Rammstein

Classic Artists Rammstein

Heb deze topic een tijdje in het oog gehouden, omdat ik de tijd niet had voor te reageren en ook omdat ik een redelijk harde Rammstein fan ben en wilde afwachten wat de rest ervan vond.

Mijn verhaal begon allemaal bij het album Mutter. Vooral door de liedjes Die Sonne, Links 2 3 4 en Mutter omdat deze een music video hadden en dus gespeeld werden op TMF/Jim TV/MTV destijds. De iets hardere tonen trokken me aan, maar waren net niet te hard zoals bij de 'gewone' metal van toen. Het was iets anders, het shockeerde, het was Duits, het intrigeerde me.
Ben zelf opgegroeid als skater en ging mijn muziekvoorkeuren vooral naar Punk Rock en NU-metal. Mijn huidige top 4 (in willekeurige volgorde) toont dit goed aan: Rammstein, Blink-182, Sum 41 en Linkin Park.

Gewone metal sprak mij gewoon niet aan, kon mij niet bekoren en is tot op heden nog altijd zo. Maar de 'Tanzmetall' van Rammstein blijft terugkeren en is mijn 'harde' uitlaatklep in mijn muziekcollectie. Vroeger kon het lyrische me niet schelen. Ik begreep de taal niet, maar de tunes gaf me wel een gevoel dat mij bleef aantrekken tot hun muziek. Uiteindelijk kiest iedereen zo hun muzieksmaak uit denk ik, het gevoel dat je krijgt bij het horen van iets. Daarom dat ik uit deze topic bleef, omdat ik completely biased ben. Rammstein blijft voor mij gewoon altijd goed.

Met het ouder worden, leer je zaken analyseren en kan je zelfs zaken herontdekken. Zo heb ik de lyrische kant van Rammstein wat beginnen uitpluizen. Lindemann is gewoonweg fantastisch in zijn verwoordingen. Hoe hij bepaalde zaken wil aankaarten, maar niet te direct, subtiel, dubbelzinnig, shockerend? Neen, toch niet. Of toch wel? Soms over domme zaken, soms over serieuze zaken. Soms poëtisch... ? Directe voorbeelden die opkomen: Dalai Lama, Stein um Stein, Morgenstern, Mutter, Donaukinder, Haifisch, Puppe, Liese, ...
Hierdoor ben ik Rammstein nog meer beginnen appreciëren en blijven ze in mijn persoonlijke top 4 circuleren.

In 2016 heb ik ze voor het eerst dan Live gezien op Werchter. Ik stond op 25 meter van het podium. Dit optreden heeft voor mij Rammstein volledig afgemaakt in zijn totale ervaring: feuer, Feuer, FEUER!!! Haha, elk lied ontplofte in ons gezicht, je voelde de warmte schroeien langs je gezicht, maar je zag ook hoe fantastisch technisch zo een optreden in mekaar zat. Ik blijf een show van Rammstein aanraden, zelfs aan mensen die hun muziek niet volledig smaken. Hun shows zijn compleet af. Tot op de centimeter en seconde getimed waar ze moeten staan en wat ze moeten doen. Typisch Duits, denk ik dan, maar ik geloof wel dat dit zo is. Het is een performance, het zijn artiesten die met veel trots hun show elke keer opnieuw voorstellen aan het grote publiek en ze blijven nederig. Op het einde van elke show, knielen ze voor het publiek. Krijg kippenvel als ik er aan denk :)

Bands veranderen doorheen de tijd, ben ik me er zeer bewust van. Bij het luisteren van hun discografie merk ik dat velen het ook gehoord hebben dat hun tunes wat veranderd zijn. Bij hun laatste album bv had ik het moeilijk om me er aan te binden, maar na veel luisteren kunnen bepaalde nummers me toch in hun greep nemen, vooral doordat ze me doen denken aan nummers/albums van het verleden. Zo had ik op een bepaald moment elk liedje gelinkt aan een 'periode' vanuit de Rammsteingeschiedenis, haha :p

En om af te sluiten, voor zij die meer willen, dan raad ik zeker het side-project van Lindemann aan. Ik zeg liever niet het 'solo'-project', omdat de muzikale inbreng van Peter Tägtgren niet te onderschatten is. Skills in Pills is even aanpassen omdat Lindemann enkel Engels zingt dan, maar de liedjes zijn zoveel keer harder en qua onderwerp ook dommer die zo niet passen in het Rammstein gebeuren. Hun tweede album F+M doet er nog een schepje bovenop. Het is volledig Duits en leunt zo dichter aan bij Rammstein, maar inhoudelijk is het er net volledig over eigenlijk :D
 
En dan ook altijd dezelfde liedjes op radio/feestjes, sigh :unsure:
tja, dat is bij alle groepen zo he. Dat zijn ook enkel de liedjes die je ook in de top 1000 terug vindt. Pink Floyd heeft veel mooie nummers, maar het zijn ook steeds dezelfde vijf.
Erger vind ik dat sommige muziekstijlen bijna gewoonweg genegeerd worden. Wilt ge eens blues horen, moet ge naar Classique21 of buitenlandse (internet)posten luisteren.
 
Inmiddels Rosenrot er deftig door gedraaid, toch weer aangenaam verrast. Niet allemaal topnummers, maar toch weer meer materiaal dat ik te pruimen vind dan niet. Ik lees ook dat die plaat blijkbaar bestaat uit 'overschotjes' van Reise, Reise. Had een dijk van een plaat ingezeten als de paar goeie nummers van Reise, Reise gecombineerd waren geweest met Rosenrot minus de mindere nummers daarvan, me dunkt.

Fair enough, het is inderdaad niet eerlijk om alle hiphop over dezelfde kam te scheren.
Ik kon ook prima The Bloodhound Gang gezegd hebben. Punt dat ik wilde maken is dat foute/crappy lyrics al jaar en dag mainstream is en dat de meesten het niet eens doorhebben.
Ik vrees dat ge daar weer een ongelukkig voorbeeld aanhaalt: hoewel flagrant puberaal en over the top, is zijn de teksten (en de manier waarop ze gebracht worden) taalkundig vaak verrassend sterk. Foute maar creatieve metaforen, zinstructuren die een loopje nemen met de verwachtingen en de luisteraar netjes op het verkeerde been zetten, alliteraties/middenrijm/eindrijm verweven doorheen de teksten op een manier die op zichzelf al een flow schept, verwijzingen die zowaar educatief blijken te zijn, etc... Voor ik hun teksten af en toe las, leek het mij ook maar een ietwat platvloerse band die laag mikte, maar na links en rechts wat teksten lezen moet ik bekennen dat er echt wel pareltjes tussen zitten, hoe fout ze ook zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Rammstein is zo een band voor mij die ik wel kan appreciëren maar verder voel ik er niets bij.
Het rechttoe rechtaan voorwaarts theatrale gaat me te snel vervelen omdat er te weinig diepgang is.
Ik zal de radio niet afzetten als er een Rammstein nummer op is maar een volledig album zal ik nooit luisteren.
 
Waar blijft jouw diepgaande analyse mevrouw moderator van het music subforum? :unsure:
Wel, in tegenstelling tot velen hier moet ik bekennen dat ik als tiener/jonge twintiger Rammstein eigenlijk geen aandacht heb gegeven, integendeel zelfs. Eerlijk gezegd heb ik daar een beetje spijt van. Het is pas de laatste 4 jaar dat ik in hun ouder werk gedoken ben, en ik moet zeggen, ik kan dat goed appreciëren.

Hun laatste album is echt totaal mijn ding niet (buiten de single Deutschland). Maar alles van Sehnsucht tot Rosenrot vind ik eigenlijk best oké, met Mutter en Reise, Reise als persoonlijke favorieten.
Rammstein een hit noemen, voor mij persoonlijk, is erover, maar het is zeker geen mis. Ik zet ze af en toe op, ik zou de radio zeker niet afzetten (in de auto eerder nog wat harder :unsure: ) en ik moet toegeven dat ik ze toch graag live gezien had. Maar speciaal een ticket ervoor kopen zou ik dan weer niet doen.
Mijn mening over Rammstein is wel veranderd maar niet door de dingen die ik hier gelezen of ontdekt heb. Rammstein deze week opzetten was geen moeilijke opgave voor mij, ik vond dit een heel boeiende week en heb deze discussie graag gevolgd. Ik vind het eigenlijk net fijn dat er zoveel reactie is opgekomen, met respect voor de artiest in kwestie.
 
Reise Reise staat nu op. Paar goeie nummers gehoord al, maar wat zijn Amerika en Moskau gedrochten, jezus...
Vond Moskau wel nog goed eigenlijk, zeker met die tekst
En Amerika die eindigt met 'this is not a love song'. Om er zeker van te zijn dat die Amerikanen het snappen😁
 
'Untitled' nog een keer beluisterd. Heeft niet dezelfde impact als eerdere albums. Mogelijk is mijn smaak veranderd, maar het doet me weinig. Geen nummer is gelijkwaardig aan verscheidene topnummers van eerdere albums.
Als ze op hun toekomstig album grijpen naar oudere gebruiken, zou het misschien nog lukken, ook al zijn ze geen dertig meer.
 
The Bloodhound Gang hebben foute/crappy lyrics wel tot een kunstvorm verheven, met als magnum opus You're Pretty When I'm Drunk... wat een lyrisch pareltje is me dat
:bow:
.
Je vergeet nog " A lapdance is so much better when the stripper is crying" met als tekstueel hoogtepunt: I never thought missing children could be so sexy..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Oké, ben nu aan Rosenrot bezig, maar er zijn meer en meer nummers die mij echt niet liggen. Ik probeer het volgende album nog, maar vrees dat ik daar niet door zal geraken als die de trend van Rosenrot blijft volgen,
 
Terug
Bovenaan