Ras en gender: Representatie in de filmwereld

'Neger' is al een dikke 50 jaar geen neutraal woord en is het misschien nooit geweest. Ook al is het voor sommige mensen nog altijd een neutraal woord, de twee kunnen naast elkaar bestaan. Ik heb daar al heel uitgebreide posts overgeschreven, hier:
https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-703595
en vooral hier:
https://www.beyondgaming.be/threads...woke-cancel-culture.3813/page-122#post-703297

Wat jij hier probeert aan te tonen, heeft Patj daar ook al proberen aan te tonen, en dat is niet gelukt. Het onderscheid dat gemaakt wordt tussen 'nigger' en 'neger' klopt niet. En het probleem met 'neger' is geen geïmporteerd probleem afkomstig van 'nigger'.

(...)

Oké, maar veruit de grote meerderheid van de Nederlandse taalgebruikers niet. En wanneer je een neutrale taal wilt hanteren, pas je je aan aan de overgrote meerderheid van de taalgebruikers. Ik zeg "hey dikke" tegen een kameraad, maar niet tegen iemand op straat die ik niet ken.
Ik ga daar niet helemaal mee akkoord.

In mijn omgeving is 'neger' neutraal geweest, altijd. En ik ken zelf ook donkere mensen die dat woord neutraal hanteerden. Maar daar zijn twee kanttekeningen bij :

1. Er zijn mensen die dat woord gebruiken en waarbij je meteen voelt dat dit toch niet altijd een neutraal woord is. Maar dat zijn mensen die elk woord pejoratief kunnen gebruiken.

2. Ik heb er niet meteen een probleem mee om een bepaald woord zo goed als mogelijk te schrappen uit mijn vocabulaire. Het is een kleine moeite voor mij, aangezien ik het zelf niet echt gebruik. Want hoe vaak moet je iemand onderscheiden op dat vlak? En als er een tastbaar aandeel mensen zich slecht voelt vanwege dat woord, waarom zou ik het blijven gebruiken? Het woord gaat niet over mij, ik ga dan ook niet beslissen hoe iemand anders dat woord historisch en cultureel opvat, want er zijn ook genoeg zaken die in het 'nadeel' van dat woord spreken.

Tegelijk vind ik ook wel dat men begrip mag hebben voor oudere mensen. Die ga je niet van de ene moment op de andere zo een ingebakken woord en eventuele denkwijze achterwege doen laten. Dat zijn producten van hun tijd en dat forceren zal eerder averrechts werken. Men mag gerust ook naar de bedoeling van de spreker kijken terwijl men soms wel snel overgaat tot iemand afbranden.
 
Wel, ja. Alleen wordt dat niet op individueel niveau bepaald, maar op algemeen. Dus voor personen zal dat anders zijn.
 
Er is prolly geen kanaal politieker dan Critical Drinker en ook hij boorde de serie reeds lang op voorhand de grond in voor het opvoeren van minderheden en andere gepercipieerde wokeness. Het is zowat een alt right verzamel punt geworden en die verdient miljoenen met identity politics dus zal enkel zon outrage filmpjes blijven maken.

Zit zowa in de alt-right sfeer omwille van sommige collaborations.

Dat ligt niet aan zijn collaboraties. Hij hakt altijd op een toxische schreeuwerige manier in op vrouwen, zwarten en LGBTQ. Het is één grote cesspool van politiek geinspireerde negativiteit imo. Als je de nood voelt Trump op te hemelen tijdens je reviews ben je niet meer echt met de film in kwestie bezig. Nee geef mij dan maar iets minder politieke reviewers.


De showrunners hebben een interview gegeven, ze hebben de opmerkingen van de fans ook opgevangen. Het is nu zien hoe ze hun productie gaan bij schaven.

Heel leuk artikel. Netflix die met RoP de marvel richting uitwou. 😅 Blij dat we daaraan ontsnapt zijn.


"Or take this fan’s complaint: A Tolkien adaptation is a “New Age politically correct girl-power garbage version of fantasy” that’s “raping the text.” That sounds like what’s populating Rotten Tomatoes and IMDb right now, but it was actually quoted in Wired magazine in 2001 for a story about Tolkien fandom’s reaction to Jackson’s The Fellowship of the Ring." Precies Beyond Gaming Pol&Actua. 😅
 
Ugh, Netxflix met hun woke gedoe weeral.
Nu ook Big Mouth aangetast met baby hormone monster die non binair blijkt te zijn en gender neutraliteit echt door de strot rammen. Ugh. Helemaal geen probleem met gay en trans karakters, maar non binair? Non binair bestaat niet, er zijn 2 genders, punt.
 
Laatst bewerkt:
Ugh, Netxflix met hun woke gedoe weeral.
Nu ook Big Mouth aangetast met baby hormone monster die non binair blijkt te zijn en gender neutraliteit echt door de strot rammen. Ugh. Helemaal geen probleem met gay en trans karakters, maar non binair? Non binair bestaat niet, er zijn 2 genders, punt.
2 geslachten*

:unsure:
 
Ugh, Netxflix met hun woke gedoe weeral.
Nu ook Big Mouth aangetast met baby hormone monster die non binair blijkt te zijn en gender neutraliteit echt door de strot rammen. Ugh. Helemaal geen probleem met gay en trans karakters, maar non binair? Non binair bestaat niet, er zijn 2 genders, punt.
Als je Nick Kroll woke gaat noemen, weet je inderdaad dat de klepel te ver is doorgeslagen :D Maar niet in de richting dat jij denkt.
Zoals Sheldon zegt, dan is woke gewoon jouw synoniem geworden voor "vind ik niet leuk".

Het gaat over de struggles tijdens de puberteit, waar pubers zo allemaal tegenaan lopen op vlak van hun lichaam en seksualiteit. Ze praten met een kussen dat zwanger kan worden, en het Baby Hormone Monster is het kind van de 2 hormonenmonsters die de hormonen van de pubers op hol jagen...

Ik weet niet, maar als in al die puberale struggles over seksualiteit géén vermelding zou zitten van genderidentiteit, zou dat eerder opvallend zijn dan dat het er wel in zit, toch? Daartegen kun je allemaal, maar genderidentiteit, ho, dat is een taboe te ver?
 
Als je Nick Kroll woke gaat noemen, weet je inderdaad dat de klepel te ver is doorgeslagen :D Maar niet in de richting dat jij denkt.
Zoals Sheldon zegt, dan is woke gewoon jouw synoniem geworden voor "vind ik niet leuk".

Het gaat over de struggles tijdens de puberteit, waar pubers zo allemaal tegenaan lopen op vlak van hun lichaam en seksualiteit. Ze praten met een kussen dat zwanger kan worden, en het Baby Hormone Monster is het kind van de 2 hormonenmonsters die de hormonen van de pubers op hol jagen...

Ik weet niet, maar als in al die puberale struggles over seksualiteit géén vermelding zou zitten van genderidentiteit, zou dat eerder opvallend zijn dan dat het er wel in zit, toch? Daartegen kun je allemaal, maar genderidentiteit, ho, dat is een taboe te ver?

Naar mijn mening non-binair een mentale aandoening en dus niet iets gezond dat moet toegejuichd worden.
Ben je als man geboren en wil je vrouw zijn en vice versa? Dan ben je transgender.

Maar dan zie je van die gevallen gelijk demi lovato die de ene moment vrouw is, de andere moment man, nog een andere moment geen van beide en nu terug vrolijk vrouw is... En zo een dingen worden vrolijk aangemoedigd? Als je je kritisch opstelt ben je een hater...

Mijn tante is transgender, ze was geboren als man. En toch heeft ze als vrouw nooit het geluk gevonden want finaal na haar 4e zelfmoord poging is ze heengegaan. Heeft mijn grootouders kapot gemaakt van verdriet. Ben ik nu volledig tegen transgenders? Natuurlijk niet. Helaas zijn wel slechts een kleine minderheid trans personen echt gelukkig na de transitie en liggen de zelfmoord cijfers torenhoog. En dat ligt zeker niet alleen aan dat ze niet voldoende geaccepteerd worden door de maatschappij.

Mijn halfzus is non-binair. Ik zie dat kind (nu ja, ze is al 20 en ik ben 33) graag en ik laat haar niet merken dat ik persoonlijo non-binair gedoe pure quatsch vind en ik zal ze steunen, ookal ben ik er zelf niet mee akkoord. Haar vader heeft haar vanaf ze 8 jaar was constant psychisch mishandeld. Begon bij doodleuk te vertellen tegen haar dat hij liever een zoon had. Ook zij heeft een tijdje in de psychiatrie gezeten, heeft intussen haar borsten laten verwijderen maar het gaat intussen goed met haar. Ze haalt goede punten en gaat afstuderen aan de hogeschool, heeft al 2 jaar een vaste vriend welke een goeie gast is en haar aanvaardt zoals ze is en zij is nu gelukkig. Dat is wat voor mij telt.

Dus ja, als ik op tv zo van die dingen zie of op internet van die super mega alternatieve koppels die hun kind volledig genderneutraal opvoeden (vaak gedeeltelijke trans koppels) en dat non-binair maar als normaal moet aanvaard worden... nope nope nope. Ik ben er 99% zeker van dat het bij mijn halfzus kwam door de jarenlange psychische mishandeling van haar pa. En niet BoRn ThIS WaY.

Ik heb an sich geen problemen met transmensen en mensen die zich non-binair verklaren zolang dat ze dat niet opdringen. Helaas doen ze dat net veel te veel in de media. Er is iets als sensibilisering, maar het gaat er vaak los over. Voorbeeldje uit Big Mouth: Jessi die haar stiefmoeder onder zware druk zet omdat ze haar dochter een roze kinderkamer geeft en het totaal niet vind kunnen dat ze het kindje niet gender neutraal willen opvoeden. Dus het wordt als normaal beschouwd dat een 13 jarige beslist hoe een volwassene persoon zijn eigen kind moet opvoeden.

Non binair is niet normaal, dat zijn onderdliggende (psychische) problemen die begeleiding nodig hebben. Er een fancy sticker op kleven van in ben genderneutraal en BoRn ThiS WaY is GEEN oplossing, noch normaal.

/rant
 
Mijn tante is transgender, ze was geboren als man. En toch heeft ze als vrouw nooit het geluk gevonden want finaal na haar 4e zelfmoord poging is ze heengegaan. Heeft mijn grootouders kapot gemaakt van verdriet. Ben ik nu volledig tegen transgenders? Natuurlijk niet. Helaas zijn wel slechts een kleine minderheid trans personen echt gelukkig na de transitie en liggen de zelfmoord cijfers torenhoog. En dat ligt zeker niet alleen aan dat ze niet voldoende geaccepteerd worden door de maatschappij.
Het spijt me om te lezen wat er met je tante is gebeurd. Transitie is geen garantie op geluk, dat zal niemand in twijfel trekken. Net zoals het feit dat transgender personen disproportioneel vaak problemen hebben met de mentale gezondheid.

Wat je niet kan doen, is botweg stellen "helaas zijn wel slechts een kleine minderheid trans personen echt gelukkig na de transitie" en "dat ligt zeker niet alleen aan dat ze niet voldoende geaccepteerd worden door de maatschappij" zonder daarbij met cijfers en onderzoek af te komen.

Uit een systematische review van de literatuur omtrent dit onderwerp (55 studies in totaal) blijkt dat 93% van de studies stellen dat transitie het welzijn van transgender personen verbetert na transitie. Geen enkele studie stelt dat transitie het welzijn verslechtert.

Verder worden o.a. volgende conclusies getrokken.

- Gendertransitie is een effectieve methode om genderdysforie te behandelen en verhoogt het welzijn van transgender personen.
1. The scholarly literature makes clear that gender transition is effective in treating gender dysphoria and can significantly improve the well-being of transgender individuals.

2. Among the positive outcomes of gender transition and related medical treatments for transgender individuals are improved quality of life, greater relationship satisfaction, higher self-esteem and confidence, and reductions in anxiety, depression, suicidality, and substance use.
- Spijt na transitie bestaat maar het cijfer ligt relatief laag.
4. Regrets following gender transition are extremely rare and have become even rarer as both surgical techniques and social support have improved. Pooling data from numerous studies demonstrates a regret rate ranging from .3 percent to 3.8 percent. Regrets are most likely to result from a lack of social support after transition or poor surgical outcomes using older techniques.
- Mentale steun van familie/vrienden en toegang tot kwalitatieve gezondheidszorg zijn de beste predictors voor een geslaagde transitie.
5. Factors that are predictive of success in the treatment of gender dysphoria include adequate preparation and mental health support prior to treatment, proper follow-up care from knowledgeable providers, consistent family and social support, and high-quality surgical outcomes (when surgery is involved).

6. Transgender individuals, particularly those who cannot access treatment for gender dysphoria or who encounter unsupportive social environments, are more likely than the general population to experience health challenges such as depression, anxiety, suicidality and minority stress. While gender transition can mitigate these challenges, the health and well-being of transgender people can be harmed by stigmatizing and discriminatory treatment.

 
Naar mijn mening non-binair een mentale aandoening en dus niet iets gezond dat moet toegejuichd worden.
Ben je als man geboren en wil je vrouw zijn en vice versa? Dan ben je transgender.

Maar dan zie je van die gevallen gelijk demi lovato die de ene moment vrouw is, de andere moment man, nog een andere moment geen van beide en nu terug vrolijk vrouw is... En zo een dingen worden vrolijk aangemoedigd? Als je je kritisch opstelt ben je een hater...

Mijn tante is transgender, ze was geboren als man. En toch heeft ze als vrouw nooit het geluk gevonden want finaal na haar 4e zelfmoord poging is ze heengegaan. Heeft mijn grootouders kapot gemaakt van verdriet. Ben ik nu volledig tegen transgenders? Natuurlijk niet. Helaas zijn wel slechts een kleine minderheid trans personen echt gelukkig na de transitie en liggen de zelfmoord cijfers torenhoog. En dat ligt zeker niet alleen aan dat ze niet voldoende geaccepteerd worden door de maatschappij.

Mijn halfzus is non-binair. Ik zie dat kind (nu ja, ze is al 20 en ik ben 33) graag en ik laat haar niet merken dat ik persoonlijo non-binair gedoe pure quatsch vind en ik zal ze steunen, ookal ben ik er zelf niet mee akkoord. Haar vader heeft haar vanaf ze 8 jaar was constant psychisch mishandeld. Begon bij doodleuk te vertellen tegen haar dat hij liever een zoon had. Ook zij heeft een tijdje in de psychiatrie gezeten, heeft intussen haar borsten laten verwijderen maar het gaat intussen goed met haar. Ze haalt goede punten en gaat afstuderen aan de hogeschool, heeft al 2 jaar een vaste vriend welke een goeie gast is en haar aanvaardt zoals ze is en zij is nu gelukkig. Dat is wat voor mij telt.

Dus ja, als ik op tv zo van die dingen zie of op internet van die super mega alternatieve koppels die hun kind volledig genderneutraal opvoeden (vaak gedeeltelijke trans koppels) en dat non-binair maar als normaal moet aanvaard worden... nope nope nope. Ik ben er 99% zeker van dat het bij mijn halfzus kwam door de jarenlange psychische mishandeling van haar pa. En niet BoRn ThIS WaY.

Ik heb an sich geen problemen met transmensen en mensen die zich non-binair verklaren zolang dat ze dat niet opdringen. Helaas doen ze dat net veel te veel in de media. Er is iets als sensibilisering, maar het gaat er vaak los over. Voorbeeldje uit Big Mouth: Jessi die haar stiefmoeder onder zware druk zet omdat ze haar dochter een roze kinderkamer geeft en het totaal niet vind kunnen dat ze het kindje niet gender neutraal willen opvoeden. Dus het wordt als normaal beschouwd dat een 13 jarige beslist hoe een volwassene persoon zijn eigen kind moet opvoeden.

Non binair is niet normaal, dat zijn onderdliggende (psychische) problemen die begeleiding nodig hebben. Er een fancy sticker op kleven van in ben genderneutraal en BoRn ThiS WaY is GEEN oplossing, noch normaal.

/rant
Tbh is dit hetzelfde discours als "Oke dat je homo/lesbisch bent zolang ik het maar niet zie".
Representatie is belangrijk. Zowel voor gay, trans als non-binair. Jij staat als cisgender hetero man nu witheet van woede omdat een figuurtje uit een cartoon reeks non-binair is.

Datzelfde figuurtje kan voor iemand die effectief wel in de knoop ligt met zichzelf een teken zijn van... hey, het is wel oké om zo te zijn.
Denk je nu echt dat je iemand in de wereld helpt met "hur dur het is niet normaal" "psychisch probleem" te roepen. Terwijl je eigenlijk tot geen enkele groep hoort die er iets mee te zien heeft?
 
Tbh is dit hetzelfde discours als "Oke dat je homo/lesbisch bent zolang ik het maar niet zie".
Representatie is belangrijk. Zowel voor gay, trans als non-binair. Jij staat als cisgender hetero man nu witheet van woede omdat een figuurtje uit een cartoon reeks non-binair is.

Datzelfde figuurtje kan voor iemand die effectief wel in de knoop ligt met zichzelf een teken zijn van... hey, het is wel oké om zo te zijn.
Denk je nu echt dat je iemand in de wereld helpt met "hur dur het is niet normaal" "psychisch probleem" te roepen. Terwijl je eigenlijk tot geen enkele groep hoort die er iets mee te zien heeft?
And thats where you are wrong kiddo.
Ik ben biseksueel en het merendeel van mijn vriendenkring weet dat gewoon van mij. En ja dat is voor mij nog steeds een raar gegeven maar ik aanvaard dat perfect. Ik heb zelf niet de behoefte om dat van de daken te schreeuwen of naar Prides te gaan.

En er is een verschil tussen "het is ok om non binair te zijn" tegenover een 13 jarig kind dat eist dat de stiefmoeder het meisje genderneutraal opvoedt. Daar is niks door de strot rammen aan? Lgbt krijgt terecht aandacht in de media en op school, maar soms krijg je echt wel de indruk dat cis hetero mensen abnormaal zijn en dat non binaire, gender fluidie apache helikopters het nieuwe normaal zijn. En sorry dat is gewoon niet zo.
 
And thats where you are wrong kiddo.
Ik ben biseksueel en het merendeel van mijn vriendenkring weet dat gewoon van mij. En ja dat is voor mij nog steeds een raar gegeven maar ik aanvaard dat perfect. Ik heb zelf niet de behoefte om dat van de daken te schreeuwen of naar Prides te gaan.

En er is een verschil tussen "het is ok om non binair te zijn" tegenover een 13 jarig kind dat eist dat de stiefmoeder het meisje genderneutraal opvoedt. Daar is niks door de strot rammen aan? Lgbt krijgt terecht aandacht in de media en op school, maar soms krijg je echt wel de indruk dat cis hetero mensen abnormaal zijn en dat non binaire, gender fluidie apache helikopters het nieuwe normaal zijn. En sorry dat is gewoon niet zo.
Terwijl jouw biseksualiteit misschien deuren opent voor vrienden/kennissen/familie die zelf in de kast zitten of twijfelen of zich er slecht om voelen. Ik zeg niet dat je het van de daken moet schreeuwen of naar Prides moet gaan. Maar omdat jij er discreet mee omgaat mogen anderen nog altijd doen wat ze willen. Zonder die Prides en voortrekkers zouden we trouwens niet staan waar we nu staan.

Tbh zou ik echt niet weten waar dat fabeltje telkens vandaan komt dat "cis hetero mensen abnormaal" zijn. Da's echt typische HLN/Facebook comment garbage bij letterlijk elk artikel waar iets LGBTQI+ in voor komt. Dat Demi Lovato zegt dat ze non-binair is, hoe heeft dat enig effect op uw leven? Laat mensen gewoon zijn wie ze zijn, dat gaat uw leven heus niet veranderen tov nu.

Het nieuwe normaal zou moeten zijn dat iedereen mag zijn wie ze zijn. En daar zijn we nog lang niet.
 
Ugh, Netxflix met hun woke gedoe weeral.
Nu ook Big Mouth aangetast met baby hormone monster die non binair blijkt te zijn en gender neutraliteit echt door de strot rammen. Ugh. Helemaal geen probleem met gay en trans karakters, maar non binair? Non binair bestaat niet, er zijn 2 genders, punt.
Ik ken de reeks in kwestie niet dus ben ni mee met de hele context. Als een character al enige tijd mee gaat en ze wijzigen dat plots, dan kan ik dat sentiment wel verstaan. Indien het een nieuw character is, who cares?

In de MCU thread heb ik het ook al gezegd: ik kan de nadruk daar op wel snappen.

Neem een random side character over wie je niet veel weet. Laat diens relationele status uit beeld en 99% van de mensen gaat er van uit dat die een hetero relatie heeft. Daarom dat ze dat explicieter in beeld brengen.

Hetzelfde gaat op qua genders. Breng het explicieter in beeld en mensen hun frank gaat vallen dat er meer is dan de "standaard".
Plus: marketing gewijs zal het tegenwoording ook wel een pak interessanter zijn.
 
Bwa, bij de latere seizoenen van Elite op Netflix begon ik mij af te vragen waarom ik nog geen homoseksuele orgie ben binnengestrompeld en wat er mis was met mij. :unsure:
Ja ik denk dat die eens goed hebben gekeken vanwaar hun succes kwam in eerdere seizoenen, en dan maar dachten "fuck middelbaar drama, méér seks tussen fotomodellen!".
 
Jij staat als cisgender hetero man ...
And thats where you are wrong kiddo.
Ik ben biseksueel
Auw.

Dit is dus een perfect voorbeeld van wat mijn probleem is met genderidentificatie. Daarmee construeer je hokjes waar je mensen en jezelf in wilt plaatsen, volgens hoe ze zich gedragen. In mijn wereld zijn er helemaal geen hokjes.

Door genders overdreven te benadrukken, versterk je volgens mij bij sommige mensen net het gevoel dat men zich 'man', 'vrouw' of 'iets anders' MOET voelen en dat mensen zich consequent volgens dit door zichzelf of anderen opgelegde gender moet gedragen. Dat is voor mij geen oplossing voor twijfels waar kwetsbare personen mee zitten, wat toch één van de redenen lijkt te zijn om het allemaal zo te benoemen. Het kan een perfect hulpmiddel zijn om te zeggen 'er zijn nog mensen die zich zoals ik voelen', maar ik heb het gevoel dat wie zichzelf voor een groot stuk aan de hand van een gender identificeert, zichzelf veel meer in een hokje plaatst dan nodig is. De eerste persoon in m'n leven die door zichzelf en anderen op alle vlakken als 'normaal' wordt beschouwd, moet ik nog tegenkomen.

Je zit ook met het probleem dat tegelijk met genders die meer dan ooit benoemd (en terecht aanvaard) moeten worden, net op basis van genders niet mag geoordeeld worden over mensen omdat genderneutraliteit (in mijn ogen ook heel terecht) meer dan ooit benadrukt wordt. Ik begrijp dat de combinatie 'er zijn meer dan twee genders' met 'maar je moet daar doorheen kijken, ook al noemen mensen zichzelf of anderen expliciet zo' niet voor iedereen even evident is. De simplistische oplossing van te stoppen met al die genders te benoemen, lijkt me daarom niet eens zo slecht.

Ik kan mij (als zogezegde hetero cisman) trouwens niet inbeelden wat het gevoel 'man zijn' precies inhoudt zonder het op een extreem stereotiepe manier, waaraan ik zelf niet eens voldoe, te omschrijven.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel fascinerend hoe de toon verandert van 'je bent een cisgender hetero man witheet van woede en je mening doet er niet toe want je eigenlijk maak je geen deel uit van de subgroep' naar 'Ik begrijp je mening dat je liever low profile bent maar pride en zichtbaarheid zijn ook belangrijk'

Zonder afbreuk te willen doen aan beide posters zie je toch hierin een groot deel van het conflict. Het projecteren van duidelijk afgelijnde sociale constructies bij de tegenpartij waardoor deze zijn mening niet belangrijk meer wordt.
 
Ik vind het wel fascinerend hoe de toon verandert van 'je bent een cisgender hetero man witheet van woede en je mening doet er niet toe want je eigenlijk maak je geen deel uit van de subgroep' naar 'Ik begrijp je mening dat je liever low profile bent maar pride en zichtbaarheid zijn ook belangrijk'

Zonder afbreuk te willen doen aan beide posters zie je toch hierin een groot deel van het conflict. Het projecteren van duidelijk afgelijnde sociale constructies bij de tegenpartij waardoor deze zijn mening niet belangrijk meer wordt.
Zijn biseksualiteit doet eigenlijk niet zo heel veel af van het feit dat hij als cisgender zich kwaad maakt om het feit dat er een non-binair figuurtje in een cartoon meespeelt. Ik verwacht alleen dat niet-hetero's zich wat meer sympathiseren met andere LGBTQIA+ minorities. Al is dat zeker naief van mij.

Tbh is het imo een beetje hetzelfde om als blanke te zeggen dat racisme niet zo erg is. Wij zijn geen partij die direct de gevolgen van racisme dragen.
 
Terug
Bovenaan