Plug-in thuisbatterijen

Hoe komt jij aan een Marstek met een capaciteit van 89.5 kWh? De mijne heeft maar iets maar dan 5 kWh en ik denk dat dat de standaard is. Ge moet nogal zonnepanelen hebben liggen om bijna 90 kWh nuttig te kunnen gebruiken. Dat is meer dan een gemiddelde EV

Das wat hij in de batterij gestoken en er iit heeft getrokken op de tijd dat hij de batterij heeft.

Mijn 2e Marstek batterij staat er nu een paar dagen. Ik kom nu de nacht door op batterij/zonne energie.
En voor het autoladen werkt het ook efficiënt. Ze integreren mooi met EVCC.

's morgens zorg ik dat de auto voorrang krijgt op de batterijen om te laden. De batterijen houden een buffertje van 20-25%. Zodra we ergens naartoe gaan, vullen de batterijen zich. Als ik dan terug een uurtje of 2 thuis ben om te eten dump ik ze weer in de auto tot 20-25% en kunnen ze terug laden terwijl ik terug weg ben. Vandaag toch zo 2x de batterij gedumpt in de auto. Zo is er geen straaltje zonne energie verloren gegaan. Met 1 batterij deed ik dit ook, maar met max 2.5kW vermogen, had ik nog veel injectie als ik weg was. Nu met 5kW kan ik bijna alles opvangen.

Laatst bewerkt:
Mijn 2e Marstek batterij staat er nu een paar dagen. Ik kom nu de nacht door op batterij/zonne energie.
En voor het autoladen werkt het ook efficiënt. Ze integreren mooi met EVCC.

's morgens zorg ik dat de auto voorrang krijgt op de batterijen om te laden. De batterijen houden een buffertje van 20-25%. Zodra we ergens naartoe gaan, vullen de batterijen zich. Als ik dan terug een uurtje of 2 thuis ben om te eten dump ik ze weer in de auto tot 20-25% en kunnen ze terug laden terwijl ik terug weg ben. Vandaag toch zo 2x de batterij gedumpt in de auto. Zo is er geen straaltje zonne energie verloren gegaan. Met 1 batterij deed ik dit ook, maar met max 2.5kW vermogen, had ik nog veel injectie als ik weg was. Nu met 5kW kan ik bijna alles opvangen.
Als ik dit dan lees.. moet je toch goed gek zijn om een vaste batterij te laten plaatsen voor x3 van de prijs? Lijkt me de perfecte integratie wat je daar bereikt hebt.

Hier is het niet helemaal perfect. (Ongeveer 1.5kwh afname per dag) - terwijl we gemakkelijk 25kwh injecteren.

Maar voor 2 woningen (woning + zorgwoning) 1.5kwh afname per dag + een PHEV dagelijks volladen.. voor een investering van nog geen €2300 - ga ik niet klagen :)

Ik ben eigenlijk aan het denken om er direct ook nog 1 bij te kopen eerlijk gezegd, met 2 heb je direct een veel betere setup qua opslag 🙂

Vandaag toch ook maar eens moeite gedaan om een lan kabel te leggen zodat ik via modbus kan uitlezen in HA, werkt toch een pak beter dan de gewone API. veel meer uit te lezen ook.

Mijn zelfverbruik is toch direct een stuk hoger met een batterij, nu moet ik wel dringend werk maken van een slimme laadpaal ipv de granny charger, al voldoet die voor mij wel gezien mijn beperkte km'ers.

Een 2de zou hier eigenlijk ook wel volledig benut worden.

Ik kan het artikel niet lezen.
Wat zegt die +-?

Zijn er al gevallen bekend in België van batterij die in brand schiet en dan nog meer specifiek deze Marstek?

Wat zegt die +-?
Als ge het fout gebruikt, hebde kans dat het fout loopt... Daar komt het op neer :P

Het grootste voordeel van de stekkerbatterij — dat je die simpelweg in het stopcontact steekt — is meteen ook het grootste gevaar. Gebruikers zijn sneller geneigd om veiligheidsinstructies te negeren — “Lees altijd eerst de handleiding en instructies”, adviseert Renders — of het toestel even in een andere kamer te zetten zonder na te denken over ventilatie of elektrische belasting.
En dan verder algemene brandveiligheid-tips. Zoals gekoppelde rookmelders, want als er iets in de kelder/garage gebeurt moet je het 'snachts ook kunnen horen.
Om dan het eerste punt te herhalen:
Ten slotte is het belangrijk om overbelasting van het stroomcircuit te voorkomen door de batterij niet op een groep met andere intensieve verbruikers aan te sluiten. Gebruik nooit een stekkerdoos om meerdere batterijen op één stopcontact aan te sluiten.

Lijkt me dus dat als je het op aparte kringen hebt staan in een koele geventileerde ruimte het risico maar evengroot (klein) is als met vaste lifepo4 batterijen.

Ik ben eigenlijk aan het denken om er direct ook nog 1 bij te kopen eerlijk gezegd, met 2 heb je direct een veel betere setup qua opslag 🙂

Als je dat opgebruikt ook. Bij mij zouden 2 batterijen bijna geen nut hebben omdat we een heel laag standby verbruik hebben, deze ochtend was de batterij nog 38% en dan hebben we de vaatwasser nog aangezet toen we gingen slapen (was 80% nog). De keren dat het wel nuttig zou zijn dekt de kostprijs niet af. We zijn bijna half april en ons zelfverbruik voor 2026 is 95% en onze zelfvoorziening 35%.
Vorig jaar hadden we van half Mei tot en met einde van het jaar 76% zelfverbruik en 55% zelfvoorziening.

Ik schat dus dat we tegen de 80% verbruik eigen opgewekte stroom gaan zitten en een zelfvoorziening die de 50% benaderd. Wat met 1 relatief goedkope marstek, een 5kWp zonne-installatie en een EV geen slecht resultaat is.

Ik kan 5 dagen per week laden en mijn madam is nog 1 dag door de week thuis om dan de was te doen (draait een hele dag samen met de droogkast). Gisteren kreeg ze het niet op en heeft dan het elektrisch vuurtje (zo een goedkoop ding) bij aangezet. Onmiddelijk 22,5 graden boven en onder deze ochtend :D. Dat gaat natuurlijk niet in de zomer, mss toch eens investeren in airco's om de overschot nog op te soeperen.

Yes hier gaan de airco’s ook deels de oplossing worden om overtollige injectie toch ook iets of wat nuttig in te zetten in de zomer.

Het is 15:00, de batterijen zitten vol en de auto is opgeladen. Momenteel aan 8000w aan het injecteren.

Als je dat opgebruikt ook. Bij mij zouden 2 batterijen bijna geen nut hebben omdat we een heel laag standby verbruik hebben, deze ochtend was de batterij nog 38% en dan hebben we de vaatwasser nog aangezet toen we gingen slapen (was 80% nog). De keren dat het wel nuttig zou zijn dekt de kostprijs niet af. We zijn bijna half april en ons zelfverbruik voor 2026 is 95% en onze zelfvoorziening 35%.
Vorig jaar hadden we van half Mei tot en met einde van het jaar 76% zelfverbruik en 55% zelfvoorziening.

Ik schat dus dat we tegen de 80% verbruik eigen opgewekte stroom gaan zitten en een zelfvoorziening die de 50% benaderd. Wat met 1 relatief goedkope marstek, een 5kWp zonne-installatie en een EV geen slecht resultaat is.

Ik kan 5 dagen per week laden en mijn madam is nog 1 dag door de week thuis om dan de was te doen (draait een hele dag samen met de droogkast). Gisteren kreeg ze het niet op en heeft dan het elektrisch vuurtje (zo een goedkoop ding) bij aangezet. Onmiddelijk 22,5 graden boven en onder deze ochtend :D. Dat gaat natuurlijk niet in de zomer, mss toch eens investeren in airco's om de overschot nog op te soeperen.
Gaat lang niet alleen over standby. Wij koken ook vaak 's avonds, zeker in de week. Er kan makkelijk een wasmachine of droogkast opgezet worden in de avonduren of in de ochtend vroeg. In de zomer hebben wij airco's draaien in de slaapkamer waar het verbruik met omhoog gaat. Als laatste kan ik het ook altijd in de auto dumpen. Hier zou het zeker nuttig zijn om nog een tweede batterij naast te zetten.

Gaat lang niet alleen over standby. Wij koken ook vaak 's avonds, zeker in de week. Er kan makkelijk een wasmachine of droogkast opgezet worden in de avonduren of in de ochtend vroeg. In de zomer hebben wij airco's draaien in de slaapkamer waar het verbruik met omhoog gaat. Als laatste kan ik het ook altijd in de auto dumpen. Hier zou het zeker nuttig zijn om nog een tweede batterij naast te zetten.

Ja, dan krijg je ze wel leeg. Wij koken om 17h, eten en zetten dan een vaatwas op. Nog 2 weken en dat gebeurd allemaal op zonne-energie tot en met eind september. Er is maar een klein window per jaar voor onze gebruiken waarbij we een 2de batterij vol genoeg krijgen om er echt profijt van te hebben zonder onze gebruiken aan te passen. Als je 80% eigen gebruik hebt is er ook nog weinig aan te passen, financieel heeft dat weinig zin. Ook in de wagen dumper met minimaal 25% verlies is een beetje van de zotte als je 6 maanden op een jaar de auto toch niet leeggereden krijgt.
Onze zonne-installatie is daar ook niet groot genoeg daarvoor denk ik.

Ieder moet dat voor zichzelf bekijken zoals ik al schreef.

Idd. Zelfde gedacht hier. Wij hebben vorig jaar met 1 Marstek gedraaid en dat ging prima, maar we moesten wel alles op de zon blijven doen zodat de Marstek overbleef om de nacht door te komen. 's avonds een vaatwasser draaien en we kwamen er meestal niet meer tenzij we die om 19h lieten draaien als er nog zon was.

Het grootste rendement zit wel in de eerste batterij, maar ik ga proberen om de 2e batterij toch zo rendabel mogelijk te maken.
Met EVCC vind ik het allesinds zeer handig om nu de batterij te dumpen in de wagen als ik opsta of 's middags naar huis ga eten, zodat ze zich terug kan vullen als ik weg ben. En het gaat wel vooruit als je 2 uurtjes kunt laden aan 5kW uit de batterij + het PV vermogen.

Wat zegt die +-?

Zijn er al gevallen bekend in België van batterij die in brand schiet en dan nog meer specifiek deze Marstek?
Zie vooral dat je de stekker ver genoeg in de Marstek V3 duwt. Je zou de eerste niet zijn waarvan de stekker wegsmelt omdat de stekker niet diep genoeg zet. Je moet redelijk wat macht zetten bij het aansluiten tot die vastklikt.

Weet er eigenlijk iemand hoe ge die stekker terug los krijgt? Ik wou mijn Marstek verzetten en kreeg de stekker er niet meer af :p

Weet er eigenlijk iemand hoe ge die stekker terug los krijgt? Ik wou mijn Marstek verzetten en kreeg de stekker er niet meer af :p
Ik vond 't ook niet, gewoon door getrokken, klonk wat raar maar kwam wel los. Geen idee of ik wat mis deed, ik lees geen handleidingen. :)

Geen idee of ik wat mis deed, ik lees geen handleidingen. :)
Oh de ironie dat net jij deze ochtend ook dit vroeg:

Wat zegt die +-?
En dat het antwoord erop was dat het net fout loopt omdat mensen de handleiding niet lezen :crazy:

Onderaan de stekker die clips terugduwen met schroevendraaier. Zo heb ik het toch bij de V2 gedaan en de V3 heeft daar ook een uitsparing.

Terug
Bovenaan