Rammstein

Classic Artists Rammstein

Ik denk dat elk van de "grote" bands, waarmee ik bedoel commercieel succesvolle bands, wel gedeeltelijk aan flarden zal geschoten worden op een subforum waar mensen meer dan gemiddeld met muziek bezig zijn.
Volgende groep zijn The Beatles. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er daar zwaar op geschoten zal worden als meer dan gemiddeld met muziek bezig bent. :unsure:
 
Volgende groep zijn The Beatles. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er daar zwaar op geschoten zal worden als meer dan gemiddeld met muziek bezig bent. :unsure:
Rammstein heeft al heel wat tegenstanders binnen het metal genre. En dat is op zichzelf al een genre waarop heel veel mensen op afknappen. Beatles zal bij 9 op de 10 wel gekend zijn, niet al hun werk maar toch zeker een nummer of 15?
 
Ik zie Rammstein ook altijd als 2 bands.

Ik zie veel mensen die na Mutter er op afknappen. En da's wel te verklaren dat ze sinds Reise, Reise echt een heel ander pad zijn gaan bewandelen. Minder elektronische muziek, minder die dance-vibe er in. Meer rock-geörienteerde muziek.
Ik kan beide era's appreciëren, maar vind hun later werk eigenlijk beter. Vooral Rosenrot en Liebe Is Für Alle Da vind ik goed in hun bedoeling geslaagd.
 
Ik denk dat elk van de "grote" bands, waarmee ik bedoel commercieel succesvolle bands, wel gedeeltelijk aan flarden zal geschoten worden op een subforum waar mensen meer dan gemiddeld met muziek bezig zijn.

Uiteindelijk is muziek voor veel mensen 'maar' muziek (inclusief mezelf), getuige veel van de dreckscheiße die je op de radio kan vinden (om in thema te blijven). En sowieso is er een gigantische subjectieve component.
waarom denk je dat? Persoonlijk heb ik ook een redelijke collectie muziek en het is 1 van de zaken waar ik echt veel levensvreugde uit haal, maar in mijn collectie steken ook redelijk wat commerciele bands hoor. Maar voor mij gelden mijn eerder aangehaalde redenen gewoon: ik vind het algemeen gezien meh en ze moeten het vooral van enkele nummers hebben ipv constante kwaliteit.
Wat betreft de teksten, vaak zijn die op waargebeurde verhalen gebaseerd. Zoals bijvoorbeeld 'mein teil'
Kan wel zijn en ik ga eerlijk zijn: ik heb enkel wat noties van de duitse taal (lezen gaat beter dan luisteren), dus kan er tijdens het luisteren niet te veel over oordelen. Net echter enkele lyrics opgezocht en ze zijn zo op het zicht inderdaad wel interessanter dan ik eerst dacht. Dus: I stand corrected.
 
Ik zie Rammstein ook altijd als 2 bands.

Ik zie veel mensen die na Mutter er op afknappen. En da's wel te verklaren dat ze sinds Reise, Reise echt een heel ander pad zijn gaan bewandelen. Minder elektronische muziek, minder die dance-vibe er in. Meer rock-geörienteerde muziek.
Ik kan beide era's appreciëren, maar vind hun later werk eigenlijk beter. Vooral Rosenrot en Liebe Is Für Alle Da vind ik goed in hun bedoeling geslaagd.
Misschien dat het grote publiek het zo ook bekijkt.
 
waarom denk je dat? Persoonlijk heb ik ook een redelijke collectie muziek en het is 1 van de zaken waar ik echt veel levensvreugde uit haal, maar in mijn collectie steken ook redelijk wat commerciele bands hoor. Maar voor mij gelden mijn eerder aangehaalde redenen gewoon: ik vind het algemeen gezien meh en ze moeten het vooral van enkele nummers hebben ipv constante kwaliteit.

Kan wel zijn en ik ga eerlijk zijn: ik heb enkel wat noties van de duitse taal (lezen gaat beter dan luisteren), dus kan er tijdens het luisteren niet te veel over oordelen. Net echter enkele lyrics opgezocht en ze zijn zo op het zicht inderdaad wel interessanter dan ik eerst dacht. Dus: I stand corrected.
https://herzeleid.com/en/lyrics

Dit bestond al in hun beginjaren. Vind je de oorspronkelijke en vertaalde lyrics in het Engels terug
 
Ik ben ongeveer halfweg door hun discografie. De eerste (bleh), laatste (stuk beter) en Mutter (ok) heb ik in zijn totaliteit beluistert. En dan nog heel wat sessies op shuffle van al hun albums.
Mijn mening ... is eigenlijk 0,0 aangepast: Ik sta er neutraal tegenover. Ik heb noch een uitgesproken positieve noch negatieve mening. Ja het is allemaal wat simplistisch en makkelijk, maar het stoort ook niet. Dus indeed, geen mis en geen hit voor mij (wat ik verwacht had).
 
Ik zie Rammstein ook altijd als 2 bands.

Ik zie veel mensen die na Mutter er op afknappen. En da's wel te verklaren dat ze sinds Reise, Reise echt een heel ander pad zijn gaan bewandelen. Minder elektronische muziek, minder die dance-vibe er in. Meer rock-geörienteerde muziek.
Ik kan beide era's appreciëren, maar vind hun later werk eigenlijk beter. Vooral Rosenrot en Liebe Is Für Alle Da vind ik goed in hun bedoeling geslaagd.

Maar is dat ook niet algemene tendens toen van "rock" toendertijd.

Rammstein surfde mee met de opkomst van industrial tijdens de jaren '90.
De industrial rock/metal is na 2000 weer naar de achtergrond gegaan en dat zie je ook bij Rammstein?
 
Ik heb Rammstein leren kennen met het nummer Rammstein op StuBru.
De singels kan ik wel smaken, de albums iets minder, ik ben misschien iets te kritisch omdat ik hun een slechte kopie vond van de groep Laibach, waar ik wel grote fan van ben.
Ik weet niet of het al vermeld is geweest, maar de groepsnaam komt van een vliegtuigongeluk in 1988 op de luchtmachtbasis van ramstein in Duitsland.
 
ik begrijp dat de band in de tijdsetting mensen echt verrast heeft en de nieuwe stijl en choquerende teksten ervoor gezorgd heeft dat sommigen er direct voor gevallen zijn (vooral rebellerende pubers?)
Maar als je dit nu objectief bekijkt (en dat merk je dan door mensen die de eerste cd ook voor de eerste keer beluisteren) is het duidelijk dat die eigenlijk verre van goed was. Dan enkele goede cd`s om dan weer weg te glijden. Verre van consistent goed (met eens een minder nummer), maar eerder anders om. Meestal `meh` met af een toe een dik nummer.
Ik ben ook geen fan van choquerende teksten. Zeker schunnige teksten hoeven niet voor mij. Ok, voor in een gesprek tussen vrienden, maar om daar nu liedjesteksten van te maken. Meh. Als ge het daar van moet hebben. Persoonlijk voelt dat puberaal/marginaal aan en goed voor op een dronken fuif of met carnaval of zo.
Dus voor mij toch ook een mis. Buiten eens een occasioneel nummer, zal deze niet in echt in mijn playlist verschijnen.
"Verrast".
Jaren '90 was vol met zo'n muziek. :p
Alles was choquerend toen. :p

Denk eigenlijk in de jaren '90 om mainstream te zijn dat je juist choquerend moest zijn en op je CD "parental advisory" moet staan.. :p
 
Ik heb Rammstein leren kennen met het nummer Rammstein op StuBru.
De singels kan ik wel smaken, de albums iets minder, ik ben misschien iets te kritisch omdat ik hun een slechte kopie vond van de groep Laibach, waar ik wel grote fan van ben.
Ik weet niet of het al vermeld is geweest, maar de groepsnaam komt van een vliegtuigongeluk in 1988 op de luchtmachtbasis van ramstein in Duitsland.

Gewoon al aangehaald dat de single Rammstein daarover gaat ;)
 
Ik zie Rammstein ook altijd als 2 bands.

Ik zie veel mensen die na Mutter er op afknappen. En da's wel te verklaren dat ze sinds Reise, Reise echt een heel ander pad zijn gaan bewandelen. Minder elektronische muziek, minder die dance-vibe er in. Meer rock-geörienteerde muziek.
Ik kan beide era's appreciëren, maar vind hun later werk eigenlijk beter. Vooral Rosenrot en Liebe Is Für Alle Da vind ik goed in hun bedoeling geslaagd.
Tja,dan kun je veel bands zien als 2 bands.
Maar kan je niet ongelijk geven,commercieel succes verandert de zaken.
Ik ben trouwens zo iemand die na Mutter al wat meer moeite had om Rammstein te appreciëren omdat ik een andere sound gewoon was.
Pas na Liebe terug een beetje meer liefde gevonden,maar de titelloze van paar jaar geleden vind ik terug pak minder.
Veel hangt af van in welk tijdperk je de muziek hebt ontdekt denk ik,als je dat genre gewoon bent en ze veranderen hun stijl drastisch,dan wordt het moeilijker om fan te blijven.


Bring Me The Horizon is ook totaal van sound verandert en hebben vele fans van het eerste uur verloren,maar ook een nieuwe generatie aan fans gewonnen natuurlijk.
Zo zijn er waarschijnlijk nog genoeg voorbeelden.
Metallica (pre- en post Black album)
Parkway Drive (pre -en post IRE album)
Linkin Park (Na Meteora toch pak minder geworden)
.......

Ook zijn er genoeg voorbeelden van bands die praktisch hun hele carrière uit praktisch hetzelfde vaatje tappen.
AC/DC en 5FDP onder andere hebben hun sound door de jaren weinig verandert.
 
Mijn ervaring deze week sluit nauw aan bij die van Kid_C. Ik heb Rammstein nooit echt slecht gevonden, maar met uitzondering van Rammstein zette ik nooit een liedje op van hen. Nu heb ik geleerd dat ik eigenlijk best wel een groot deel van hun muziek kan pruimen en ook een heel album kan uitluisteren zonder mij te haasten naar de stopknop. Wat Rammstein live betreft, ik heb ze ooit een keer op Werchter gezien (ik geloof 2005) maar toen vond ik dat echt geen goede muziek en vond de show een beetje belachelijk. Nu zou ik er waarschijnlijk anders naar kijken en meer kunnen appreciëren voor het spektakelgehalte.

Morgen of maandag probeer ik wat post-Mutter stuff te beluisteren, maar ik hoor dat die een pak minder dansbaar zijn en dat vind ik alvast jammer.
 
maar dan wel prima naar hiphop ofzo kunnen luisteren.

Ik hou niet van veralgemenen, ik citeer Killer Mike even:
The way I see it, you're probably freest from the ages one to four
Around the age of five you're shipped away for your body to be stored
They promise education, but really they give you tests and scores
And they predictin' prison population by who scoring the lowest
And usually the lowest scores the poorest and they look like me
And every day on the evening news, they feed you fear for free
And you so numb, you watch the cops choke out a man like me
Until my voice goes from a shriek to whisper, "I can't breathe"
And you sit there in the house on couch and watch it on TV
The most you give's a Twitter rant and call it a tragedy
But truly the travesty, you've been robbed of your empathy
Replaced it with apathy, I wish I could magically
Fast forward the future so then you can face it
And see how fucked up it'll be
I promise I'm honest
They coming for you the day after they comin' for me
I'm readin' Chomsky, I read Bukowski, I'm layin' low for a week
I said somethin' on behalf of my people and I popped up in Wikileaks
Thank God that I'm covered, the devil come smothered
And you know the evil don't sleep
Dick Gregory told me a couple of secrets before he laid down in his grave
All of us serve the same masters, all of us nothin' but slaves
Never forget in the story of Jesus, the hero was killed by the state


 
Ik volg Kid_c en Lint (aleja niet echt volgen want ik dacht dat al lang) als ze Rammstein vergelijken met dingen als happy hardcore en Andrew WK. Niet per se puur op muzikaal vlak maar ze spreken zowat dezelfde regionen van mijn brein aan. Op hun best maken ze zeer toegankelijke en aangename luide muziek. Maar dan bekijk je die teksten en die zijn dikwijls super donker en serieus en dan weet ik niet goed of ze het nu eigenlijk menen of niet. Ik zing Mutter altijd vrolijk mee want muzikaal is dat fantastsich maar dat gaat over iemand die zijn moeder wil vermoorden en zelfmoord plegen maar het lukt niet dus nu is hij gehandicapt ofzo. Wat is hier nu eigenlijk de bedoeling? :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik denk vooral shockeren. Langs de andere kant durven ze ook wel wat geschiedenis brengen ( Rammstein) of kritisch zijn ( de tekst van Deutshland waar ze enerzijds zeggen wel van Duitsland te willen houden maar dan zien welke shit dat land in de geschiedenis heeft gedaan).
 
Momenteel nog bezig aan Rosenrot en de daaropvolgende albums, maar er is wel een tendens te ontwaren: Sehnsucht en vooral Mutter zijn albums die ik nog in hun geheel ga opzetten. De andere albums bevatten nog voldoende goede nummers om niet zomaar af te schrijven, maar tegelijkertijd staat er ook te veel minder interessant materiaal op om in de toekomst regelmatig naar terug te gaan grijpen. Rosenrot laat na vier nummers vooralsnog wel een positieve indruk na. Qua teksten val ik enigszins ten prooi aan mijn eigen luiheid: ik versta genoeg Duits om de teksten te kunnen verstaan als ik mijn hoofd er bij hou, maar dat doe ik te onregelmatig om er veel van mee te hebben, en ze opzoeken... zie eerste zinsdeel :unsure:

Als het over hit of mis gaat, neig ik momenteel naar hit, en al is het geen absolute knalhit, Rammstein gaat hier na deze week vaker dan voorheen gespeeld worden. Ik zie nog wel een paar van hun platen in de verzameling eindigen.
 
Reduceer jij nu serieus hip-hop tot een clubhit van Li'l John? Hier is zo veel mis mee... Maar dan weer niet relevant voor deze thread.
Fair enough, het is inderdaad niet eerlijk om alle hiphop over dezelfde kam te scheren.
Ik kon ook prima The Bloodhound Gang gezegd hebben. Punt dat ik wilde maken is dat foute/crappy lyrics al jaar en dag mainstream is en dat de meesten het niet eens doorhebben.
 
Fair enough, het is inderdaad niet eerlijk om alle hiphop over dezelfde kam te scheren.
Ik kon ook prima The Bloodhound Gang gezegd hebben. Punt dat ik wilde maken is dat foute/crappy lyrics al jaar en dag mainstream is en dat de meesten het niet eens doorhebben.
The Bloodhound Gang hebben foute/crappy lyrics wel tot een kunstvorm verheven, met als magnum opus You're Pretty When I'm Drunk... wat een lyrisch pareltje is me dat
:bow:
.
 
Terug
Bovenaan