Als je dat opgebruikt ook. Bij mij zouden 2 batterijen bijna geen nut hebben omdat we een heel laag standby verbruik hebben, deze ochtend was de batterij nog 38% en dan hebben we de vaatwasser nog aangezet toen we gingen slapen (was 80% nog). De keren dat het wel nuttig zou zijn dekt de kostprijs niet af. We zijn bijna half april en ons zelfverbruik voor 2026 is 95% en onze zelfvoorziening 35%.
Vorig jaar hadden we van half Mei tot en met einde van het jaar 76% zelfverbruik en 55% zelfvoorziening.
Ik schat dus dat we tegen de 80% verbruik eigen opgewekte stroom gaan zitten en een zelfvoorziening die de 50% benaderd. Wat met 1 relatief goedkope marstek, een 5kWp zonne-installatie en een EV geen slecht resultaat is.
Ik kan 5 dagen per week laden en mijn madam is nog 1 dag door de week thuis om dan de was te doen (draait een hele dag samen met de droogkast). Gisteren kreeg ze het niet op en heeft dan het elektrisch vuurtje (zo een goedkoop ding) bij aangezet. Onmiddelijk 22,5 graden boven en onder deze ochtend

. Dat gaat natuurlijk niet in de zomer, mss toch eens investeren in airco's om de overschot nog op te soeperen.