Techreview: Lenovo Smart Clock 2 met draadloos oplaadstation

Tegenwoordig worden er steeds meer voorwerpen uitgebracht met een slim kantje. De gekendste is de smartphone; een toestel dat zowat iedereen op zak heeft. Tegenwoordig hebben ook auto's een 'denkvermogen' en worden zelfs wekkers extra functionaliteiten toebedeeld. Zo ook de Smart Clock 2 van Lenovo. Op zich niet zo speciaal, ware het niet dat deze versie ook een draadloos oplaadstation heeft om je smartphone op te laden.

Lenovo stuurde ons enkele weken geleden de Lenovo Smart Clock 2 met draadloos oplaadstation op. De naam is zowat alleszeggend. Het is een iets slimmere wekker dan gewoonlijk en het toestel geeft je de mogelijkheid je smartphone draadloos op te laden. Een ideaal hebbeding dus voor op je nachtkastje of bureau. Ik plaatste deze smart clock op het bureau van mijn vriendin op de slaapkamer. De reden hiervoor is dat mijn gsm, een OnePlus 7 Pro, geen ondersteuning biedt voor draadloos opladen. Mijn vriendin haar iPhone doet dat wel, dus de keuze was snel gemaakt. Terwijl zij werk voor school verricht (ze staat in het onderwijs, tiens), kan ze dus haar toestel opladen. Niks eenvoudiger dan dat.

IMG_20221116_162455.jpg


Aanraakscherm en spraakbediening

De smart clock bestaat uit een aantal onderdelen. Zo heb je het platform waarop je de klok kunt plaatsen, maar dit platform is optioneel. Het is namelijk het oplaadstation voor je smartphone. Heb je een gsm die dit niet ondersteunt, kun je het oplaadstation dus in de doos laten (of een smart clock kopen zonder oplaadfunctie natuurlijk). Daarnaast heb je de klok zelf en een stekker om het geheel van netstroom te voorzien. Hierbij loop ik al tegen een eerste minpunt, want de klok heeft geen batterij. Heb je in een zeldzaam geval een spanningsonderbreking, dan is de kans er dat je wekker niet afgaat. Een kleine backupbatterij was misschien geen overbodige luxe.

De Lenovo Smart Clock 2 doet veel wat je ervan verwacht, maar het mocht toch iéts uitgebreider.


De klok zelf is mooi vormgegeven en met stof afgewerkt, net als bij de officiële Google Nest Mini en dergelijke het geval is. Daarnaast is er een LCD-aanraakscherm van vier inch aanwezig waarop je de tijd kunt aflezen, maar ook het weer kunt bekijken of liedjes kunt selecteren om af te spelen via bijvoorbeeld Spotify. Net zoals bij andere slimme speakers kun je ook stemcommando's gebruiken. Hierbij zeg je eenvoudigweg 'hey Google', gevolgd door een commando. Zo kun je vragen om een bepaalde Spotify-lijst af te spelen, een stopwatch te starten, je wekker klaar te zetten en meer. Helaas lukt me een bepaald iets niet. Ikzelf beschik over een Nest Doorbell en als er aangebeld wordt, worden de beelden doorgestuurd naar de Google Hub. Helaas lukt dit niet bij de Lenovo Smart Clock. Het enige wat ik te zien krijg, is dat de beelden niet gestreamd kunnen worden naar het toestel. Ook dit is een gemiste kans.



Achtung Google!

De bediening gaat bijzonder eenvoudig, al was het in het begin even zoeken. Ik ontving van Lenovo een gebruikt reviewexemplaar en die stond ingesteld op de Duitse taal. Dit aanpassen naar het Nederlands ging niet van een leien dakje, maar het internet bracht soelaas. De rest van de bediening spreekt allemaal voor zich. Via eenvoudige aanraakcommando's laat je het toestelletje doen wat je verwacht, al is het zoals reeds gezegd eigenlijk gemakkelijker om je stem te gebruiken. Voor het selecteren van de digitale klokplaten of het weergeven van je persoonlijke fotoalbum heb je echter wel je vingers nodig. Je kunt het apparaat ook instellen om routines te starten als je wekker afgaat. Zo wens je misschien de eerste vijf minuten muziek van André Hazes te horen of verneem je graag de weersvoorspelling en of je een drukke dag voor de boeg hebt.

De Lenovo Smart Clock 2 heeft uiteraard ook een speaker aan boord, maar helaas is deze wat beperkt. Oké, voor een wekker verwacht je misschien niet bijster veel, maar gezien het toestel in staat is muziek af te spelen, mocht het toch allemaal wat voller en grootser klinken. Qua volume mag er trouwens niet geklaagd worden. Het apparaat kost namelijk negentig euro en dat is niet weinig voor een klok, al krijg je daar uiteraard een aantal toffe zaken voor in de plaats. Het draadloze oplaadstation beschikt trouwens ook over een subtiel nachtlampje dat je naar wens kan in- of uitschakelen. Ideaal als je 's nachts even naar het toilet moet en je geen zin hebt om je teen ergens tegen te stoten.

Conclusie

De Lenovo Smart Clock 2 met draadloos oplaadstation doet in veel gevallen wat je ervan verwacht, maar is helaas niet perfect. De adviesprijs van negentig euro is al niet van de minste en ook het gebrek aan een (backup)batterij viel me wat tegen. Ook krijg ik het niet voor elkaar om livebeelden van de Nest Doorbell af te spelen. Aan de andere kant is het een slimme wekker die in staat is je smartphone draadloos op te laden, beschikt de Smart Clock 2 over een subtiel nachtlampje en mag je je verwachten aan een mooi vormgegeven toestel met aanraakscherm.

Pro

  • Even slim als Nest Audio
  • Mooi design, inclusief nachtlampje
  • Draadloos opladen van je smartphone

Con

  • Werkt enkel op netstroom
  • Kan geen beelden van de Nest Doorbell afspelen
7
 
Terug
Bovenaan