Rammstein

Classic Artists Rammstein

Enthousiast begonnen aan Mutter, maar het eerste liedje vind ik al verschrikkelijk. Nooit een fan geweest van strijkers in metal muziek. En jawel, dat stoort me zelfs een beetje in State of Non-Return.


Intussen is Links 2 3 4 begonnen en dat vind ik al stukken beter.
 
Eindelijk kunnen beginnen met Herzeleid. Echt saai gewoon imo.

Productie is idd niet alles en ook de songwriting zegt mij echt zeer weinig. Zo lineair, in de eerste helft is quasi elk nummer precies een afkooksel van het vorige. In de tweede helft wordt het een pak beter, maar het blijft toch erg weinig om het lijf hebben allemaal.
Goede muziek voor in de fitness (en ik haat fitnessen :unsure:), maar zeker niet het beste wat Rammstein heeft gemaakt. Sehnsucht en vooral Mutter hebben veel betere muziek voortgebracht dus ik ben benieuwd of het algemeen niveau van de overige nummers die ik niet goed ken ook hoger ligt dan Herzeleid.

Ik ga toch blij zijn als de week gedaan is.

Over het live zien van Rammstein: Volkerball herinner ik mij inderdaad als een al bij al prima live-DVD (op de overduidelijke backing track tijdens Stein Um Stein na dan, schande). Ik heb ze in 2017 ook gezien op Graspop en buiten het vele vuurwerk herinner ik mij daar letterlijk niets meer van. Niet in positieve zin, niet in negatieve zin. Zo zat was ik nochtans niet. :unsure:

Ik weet niet hoever we "mogen" afwijken, maar ik vind het soloproject van Till Lindemann ook zeker niet slecht. Praise Abort en Knebel zijn imo topnummers. (Ook hier weer super goede clipjes)

"Soloproject". Ik denk dat de muzikale bijdrage van Peter Tägtgren groter was dan die van Lindemann zelf (aangezien Tägtgren inmiddels is opgestapt zullen we het snel weten). Dát is nog eens een underrated metalmuzikant en een ongelofelijke sound engineer bovendien.

Enthousiast begonnen aan Mutter, maar het eerste liedje vind ik al verschrikkelijk. Nooit een fan geweest van strijkers in metal muziek. En jawel, dat stoort me zelfs een beetje in State of Non-Return.

Cringe. Als het binnen de perken blijft of niet gebruikt wordt om een gebrek aan compositie-skills te verhullen en muziek complexer te doen lijken dan ze is (looking at you, Epica) moet dat kunnen voor mij. Wel zeer jammer dat er zelden echte strijkers gebruikt worden en dat het meestal gewoon een slecht-klinkende synthesizer is zonder enige nuance of gevoel. Bv. Nostradamus van Judas Priest had een steengoed album kunnen zijn als ze wat bewuster met de strijkers waren omgegaan (en 4-5 nummers geschrapt hadden).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"Soloproject". Ik denk dat de muzikale bijdrage van Peter Tägtgren groter was dan die van Lindemann zelf (aangezien Tägtgren inmiddels is opgestapt zullen we het snel weten). Dát is nog eens een underrated metalmuzikant en een ongelofelijke sound engineer bovendien.
Ik wist niet dat Peter hier aan meegewerkt had! Nu is mijn interesse wel gewekt natuurlijk...
Geweldige muzikant en componist idd.
 
Voor mij sowieso een hit met een paar mindere cd's. Maar het moeilijke van deze draad is dat er een grote invloed is van nostalgie. Ik weet niet of ik alles even goed ging vinden mocht ik het nu allemaal voor de eerste keer zou horen. Maar dat zal voor iedere band wel zo zijn
 
Ik heb het gevoel dat iedereen met een mening voor deze thread, nu nog altijd dezelfde mening heeft.

En ook dat Rammstein hier door weinigen goed gevonden wordt. Waar halen die dan hun publiek? Want ze trekken toch volle zalen.
 
Ik heb het gevoel dat iedereen met een mening voor deze thread, nu nog altijd dezelfde mening heeft.

En ook dat Rammstein hier door weinigen goed gevonden wordt. Waar halen die dan hun publiek? Want ze trekken toch volle zalen.
Personen die niet verder zoeken naar muziek die bij hun echt een gevoel oproept, die content zijn met catchy repetitieve deuntjes.

Heb zelf ook even een poging gedaan, Mutter en Sehnsucht kan ik nog wel redelijk smaken, vooral ook wel de hits, de rest is ook allemaal wel wat minder. Maar bij Reise Reise ben ik afgehaakt na Amerika en Moskau.
 
Ik heb het gevoel dat iedereen met een mening voor deze thread, nu nog altijd dezelfde mening heeft.

En ook dat Rammstein hier door weinigen goed gevonden wordt. Waar halen die dan hun publiek? Want ze trekken toch volle zalen.
Rammstein is live een heel belevenis. Hun muziek moet niet top zijn om te kunnen genieten van hun show.

Bijkomend hebben ze genoeg hits die ervoor zorgen dat ge geen fanboy moet zijn om mee te zijn.

Voor mij zijn ze juist niet tijdloos, maar wel representatief voor een bepaalde periode.
 
ik begrijp dat de band in de tijdsetting mensen echt verrast heeft en de nieuwe stijl en choquerende teksten ervoor gezorgd heeft dat sommigen er direct voor gevallen zijn (vooral rebellerende pubers?)
Maar als je dit nu objectief bekijkt (en dat merk je dan door mensen die de eerste cd ook voor de eerste keer beluisteren) is het duidelijk dat die eigenlijk verre van goed was. Dan enkele goede cd`s om dan weer weg te glijden. Verre van consistent goed (met eens een minder nummer), maar eerder anders om. Meestal `meh` met af een toe een dik nummer.
Ik ben ook geen fan van choquerende teksten. Zeker schunnige teksten hoeven niet voor mij. Ok, voor in een gesprek tussen vrienden, maar om daar nu liedjesteksten van te maken. Meh. Als ge het daar van moet hebben. Persoonlijk voelt dat puberaal/marginaal aan en goed voor op een dronken fuif of met carnaval of zo.
Dus voor mij toch ook een mis. Buiten eens een occasioneel nummer, zal deze niet in echt in mijn playlist verschijnen.
 
Personen die niet verder zoeken naar muziek die bij hun echt een gevoel oproept, die content zijn met catchy repetitieve deuntjes.
Dit is misschien wat kort door de bocht?
Je moet niet áltijd diep rakende muziek luisteren.
Voor mij is er zeker ook een tijd voor Rammstein songs als ik er eens zin in heb.
 
Dit is misschien wat kort door de bocht?
Je moet niet áltijd diep rakende muziek luisteren.
Voor mij is er zeker ook een tijd voor Rammstein songs als ik er eens zin in heb.
Nee zeg ik ook niet, vind zelf (vooral de hits dan) ook wel leuk en amusant om naar te luisteren, maar superfan ga ik er niet van worden, daar moet ik wat meer uitgedaagd voor worden. Denk dat daar toch het verschil ligt.
 
Ik heb het gevoel dat iedereen met een mening voor deze thread, nu nog altijd dezelfde mening heeft.

En ook dat Rammstein hier door weinigen goed gevonden wordt. Waar halen die dan hun publiek? Want ze trekken toch volle zalen.
Ik denk dat het vooral makkelijk verteerbare zwaardere muziek is die extra opvalt door de stem van Tildemann, het Duits en de soms shockerende teksten. Dat gekoppeld aan een groot label die serieus casht op de band na de grote doorbraak met Mutter en dus veel promo kan doen en radiozenders betaalt om hun muziek regelmatig te spelen. En, niet te vergeten, de liveshows waarvan iedereen (fans en niet fans) weet dat ze visueel spectaculair zijn.

Ik vind het moeilijk om het algemeen een hit or miss te noemen. Als ik hun hele discografie bekijk is het voornamelijk een miss, zeker na Mutter zakt het voor mij als een pudding in elkaar en dat zijn toch vier van hun zeven albums. De eerste plaat wordt geplaagd door de slechte mix/productie en het feit dat hun ideeën nog niet goed samenkomen (wat op Sehnsucht en vooral Mutter wel zo is). De andere platen teren dan nog eens teveel op de concepten uit Mutter, maar het wordt gemakkelijker, platter (looking at you Pussy & Amerika) en minder origineel. Het wordt meer een geluidsbrij omdat weinig nummers eruit springen, dat heb je toch nodig als band van dat kaliber.
Dus ik zit met pakweg anderhalf album op een carrière van 25 jaar en 7 volledige albums. Dat is gewoon te weinig om een iconische status te krijgen in my book.

Maar... we kunnen ook niet rond het feit dat de band nu nog steeds staat waar ze staan: los een een Koning Boudewijnstadion uitverkopen. Dat doe je niet zomaar. Ik vraag me wel af of veel mensen tickets kopen omdat de laatste albums goed zijn, of omdat het Rammstein is van de nummers op de radio. Iemand cijfers van hun platenverkoop? :unsure: Ze hebben een formule gevonden dat het grote publiek aanspreekt en het werkt. Er zijn genoeg andere bands die na hun magnus opus de vergetelheid induiken met hun latere releases en de status van headliner verliezen.
Ook... de eerste helft van Mutter (op de openingstrack na, wat is dat zeg) is een heel sterke streak aan nummers waar menig metalband een puntje aan kan zuigen (Links 234, Ich Will, Feuer Frei, Sonne, Mutter).
Is dat allemaal genoeg om het een hit te noemen? Voor mij niet, daar schiet het muzikaal tekort. Maar ik begrijp wel dat mensen er volledig in mee zijn en het een iconische band vinden.

Is mijn mening veranderd? Ja, eigenlijk wel, ik heb meer respect voor de band gekregen en kan zeggen dat we Mutter niet mogen onderschatten. Dat ging ik voor woensdag niet gedaan hebben.
 
ik begrijp dat de band in de tijdsetting mensen echt verrast heeft en de nieuwe stijl en choquerende teksten ervoor gezorgd heeft dat sommigen er direct voor gevallen zijn (vooral rebellerende pubers?)
Maar als je dit nu objectief bekijkt (en dat merk je dan door mensen die de eerste cd ook voor de eerste keer beluisteren) is het duidelijk dat die eigenlijk verre van goed was. Dan enkele goede cd`s om dan weer weg te glijden. Verre van consistent goed (met eens een minder nummer), maar eerder anders om. Meestal `meh` met af een toe een dik nummer.
Ik ben ook geen fan van choquerende teksten. Zeker schunnige teksten hoeven niet voor mij. Ok, voor in een gesprek tussen vrienden, maar om daar nu liedjesteksten van te maken. Meh. Als ge het daar van moet hebben. Persoonlijk voelt dat puberaal/marginaal aan en goed voor op een dronken fuif of met carnaval of zo.
Dus voor mij toch ook een mis. Buiten eens een occasioneel nummer, zal deze niet in echt in mijn playlist verschijnen.
Wat betreft de teksten, vaak zijn die op waargebeurde verhalen gebaseerd. Zoals bijvoorbeeld 'mein teil'
 
Ik heb het gevoel dat iedereen met een mening voor deze thread, nu nog altijd dezelfde mening heeft.

En ook dat Rammstein hier door weinigen goed gevonden wordt. Waar halen die dan hun publiek? Want ze trekken toch volle zalen.
Nicki Minaj trekt ook volle zalen met strontmuziek :unsure:
 
Wat betreft de teksten, vaak zijn die op waargebeurde verhalen gebaseerd. Zoals bijvoorbeeld 'mein teil'
Inderdaad, Rammstein, net als heel veel metalbands, plukken gewoon teksten uit waargebeurde feiten.
Ik vind het inderdaad gek dat mensen Rammstein op hun lyrics willen pakken, maar dan wel prima naar hiphop ofzo kunnen luisteren.


Ik citeer:
To the window, to the wall
To the sweat drop down my balls
To all you bitches, crawl
To all skee skee, motherfucker
 
Ik denk dat elk van de "grote" bands, waarmee ik bedoel commercieel succesvolle bands, wel gedeeltelijk aan flarden zal geschoten worden op een subforum waar mensen meer dan gemiddeld met muziek bezig zijn.

Uiteindelijk is muziek voor veel mensen 'maar' muziek (inclusief mezelf), getuige veel van de dreckscheiße die je op de radio kan vinden (om in thema te blijven). En sowieso is er een gigantische subjectieve component.
 
Terug
Bovenaan