Techreview: Lenovo Smart Clock met Google Assistent

Wie heeft er nog steeds een wekker op zijn of haar nachtkastje staan? Ik alvast niet meer en vele anderen ongetwijfeld ook niet. Met de komst van de smartphone is de wekkerradio in vele huishoudens achterwege gebleven. Enkel bij mijn kinderen staat er nog een exemplaar, dat tevens dienstdoet als nachtlampje. Maar de Lenovo Smart Clock met Google Assistent staat sinds kort toch in mijn slaapkamer te blinken. Zal dit ook zo blijven is maar de vraag.

Collega Joeri heeft onlangs versie 2 met draadloos oplaadstation getest. Voor mij was de compactere variant voldoende om wat plaats te besparen. Met zijn beperkte afmetingen wordt er dus niet veel plaats ingenomen op mijn nachtkastje of bureau. Koppel hieraan de handige Google Assistent functie en je hebt een eenvoudig te bedienen helper bij de hand. Hey Google, welke afspraken had ik weer vandaag? En zet ook maar even een wekker voor morgenvroeg om zeven uur graag.

LenovoSmartClockGoogle1a.jpg


Aan de slag

Na het openen van de doos zie je een leuk toestel. Het is volledig met een grijze stof bekleed en dat geeft de klok een fijn en aangenaam gevoel. Geen ouderwetse vierkante wekker meer in plastiek of metaal, maar een modern toestel dat kwaliteit uitstraalt. Past in elk geval perfect bij ons grijze bed en bijhorend nachtkastje. Aan de achterzijde kan je de microfoon volledig uitschakelen via een schuifknop, ook is er een USB-poort om bijvoorbeeld je smartphone mee op te laden. Bovenaan is er een min- en plusknop om snel het geluidsvolume aan te passen.

Dit kleine toestel is verrekt handig.


Het opstarten verloopt zeer eenvoudig. Via het touchscreen kun je een aantal zaken instellen zoals tijd en datum, maar de rest verloopt via Google Home op je smartphone. Voor mij was de wereld van Google Assistent vrij nieuw, dus ook Home moest nog ingesteld worden. Dat verliep ook zeer vlot en de klok werd eenvoudig teruggevonden en gekoppeld via bluetooth. Even je eigen gegevens instellen, je stem laten herkennen en ziezo: ook je klok kent al meer van je leven en gewoontes dan je voor mogelijk houdt.

LenovoSmartClockGoogle3.jpg


Hey Google, doe eens iets voor mij

Handmatig kan je een aantal zaken uitvoeren met het touchscreen. De klok aanpassen, het weerbericht tonen nadat je een locatie ingesteld hebt, verschillende wekkers zetten, je laatst gespeelde muzieklijst afspelen en een nachtlampje opzetten met timer. De standaard zaken die je verwacht van een hedendaagse wekker dus en een beetje meer. De extra kracht zit dus duidelijk in de koppeling met Google Assistent. Iets wat toch een aanpassing vergt. Met twee personen slapen en even 'hey Google' zeggen met bijhorende acties en antwoorden is niet altijd mogelijk. Als je op verschillende tijdstippen moet opstaan, is dat toch een beperking want je wil de andere niet wakker maken.

Routines instellen is een sleutelwoord. Via Google Home kan je commando's instellen die de meest uiteenlopende routines uitvoeren. Zo zijn er een aantal voorgedefinieerd zoals 'bedtijd', 'goedemorgen' of 'tijd om naar het werk te gaan'. Daarbij kan je onder andere een weerbericht laten afspelen, een wekker zetten of je eerste afspraken van de dag laat horen. Dat klinkt allemaal vrij goed uit de speakers van die kleine klok. De speakers werden ook goed getest, want dankzij de combinatie van spraakbesturing en de koppeling met Spotify heb ik nog nooit zoveel naar muziek geluisterd. Zeker bij thuiswerk een aanrader.

LenovoSmartClockGoogle2.jpg


Hey Google … bedankt

Geen probleem, LezZ, zegt de vriendelijke, vrouwelijke stem van mijn klok. Oké, daar reageert ze dus ook al op denk ik bij mezelf. Nee het is geen vervanging van vrouwlief, maar ik zou liegen dat het niet enorm handig is om in de buurt te hebben. Mijn bureau is aan de slaapkamer gelegen en zelfs vanop redelijke afstand reageert mijn assistente snel. Commando's worden snel opgepikt en correct geïnterpreteerd. Dat is al een bewonderenswaardige prestatie op zich, want menig leerkracht en gesprekspartner hebben daar toch al veel moeite mee gehad. Toch iets waar ik wat vrees voor had, maar dat is duidelijk onnodig geweest. Een dikke pluim voor de spraakherkenning dus!

Eigenlijk al onmisbaar geworden in onze slaapkamer.


Nu nog even over een minder goede kant: enkel via netsnoer is er stroomvoorziening. De klok even verplaatsen zit er dus niet in. Een jammere zaak, ook al zal deze in de praktijk minder van plaats veranderen. De klok onthoudt wel zijn instellingen, inclusief wekker, toch bij tests waarbij de stroom langer als een half uur onderbroken was. Al bij al valt dit qua impact dus mee, maar het zou geruststellend zijn moest er toch een mogelijkheid zijn om batterijen te gebruiken. Ik kreeg toch wat flashbacks naar mijn schooltijd toen de wekker na een stroomonderbreking mij rustig liet slapen …

Conclusie

Voor mij mag deze klok zeker op mijn nachtkastje blijven staan. De spraakherkenning doet zeer goed zijn werk en ook de speakers zijn voldoende voor de compacte afmetingen. Tijdens het klaarmaken voor het werk een ochtendroutine doorlopen en bij bedtijd een rustig muziekje laten afspelen, het is hier al goed ingeburgerd. Wel moeilijk te combineren als je partner een ander ritme heeft, maar het touchscreen werkt ook prima. De sterkte zit wel in de spraakbesturing dus hou daar rekening mee. Het gebrek aan batterijen kan ook een minpunt zijn, zeker als je geen vertrouwen hebt in een wekker die enkel op netstroom werkt, al zijn mijn tests ook op dat vlak positief.

Pro

  • Compact
  • Kwalitatief
  • Veel functies, gekoppeld aan Google Assistent

Con

  • Enkel netstroom
7.5

Over

 
Terug
Bovenaan