Uitdaging POLL | Foto Challenge #5: Abstracte kunst met een huishoudvoorwerp

Op welke foto stem je?


  • Totaal aantal stemmers
    70
  • Opiniepeiling gesloten .
Elke maand dagen de fotografen (of eerder creatievelingen) van BeyondGaming zichzelf uit met een fotochallenge! De bedoeling hierbij is vooral om beter te worden en elkaar wat constructieve feedback te geven. Maar uiteraard is het extra leuk als je wint want dan mag je het onderwerp van de volgende ronde kiezen. Stem nu op jou favoriete foto en beslis mee de winnaar van deze maand!

Deze maand hebben we weer 12 inzendingen! :love:

DE POLL

Stemmen kan tot tot 31 augustus en nakeuvelen (feedback geven, raden welke foto van wie is, etc) kan ook in deze thread.
Op 1 september start de nieuwe challenge met een onderwerp gekozen door de winnaar van deze maand.

Eigenlijk is iedereen die meegedaan heeft weeral een winnaar :coolbrows:

REGELS

Stemmen tot 31 augustus
Niet op jezelf stemmen
Gelieve je foto niet bekend te maken zodat we kunnen raden achteraf
Feedback mag maar hou het leuk en contructief

PRIJS

"Foto Challenge Winner Of August" mag je in je signature zetten.
En je mag het thema van de volgende challenge kiezen!

Foto's staan in volgorde in de slider.


----
Kort interview met @Chill Panda, de vorige winnaar:

Kan je iets meer over je foto vertellen? Wat was je idee en waar is de foto gemaakt?
Ik had weinig tijd om een foto te maken en die dag stond ik naar buiten te kijken door mijn raam, toen ik de regen en de druppels zag kaatsen op de GFT container in de tuin. Leek me een ongewoon, maar creatief onderwerp. Less is more.

Hoe ben je gestart met fotografie?
Ik ben met een point and shoot Sony digitale camera gestart ongeveer 20 jaar geleden. De foto’s trokken toen echt op niets, maar vond het idee om een moment vast te leggen wel tof.

Wat fotografeer je het liefste?
Portretten, maar ik doe het niet vaak. Mijn foto’s zijn een bonte verzameling van willekeurige onderwerpen.

Wat is de leukste foto opdracht die je tot nu toe al hebt gedaan (challenges meegerekend)?
De leukste zijn degene die ik mezelf opleg, zoals iets creatief proberen doen wat soms totaal mislukt.

Van al het foto materiaal dat je hebt, wat gebruik je het meest of wat is iets dat je niet kan missen en je altijd bij zal hebben in je camera tas?
Ik ben vrij basic, buiten mijn toestel en een flits heb ik niets mee.

Wat is voor jou de grootste uitdaging tijdens het fotograferen?
Het ideale moment vastleggen zoals je het voor ogen hebt om te presenteren.

Welke andere fotografen inspireren je?
Als amateur ken ik letterlijk geen enkele fotograaf. Gat in mijn cultuur?

Wat is een tip die je kan meegeven aan startende fotografen die jou veel geholpen heeft?
Doe vooral je eigen zin en probeer veel uit.

Hall Of Fame
 
Laatst bewerkt:
Omdat het mijn foto is die gezien de stemmen toch niet gaat winnen wil ik gerust het mysterie verklappen.

Ik heb een licht geplaatst in mijn wasmand en dan doorheen de wasmand gefocust op de achterste gaten.

Awel, ik ga ook niet meer winnen (terecht :biglaugh:) dus ga ik ook alvast verklappen dat foto 4 de mijne was.

foto 4 is imo de achterkant van een computermuis die op 2 posities heeft gestaan en met long time exposure is getrokken?

Het was inderdaad een computermuis met lange exposure in een donkere kamer met een roze vinylhoes op de achtergrond, ik wou een beetje cyberpunk feel krijgen. De groene lichtsliert is gekomen omdat ik wat prutste met reflectie te maken met mijn gsm en per abuis had ik dat. Dan de kleuren beetje overdreven laten uitkomen in Lightroom.

Voordien had ik liggen prutsen met mijn wasmachine, kerstlampjes, mijn printer, mijn kaasrasp, mijn knoflookpers, mijn blikopener en mijn kurkentrekker...wat een thema:unsure:.
 
Omdat het mijn foto is die gezien de stemmen toch niet gaat winnen wil ik gerust het mysterie verklappen.

Ik heb een licht geplaatst in mijn wasmand en dan doorheen de wasmand gefocust op de achterste gaten.

Damn. Zo simpel, maar zo onherkenbaar. Eigenlijk zou er een tweede stemronde moeten komen in dit geval, als de geheimen ontrafeld zijn.
11 lijkt mij een parasolhouder onder een tuintafel
Mjah, zou kunnen. Dan vraag ik me af wat de 'kamer' is achter het zwarte :crazy:.
 
Omdat feedback (gewoon wat persoonlijk commentaar uit respect voor de moeite deel te nemen aan de wedstrijd, geen idee of het technisch correct is want die kenns bezit ik niet) in alle vormen altijd plezant is:
  1. Heel cool, alleen had ik hem zelf wat anders getrimd. Vanboven wat weg, vanonder wat weg, landingsbanen van paarse bolletjes in de hoeken laten eindigen en uw trommel symmetrischer. Een waardige tweede.
  2. Een vergiet met een halfscherpe reflectie van iemands huid? Al zijn de witte gaatjes uitgesneden of half bewerkt, dus toch geen reflectie?
  3. Spijtig dat de lichtinval niet horizontaal symmetrisch is op de middenste rij, anders vrij cool. Ik kreeg als vrome christen een biechtstoelgevoel, dus wie weet wat voor vuile was ge daar allemaal induwt zeg.
  4. Deze was me iets te donker, al was de computermuis als object wel duidelijk spijts de misleidende pogingen.
  5. Zie hieronder.
  6. Heb ik op gestemd vanwege de kleuren en vormen. Een schip nabootsen op deze manier is niet het meest abstracte natuurlijk, maar het volledige paarse sprong er echt wel uit en ik ben een liefhebber van @Strijkijzer en bovenaanzichten sinds GTA, dus dan hebt ge mijn stem.
  7. Een overhellende spons op een spiegel met een licht erdoor, denk ik. Ik zou ervoor gestemd hebben maar ik maakte me de bedenking dat het licht de beslissende factor hier is en niet zozeer het voorwerp. Toch een terechte winnaar, met een aardige voorsprong.
  8. Een rasp misschien, van heel dichtbij. En wel zo goed als symmetrisch.
  9. Een rasp, en een vuile precies, van binnenin. Ook weer niet geheel symmetrisch uitgelijnd maar de kleur geeft wel een ijl gevoel, hier zou ik als kaasblok niet graag mijn laatste momenten doormaken.
  10. Dunne kabeltjes die trekken op een gitaar als huishoudvoorwerp? Dan denk ik aan een eisnijder, maar daarvoor zijn die draden te dik. Zoals #4 met iets te donker (of kleurloos) voor deze opdracht en andere foto's om op te stemmen, maar wel goed.
  11. Deze houdt me nog steeds bezig. Is het de anus van uw tuinbank? Op Onlyfans betalen andere tuinmeubelen hier grof geld voor, dus geef dat hier toch niet gratis weg. Is dat vierkant (spijtig niet in het midden) een reflectie of kijken we hier naar de andere zijde van het hout? Indien dat eerste: waar is uw camera? Indien dat tweede: zweeft die zwarte anjer dan?
  12. Ik gok op een hobbykamerlamp langs onder? Spijtig van die vignetteachtige hoek rechtsboven en -onder, voor mij liever gewoon zwart of donker zoals de rest rond de lamp.


Toen ik de andere foto's zag, realiseerde ik me dat ik de opdracht fout gelezen had. Ik dacht dat het een abstract schilderij moest worden en niet gewoon iets abstracts, vandaar de wat vreemde eend in de bijt-inzending. Het waren zoals @SnakeGodRovinin al zei inderdaad wat specerijen en ketchup in en rond een pureestamper. Althans, ik denk dat het een pureestamper is, zelf nooit gebruikt en ik krijg mijn pink door die gaten dus dat wordt serieuze brokkenpuree. (Protip: gebruik een passe-vite, draaizeef in keurig Nederlands, voor puree zonder enige moeite en zonder stukjes, stampers zijn voor normies en slechte puree) De ketchup was voor het schildersgevoel dat er dus helemaal niet had moeten zijn, en wat extra kleur naast de bonte gaatjes. Beter lezen volgende keer. Ik dank mijn (muziek)forumbroeders en anderen voor de comments, stemoverwegingen en daadwerkelijke stemmen, zeker @Margu die ik toch een beetje blij kreeg door Heinz, uit een glazen fles uiteraard, op mijn witte salontafel te smeren. Toch altijd fijn om te lezen.

Nog een laatste protip, moest dit nog niet geweten zijn, door die raspen:
Rasp uw kaas zelf in plaats van geraspte kaas in een pakje te kopen want die laatste wordt in zetmeel gegooid om niet te plakken in het pakje, daarom smelt die slecht en zijn die stukjes wat harder dan als ge ze zelf vers raspt van een blok.
 
@Gavin - Je inzending is niet verkeerd want uiteindelijk is het je eigen interpretatie. Abstract kan je op veel manieren zien maar je bent wel de enige die er een schilderijtje van gemaakt heeft, dus qua originaliteit wel pluspunten!
 
Foto 1 was van mij en ik ben er van verschoten dat hij zoveel punten gescoord heeft. Vooral doordat ik zag hoeveel moeite anderen deden om iets te vinden en het bij mij rap gefikst was. De lichtjes komen van zo'n apparaatje om de afstand te meten en het is ook gewoon met de gsm getrokken. Ik was zelf wel tevreden met het resultaat, maar dat wil in principe niets zeggen natuurlijk. Dus ik ben wel blij met m'n derde plaats.

Proficiat aan nr. 7. Een terechte overwinning (en of hij effe uit de doeken wil doen hoe het gemaakt is? Is het een spons op een glanzend oppervlak met een lichtje achter?).
En ben ook blij dat mijn favoriet nr. 6 tweede is.
Maar het was geen simpel thema, dus sowieso aan iedereen die een foto heeft ingeleverd: proficiat.
 
De stemming is afgelopen, en daarmee ook het moratorium. Eindelijk mag ik dan kenbaar maken dat foto 2 van mij was :)
Ik vond het ferm moeilijk om te zwijgen, en heb wel genoten van de commentaren. Want die waren eigenlijk precies wat ik had gehoopt. Ik ging er ook al vanuit dat het geen punten ging krijgen, dat was een beetje de bedoeling.

Misschien eerst technisch: Deze foto komt quasi rechtstreeks uit de camera. Het is een trucje van in de analoge wereld, dubbele belichting. Je neemt een (liefst iets te donkere) foto van iets, draait het filmpje niet door, en neemt een foto van iets anders. Foto 2 wordt dan zichtbaar op de donkerdere plekken van foto 1, en de lichtste plekken worden wit. Combinatie van belicht + belicht = overbelicht. Zo kun je heel mooie effecten krijgen, maar ook vieze :D Dat wou ik graag voor deze proberen, dus dat was het uitgangspunt. De afwerking kon ietsjes beter, achter een paar van de gaatjes zat blijkbaar nog iets in beeld, waardoor die er niet helemaal goed door zijn gekomen. Maar ik vond het wel prima, zo.

Dan qua inhoud. Ik had 'm eerst precies hetzelfde gedaan, maar dan met pasta. Dan kreeg je een soort vergiet gemaakt uit pasta. Dat was het eerste idee, en eigenlijk misschien ook het beste. Maar toen dacht ik: In plaats van het in de eetsfeer te houden, hoe kan ik het zo hard mogelijk laten clashen? Na een paar dagen kon ik me niks viezers voorstellen dan het te combineren met menselijk vel + haar. En dus mijn been. Het is de bedoeling om afstotelijk te zijn en een beetje walging op te wekken. En dat lijkt me wel gelukt :D
 
Bon, niet het resultaat dat ik gehoopt had maar foto 10 was de mijne. Een vrij simpel (en dus te simpel) concept van dikke abstracte contrast lijnen.
Het was voor mij belangrijk om iets te creëren waar het onderwerp niet of moeilijk uit te halen was.
Overigens ook een foto uit een opdracht voor een fotografie cursus, en tevens samen met enkele andere de laatste foto die ik genomen zal hebben met mijn oude Sony A100 + kitlens.

Het was een keuze uit een reeks die ik gemaakt had en waaruit ik moeilijk kon kiezen, mss had 1 van de andere meer kans gehad: Album

Anyway, foto 10 is dus een vrij onbewerkte foto van een antraciete badkamer radiator :)
 
Foto 7 is inderdaad een gespiegelde spons en een bureaulamp om dat oplichtende effect te krijgen.
Ik was al van in het begin bezig om het wat duistere en "into the void" sfeer te creëren maar niets was naar m'n zin, dit vond ik dan wel goed, zag er wat hels achtig uit of de stargate sequence van 2001 A Space Odysey.

Allemaal vrij toevallig gegaan want ik was eerst ook volop met de kaasrasp bezig! :unsure:
 
Foto 7 is inderdaad een gespiegelde spons en een bureaulamp om dat oplichtende effect te krijgen.
Ik was al van in het begin bezig om het wat duistere en "into the void" sfeer te creëren maar niets was naar m'n zin, dit vond ik dan wel goed, zag er wat hels achtig uit of de stargate sequence van 2001 A Space Odysey.

Allemaal vrij toevallig gegaan want ik was eerst ook volop met de kaasrasp bezig! :unsure:
Amai, wel zot geraden van @Tonerider dat het een spons is!
 
11 lijkt mij een parasolhouder onder een tuintafel
Damn. Zo simpel, maar zo onherkenbaar. Eigenlijk zou er een tweede stemronde moeten komen in dit geval, als de geheimen ontrafeld zijn.

Mjah, zou kunnen. Dan vraag ik me af wat de 'kamer' is achter het zwarte :crazy:
Geen kamer op foto 11 maar volgens mij de naden van de parasolvoet, mss zelfs 1ne van de Gamma!
https://static.gamma.be/dam/216298/41
Geen idee of hij van de Gamma komt. We hebben onze parasol gekregen van de buren toen die een nieuwe kochten.
Hun oude, nog in plastic en de origine doos, heeft hen 2500 frank gekost in de Makro. Geen idee of de voet nog de originele is :)
  1. Deze houdt me nog steeds bezig. Is het de anus van uw tuinbank? Op Onlyfans betalen andere tuinmeubelen hier grof geld voor, dus geef dat hier toch niet gratis weg. Is dat vierkant (spijtig niet in het midden) een reflectie of kijken we hier naar de andere zijde van het hout? Indien dat eerste: waar is uw camera? Indien dat tweede: zweeft die zwarte anjer dan?
I know. Dat is eigenlijk mijn grootste fout geweest: te weinig tijd nemen.
Alhoewel: de dag voor de deadline was een zonnige dag en bij het inbrengen van de parasol gemerkt dat dat op zich wel een leuk shot was. Beetje tam geweest en de foto uitgesteld tot de dag nadien.
De dag erop waren de omstandigheden minder ideaal: het was al iets later en mijn wederhelft vertrok voor haar nachtshift op het werk. Ik dus aan de slag met parasolhouder en camera. Jammer genoeg werden m'n pogingen wat gedwarsboomd door weerspannige kindjes en ben ik een paar keer gestoord geweest. Mijn gorilla statief heeft het trouwens begeven en bijgevolg moest ik uit de losse hand foto's nemen. Anders had ik rustig het statief kunnen opstellen en goed centreren en dan elke keer die poot aanpassen.

Omdat het lang geleden was dat ik nog eens deftig met de camera aan de slag was gegaan ook geen deftig bewerkingsprogramma meer staan en bijgevolg minimaal geëdit. Ik wilde een nog iets grauwer beeld maar bon, om voor het eerst sinds lang nog eens een camera te hebben vast gehad ben ik nog wel tevreden. Ook omdat er toch wat mysterie over het object hing.

Rest me nog @Guazala en @Wazzipi te bedanken voor de stemmen en nog eens een dikke proficiat aan @shiftyke
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan