Laat ons zeggen dat ik mijn schouders wel voelde bij die laatste set OHP.
Zoals ik zei, net 3 maanden geen DL gedaan, maar gisteren eerst 10x60kg dan 10x80kg en dan nog eens 8x90kg en dat ging mét correct vorm.

Ik heb al maanden zo goed als geen vooruitgang geboekt, maar met mijn trainingsfrequentie momenteel ben ik al lang blij dat er geen of weinig verlies op zit.

Ik volg wel met dat bench een moeilijke is om zwaar te gaan/tegen je max aan, omdat het niet echt heel veilig is. Als ik alleen train is het bijna altijd een chest press/cable crossover/... in plaats van bench. Zeker met de kilo's waar jij mee traint zou ik daar echt een beetje schrik van hebben.
Ja ik train in een soort aanbouw, en ik denk dat ik al lang overleden zou zijn tegen wanneer mijn vrouw me begint te missen :unsure:
Bij OHP blijft het uiteindelijk gewoon op je schouders als het niet lukt, bij een bench lig je er natuurlijk onder.

Eigenlijk zou ik terug naar de gym moeten, ik was daar 19 jaar lang deel van met meubilair. Zo'n professionele bench is veel aangenamer en dan kan iemand spotten, maar het is ook gewoon zo gemakkelijk om thuis te trainen wanneer je wil.
 
Ja ik train in een soort aanbouw, en ik denk dat ik al lang overleden zou zijn tegen wanneer mijn vrouw me begint te missen :unsure:
Bij OHP blijft het uiteindelijk gewoon op je schouders als het niet lukt, bij een bench lig je er natuurlijk onder.

Eigenlijk zou ik terug naar de gym moeten, ik was daar 19 jaar lang deel van met meubilair. Zo'n professionele bench is veel aangenamer en dan kan iemand spotten, maar het is ook gewoon zo gemakkelijk om thuis te trainen wanneer je wil.
Het heeft allebei iets he. Ik ga wel graag naar de gym, ik heb dat soms ook nodig als motivatie, maar als ik er de plaats voor had stond hier toch snel "iets" homegym achtig.
 
Kan je niet benchen zonder clips/collars? En dan de bar tilten bij failure?
Doe ik al, en in een powercage, dus in principe kan ik die safeties wel redelijk ok zetten (in de praktijk is het net te hoog of net te laag). Maar ik moet al serieus tilten om die schijven daar af te krijgen, zijn van die smalle competition plates.
 
@Sylverscythe Ah I see. Ja ik zou ook het risico niet nemen dan om loss te gehen.

Ik ben nu een maand (denk ik) bezig met elke weekdag 's ochtends een uur en 10 minuten te trainen. In praktijk is het wel eerder een 45 tal minuten (kort snoozeke, toilet, hondjes knuffelen, sportkleren aan,...) Het is net niet lang genoeg voor een sessie van mijn programma, waardoor ik vaak de accessoire oefeningen op het einde moet skippen. Vroeger opstaan zie ik niet helemaal zitten dus ik denk misschien telkens een set van de main oefeningen te skippen. Verder gaat het relatief vlot, qua kracht valt het mee om 's ochtends te trainen, enkel de explosiviteit geraakt echt niet in de benen op dat uurke en uur. Maar sochtends een beetje trager gymmen is nog altijd veel beter dan savonds niet gymmen dus voorlopig laat ik het zo:)
 
@Sylverscythe Ah I see. Ja ik zou ook het risico niet nemen dan om loss te gehen.

Ik ben nu een maand (denk ik) bezig met elke weekdag 's ochtends een uur en 10 minuten te trainen. In praktijk is het wel eerder een 45 tal minuten (kort snoozeke, toilet, hondjes knuffelen, sportkleren aan,...) Het is net niet lang genoeg voor een sessie van mijn programma, waardoor ik vaak de accessoire oefeningen op het einde moet skippen. Vroeger opstaan zie ik niet helemaal zitten dus ik denk misschien telkens een set van de main oefeningen te skippen. Verder gaat het relatief vlot, qua kracht valt het mee om 's ochtends te trainen, enkel de explosiviteit geraakt echt niet in de benen op dat uurke en uur. Maar sochtends een beetje trager gymmen is nog altijd veel beter dan savonds niet gymmen dus voorlopig laat ik het zo:)
5 dagen per week 45 minuten, of 0 keren per week 1 uur, dan is wat je nu doet véél beter he. Goed bezig!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
@Sylverscythe Ah I see. Ja ik zou ook het risico niet nemen dan om loss te gehen.

Ik ben nu een maand (denk ik) bezig met elke weekdag 's ochtends een uur en 10 minuten te trainen. In praktijk is het wel eerder een 45 tal minuten (kort snoozeke, toilet, hondjes knuffelen, sportkleren aan,...) Het is net niet lang genoeg voor een sessie van mijn programma, waardoor ik vaak de accessoire oefeningen op het einde moet skippen. Vroeger opstaan zie ik niet helemaal zitten dus ik denk misschien telkens een set van de main oefeningen te skippen. Verder gaat het relatief vlot, qua kracht valt het mee om 's ochtends te trainen, enkel de explosiviteit geraakt echt niet in de benen op dat uurke en uur. Maar sochtends een beetje trager gymmen is nog altijd veel beter dan savonds niet gymmen dus voorlopig laat ik het zo:)
Mij zou het echt niet lukken alleszins om elke werkdag 's morgens 45 min te trainen. Dat lijkt me zeker een prestatie.
 
Ik ben dit jaar ook terug begonnen na enkele jaren afwezigheid. Het lukt me om 2 à 3x na het werk in de fitness te geraken.
Mijn doel is om gewoon terug wat aan kracht te winnen, een beetje afvallen en richting een summer body te gaan (dit jaar al een beetje en volgend jaar zeker).

Ik doe gewoon starting strength achtig, aangevuld met wat cardio en wat losse/nuttige oefeningen.

Qua kracht kom ik niet in de buurt van Sylverscythe. Ik kan bv. vlot 80kg squatten en deadliften en 60kg benchen. OHP vlot 35kg.
Voor mijn max (3tal reps) zal het +- 100kg squat, 110kg deadlift, 70kg bench en 45kg OHP zijn. Bench is altijd al mijn zwakte geweest en doe ik veel liever met dumbells.

Ik vind de fysiek van vladimir shmondenko en Jason Statham het ultieme wat je kan bereiken. Als ik daar een 'mini versie' van kan worden binnen een 3tal jaar, zal ik heel tevreden zijn. En dat mag gerust met een hoger vetpercentage en een stuk minder kracht zijn. Maar gewoon een amateur versie van hun lichaam.
 
Andere insteek en ander gewenst resultaat denk ik!
Ik ben momenteel al lang blij als ik eens 2 of 3 keer goed kan trainen.

Gisteren:
Incline Bench (Barbell)
OHP (Barbell)
Seated Rows (Cable/Pulley)
Cable Crossover (Cable/Pulley)
Deadlift (Barbell)
Deed je ze ook in deze volgorde? Want dan zou ik deadlift meer naar voor schuiven.

Ik zit wel verveeld met het idee bijna 19 jaar aan bench press op te geven, dus ik dacht dit te doen:

Squat - OHP - Snatch Grip Deadlift
Deadlift - Bench (misschien narrow grip) - Squat
Squat - OHP - Power Clean
Ik dacht dat ze (=velen) power clean als 1e oefening aanraden omdat je dan nog fris bent en meer explosief en aandachtig voor de techniek en nadien OHP+Squat.
Doe ik al, en in een powercage, dus in principe kan ik die safeties wel redelijk ok zetten (in de praktijk is het net te hoog of net te laag). Maar ik moet al serieus tilten om die schijven daar af te krijgen, zijn van die smalle competition plates.
Geen idee welke cage je hebt, maar bij mij is de hoogte oké om bij het falen je arch te lossen of de bar net iets naar achter, naar je keel toe, te brengen om de spotters te raken bij een eventuele fail.
 
Deed je ze ook in deze volgorde? Want dan zou ik deadlift meer naar voor schuiven.
Ik deze volgorde. Ik heb mijzelf ondertussen aangeleerd op voorhand geen volgorde vast te leggen want eens je in de BF aankomt moet je toch pakken wat vrij is.

Ik doe wel graag DLs als laatste, om uweige zo helemaal leeg te trainen.
 
Ik volg wel met dat bench een moeilijke is om zwaar te gaan/tegen je max aan, omdat het niet echt heel veilig is. Als ik alleen train is het bijna altijd een chest press/cable crossover/... in plaats van bench. Zeker met de kilo's waar jij mee traint zou ik daar echt een beetje schrik van hebben.
Ik heb zowat hetzelfde gevoel bij barbell bench press, ik denk dat ik die nog nooit met meer dan 70kg gedaan heb. Nooit echt een comfortabel gevoel gehad bij het terugplaatsen van de baar en telkens ik barbell bench press of incline bench press in mijn schema steek dan loop ik na verloop van tijd een schouderblessure op. Ondertussen al een hele tijd vervangen door incline dumbbell bench press en een supine bench press machine.

Progressie boeken in termen van gewicht is wel wat lastiger bij DB bench press maar voorlopig is er wel nog wat te gaan. Max in de gym is 40kg en zit nog maar aan drie reps met de 36kg.

Die plate-loaded supine bench press vind ik ook wel leuk, helaas buiten een pec deck de enige goede chest machine in mijn fitness. Kan je zoveel gewicht op smijten als je wil en traag laten zakken zonder schrik te moeten hebben dat je onder de baar blijft liggen. Ook plezant om bij de laatste set drop sets te doen, telkens plaat minder tot je nog met moeite 50kg omhoog kunt heffen.
 
Allright, terug begonnen na +1 jaar stil te liggen wegens blessures, en vooralsnog zonder nieuwe blessures 🥳.

Maar holy crap, ik ben serieus wat kracht verloren zuh :laugh:. We zullen maar rustig opbouwen de komende weken / maanden
 
Laatst bewerkt:
Ik train normaal gezien "op kracht":
Schema van x aantal weken gebouwd rond compounds en iedere week je oefeningen omhoog doen in gewicht om aan het einde van het schema een nieuw pr te proberen. Volgende schema doe je dan weer die opbouw maar met wederom iets hogere gewichten etc etc.

Probleem is dat ik tegenwoordig geregeld eens een week of soms 2 mis door werk/gezondheid/prive zaken en daardoor eigenlijk terug van week 1 moet beginnen (schema is zo opgebouwd dat je spieren week per week "wennen" aan de hogere load), wat nu mijn plezier wat naar beneden haalt. Merk ook dat mijn kracht/recovery een stuk meer fluctueert nu ik een 20 tal kg minder weeg. Begin de kilos al te missen (niet echt, was 115kg nu 95).

Ik ben al zo lang met dit soort training bezig en had recent nog een aantal nieuwe pr's gehaald (2sets, 3 reps: Bench = 100kg, Row = 95kg, DL = 150kg, Squat = 130kg, OHP = 60 kg) waardoor ik het niet echt zie zitten om nu anders te gaan trainen maar ik vrees dat er niets anders op zit :unsure:... Single / studententijd was het toch allemaal simpeler.

/rant
 
Ik train normaal gezien "op kracht":
Schema van x aantal weken gebouwd rond compounds en iedere week je oefeningen omhoog doen in gewicht om aan het einde van het schema een nieuw pr te proberen. Volgende schema doe je dan weer die opbouw maar met wederom iets hogere gewichten etc etc.

Probleem is dat ik tegenwoordig geregeld eens een week of soms 2 mis door werk/gezondheid/prive zaken en daardoor eigenlijk terug van week 1 moet beginnen (schema is zo opgebouwd dat je spieren week per week "wennen" aan de hogere load), wat nu mijn plezier wat naar beneden haalt. Merk ook dat mijn kracht/recovery een stuk meer fluctueert nu ik een 20 tal kg minder weeg. Begin de kilos al te missen (niet echt, was 115kg nu 95).

Ik ben al zo lang met dit soort training bezig en had recent nog een aantal nieuwe pr's gehaald (2sets, 3 reps: Bench = 100kg, Row = 95kg, DL = 150kg, Squat = 130kg, OHP = 60 kg) waardoor ik het niet echt zie zitten om nu anders te gaan trainen maar ik vrees dat er niets anders op zit :unsure:... Single / studententijd was het toch allemaal simpeler.

/rant
Herkenbaar. Nu goed sowieso moet je dat zien als een curve die asymptotisch verloopt naar je "biologisch potentieel", met op x-as de "moeite" die het kost en op y je kracht. Oftewel, er komt een moment dat je enkel nog kan verbeteren door meer/intensiever te trainen. Dat wordt op de duur moeilijk te combineren met effectief nog een leven hebben daarna.

Twee weken missen is natuurlijk niet optimaal, maar mits een "wenweek" (=iets meer volume) kan je proberen een week na zo'n gat je schema verder te zetten. Niet gezegd dat het gaat lukken, maar mogelijk minder frustratie. En ja, gewichtsverlies. Het is altijd verleidelijk om zwaarder te staan, aangezien je in absolute cijfers dan ook wel sterker zal zijn (echt vet worden daar gelaten).
 
Herkenbaar. Nu goed sowieso moet je dat zien als een curve die asymptotisch verloopt naar je "biologisch potentieel", met op x-as de "moeite" die het kost en op y je kracht. Oftewel, er komt een moment dat je enkel nog kan verbeteren door meer/intensiever te trainen. Dat wordt op de duur moeilijk te combineren met effectief nog een leven hebben daarna.
Mja klopt, heb vooral het gevoel dat het gewichtsverlies deze keer ervoor zorgt dat er zeker nog heel wat potentieel is, tis inderdaad enkel hoe intensief je eigenlijk kan trainen.
Twee weken missen is natuurlijk niet optimaal, maar mits een "wenweek" (=iets meer volume) kan je proberen een week na zo'n gat je schema verder te zetten. Niet gezegd dat het gaat lukken, maar mogelijk minder frustratie.
Ik vind die wenweek vaak juist het frustrerendste :p .
En ja, gewichtsverlies. Het is altijd verleidelijk om zwaarder te staan, aangezien je in absolute cijfers dan ook wel sterker zal zijn (echt vet worden daar gelaten).
Klopt, ik zie er een stuk beter uit in de spiegel, maar zag er vroeger wel "imposanter" uit :( .
 
Klopt, ik zie er een stuk beter uit in de spiegel, maar zag er vroeger wel "imposanter" uit :( .
Ik ben nu vermagerd van 117-119 kg naar 110 kg of misschien al wat minder, en het valt me ook wel op dat schouderpartij traps vroeger imposanter waren. Ik ben ondertussen ook niet meer op hetzelfde niveau, dus moeilijk te zeggen wat ik net ben verloren qua kracht, maar zeker op bovenlichaam zal dat wel wat zijn.

Ik trek me wel op aan het feit dat mijn buik ook minder imposant is :unsure:
 
Ik ben nu vermagerd van 117-119 kg naar 110 kg of misschien al wat minder, en het valt me ook wel op dat schouderpartij traps vroeger imposanter waren. Ik ben ondertussen ook niet meer op hetzelfde niveau, dus moeilijk te zeggen wat ik net ben verloren qua kracht, maar zeker op bovenlichaam zal dat wel wat zijn.

Ik trek me wel op aan het feit dat mijn buik ook minder imposant is :unsure:
Exact dit haha.
 
Ik heb ooit +/- op jullie niveau gezeten (was kogel-hamer-discus gast), en ik kan zeggen dat 10-20 kg lichter zijn ZOveel beter voelt. Ja ge kunt minder gewicht pakken, maar dat is het enige nadeel. Op elk ander vlak is uw levenskwaliteit hoger, maar nummer 1 is echt blessures.

Vergeet niet dat
  1. Hoe ouder ge wordt, hoe makkelijker ge blessures krijgt en minder snel herstelt.
  2. Hoe meer ge weegt... hoe makkelijker ge blessures krijgt.
Ge moet geen genie zijn om te beseffen dat die 2 niet goed mengen, en dat er eentje is die ge kunt aanpakken en de andere niet...


Edit: En voor de duidelijkheid, ik typ dit om jullie een hart onder de riem te steken en te bevestigen dat uw huidige situatie/keuze/doel echt wel beter is, niet om de asshole uit te hangen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik mijn sheet er eens bij neem zit ik al quasi een jaar aan 76kg. Gemiddelde inname per dag de afgelopen 50 weken was zo'n 3100kcal, en dat is eigenlijk nog een onderschatting want vetstoffen gebruikt tijdens het koken zoals boter en olijfolie reken ik niet mee. Ik doe vier trainingen per week van ongeveer een uur.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
960
Terug
Bovenaan