Edit: imo lijkt het me zeker iets voor jou om eens te bekijken hoor. Wat minder focus op maximale kracht en meer op allround atletisch zijn. Alles is ook zeer flexibel qua invulling
Ja, ik denk dat ik die boeken eens ga lezen. Qua kracht is het niet zo ver af van wat ik nu doe, buiten dan de pull ups i.p.v. deadlifts, maar alles wat minder intens. Misschien dat ik ook liever OHP zou doen maar dat lijkt me wel inwisselbaar.

Het grote verschil is alles rond conditie, dat ik nu natuurlijk zwaar verwaarloos. Interessant naar algemene gezondheid dus.
 
Het grote verschil is alles rond conditie, dat ik nu natuurlijk zwaar verwaarloos. Interessant naar algemene gezondheid dus.
Voor ik met TB begon, was dat bij mij ook zo. Qua kracht was ik nu ook wel niet indrukwekkend (140kg sq en 100kg bench ofzo.

Heb dan een jaar of 2 stilgezeten en uiteindelijk terug beginnen trainen met en door TB. Dan pr's tamelijk vlot verbroken met lagere BW en veel betere conditie.

Ondertussen ook al de conditioning van TB gecombineerd met een ander krachtprogramma (stronger by science) en gemerkt dat dat ook werkt.

Soit, begint te lijken alsof ik vertegenwoordiger ben van tacticall barbell :crazy:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Voor ik met TB begon, was dat bij mij ook zo. Qua kracht was ik nu ook wel niet indrukwekkend (140kg sq en 100kg bench ofzo.

Heb dan een jaar of 2 stilgezeten en uiteindelijk terug beginnen trainen met en door TB. Dan pr's tamelijk vlot verbroken met lagere BW en veel betere conditie.

Ondertussen ook al de conditioning van TB gecombineerd met een ander krachtprogramma (stronger by science) en gemerkt dat dat ook werkt.

Soit, begint te lijken alsof ik vertegenwoordiger ben van tacticall barbell :crazy:
Whatever works natuurlijk. Toen ik nog wedstrijden powerlifting deed was het natuurlijk ondenkbaar om bv. deadlift niet voluit te trainen. Maar bij momenten krijg ik zo'n contemplatief moment en vraag ik me af of ik mijn hart/longen ook beter eens niet wat train met het oog op gezond ouder worden. Ik heb altijd vastgehouden aan die 3 trainingen per week, en meer lijkt me ook moeilijk in te passen als het over compounds met opwarming gaat, maar zo'n kortere conditioning is waarschijnlijk wel doenbaar.

Ik heb ondertussen de boeken besteld trouwens. Als je zin hebt (ik lees het later zelf wel), hoe ziet zo'n conditioning sessie eruit? Moet ik dan denken aan high-rep compounds, kettlebell swings, ...?
 
In de boeken staan meer dan 30 verschillende voorbeelden van trainingen met alternatieve oefeningen en makkelijkere/ moeilijkere versies.

High rep compounds komen niet echt voor. Wel de klassiekers als hill sprints, kb swings, burpees, touwspringen, ...

Sessies die ik veel doe zijn:

Meat-eater 2: 10 burpees, 10 kb swings 1 min rust. x10 met als doel zo snel mogelijk je 10 ronden doen

GC 1: 3 minuten burpees, 3 min rust, 2 min burpees, 2 min rust, 1 min burpees, 1 min rust.
 
High rep compounds komen niet echt voor.
Bedoel je dat dan mee "gelijk nen aap staan zwaaien met zware gewichten zonder enige aandacht aan vorm" komen niet echt voor?
Want dat is uiteraard goed, dat is hetgene mij zo soort aan dat crossfit wereldje. Want daarbuiten lijkt mij dat wel leuk en effectief te kunnen zijn (zowel crossfit als wat jij beschrijft).


met als doel zo snel mogelijk je 10 ronden doen
Maar dit vind ik dan weer moeilijk erbij. Zo een oefeningen "ter snelste" doen is toch de facto slecht voor de vorm?
 
Bedoel je dat dan mee "gelijk nen aap staan zwaaien met zware gewichten zonder enige aandacht aan vorm" komen niet echt voor?
Want dat is uiteraard goed, dat is hetgene mij zo soort aan dat crossfit wereldje. Want daarbuiten lijkt mij dat wel leuk en effectief te kunnen zijn (zowel crossfit als wat jij beschrijft).
Hehe, dat is inderdaad zo ongeveer de meest courante (en terechte) kritiek op crossfit. Snatches for reps, even de meest technische oefening tot uitputting doen, wat kan er verkeerd gaan.
Maar dit vind ik dan weer moeilijk erbij. Zo een oefeningen "ter snelste" doen is toch de facto slecht voor de vorm?
Ik vermoed (maar niet uit ervaring), dat zo'n lichaamsgewicht ding zoals een burpee niet zoveel risico inhoudt. KB swings heb ik zelf nog een jaar veel gedaan, en eenmaal je die beweging onder de knie hebt is dat ook vrij eenvoudig denk ik (als je niet te zwaar gaat natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Lang wat gestagneerd op een laag gewicht met squats omdat ik nooit het gevoel had dat mijn form helemaal juist aan voelde. Een paar weken geleden met de tip om met je hielen op schijven te gaan staan om (blijkbaar bestaan ze) de zolen van squatschoenen na te bootsen. En sindsdien echt een veel en veel beter gevoel.

Wat een centimeter al niet kan betekenen voor de rest van je houding.
 
Lang wat gestagneerd op een laag gewicht met squats omdat ik nooit het gevoel had dat mijn form helemaal juist aan voelde. Een paar weken geleden met de tip om met je hielen op schijven te gaan staan om (blijkbaar bestaan ze) de zolen van squatschoenen na te bootsen. En sindsdien echt een veel en veel beter gevoel.

Wat een centimeter al niet kan betekenen voor de rest van je houding.
Meestal noemt met dat gewichthefschoenen. Ik ben daar jaren terug mee begonnen omdat die gewoon superieure zijdelingse steun hebben. De hiel is vooral om mooi rechtop te kunnen squatten als je achillespees dat niet zo toelaat, wat zeer belangrijk is in het gewichtheffen.

Tegenwoordig door de populariteit van CrossFit vind je een pak meer schoenen in de stijl, gaande van een beperkte hiel tot eerder hoog.
 
Hier vorige week 3 dagen out geweest door ziekte, maar zaterdag alweer getraind en vanmiddag ook, de (zeer kleine) home gym loont. Ik kan geen bench press doen, dus die doe ik close grip, zaterdag PR verbroken (12x50,5kg), dus ik ben hoopvol dat de gewone binnenkort ook iets beter gaat als ik nog eens in de Basic Fit geraak.
Binnenkort toch maar eens cutten, want de vele hapjes en drankjes met het goede weer doen mijn buik geen deugd :unsure:.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hier vorige week 3 dagen out geweest door ziekte, maar zaterdag alweer getraind en vanmiddag ook, de (zeer kleine) home gym loont. Ik kan geen bench press doen, dus die doe ik close grip, zaterdag PR verbroken (12x50,5kg), dus ik ben hoopvol dat de gewone binnenkort ook iets beter gaat als ik nog eens in de Basic Fit geraak.
Binnenkort toch maar eens cutten, want de vele hapjes en drankjes met het goede weer doen mijn buik geen deugd :unsure:.
En vandaag dan maar voornamelijk rug gedaan, eerste keer upright rows en da's nog wel een leuke oefening eigenlijk. Alles 3x12.

SUPERSET: Upright Rows - Barbell Curls
Bent Over Rows
Incline Dumbbell Rows
Chest Fly (Dumbbells)

Het enige wat ik momenteel misschien mis, is de Cable Chest Fly, Lat Pulldown, Cable Triceps Extension en Cable Rows. Voor de rest kan ik alles wat ik wil doen wel doen, behalve DLs, daar moet ik nog zwaardere schijven voor kopen.
 
En vandaag dan maar voornamelijk rug gedaan, eerste keer upright rows en da's nog wel een leuke oefening eigenlijk. Alles 3x12.

SUPERSET: Upright Rows - Barbell Curls
Bent Over Rows
Incline Dumbbell Rows
Chest Fly (Dumbbells)

Het enige wat ik momenteel misschien mis, is de Cable Chest Fly, Lat Pulldown, Cable Triceps Extension en Cable Rows. Voor de rest kan ik alles wat ik wil doen wel doen, behalve DLs, daar moet ik nog zwaardere schijven voor kopen.
Upright rows is zo'n redelijk controversiële oefening, kan impingement van de schouder erger maken. Best redelijk breed de bar vastnemen en ik dacht ook je armen niet hoger dan horizontaal.
Natuurlijk, als je schouders daar geen last van hebben zal dat allemaal wel ok zijn, heb dat vroeger ook wel gedaan en vond dat leuk.
 
Upright rows is zo'n redelijk controversiële oefening, kan impingement van de schouder erger maken. Best redelijk breed de bar vastnemen en ik dacht ook je armen niet hoger dan horizontaal.
Natuurlijk, als je schouders daar geen last van hebben zal dat allemaal wel ok zijn, heb dat vroeger ook wel gedaan en vond dat leuk.
Ja, ik heb gelukkig geleerd (the hard way) dat vanaf ik "iets" voel ik stop met die bepaalde oefening.
 
Ik heb Tactical Barbell I en II gelezen, en het spreekt me wel aan. Al moet ik zeggen dat ik nog een mentale barrière over moet om 8 weken "base building" te doen (veel cardio) en dan eigenlijk altijd 3x krachttraining (zoals nu) + 2x conditioning (de 20 min hoge intensiteit, kan wel op de eerdere dagen) + 1x per week of 2 weken cardio.

Sowieso zal het voor na de zomer pas zijn, aangezien er verlof aankomt. Ook de selectie van oefeningen is natuurlijk altijd een heikel punt, idealiter doe je niet meer dan 3. SBD is mogelijk wat zwaar voor de combinatie.
 
Sowieso zal het voor na de zomer pas zijn, aangezien er verlof aankomt. Ook de selectie van oefeningen is natuurlijk altijd een heikel punt, idealiter doe je niet meer dan 3. SBD is mogelijk wat zwaar voor de combinatie.
Ik zou dan toch ook eerder 2 van die 3 elke keer doen en 1 iets minder zware oefening er bij insteken?
 
Weighted pull ups zou hier al een probleem zijn wel :biglaugh:.
Ik heb die nu ook wel al jaren wat verwaarloosd (de body weight versie). In "den goeden ouden tijd" deed ik dat vaak, maar dan ooit eens gestopt en serieus verzwaard. Deze zomer eens terug opgenomen, maar dan kwam de dochter :crazy:

Dat zou dus eerst lichaamsgewicht worden. Maar goed, door al die cardio is mijn ego tegen dan toch aan gort.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vond ik base building van weinig meerwaarde. Zeker voor iemand die eerder op kracht zal trainen.
Het was wel een goeie eye-opener naar hoe lastig ook BW-oefeningen kunnen zijn.
 
Ik moet van 2 pullups en 12 pushups aan 5 pullups en 23 pushups geraken in twee maanden tijd, liefst met wat marge. Hoe pak ik dit best aan?
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
977
Terug
Bovenaan