Rammstein

Classic Artists Rammstein

ik heb Rammstein leren kennen toen Sonne in De Afrekening kwam.
Duits is altijd een van mijn favoriete talen geweest dus dat was al een grote plus. Ik luisterde toen vooral naar (pop)punk (The Offspring, Heideroosjes, Green Day, ...) en met vnl Rammstein en System Of A Down ben ik vertrokken richting het zwaardere werk.

Ik ben ook altijd enorm geïnteresseerd geweest in de 2 wereldoorlogen, dus hun typische "marsmuziek" achtige stijl (waarvan Links 2 3 4 het bekendste voorbeeld is) vond ik de max.

Net voor een reis naar Oostenrijk de cd "Mutter" geleend uit de bibliotheek en daar op elke wandeling, s'avonds in bed,... constant die cd opgezet. (Jep, ik ben al oud :unsure: ) ik had nog een 5-tal andere cd's mee, maar kan me zelfs niet meer herinneren welke dat waren.
De bibliotheek was toen mijn enige bron om nieuwe muziek te leren kennen en andere cd's van Rammstein hadden ze niet dus is het lang daarbij gebleven.

Later toen MTV, TMF en consoorten populairder werden, ontdekte ik "Du Hast" en vond dit eigenlijk al beter dan hetgeen ik kende.
Het kopiëren van cd's begon ook meer en meer bereikbaar te zijn, en via wat kameraden aan Herzeleid en Sehnsucht geraakt.

Omdat mijn muzieksmaak meer evolueerde richting zwaardere Metal heb ik Rammstein niet echt meer gevolgd tot "Pussy" uitkwam en ik toevallig een artikel over de controverse errond las. Dat nummer vond ik niet echt goed, maar het (ongecensureerde) clipje viel wel in de smaak :biglaugh:

Dan de andere cd's leren kennen en die vielen wel mee. Paar goede nummers, maar ik vond het direct al minder dan hun eerste 3 cd's. Toch geregeld naar geluisterd, omdat mijn vriendin ze ook graag hoorde en thuis waren m'n ouders blij dat ik ook naar "normalere" muziek luisterde.
Hun laatste cd vind ik zwaar tegenvallen. Het klinkt allemaal te "popperig", het ruwe van in het begin is compleet weg.

Hun clipjes vind ik over het algemeen wel allemaal magnifiek. Ik snuister dikwijls op youtube en hun clipjes zoek ik regelmatig nog op.

Ik heb ze in 2019 live gezien in het Koning Boudewijnstadion, en live zijn ze onweerstaanbaar. Alles klinks harder, ruwer, ... dan op hun cd's. De show met vuurwerk, ontploffingen, maffe stoten, ... was gewoon zalig.

Mijn voorkeur qua albums: (en top-3 nummers)
1) Sehnsucht (Bück Dich, Du Hast, Sehnsucht)
2) Mutter (Links 2 3 4, Mein Herz Brennt, Adios)
3) Herzeleid (Der Meister, Weisses Fleisch, Seemann)
4) Reise Reise (Ohne Dich, Mein Teil, Stein Um Stein)
5) Rosenrot (Mann Gegen Mann, Stirb Nicht Vor Mir, Rosenrot)
6) Liebe Ist Für Alle Da (Ich Tu Dir Weh, Wiener Blut, Haifisch)
7) Untitled (Puppe, Deutschland, Radio)




Algemene samenvatting van mijn mening over Rammstein is dat ze zeker niet slecht zijn, en zeker hun plaats in de muziekwereld verdiend hebben. Ik vind ze allen net iets te "min". Het mocht allemaal iets harder, sneller,... Dingen die er live wel meer uitkomen.
Af en toe zitten er stukken in hun liedjes die me zwaar aanspreken, maar lang niet genoeg om echt een van mijn top bands te kunnen worden. Vooral op hun eerste cd's zitten er enkele riffs die echt goed klinken.


Ik weet niet hoever we "mogen" afwijken, maar ik vind het soloproject van Till Lindemann ook zeker niet slecht. Praise Abort en Knebel zijn imo topnummers. (Ook hier weer super goede clipjes)
 
Ik heb Rammstein leren kennen toen ik naar de cinema ging om Lost Highway te zien. Toen waren ze voor mij nog totaal onbekend. En ik denk dat ze nog nergens echt al doorgebroken waren. Die film heeft hen allezins bij het grote publiek op de kaart gezet voor zover ik weet.

In ieder geval was ik tijdens de scenes met hun muziek in die film compleet weggeblazen. Dat Duits, die mechanisch klinkende rauwe muziek,... het paste op een vreemde manier zo goed bij het nachtmerriesfeertje van David Lynch. Maar alles wat ik daarna van Rammstein hoorde deed me weinig, of erger nog, irriteerde me soms. Wel nog live gezien op Werchter en ja, die show was wel een beleving op zich natuurlijk.
 
Bijna door hun eerste album geraakt. Rammmstein is zeker niet mijn ding en heb het een paar keer bijna afgezet. Gedwongen onderbreking door storingen in m'n verbinding hier, dus ik luister later wel verder. Ik heb wel al veel slechtere dingen gehoord dan dit.
 
Toch wat leeswerk gehad.

Kan me bij sommigen wel aansluiten.
Mutter is eigenlijk Rammsteins "black album" waarmee ik bedoel dat ze wereldwijd meer appreciatie kregen en airplay time op radio etc...
Persoonlijk vind ik Herzeleid nog altijd hun beste album.
Lees hier dat het inspiratieloos is.
Je moet je ook wel ff de tijdsgeest proberen te interpreteren,we schrijven midden jaren '90.
Zoek maar eens op hoeveel bands er toen,electro en metal/rock combineerden.
The Prodigy zat ook een beetje in dat schuitje toen maar daar was het meer de electro die de bovenhand haalde.

De lyrics zijn vaak dubbelzinnig,vooral in hun beginperiode (tegenwoordig ook eigenlijk) ging het vaak over seks al was dat niet meteen duidelijk.
Ook proberen ze te shockeren met de lyrics,videos en hun live performances,dat hebben ze ontelbare keren aangehaald in interviews.
Mein Teil zoals hier al eerder aangehaald gaat over een kanibaal,tijdens de liveshows wordt de toetsenist in een ketel gestopt en vuurt Till zijn vlammenwerpers erop af.


Wiener Blut is ook nog zo'n duistere song die over een vader die incest pleegde met zijn dochter.


Pussy is een joke song en ik vind deze wel leuk,maar kan begrijpen dat de meesten deze niet echt smaken.

Het album Sehnsucht bestaat in verschillende versies (6,waarbij telkens een lid van de band op de cover geportreteerd was) en deed indertijd ook al wat stof opwaaien.

1200px-Sehnsucht_Single_Cover.jpg


Ook werden ze in het verleden gelinkt aan neo-nazisme,dat is wel iets wat ze altijd hebben ontkent.
Links 1,2,3,4 zou duidelijk moeten maken dat ze niks met neo-nazisme te maken hebben.
Ze hebben trouwens ook de cover van Herzeleid aangepast vanwege de beschuldigingen.

Live-shows:
Heb ze paar keer live gezien,TW tijdens hun beginperiode,Graspop en vorig jaar Heizel.
Ik zou zeggen,kijk eens naar Live Aus Berlin,Volkerball (denk 2005 ofzo)




geposte links zijn maar short-versions.
Toen ik LAB voor het eerst zag,was deze schot in de roos.
Ook een van mijn favo nummers trouwens.



Vooral het feit dat Till in vuur en vlam staat te zingen tijdens Rammstein (dat over de gelijknamige airshow ramp gaat trouwens) was indertijd baanbrekend en controversieel.



Tijdens Engel ook die indrukwekkende angel wings.



Live hebben ze een hoog entertainment gehalte imo


Weetje:
Du Hast is een van hun meest populaire en succesvolste songs maar hebben ze de riff niet gepikt?
Oordeel zelf






Er zijn trouwens maar weinig Duitse bands die zo'n (globaal) succes hebben gehaald.
En zeker door overwegend in het Duits te zingen.
 
Laatst bewerkt:
Reisse Reisse, mijn lievelings album van hen. heerlijke plaat!
 
Rammstein is wel ne zotte band qua entertainment en controverse, maar het heeft wel iets. Als ik aan Rammstein denk, denk ik direct aan vuur, vuur en vuur :p Heb ze nog nooit live gezien jammer genoeg, maar al meer dan genoeg over gelezen. Reise Reise hier ook wel mijn favoriete cd denk ik (al is Mutter natuurlijk ook wel een knaller), maar liedjes als Keine Lust en bv Moskau zijn toch wel ferm de moeite. Ook Benzin (van op Rosenrot) staat in mn top 5 van all time favoriete Rammstein liedjes.
 
Rammstein is wel ne zotte band qua entertainment en controverse, maar het heeft wel iets. Als ik aan Rammstein denk, denk ik direct aan vuur, vuur en vuur :p Heb ze nog nooit live gezien jammer genoeg, maar al meer dan genoeg over gelezen. Reise Reise hier ook wel mijn favoriete cd denk ik (al is Mutter natuurlijk ook wel een knaller), maar liedjes als Keine Lust en bv Moskau zijn toch wel ferm de moeite. Ook Benzin (van op Rosenrot) staat in mn top 5 van all time favoriete Rammstein liedjes.
mein herz brennt, eiffersucht, du hast, sonne.... ze hebben idd veel goede nummers, MAAR imo is reisse reisse gewoon als album een compleet geheel en meesterwerkje, die nooit verveelt. (wat ik bij al hun andere albums wel vaak skip momentjes heb).
 
Eerste 2 albums vond ik echt goed, Mutter had ook nog echt zijn sterke songs maar alles wat daarna kwam was heel vaak veel filler met hier en daar een sterk nummer.
Ik moet nu ook wel toegeven dat ik zelfs die eerste 2 al jaren niet meer gedraaid heb. Kga dat vandaag nog eens doen om te zien of ze de tand des tijds hebben doorstaan, en meteen ook zien hoe ver ik geraak in de discografie zonder dat ik het wil afzetten.

Live kan ik me herinneren dat ik ze 3 keer zag. Eén keer waren ze echt indrukwekkend (Nijmegen 2013, niet toevallig omdat de setlist toen erg "oud" was) de andere 2 keer (Werchter 2010 en Graspop 2017) had ik een iets te groot "meh" gevoel en het idee dat hun show hun meer recht hield dan hun nummers.
Bon, ik ben er door...
Mijn mening is op zich niet hard veranderd. Behalve dan dat Mutter me, nu ik die 'hits' nergens meer hoor, beter ligt en Herzeleid iets minder.
Sehnsucht blijft imo hun beste plaat.
En alles na Mutter heb ik nu integraal gedraaid en dat zal waarschijnlijk ook de laatste keer geweest zijn. Geen enkel album dat me kan blijven boeien. Hier en daar wel een sterk nummer (Mein Teil, Mann Gegen Mann,...) maar in zijn geheel heel plat imo.
Laatste album heb ik met moeite volledig kunnen beluisteren, lijkt echt nergens meer op. Vanaf Reise, Reise klinkt alles te gepolijst voor mij maar die laatste is er echt compleet over. Ik mis daar ook iets te vaak de punch die je op de vroegere platen had.
 
Ben net door hun eerste plaat heen. Ik heb al veel dingen gelezen waar ik me in kan vinden:

  • Productie staat inderdaad nog niet op punt. Ik heb de remastered versie beluisterd en desondanks klinkt het nog steeds vrij plat.
  • Cover is heerlijk homo-erotisch, nooit begrepen hoe mensen hen aanzien als neonazi's.
  • De teksten begrijp ik niet volledig, maar ik had vaak het gevoel van 'och, bende pubers'. Maar dat is hun gimmick ook, dus dat doen ze wel goed.
  • De overgang van vier loodzware nummers naar Seemann deed me lachen. Goed geprobeerd, maar dat zal in album 2 en 3 veel beter uitgewerkt worden.
  • Rammstein (het nummer) is live een bom, hier miste het echt punch door die productie.
  • Ik had er nooit op gelet dat ze al zoveel elektronica gebruikten op hun eerste plaats. En dan nog minder op het feit dat het vrij platte eurodancebeats zijn. Heerlijk fout... :D
Till Lindemann heeft wel een dijk van een stem, niet normaal.

Sehnsucht aan het luisteren nu, productie is wel al beter. So that's a good thing.
 
Even kort door de bocht, maar soms heb ik het gevoel dat Rammstein happy hardcore met metalgitaren is. :unsure:
 
Bij de external links of door google ongetwijfeld meer details te vinden, indien nodig :puke:

Vandaar dat het muzieknummer begint met:
„Suche gut gebauten achtzehn- bis dreißigjährigen zum Schlachten“
Der Metzgermeister
Miljaar, chance dat ik dit lees nadat ik al gegeten heb. :help:

EDIT: Waar is @demon326 in deze thread? Volgens Last.fm ben jij een topfan. :p
 
Terug
Bovenaan