaal en/of zelfs een verrijking. Laat LOTR en iets breder Middeleeuwse fantasy een uitzondering zijn.

Ik beweer dan ook nergens dat mijn mening neutraal is. Ik plaats mijn lezing en interpretatie van het bronmateriaal en de klemtonen die ik leg in wat een respectvolle en getrouwe vertaling adaptatie vind niet op als enige juiste lezing, alsof ik de enige ben die écht wens dat het bronmateriaal gerespecteerd wordt (terwijl ondertussen alle andere mogelijke aanpassingen met de mantel der liefde worden toegedekt), alsof mijn keuzes wars van enige ideologische overtuiging zijn. Maar ik ga wel vollenbak in tegen wie dat wel doet ja.

Ik heb al voorbeelden gegeven van andere mogelijke en effectief storende aanpassingen, gaande van het mogelijke samendrukken van de tijdslijn tot een dwergprinses die een meer diverse actrice krijgt maar waarbij de baard dan plots ook verdwijnt...

Een wens dat het bronmateriaal of de originele setting gerespecteerd wordt is inderdaad niet per definitie drama, maar wanneer je na het zien van louter een teaser al heel de reeks afkraakt, er een woke complot in ziet, ... ja, dat noem ik wel drama maken hoor.

Mensen leren uit patronen. Amazon heeft ook Wheel of Time al een gelijkaardige "behandeling" gegeven.
Het is geen complot als de makers duidelijk aangeven wat hun motivatie is, dan is het gewoon een plan: diversiteit wars van het bronmateriaal.
 
Het publiek dat films of series kijkt is niet meer of minder gepolitiseerd dan dat het 20 jaar geleden was. Ook toen zal iedereen wel zijn politieke opinie gehad hebben en dat is hun goed recht.
Wat wél veranderd is, is dat films en series veel meer dan vroeger openlijk gebruikt worden als wapen om politieke boodschappen te brengen terwijl dat vroeger gewoon 'propaganda' genoemd werd.
20 jaar geleden had je ook Fahrenheit 9/11, en omgekeerd vroeg Bush Hollywood dan weer om oorlogspropaganda films te maken.

Maar dat was slechts een minderheid en daarnaast was er veel ruimte voor apolitieke films. Dat lijkt in recente tijden ten einde gekomen te zijn want iedere high profile franchise moet opeens woke zijn. Star wars, Marvel, James Bond, ... en nu is het de beurt aan LOTR om door de woke-molen gedraaid te worden.
Zowel het idee dat de maatschappelijke en politieke context waarin media "vroeger" werd gemaakt geen of minder expliciete dan wel impliciete invloed had op het creatieve proces als dat het nu meer zou zijn dan dan gewoon de tijdsgeest (in jouw woorden zelfs een wapen of propaganda) heeft geen enkele grond buiten je eigen buikgevoel, op jouw radicale anti-woke gedachtengoed. Het feit dat je Marvel aanhaalt als voorbeeld van een universum dat door de woke-molen wordt gehaald is daar een goed voorbeeld van, gezien Marvel al 70 jaar progressieve thema's verwerkt in haar universum. Die doen nu niets anders dan wat ze al heel hun bestaan doen. Maar nu is alles met een beetje diversiteit in automatisch verdacht, woke, politiek, opdringerig, propaganda.

Opnieuw gebruik je trouwens hetzelfde uitgangspunt dat wat strookt met jouw maatschappijbeeld neutraal en apolitiek is, en alles wat jou maatschappijbeeld uitdaagt is automatisch verdacht en zelfs verachtelijk. Dat maakt het gewoon onmogelijk om een eerlijke discussie met jou te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Huidskleur is voor mij ook niet de essentie... Een fictieve mythologische oorsprong voor Engeland (en Noord-Europa) moet per se divers gemaakt worden, waar het dit oorspronkelijk absoluut niet was. Dat is de essentie.
De essentie voor mij is nog steeds dat heel wat andere zaken, met een veel grotere impact op karakters, het algemene plot en de lore, wel zonder grote polemieken kunnen passeren, maar dat voor huidskleur je zelfs je biologiehandboek er bij neemt om die aanpassing te bestrijden.

Mensen leren uit patronen. Amazon heeft ook Wheel of Time al een gelijkaardige "behandeling" gegeven.
Het is geen complot als de makers duidelijk aangeven wat hun motivatie is, dan is het gewoon een plan: diversiteit wars van het bronmateriaal.
Wheel of Time is net een goed voorbeeld om aan te tonen dat van alle veranderingen die je kan doen aan het bronmateriaal, meer diversiteit toevoegen het minste probleem is. Huidskleur/uiterlijk wordt meer vermeld in WoT dan in en heeft ook invloed op 1 bepaalde plotlijn, maar er is niemand die die reeks bekeek zonder de boeken te lezen wiens suspension of disbelief is opgeheven wegens de grote diversiteit (buiten wie naar fantasy kijkt en daar automatisch een Europees middeleeuws verwachtingspatroon aan hangt misschien).

Die adaptatie was een ramp omdat ze zodanig veel zaken aan het effectieve plot hebben aangepast, geschrapt, toegevoegd dat het verhaal op zich gewoon ruk en ongeloofwaardig werd en tegen het einde helemaal uit elkaar viel. En dat is iets dat heel veel mensen gemerkt hebben, ook wie geen achtergrondkennis had. Maar toch wordt door sommigen, om niet gewoon de usual suspects te zeggen, weer veel harder gefocust op de diversiteit als reden waarom de adaptatie niet goed zou zijn.
 
Wat Tolkiens wereldbeeld betreft mogen we niet vergeten dat hij streng rooms-katholiek was en dat je zijn werken daar niet van kan loskoppelen. Zoals hij zelf zei:
The Lord of the Rings is of course a fundamentally religious and Catholic work; unconsciously so at first, but consciously in the revision. That is why I have not put in, or have cut out, practically all references to anything like 'religion', to cults or practices, in the imaginary world. For the religious element is absorbed into the story and the symbolism.
Terwijl de trilogie (en aanverwante boeken) geschreven was als een mythologie voor de Britse Eilanden, wordt er nu een adaptatie gemaakt voor 21st eeuws Hollywood. Dat is de dominante en courante beeldtaal. Daar kan je moeilijk om, lijkt me.
 
Christopher Tolkien =/= Tolkien fans.

Gij haalde initieel Christopher Tolkien aan gast.

Nerdrotic somt mooi op waar het misloopt en verder ook vrij schaamteloos hoe Amazon bewust wachtte tot Tolkien's zoon in het graf lag om de ganse legacy als trofee te kunnen gebruiken voor corporate branding en activistische directors die er enkel op uit zijn om politieke boodschappen uit te dragen.

Ik haalde daarop aan dat Christopher Tolkien de Jackson trilogie ook al absoluut niet moest hebben. En dat hij waarschijnlijk beter weet dan een of andere random fan wat zijn vader daarvan gedacht zou hebben. Al is deze laatste zin niet rechtstreeks aan u gericht maar eerder aan de algemene teneur die in deze discussie hangt dat de Jackson trilogie op een of andere manier het bronmateriaal zou respecteren, wat dus niet het geval is als je luistert naar Christopher Tolkien.

De kritiek die je citeert gaat meer over de beperkingen van het medium dan dat Jackson slecht werkt geleverd zou hebben. Dat doet het niet want de trilogie haalt op rotten tomatoes +90% scores van reviewers en audience .

Lol 'beperkingen van het medium' ? Serieus?

Dat ging er niet over dat Jackson 'slecht werk' zou hebben geleverd (wat ik ook nergens beweer en wat zelfs Christopher Tolkien niet zegt) maar dat Jackson films heeft gemaakt die de originele spirit van de boeken niet volgt.

Dus nee, dat is niet omwille van de beperkingen van het medium dat Christopher Tolkien dat zegt, dat is omdat Jackson er een action-comedy van heeft gemaakt wat de originele boeken absoluut niet waren. Het is absoluut mogelijk om met 'de beperkingen van het medium' een adaptatie te brengen die veel dichter bij de spirit van de boeken aanleunt.

Is het 'een beperking van het medium' dat de 2e en 3e film focust op de veldslagen van Helms Deep en Pellenor Fields? Is het 'een beperking van het medium' dat Gimli basically een comic relief character werd? Is het 'een beperking van het medium' dat Legolas een Oliphaunt-surfer is? Nee, dat zijn geen 'beperkingen van het medium' dat zijn bewuste keuzes van Jackson die tegen de spirit van het boek van Tolkien ingaan maar waarvan hij dacht dat het wel een coole film zou zijn.

En hey, da's volledig okay want hij had gelijk. We hoeven helemaal niet te volgen wat Tolkien zijn bedoeling was. Dat de reviewscores goed zijn bewijst net dat je dat niet hoeft te volgen, maar dat je gerust zijn wereld en ideeën kan nemen, daar een moderne spin aan geven en dan nog steeds iets goed maken.

Dus of ze daar nu bewust of onbewust minderheden in die films steken is niet meer of minder een aanfluiting van Tolkiens intenties dan Jackson zijn 'epic battle porn'. Het is een interpretatie in de moderne tijdsgeest. Dat dat niet aanstaat kan goed zijn maar die weerstand is gebaseerd op een expliciete politieke, anti-woke mening. Niet omdat het zou ingaan tegen wat Tolkien voorhad met Middle Earth. Want, zoals ik al eens aanhaalde, als je een echte Tolkien purist bent dan fuck je zelfs niet met de films maar hou je het gewoon bij de boeken.

Jij haalde initieel de dood van Christopher Tolkien aan alsof hij verontwaardigd zou zijn over wat er met zijn vaders IP was gebeurd door diversiteit te introduceren moest hij het hebben meegemaakt. Maar hij was dus al verontwaardigd (en da's zachtjes uitgedrukt denk ik zo) bij de Jackson films ook. Want je claimde ook nog dat Jackson 'geen dramatische afwijking in zijn film had gestoken', wat Chris dus expliciet tegenspreekt. En ik vertrouw de zoon van JRR op dat vlak wel iets meer dan enkele consistente anti-woke posters op een of ander game-forum.
 
Deze vond ik ook wel leuk. Iemand is in het tolkien forum gaan graven naar pre release LOTR kritiek.


The More things change, the more they stay the same I guess.
Ik heb Tolkien ook maar leren kennen door de Hollywood-trilogie, maar je gaat altijd puristen hebben die iedere vertolking afkraken. Hoe groter het budget, hoe groter de commerciële belangen. Puristen kunnen daar maar moeilijk mee om.
 
Terug
Bovenaan