Plug-in thuisbatterijen

Er zijn er nochtans genoeg in dit topic die hun Marstek met P1 van Home Wizard gebruiken, dan lijkt mij toch dat het probleem ergens anders ligt tbh.

Tweede keer langsgegaan, Marstek terug ingesteld, vindt de P1-meter en laadt de batterij. Tegen 's avonds is de verbinding weer verbroken en werkt niets.
Vast IP zetten op de HomeWizard maakt niet uit, want dat IP was al altijd hetzelfde gebleven. De P1-meter wordt gebruikt voor load balancing van de laadpaal, en dat werkt al een jaar perfect.

De fout zit niet in het netwerk, maar in hoe brak Marstek het heeft geimplementeerd om de HomeWizard terug te vinden. Dat het soms werkt bij anderen, betekent niets. Tweakers en Facebook staat vol met mensen die dezelfde problematiek hebben
Ik had dat ook de eerste week. Bijna elke dag disconnects met de hw p1. Plots was alles in orde, nooit meer problemen gehad; ik heb enkele dingen gedaan, de hw fysiek even uit trekken en connecten, de marstek afzetten en terug herstarten en in de app op ct klikken en op “drie-fasensom” zetten (zelfs als je 1 fase hebt). Als dat niet werkt haal gewoon een ct003.

Laatst bewerkt:
Tweede keer langsgegaan, Marstek terug ingesteld, vindt de P1-meter en laadt de batterij. Tegen 's avonds is de verbinding weer verbroken en werkt niets.
Vast IP zetten op de HomeWizard maakt niet uit, want dat IP was al altijd hetzelfde gebleven. De P1-meter wordt gebruikt voor load balancing van de laadpaal, en dat werkt al een jaar perfect.

De fout zit niet in het netwerk, maar in hoe brak Marstek het heeft geimplementeerd om de HomeWizard terug te vinden. Dat het soms werkt bij anderen, betekent niets. Tweakers en Facebook staat vol met mensen die dezelfde problematiek hebben
En de wifisterktegrafiek in de Marstek app zit in het groen voor de batterij? Rood geeft gegarandeerd problemen en oranje vaak ook (maar niet altijd). De V2 van m'n ouders verloor ook connectie met de HW P1 meter door slecht wifiontvangst en is opgelost sinds de batterij verplaatst is naar een locatie waar de wifisterkte groen is in de app. Ondertussen zijn er wel 2 Marstek batterijen en gebruiken ze de CT003 meter, maar de HW P1 meter heeft altijd perfect gewerkt bij goede wifisterkte bij de batterij.

Ik heb wel zowel bij hen als hier thuis de wifi van de Telenet modem uitstaan en een wifi netwerk opgezet met Ubiquiti APs, want die standaard modems van providers geven de meest random wifi-problemen.

Het wifi signaal is inderdaad een goeie opmerking. Maar wil hierbij een opmerking geven. Sinds v147 (ipv 144) zie ik een 20% jump in verbetering. Ik flirte vaak met een zwak signaal, nu is het ok-ish. Het hoeft dus niet persé problemen te geven. Voordien. Ik maak gebruik hier eveneens unifi ap’s.

Laatst bewerkt:

Je kan de firmware van de HW meter ook eens updaten als je het nog niet gedaan hebt. Dat gaat via de app van HW.

Ik heb wel zowel bij hen als hier thuis de wifi van de Telenet modem uitstaan en een wifi netwerk opgezet met Ubiquiti APs, want die standaard modems van providers geven de meest random wifi-problemen.
Dat is ook het eerste dat ik hier gedaan heb. Een eigen wifi mesh netwerk voorzien en het signaal van die brakke modem uit. Heel veel miserie mee gehad in ons vorig huis tot dat ik er zelf eens voor gekeken had.

Ook alle firmware naar de laatste versies, zowel de P1 van HW als de marstek batterij.

Indien de wifi van de batterij brak loopt, kan ik nog altijd bedraad aansluiten (daarom wou ik de V3) .Maar voorlopig dus nog geen problemen gehad.

Laatst bewerkt:
Indien de wifi van de batterij brak loopt, kan ik nog altijd bedraad aansluiten (daarom wou ik de V3) .Maar voorlopig dus nog geen problemen gehad.
Ik moet wel zeggen dat de V2 betere wifiontvangst heeft dankzij de externe antenne, maar bedraad is bij de V2 idd geen optie.

Kan ik eigenlijk ook gewoon die Marstek App op mijn pa zen telefoon installeren? Of gaat dat zever geven als we met 2 ingelogd zijn op hetzelfde account?

Die wonen hier in de zorgwoning maar hij vindt het wat moeilijk om te interpreteren wanneer de batterijen vol zijn om zijn PHEV te laden.

Zou ook 2 van die HW stekkers kunnen halen + display maar dat is dan wel wat prijziger

Kan ik eigenlijk ook gewoon die Marstek App op mijn pa zen telefoon installeren? Of gaat dat zever geven als we met 2 ingelogd zijn op hetzelfde account?

Die wonen hier in de zorgwoning maar hij vindt het wat moeilijk om te interpreteren wanneer de batterijen vol zijn om zijn PHEV te laden.

Zou ook 2 van die HW stekkers kunnen halen + display maar dat is dan wel wat prijziger
Je kan een gebruiker uitnodigen dacht ik. Dan kan uw pa het ook opvolgen.

Als je Home Assistant hebt, dan kun je hem ook toegang geven op een beperkt dashboard waar hij de energie info kan zien enzo.

Je kan een gebruiker uitnodigen dacht ik. Dan kan uw pa het ook opvolgen.

Als je Home Assistant hebt, dan kun je hem ook toegang geven op een beperkt dashboard waar hij de energie info kan zien enzo.
Heb hem nu gewoon ingelogd in de app op mijn account op zijn telefoon en gezegd dat hij er voor de rest met zijn fikken vanaf moet blijven :p

Lijkt voorlopig gewoon te werken

Heb hem nu gewoon ingelogd in de app op mijn account op zijn telefoon en gezegd dat hij er voor de rest met zijn fikken vanaf moet blijven :p

Lijkt voorlopig gewoon te werken
Wellicht kan je met een sub user alleen maar leesrechten geven? Zou mij veiliger lijken. Zo geef ik mijn vriendin overal rechten op :p

Wellicht kan je met een sub user alleen maar leesrechten geven? Zou mij veiliger lijken. Zo geef ik mijn vriendin overal rechten op :p
Ja en hem kennende is seffens mijn eigen wachtwoord gewijzigd ofzo :p

Ik zie gewoon niet direct in de app hoe een tweede user aan te maken tbh

Ja en hem kennende is seffens mijn eigen wachtwoord gewijzigd ofzo :p

Ik zie gewoon niet direct in de app hoe een tweede user aan te maken tbh
Naar uw batterij gaan, Setting => Share device
Je gaat het per batterij moeten doen denk ik.

Nog beter is een Home Assistant opzetten waar uw batterij gecombineerd inzitten. Dan heeft uw pa direct een mooi overzicht zonder naar de 2 batterijen apart te moeten kijken.

Naar uw batterij gaan, Setting => Share device
Je gaat het per batterij moeten doen denk ik.

Nog beter is een Home Assistant opzetten waar uw batterij gecombineerd inzitten. Dan heeft uw pa direct een mooi overzicht zonder naar de 2 batterijen apart te moeten kijken.
Ja ik ga me dat toch eens moeten bekijken die HA

Ik heb hier ook wel Loxone in huis, ik weet niet of ik via daar misschien ook iets kan doen , want dat zou dan wel mooi alles samen in 1 app brengen. Moet eens wat googlen

Ja ik ga me dat toch eens moeten bekijken die HA

Ik heb hier ook wel Loxone in huis, ik weet niet of ik via daar misschien ook iets kan doen , want dat zou dan wel mooi alles samen in 1 app brengen. Moet eens wat googlen
Kan zeker.

Loxone app is hier thuis de app dat wij gebruiken voor alles. Marstek batterij zit daar dus ook op.

Ik heb ook HA, maar dat gebruik ik vooral als ik gepersonaliseerde grafiek wil opmaken met verschillende gegevens.

Laatst bewerkt:
Vandaag kreeg ik de vraag op de venus E om firmware 148 te installeren. Dit is de changelog :

• Power Increase: Increases Venus A model charging/discharging capacity to 1500W (previously 1200W).
  • Performance Optimization: Improved reactivity and stability.
  • Power Management: Refined charging/discharging curves for better thermal management, reducing thermal throttling on sunny days.
  • LAN Stability: Further optimizations for the RJ45 port to ensure a stable, low-latency wired connection.
  • SoC Transition: Smoother transition when the battery begins charging from its reserve limit (e.g., 10-12% DoD) as the sun comes up.
Deze update is dus vooral interessant voor de venus A. Ik ga voorlopig denk ik nog even wachten

Vandaag kreeg ik de vraag op de venus E om firmware 148 te installeren. Dit is de changelog :

• Power Increase: Increases Venus A model charging/discharging capacity to 1500W (previously 1200W).
  • Power Management: Refined charging/discharging curves for better thermal management, reducing thermal throttling on sunny days.
  • LAN Stability: Further optimizations for the RJ45 port to ensure a stable, low-latency wired connection.
  • SoC Transition: Smoother transition when the battery begins charging from its reserve limit (e.g., 10-12% DoD) as the sun comes up.
Deze update is dus vooral interessant voor de venus A. Ik ga voorlopig denk ik nog even wachten
Want improved reactivity and stability is niet interessant?

Ik ben van 144 naar 148 gegaan, heb niet alle changelogs gelezen, maar heb wel een merkbaar verschil in verbruik van het net. Waar ik voordien opstond met een verbruik en injectie van beiden +- 0,13-0,15kWh van 0:00 tot 06:00 is dat nu nog 0,01-0,02kWh.

Als je puur rekening houdt met dergelijk sluimerverbruik en nog niet denkt aan mogelijke ander verbruik dat sneller wordt opgevangen komt dat voor mij op 0,11 (0,13-0,02)kWh x 4 (24 / 6)u, of 0,44kWh op een dag die ik minder aankoop van het net door te updaten van 144 naar 148. Dat is toch een mooie winst.

EDIT: was natuurlijk wat snel hierboven, want dan hou ik geen rekening met het feit dat zonnepanelen het sluimerverbruik opvangen, was iets te reken-je-rijk. Het feit blijft wel dat er een merkbaar verschil is qua reactievermogen.

Laatst bewerkt:

Enkel punt 1 voor de Venus A hoor. Ik merk dat mijn Marstek Venus E v3 nu sneller ingrijpt op pieken en dalen. Mijn verbruik is lager en de grafiek strakker.

Terug
Bovenaan