Dus een barbell met schijven voor allerhande rows, shoulder press, eventueel nog biceps en triceps. In de limiet zelfs floor press (bankdrukken zonder bank), al wordt dat wel een onderneming.

Moet je wel die barbell kunnen tot je schouders brengen, anders heb je steunen nodig. En met een bankje en steunen dan bench press.

Andere optie kan zijn om die barbell en schijven te kopen en dan zo'n dip/pull up station. Dan kan je alles van de eerste lijn + dips & pull ups.
Ja, een bankje (want zelfs dat heb ik nu niet) om te bench pressen lijkt mij het minimum dat ik nodig heb.

Zoiets dan?
 
Aangezien ik ondertussen al halters en een bankje heb van mijn pa, denk ik richting zoiets:




Misschien dan in combo met zo kleinere stang zoals die jij al linkte. Maar ik zie eerlijk gezegd door het bos de bomen niet.
Kwalitatief zal dat ATX ding het beste zijn, maar daar is de verbindingsbeugel optioneel. Ik weet niet hoe makkelijk die blijven staan, maar lang geleden ook soms wat losse steunen gebruikt en vermits je meestal toch een kant eerst in het rek terugplaatst verschoof dat altijd. Het model van Gorilla sports spreekt me dan het meest aan, vrij zwaar belastbaar en je kan er dips op doen ook (which is nice).

Kijk wel goed na of de ruimte tussen de sleeves van zo'n bar voldoende is om in zo'n rek te passes (is verstelbaar dus waarschijnlijk wel). Dan een set schijven, meestal zijn gewoon gietijzeren het goedkoopst. Zuiver voor prijs is strengthshop vaak wel goed, maar bij schijven is de leverkost altijd een serieuze factor door het gewicht.

Ja, een bankje (want zelfs dat heb ik nu niet) om te bench pressen lijkt mij het minimum dat ik nodig heb.

Zoiets dan?
Ja, dat lijkt wel veel mogelijk te maken. Zeker als je geen squats gaat doen zit je normaal wel safe met wat lagere belastbaarheid. Maar kijk vooral wat je van oefeningen wil doen en wat het mag kosten. Bench press zo gelaten, of door het van de vloer te doen, kan je met enkel een barbell en schijven al serieus trainen eigenlijk.
 
Kwalitatief zal dat ATX ding het beste zijn, maar daar is de verbindingsbeugel optioneel. Ik weet niet hoe makkelijk die blijven staan, maar lang geleden ook soms wat losse steunen gebruikt en vermits je meestal toch een kant eerst in het rek terugplaatst verschoof dat altijd. Het model van Gorilla sports spreekt me dan het meest aan, vrij zwaar belastbaar en je kan er dips op doen ook (which is nice).

Kijk wel goed na of de ruimte tussen de sleeves van zo'n bar voldoende is om in zo'n rek te passes (is verstelbaar dus waarschijnlijk wel). Dan een set schijven, meestal zijn gewoon gietijzeren het goedkoopst. Zuiver voor prijs is strengthshop vaak wel goed, maar bij schijven is de leverkost altijd een serieuze factor door het gewicht.
Ewel ja, de gripbreedte van die 150cm ATX barbell is 98cm. Dat model van Gorilla Sports kan je verstellen van 72.5 tot 115cm dus lijkt mij ideaal.
Ik was inderdaad aan het zien naar gietijzer want rubberen plates zijn toch direct een pak duurder en ik zie de meerwaarde niet direct.

Ik ga eens wat samenstellen en zien wat het zou kosten. Tweedehands is er natuurlijk ook nog wel wat te vinden. (Zoiets bv. https://www.2dehands.be/v/sport-en-...r/m1899282142-fitness-rek-mirafit-squat-bench)
 
Ewel ja, de gripbreedte van die 150cm ATX barbell is 98cm. Dat model van Gorilla Sports kan je verstellen van 72.5 tot 115cm dus lijkt mij ideaal.
Ik was inderdaad aan het zien naar gietijzer want rubberen plates zijn toch direct een pak duurder en ik zie de meerwaarde niet direct.

Ik ga eens wat samenstellen en zien wat het zou kosten. Tweedehands is er natuurlijk ook nog wel wat te vinden. (Zoiets bv. https://www.2dehands.be/v/sport-en-...r/m1899282142-fitness-rek-mirafit-squat-bench)
Tweedehands zeker kijken voor schijven, zo'n gietijzeren geval gaat jaren mee normaal en in principe zijn die openingen altijd 50 mm (of 30 voor de dunnere bars).
 
Tweedehands zeker kijken voor schijven, zo'n gietijzeren geval gaat jaren mee normaal en in principe zijn die openingen altijd 50 mm (of 30 voor de dunnere bars).
Ja punt is dat ik dus al dumbbells heb met wat plates (30mm) waardoor ik toch weer aan 't zien ben naar 30mm barbells ook, maar daar was jij zo geen fan van dacht ik he?

Zoiets bv. https://www.fitness-seller.nl/standaard-halterstang-150-cm/ zou in mijn geval ideaal zijn qua lengte en qua belastbaarheid is dat voor mij ruim voldoende.
 
Ja punt is dat ik dus al dumbbells heb met wat plates (30mm) waardoor ik toch weer aan 't zien ben naar 30mm barbells ook, maar daar was jij zo geen fan van dacht ik he?

Zoiets bv. https://www.fitness-seller.nl/standaard-halterstang-150-cm/ zou in mijn geval ideaal zijn qua lengte en qua belastbaarheid is dat voor mij ruim voldoende.

Goh, ik ben er geen fan van omdat die meestal dunner zijn en hun sleeves niet kunnen roteren. Nu goed, dat model dat je daar aanhaalt lijkt 29 mm diameter te hebben dus dan is die dikte al in orde, en dat roteren is bij de klassieke lifts niet zo belangrijk. Als je natuurlijk een hoop geld uitspaart en de specs voldoende zijn, is dat misschien wel ideaal.
 
Hoe staan jullie t.o.v. creatine? In kleinere dosis opnemen in voedingsschema als supplement jaar in jaar uit. In kuur nemen? Of gewoon links laten liggen.
 
Hoe staan jullie t.o.v. creatine? In kleinere dosis opnemen in voedingsschema als supplement jaar in jaar uit. In kuur nemen? Of gewoon links laten liggen.
Ik ben er toevallig vorige week vrijdag mee begonnen. Er zijn voor en tegenstanders, zoals bij veel zaken, alleen is creatine gewoon perfect legaal en zijn er 'tig wetenschappelijke studies rond gedaan.

Ik zou zeggen, zoek er genoeg over op en doe dan waar je jezelf goed bij voelt?
 
Hoe staan jullie t.o.v. creatine? In kleinere dosis opnemen in voedingsschema als supplement jaar in jaar uit. In kuur nemen? Of gewoon links laten liggen.
Ik heb het zelf nooit genomen maar ken wel mensen die er heel positief over zijn. Zoals bij veel supplementen zal het effect groter zijn als je er een tekort aan hebt, maar het is wel bewezen dat het helpt bij anaerobe inspanningen (krachttraining dus).

Als ik me niet vergis is het idee om een bepaalde periode een hogere dosis te nemen, om zo je concentratie in de spieren te verhogen (want zoals gezegd heb je dat al in je spieren, aan een concentratie afhankelijk van leeftijd/voedingspatroon), waarna je de dosis kan verlagen om die verhoogde concentratie aan te houden.

Meest gekende bijwerking is dat je meer water ophoudt in je spieren, dus gewichtstoename.
 
Ik heb het zelf nooit genomen maar ken wel mensen die er heel positief over zijn. Zoals bij veel supplementen zal het effect groter zijn als je er een tekort aan hebt, maar het is wel bewezen dat het helpt bij anaerobe inspanningen (krachttraining dus).

Als ik me niet vergis is het idee om een bepaalde periode een hogere dosis te nemen, om zo je concentratie in de spieren te verhogen (want zoals gezegd heb je dat al in je spieren, aan een concentratie afhankelijk van leeftijd/voedingspatroon), waarna je de dosis kan verlagen om die verhoogde concentratie aan te houden.

Meest gekende bijwerking is dat je meer water ophoudt in je spieren, dus gewichtstoename.
Puntjes waar je zeker rekening mee moet houden:

- Als je een "loading" fase doet, bv. 15gr per dag voor 10 dagen en daarna gewoon elke dag de normale dosis van 5gr kan het zijn dat je in die eerste 10 dagen krampen/misselijkheid ervaart.
- Als je (zoals ik) heel weinig vlees/rood vlees eet, gaat het MEESTAL nog meer doen, omdat vegetariërs sneller een te kort zouden hebben aan creatine. Ik ben geen vegetariër maar eet zeer weinig vlees.
- Je kan die optimale concentratie ook verkrijgen door gewoon 5gr creatine per dag te nemen, maar dan duurt het gewoon langer eer het effect er is

Ik vind persoonlijk Jeff Nippard zijn filmpjes nog wel kwalitatief, hier is er eentje over creatine:
 
Aja en @Mr.Anderson laat u niet vangen door speciallekes, enige creatine die ge wilt is monohydraat. Die vind ge bij alle grotere merken die hier al gepasseerd zijn (Body&Fit, XXL, ...). Ik heb nu bij Body&Fit besteld, want ik had een paar kortingscodes waardoor er 28% extra afging, ik krijg in Edge zo "coupons" en je kan die blijkbaar combineren op Body&Fit.
 
Ik neem dagelijks creatine sinds ik begonnen ben.
De eerste paar dagen wel last van de maag gekregen na het innemen, maar dat is weggegaan.
Zoals al gezegd, is gewichtstoename wel reëel.

Ik neem het wel niet in poedervorm, krijg zoiets niet binnen. Heb daarom de pillen-versie.
Wel niet verschieten, zijn vrij grote pillen :D
 
En merken jullie daar dan wat van? Want in principe gaat het erom dat je daarmee langer intensief aan krachtinspanning kan doen. Ik denk dan aan extra herhalingen aankunnen bij hoge % van 1 RM (ik kan daarin verkeerd zijn). IMO, als ik destijds rondkeek in de gym bij ons, had ik niet echt de indruk dat de casual bezoeker echt zijn limieten daarin opzocht.
 
Ik neem dagelijks creatine sinds ik begonnen ben.
De eerste paar dagen wel last van de maag gekregen na het innemen, maar dat is weggegaan.
Zoals al gezegd, is gewichtstoename wel reëel.

Ik neem het wel niet in poedervorm, krijg zoiets niet binnen. Heb daarom de pillen-versie.
Wel niet verschieten, zijn vrij grote pillen :D
Als die gewichtstoename zich zichtbaar enkel in uw spieren zet maakt dat ook niks uit he.

En merken jullie daar dan wat van? Want in principe gaat het erom dat je daarmee langer intensief aan krachtinspanning kan doen. IMO, als ik destijds rondkeek in de gym bij ons, had ik niet echt de indruk dat de casual bezoeker echt zijn limieten daarin opzocht.
Ik ben er nog maar een week mee begonnen maar heb wel direct serieus "geload" en halfverwege deze week kon ik toch serieus zwaarder gaan in gewicht dan de voorbije weken. Ik ga vandaag terug en zal de komende weken laten weten of ik iets merk of niet.
 
Aja en @Mr.Anderson laat u niet vangen door speciallekes, enige creatine die ge wilt is monohydraat. Die vind ge bij alle grotere merken die hier al gepasseerd zijn (Body&Fit, XXL, ...). Ik heb nu bij Body&Fit besteld, want ik had een paar kortingscodes waardoor er 28% extra afging, ik krijg in Edge zo "coupons" en je kan die blijkbaar combineren op Body&Fit.
Zal eens kijken. Ik moet binnenkort een nieuwe bestelling plaatsen. Ik bestel nu op BULK en ben daar wel content van. Vandaar dat ik dacht om creatine bij te bestellen.
 
Na een
En merken jullie daar dan wat van? Want in principe gaat het erom dat je daarmee langer intensief aan krachtinspanning kan doen.
Normaal zou je er wat meer reps moeten kunnen uitpersen op uw max. Vb uw 3rm voor 5.

Denk dat dat moeilijk te merken us voor iemand die 'gewoon' traint.

Ben nu een paar weken/maanden gestopt met creatine en ben weer aan het opbouwen naar mijn maxes. Zal het anders eens testen
 
Ik neem het wel niet in poedervorm, krijg zoiets niet binnen. Heb daarom de pillen-versie.
Wel niet verschieten, zijn vrij grote pillen :D

Ben ook geswitched, het poeder krijg je moeilijk opgelost en een drankje met zand drinken hou je ook maar zo lang vol ...
Pilvorm is veel makkelijker, en ben je ook 100% zeker van de hoeveelheid je binnenwerkt. Poedervorm blijft altijd wel wat in u glas kleven etc.
Creatine is voor iedereen aan te raden, ook mensen die niet actief naar gym gaan.

Mss wel goed om weten, preworkout en veel energiedrinks hebben ook al creatine in. De dagen dat ik train hou ik hier wel rekening mee.
 
Creatine zou ook positieve effecten hebben op cognitieve functies.

Ik drink het puur met een minimale hoeveelheid aan koud water, en dan snel binnen kappen om zo weinig mogelijk te smaken. Mixen met whey doe ik niet meer, gans de shake gaat daar slechter door smaken.

Of het echt positieve effecten heeft kan ik niet zeggen. Ik merk wel dat als ik een week op reis geweest ben, en geen creatine en whey shakes gedronken heb, dat ik dan na een training echt stijf ben, terwijl ik dat normaal quasi nooit heb.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik een bankske (dat zowel incline als decline kan) heb gekregen van ons vader, heb ik mij dus dat Gorilla Sports rack net besteld en een 150cm barbell. Ik zal laten weten wat de bevindingen zijn.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
924
Terug
Bovenaan