Dat gebeurd alleen maar als je meerdere batterijen hebt en geen CT002/CT003 meter. Zelfs met de oude Marstek CT001 meter gaat het fout.
Bij 1 batterij leest de batterij de meter uit. De batterij reageert daar dan op en de meter blijft op 0. Indien je in zo'n situatie meerdere batterijen hebt, dan maken de batterijen zelf hun beslissing zonder dat ze van de andere batterij weten. Dus als 1 batterij op dat moment wat overshoot heeft, bv haardroger die uitgaat, dan kan die andere batterij beginnen laden aan 2kW om de meter op 0 te krijgen. En dan stopt het nooit, want voor beide batterij is de meter nu op 0.
Bij gebruik van de CT002/CT003, gaat de batterij ook een UDP packet terug sturen met het vermogen waaraan de batterij aan het werken is. En de CT002/CT003 gaat die info meersturen naar de andere batterijen.
CT002/CT003 gaat zelf niks sturen. Het zijn nog steeds de batterijen die zelf beslissen hoe hard ze werken, maar doordat ze weten wat de andere batterijen aan het doen zijn, houden ze daar rekening mee en gaan ze niet een andere batterij leegtrekken.
Zelfde probleem hier met V144. Gezien ik alles via Home Assistant uitlees, maakt het voor mij minder uit. Zolang ze maar werkt.
V147 zou het probleem moeten oplossen. Ik zou een ticketje aanmaken en de firmware vragen.
De develop branch heeft een CT002/CT003 emulator met een websocket naar de HW P1 meter:
https://github.com/tomquist/AstraMeter
Dan kunt uw splitter en CT003 terug in de kast steken.
Normaal zal er officiele release volgen binnenkort als de laatste plooien glad gestreken zijn, dus misschien nog even wachten als je geen proefkonijn wilt zijn.
Bijkomend kun je de batterijen afwisselend laten werken indien er maar lage vermogens gevraagd worden, waardoor de omvormers efficienter werken en dus je meer stroom uit de batterijen haalt. Want de verliezen bij 2x 100W zijn veeeel groter dan bij 1x 200W.