Bij mij waren dit triceps en chest raar maar waar, heeft enkele jaren geduurd om een goede connectie te maken en groei te stimuleren. Wat mijn chest vooral deed groeien was afwijken van de heilige barbell bench press naar een DB bench press ... gecombineerd met een incline press. Triceps idem, was een kwestie van een goede isolatie movement te vinden die mij meer mind-muscle connection gaf.
Is ook heel normaal. Zowel je triceps en chest krijgen geen volledige stretch bij de BB bench press, en er is genoeg onderzoek dat aantoont dat juist in de stretch de meeste groeistimulatie wordt bekomen
 
Bij mij waren dit triceps en chest raar maar waar, heeft enkele jaren geduurd om een goede connectie te maken en groei te stimuleren. Wat mijn chest vooral deed groeien was afwijken van de heilige barbell bench press naar een DB bench press ... gecombineerd met een incline press. Triceps idem, was een kwestie van een goede isolatie movement te vinden die mij meer mind-muscle connection gaf.
Wat @Dogo Argentino zegt, eigenlijk zijn dumbbells beter voor een optimale beweging (idem voor OHP). Een barbell is gewoon makkelijker om zwaar te laden (en wordt competitief gebruikt). Het is een beetje een afweging tussen overload en range of motion. Je gaat praktisch een pak sneller 150 kg kunnen benchen met een barbell dan iets gelijkaardig van overload te bekomen met dumbbells.
 
Laatst bewerkt:
Maar mannen serieus, de vraag is door en voor een beginner "ik ken niks, wat moet ik doen". Het antwoord is dan toch altijd, in elke discipline:
1. Begin klein en gemakkelijk
2. Overdoe u niet
3. Iets doen is beter dan niks doen, en doe iets wat ge kunt volhouden (waar denk ik @Hellsdinner ook op hamerde)
4. Assess en evolueer daarna op uw gemak

Maw ... Doe compounds, starting strength, whatever, maar een makkelijk schema, en zorg dat ge dat correct en niet te zwaar doet.

Maar begin toch niet met een hoop complexe schema's en termen te zwieren (al dan niet gevoed door bro science) waar een beginner vanalles gaat moeten uitvlooien. Het is voor een beginner aan moeilijk genoeg om 1 beweging fatsoenlijk, gecontroleerd en niet te zwaar te doen...
 
Maar mannen serieus, de vraag is door en voor een beginner "ik ken niks, wat moet ik doen". Het antwoord is dan toch altijd, in elke discipline:
1. Begin klein en gemakkelijk
2. Overdoe u niet
3. Iets doen is beter dan niks doen, en doe iets wat ge kunt volhouden (waar denk ik @Hellsdinner ook op hamerde)
4. Assess en evolueer daarna op uw gemak

Maw ... Doe compounds, starting strength, whatever, maar een makkelijk schema, en zorg dat ge dat correct en niet te zwaar doet.

Maar begin toch niet met een hoop complexe schema's en termen te zwieren (al dan niet gevoed door bro science) waar een beginner vanalles gaat moeten uitvlooien. Het is voor een beginner aan moeilijk genoeg om 1 beweging fatsoenlijk, gecontroleerd en niet te zwaar te doen...
Ja, wat ik dus enkele posts geleden dus zei.
Ik ging wel in tegen Hellsdinner en ook wel tegen jouw punt 3.
Iets doen is niet noodzakelijk beter dan niets doen op vlak van volhouden en resultaten zien.

Wanneer ga je iets volhouden? Wanneer je relatief snel resultaten gaat boeken.
Wanneer ga je relatief snel resultaten boeken als complete beginner dat ietwat mager gebouwd is en een 'buikje' heeft? --> compound oefeningen en dit 3x per week voor telkens een half uurtje waar je telkens het gewicht een beetje verhoogd.
Trouwens als die lange bar schrik opwekt, dan kan je de oefeningen ook met dumbbells uitvoeren (bv. bench press, barbell row of overhead press). De squat en zeker de deadlift zal met de bar zijn.

Dat je daarna nog wat andere oefeningen wil doen, be my guest. Dat je na een half jaar die compound oefeningen compleet beu bent en wat meer isolation wil doen of ingewikkelde schema's wil volgen, fine. Maar tegen dan zal je wel al resultaat merken en al een soort basis kracht opgebouwd hebben.

Het enige waar ik op hamer zijn volgende punten: gezond eten, water drinken, goede vorm tijdens de oefeningen en voldoende slaap. En dan ga je gewoon resultaat zien, dat garandeer ik elke beginneling. Uitzondering voor de beginnelingen die graatmager zijn, die moeten voldoende eten (calorie surplus).
 
Laatst bewerkt:
Ja, wat ik dus enkele posts geleden dus zei.
Ik ging wel in tegen Hellsdinner en ook wel tegen jouw punt 3.
Iets doen is niet noodzakelijk beter dan niets doen op vlak van volhouden en resultaten zien.
Dat is toch gewoon niet waar?
Je haalt in je post ook helemaal nergens aan waarom niets doen dan beter zou zijn?
Wanneer ga je iets volhouden? Wanneer je relatief snel resultaten gaat boeken.
Ja, dat is zeker waar. Maar als beginner ga je zowiezo gemakkelijk resultaten halen, dat kan gewoon een pump zijn, maar dat kan al voldoende zijn om je volgende keer weer in de gym te krijgen.
Uiteindelijk zal je altijd moeten aanpassen en bijsturen in je "gym-carriere". Ik ga nu 10 jaar en ik leer nog constant bij en pas dingen aan in mijn schema's. Leer mijn lichaam ook beter kennen en wat werkt voor mij.
Wanneer ga je relatief snel resultaten boeken als complete beginner dat ietwat mager gebouwd is en een 'buikje' heeft? --> compound oefeningen en dit 3x per week voor telkens een half uurtje waar je telkens het gewicht een beetje verhoogd.
Trouwens als die lange bar schrik opwekt, dan kan je de oefeningen ook met dumbbells uitvoeren (bv. bench press, barbell row of overhead press). De squat en zeker de deadlift zal met de bar zijn.

Dat je daarna nog wat andere oefeningen wil doen, be my guest. Dat je na een half jaar die compound oefeningen compleet beu bent en wat meer isolation wil doen of ingewikkelde schema's wil volgen, fine. Maar tegen dan zal je wel al resultaat merken en al een soort basis kracht opgebouwd hebben.
Ik ben er absoluut mee eens dat compounds oefeningen geweldig zijn en dat deze absoluut de betere manier zijn in vergelijking met enkel toestellen/halters, maar het is niet een heilige graal die altijd de meeste resultaten zal geven voor iedereen onafhankelijk van niveau.
Het enige waar ik op hamer zijn volgende punten: gezond eten, water drinken, goede vorm tijdens de oefeningen en voldoende slaap. En dan ga je gewoon resultaat zien, dat garandeer ik elke beginneling. Uitzondering voor de beginnelingen die graatmager zijn, die moeten voldoende eten (calorie surplus).
Hetgene wat je hier schrijft gaat niemand het mee oneens zijn hoor.
Maar je hamert toch ook vooral op enkel compounds, anders kan je beter niets doen, en dat is iets waar ik het niet mee eens ben.
 
Ja, wat ik dus enkele posts geleden dus zei.
Ik ging wel in tegen Hellsdinner en ook wel tegen jouw punt 3.
Iets doen is niet noodzakelijk beter dan niets doen op vlak van volhouden en resultaten zien.
Zolang dat "iets" niet "iets slecht" wordt, blijft deze statement gewoon gelden. Natuurlijk is uwe rug kapot trekken door fout te deadliften minder goed dan niks doen.
Maar dan zijt we gewoon aan het mierenneuken.


Wanneer ga je iets volhouden? Wanneer je relatief snel resultaten gaat boeken. Wanneer ga je relatief snel resultaten boeken als complete beginner dat ietwat mager gebouwd is en een 'buikje' heeft? -->
Uw eigen mindset veralgemenen naar andere mensen is nooit een goed idee.
Er zijn massa's zaken die iemand kan motiveren om te sporten. Voor de 1 is dat resultaat zien, voor de ander is dat het sociaal aspect, de volgende moet het dan gewoon leuk vinden, competitie met een ander, ... .

En zelfs "resultaat zien" is enorm persoonlijk. Dat kan "in de spiegel" zijn, dat kan de kg gewicht zijn, dat kan het winnen van een match zijn, dat kan "ik heb genoeg kennis om op BG te doen lijken waar ik over spreek" zijn, ... , volledig persoonlijk dus.


Het enige waar ik op hamer zijn volgende punten: gezond eten, water drinken, goede vorm tijdens de oefeningen en voldoende slaap.
Hier zal niemand over discussiëren. Al zijn al die punten (behalve goede vorm) gewoon algemene "hoe leef ik gezonder" tips, die gewoon voor iedereen van toepassing zijn.
 
Denk dat ik dan gewoon ook private trainer ofzo es ga bijboeken. Ik ben sowieso al te introvert om een random dude aan te spreken, en anders ga ik maar wat doen en zowieso fouten maken en gene progressie boeken. Heb inderdaad geen zin om een jaar naar de fitness te gaan om dan niks van progressie te zien.
In januari van dit jaar gestart met krachttraining onder begeleiding van een PT en daar nog een seconde spijt van gehad. Ik train nu 2x per week een uur en kan de veranderingen aan mijn lichaam al zien. De voordelen van een PT zijn de vaste afspraak waardoor ik voor mezelf geen excuus kan zoeken om een training over te slaan en de deskundigheid waardoor de trainingen zeer efficiënt en veilig zijn. Nu, PT's zijn er in alle vormen dus een grondige screening voor je er eentje kiest is aangewezen. Mijn PT werkt ook als kinesist in een revalidatiecentrum en is zelf zeer sportief. Hij kan ook perfect uitleggen welke spieren precies worden getraind, hoe je op een ergonomische manier met de toestellen moet omgaan en welke veiligheidsmaatregelen je beter in acht neemt.

Nadeel: het is enorm duur.

Naast de twee krachttraining ga ik ook éénmaal lopen per week en/of éénmaal fietsen. De overige dagen doe ik thuis wat core stability oefeningen (zonder gewichten). Op die manier sport ik elke dag van de week waarvan drie tot vier dagen aan een hogere intensiteit.

Ondertussen 14 à 15 weken bezig en ik voel me stukken fitter. Bredere schouders, armen en een wasbordje dat begint af te tekenen zijn aangename bijkomende voordelen.
 
In januari van dit jaar gestart met krachttraining onder begeleiding van een PT en daar nog een seconde spijt van gehad. Ik train nu 2x per week een uur en kan de veranderingen aan mijn lichaam al zien. De voordelen van een PT zijn de vaste afspraak waardoor ik voor mezelf geen excuus kan zoeken om een training over te slaan en de deskundigheid waardoor de trainingen zeer efficiënt en veilig zijn. Nu, PT's zijn er in alle vormen dus een grondige screening voor je er eentje kiest is aangewezen. Mijn PT werkt ook als kinesist in een revalidatiecentrum en is zelf zeer sportief. Hij kan ook perfect uitleggen welke spieren precies worden getraind, hoe je op een ergonomische manier met de toestellen moet omgaan en welke veiligheidsmaatregelen je beter in acht neemt.

Nadeel: het is enorm duur.

Naast de twee krachttraining ga ik ook éénmaal lopen per week en/of éénmaal fietsen. De overige dagen doe ik thuis wat core stability oefeningen (zonder gewichten). Op die manier sport ik elke dag van de week waarvan drie tot vier dagen aan een hogere intensiteit.

Ondertussen 14 à 15 weken bezig en ik voel me stukken fitter. Bredere schouders, armen en een wasbordje dat begint af te tekenen zijn aangename bijkomende voordelen.
Het is een beetje een afweging tussen zelf opzoeken of iemand betalen natuurlijk. Ik heb in het begin ook wel een hoop pointers gekregen van meer ervaren mensen, en daar zaten er ook tussen die op niets trokken. Zoals jij zegt en anderen hier ook is zo'n PT natuurlijk moeilijk te voorspellen op vlak van kwaliteit. Ik kom uit het powerliftcircuit en daar heb je een hoop mensen die enkele jaren wedstrijden doen, eens ok eindigen, en zich PT noemen. Die kunnen een standaardpersoon wel leren squatten maar ook niet meer dan dat natuurlijk. Het is geen beschermde titel uiteindelijk, en het is ook eenvoudig om een absolute beginner te overdonderen met wat Latijnse spierbenamingen denk ik.

Belangrijk is dat het werkt, al dan niet zoals jij zegt omdat je het zo makkelijker volhoudt.
 
Laatst bewerkt:
Uw eigen mindset veralgemenen naar andere mensen is nooit een goed idee.
Er zijn massa's zaken die iemand kan motiveren om te sporten. Voor de 1 is dat resultaat zien, voor de ander is dat het sociaal aspect, de volgende moet het dan gewoon leuk vinden, competitie met een ander, ... .

En zelfs "resultaat zien" is enorm persoonlijk. Dat kan "in de spiegel" zijn, dat kan de kg gewicht zijn, dat kan het winnen van een match zijn, dat kan "ik heb genoeg kennis om op BG te doen lijken waar ik over spreek" zijn, ... , volledig persoonlijk dus.
Zo zijn er hier wel meerdere, denk ik. 😂😂 (en dan niet in dit topic bedoeld).
 
correct uitvoeren is natuurlijk ook niet altijd een gegeven. De deadlifts en squats die ik soms zie gebeuren bij mij in de fitness doen u soms wel afvragen waar sommigen mee bezig zijn. Bij correct uitvoeren van de compounds en een goeie progressie geloof ik wel dat je physique normaal gezien wel redelijk in balans gaat geraken na verloop van tijd.

Maar wat Dogo zegt ga ik ook wel deels mee akkoord, in die zin dat er altijd wel bepaalde spieren zijn die achterop lopen. 1) doordat ze waarschijnlijk maar minimaal meespelen in de compounds. 2) je lichaam gewoon meer stimulatie nodig heeft voor deze te doen ontwikkelen.

Bij mij waren dit triceps en chest raar maar waar, heeft enkele jaren geduurd om een goede connectie te maken en groei te stimuleren. Wat mijn chest vooral deed groeien was afwijken van de heilige barbell bench press naar een DB bench press ... gecombineerd met een incline press. Triceps idem, was een kwestie van een goede isolatie movement te vinden die mij meer mind-muscle connection gaf.
De mind-muscle connectie zal je niet meer groei gegeven hebben. Waarschijnlijk heb je progressive overload toegepast en zo meer mechanische spanning op de spier gezet. Dat is dan ook de enige driver van hypertrofie, mechanische spanning.

Een maat van mij voelt zijn rug niet tijdens trainen, maar die heeft echt een cobra back.
 
De mind-muscle connectie zal je niet meer groei gegeven hebben. Waarschijnlijk heb je progressive overload toegepast en zo meer mechanische spanning op de spier gezet. Dat is dan ook de enige driver van hypertrofie, mechanische spanning.

Een maat van mij voelt zijn rug niet tijdens trainen, maar die heeft echt een cobra back.
Mid muscle connectie moet zeker niet overdreven worden, maar moet vooral juist geinterpreteerd worden.
Het is niet: Juist deadlift gedaan en amai mijne rug brand.
Wat het wel is: Bij mijn lat pulldowns voel ik specifiek mijn lats samentrekken en ontspannen tijdens de juiste momenten in de oefening.
 
Met welk schoeisel trainen jullie eigenlijk? Ik heb al jaar en dag gewichthefschoenen voor de squats (Adidas Power Perfect II) en een type worstelschoen voor de deadlifts (dunne zool).

Die gewichthefschoenen zijn IMO zalig om te squatten, de hiel is niet te hoog, maar het helpt de houding wel, en sowieso is een harde zool en zijdelingse steun handig. Anderzijds wil je voor de deadlift gewoon plat op de grond staan. Enige nadeel is het wisselen van schoenen.
 
Met welk schoeisel trainen jullie eigenlijk? Ik heb al jaar en dag gewichthefschoenen voor de squats (Adidas Power Perfect II) en een type worstelschoen voor de deadlifts (dunne zool).

Die gewichthefschoenen zijn IMO zalig om te squatten, de hiel is niet te hoog, maar het helpt de houding wel, en sowieso is een harde zool en zijdelingse steun handig. Anderzijds wil je voor de deadlift gewoon plat op de grond staan. Enige nadeel is het wisselen van schoenen.
Ik train gewoon met sportschoenen maar natuurlijk in heel andere klasse qua gewicht he.
Ik zie best wat powerlifters squats en deadlifts doen op hun sokken.
 
Al jaar en dag vans of nike sb, beide met platte niet te dikke zool, wijd genoeg, goede veters zodat ze stevig zitten.
Bij mij ergert een hogere hiel voor squats meer dan dat het helpt. Wil wel eens testen met specifieke deadlift schoenen, type notorious lift of iets dergelijks.

EDIT: durf bij PR's deadlift of squat ook wel eens gewoon op sokken/blote voeten te doen zodat ik mijn grippers van tenen kan gebruiken om de grond vast te nemen.
 
Ik train gewoon met sportschoenen maar natuurlijk in heel andere klasse qua gewicht he.
Ik zie best wat powerlifters squats en deadlifts doen op hun sokken.
Al jaar en dag vans of nike sb, beide met platte niet te dikke zool, wijd genoeg, goede veters zodat ze stevig zitten.
Bij mij ergert een hogere hiel voor squats meer dan dat het helpt. Wil wel eens testen met specifieke deadlift schoenen, type notorious lift of iets dergelijks.

EDIT: durf bij PR's deadlift of squat ook wel eens gewoon op sokken/blote voeten te doen zodat ik mijn grippers van tenen kan gebruiken om de grond vast te nemen.
Gewone sportschoenen met een echt platte, dunne zool zijn wel dik ok hoor. Uiteindelijk is de algemene raad altijd om te beginnen met Vans of All Stars. Ik heb zelf jaren een soort Puma's gebruikt. Enkel begon ik daar zijdelingse steun te missen toen ik zwaarder begon te squatten, en zo bij gewichthefschoenen terecht gekomen. Op dat moment moest je dan voor een verhoogde hiel gaan ook (tegenwoordig heb je meer opties, ook vlakke).

Dan door een rugblessure bij een sportarts terecht gekomen en zo uiteindelijks steunzolen gekregen omdat ik een redelijk lengteverschil op mijn benen heb. Ik moet wel zeggen dat het me nooit duidelijk is geworden of die blessure en dat verschil wel gerelateerd waren, men ging daar maar van uit. Maar goed, steunzolen betekende dat ik altijd schoenen moest dragen, dus ook voor deadlifts dan schoenen.

Mede door die squatschoenen denk ik dat ik van een echte low bar meer naar een soort hybride low/high bar squat ben gegaan. Het zou misschien wel interessant zijn eens te zien hoe dat zou gaan bij vlakke schoenen, na jaren (tegenwoordig heb je o.a. deze: https://www.adidas.be/en/the-total-shoes/HQ3533.html).
 
Laatst bewerkt:
Ik zweer bij de oude Adipowers voor gewichtheffen. Ik heb ook een paar legendary Nike Romaleos 2 maar die vind ik iets te zwaar en Adidas Leistungs gehad maar had de extra hoge hiel toch niet echt nodig. Ik denk dat de meeste CrossFitters die ik ken Nike Metcons hebben, of Reeboks. Die moeten natuurlijk sprintjes trekken enzo ook dus dan misschien ook niet super relevant voor powerlifters. Verder zie ik voornamelijk Converse. Hebben jullie genoeg grip met je kousen? Ik zou dan nog eerder geneigd zijn om op mijn blote voeten te liften denk ik
 
Ik zweer bij de oude Adipowers voor gewichtheffen. Ik heb ook een paar legendary Nike Romaleos 2 maar die vind ik iets te zwaar en Adidas Leistungs gehad maar had de extra hoge hiel toch niet echt nodig. Ik denk dat de meeste CrossFitters die ik ken Nike Metcons hebben, of Reeboks. Die moeten natuurlijk sprintjes trekken enzo ook dus dan misschien ook niet super relevant voor powerlifters. Verder zie ik voornamelijk Converse. Hebben jullie genoeg grip met je kousen? Ik zou dan nog eerder geneigd zijn om op mijn blote voeten te liften denk ik
Maar CrossFitters tellen niet mee :unsure:

 
Haha, da's waar! :p 'k Was gewoon aan't denken aan meer veelzijdige schoenen aangezien zowel gewichthef/squatschoenen als van die hele platte schoenen nogal specifiek zijn.
 
Denk dat ik dan gewoon ook private trainer ofzo es ga bijboeken. Ik ben sowieso al te introvert om een random dude aan te spreken, en anders ga ik maar wat doen en zowieso fouten maken en gene progressie boeken. Heb inderdaad geen zin om een jaar naar de fitness te gaan om dan niks van progressie te zien.
Misschien een late reactie maar ik lees hier niet zo vaak meer. De tijd dat we dachten dat de grote 3 nodig waren ligt toch al ver achter ons. Bench press, squat en deadlift zijn ook niet de meest eenvoudige oefeningen. Focus u dus zeker daar niet op. Als uw doel hypertrofie is zijn er genoeg alternatieven waarbij je ook meer kan concentreren op de spieren die je wil trainen ipv constant bezig te zijn met vorm, zeker als beginner. Er is echt niks mis met machines en kabel oefeningen en kan zelfs beter zijn voor spiermassa. Op youtube zijn er ook wel enkele goede kanalen zoals die van John meadows, hypertrophy coach, Jeff nippard... Dwing uzelf ook niet om oefeningen te blijven doen die je niet graag doet want dat werkt toch niet op lange termijn. Er zijn altijd wel alternatieven ookal is die oefening misschien minder optimaal.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
981
Terug
Bovenaan