Plug-in thuisbatterijen

Toch ook maar 1 besteld, draai al paar maanden een simulatie in HA en zelfs in de winter zou het mij al redelijk wat kwh bespaard hebben.

Hier gaat hij maandag of dinsdag aankomen.
Ik heb dus besteld zonder p1 connector omdat ik al de homewizard p1 heb.
Kan ik die daar zomaar mee koppelen? Want ik lees/zie nu filmpjes dat de batterij dan in een homewizard socket moet zitten.

Of zijn er sinds die filmpjes updates geweest, waardoor het nu zo gekoppeld kan worden?

Na edit: https://thuisbatterijgids.net/marstek-homewizard-p1-meter/
Kan dus zonder socket.

Laatst bewerkt:
Ik zou die plug ergens voor gebruiken want wellicht dezelfde shit over 12 maand en dan is uw garantie afgelopen.
Steek een modbus module als ge de stats wilt.

Bon, toch eens werk van gemaakt.

Blijkt dat de inverterboer na 2-3y uiteindelijk wel een deftige API/interface gemaakt heeft. Via de inverter app modbus kunnen openzetten en na half uurtje prutsen met Claude, kan ik de inverters uitlezen over modbus. Aangezien die inverters op de wifi hangen, sustainable solution.

Vraag 1: Ik heb die modbus kabel die bij de marstek zat weggesmeten bij de installatie wegens 'ik ga dat toch nooit gebruiken'... :laugh: Kun je die ergens Chinees kopen ?
Vraag 2: Ik zit met een marstek v2, dus geen directe modbus over TCP/IP. Claude zegt me dat ik de kabel in een transceiver moet steken en dan een ESP32 eraan hang. Kennis van me is ook altijd over ESP32s bezig, dus ik vermoed dat ik in de juiste richting zit. Ik vind alles samen voor een kleine 20 euro's op Amazon. Iemand die goeie marchandise kan aanraden of maakt dat allemaal geen fluit uit ?

Kan ik die daar zomaar mee koppelen? Want ik lees/zie nu filmpjes dat de batterij dan in een homewizard socket moet zitten.

Of zijn er sinds die filmpjes updates geweest, waardoor het nu zo gekoppeld kan worden?

Kan dus zonder socket.

De socket is om objectief te meten wat erin en eruit gaat.

Bon, toch eens werk van gemaakt.

Blijkt dat de inverterboer na 2-3y uiteindelijk wel een deftige API/interface gemaakt heeft. Via de inverter app modbus kunnen openzetten en na half uurtje prutsen met Claude, kan ik de inverters uitlezen over modbus. Aangezien die inverters op de wifi hangen, sustainable solution.

Vraag 1: Ik heb die modbus kabel die bij de marstek zat weggesmeten bij de installatie wegens 'ik ga dat toch nooit gebruiken'... :laugh: Kun je die ergens Chinees kopen ?
Vraag 2: Ik zit met een marstek v2, dus geen directe modbus over TCP/IP. Claude zegt me dat ik de kabel in een transceiver moet steken en dan een ESP32 eraan hang. Kennis van me is ook altijd over ESP32s bezig, dus ik vermoed dat ik in de juiste richting zit. Ik vind alles samen voor een kleine 20 euro's op Amazon. Iemand die goeie marchandise kan aanraden of maakt dat allemaal geen fluit uit ?
Je moet een Elfin W11 kopen of zo'n Lilygo ding. Ik heb de Elfin W11 en dat werkt perfect icm Home Assistant.
Ik ben er ook van overtuigd dat er een HA integratie is voor uw omvormer. Dat lijkt me handiger ipv het warm water opnieuw uit te vinden met Claude :p

Je moet een Elfin W11 kopen of zo'n Lilygo ding. Ik heb de Elfin W11 en dat werkt perfect icm Home Assistant.
Ik ben er ook van overtuigd dat er een HA integratie is voor uw omvormer. Dat lijkt me handiger ipv het warm water opnieuw uit te vinden met Claude :p

Wel, ik heb geen HA. Ik moet iets van water heruitvinden om te zien of ik aan de nodige data kan om het met HA te integreren. Lees: Voor ik een raspberry pi koop en er wat tijd in steek. De panelen zijn OK.

De batterij, heb ik net dit gevonden dat over de local API werkt: https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api/tree/master en dat lijkt allemaal te werken over wifi. In de vuilbak goes the modbus integratie ?

Er zit een diagnostic tooltje in om te testen en ik krijg dit

Code:
esting Device 1: VenusE (192.168.0.139)
================================================================================

📋 Device Information
--------------------------------------------------------------------------------
  Device Model:      VenusE
  Firmware Version:  153
  BLE MAC:           <knip>
  WiFi MAC:          <knip>
  WiFi Name:         <knip>
  IP Address:        192.168.0.139

📶 WiFi Status
--------------------------------------------------------------------------------
  SSID:              <knip>
  Signal Strength:   75 dBm
  IP Address:        192.168.0.139
  Gateway:           192.168.0.1
  Subnet Mask:       255.255.255.0
  DNS Server:        <knip>

🔵 Bluetooth Status
  State:             connect
  MAC Address:       <knip>

🔋 Battery Status
  State of Charge:        67%
  Temperature:            13.0°C
  Remaining Capacity:     3.43 Wh
  Rated Capacity:         5120.0 Wh
  Charging Enabled:       False
  Discharging Enabled:    True

⚡ Energy System Status
  Battery SOC:            67%
  Battery Capacity:       5120 Wh
  Battery Power:          -316.9 W
  Battery State:          discharging
  Battery Power In:       0 W
  Battery Power Out:      316.9 W
  Available Capacity:     1.6896 Wh
  Grid Power:             283 W
  Off-Grid Power:         0 W
  Solar Power:            0 W
  Total Solar Energy:     0 Wh
  Total Grid Import:      1232810.0 Wh
  Total Grid Export:      959250.0 Wh
  Total Load Energy:      0.0 Wh

⚙️  Operating Mode
  Current Mode:           Auto
  Grid Power:             283 W
  Off-Grid Power:         0 W
  Battery SOC:            67%

📊 Energy Meter (CT) Status
  CT Connected:           False
  (No CT connected)

================================================================================
Test Complete!
======================================

Morgen eens zien of ik iets uit de laadpaal kan snuffelen. Aangezien ik daar 0,0 controle heb en niet aan de config kan wegens geleased maak ik me niet veel illusies. Maar als ik de panelen en de batterij live kan monitoren en de paal zowiezo solar charging doet, moet ik enkel wat regeltjes verzinnen voor de batterij dat hij niet mag ontladen als er vb productie boven de 2kW of zo.

Blijf maar van die Marstek API. Iedereen op Tweakers die dat heeft geprobeerd, heeft problemen met zijn batterij daarna.
En maak een Github account zet een sterreke bij al uw favoriete repo's :p

HA OS kun je testen binnen een virtuele machine. En je kunt zeer makkelijk een backup maken die je kunt restoren op een ander device als je hardware besluit te kopen.

Zijn de ervaringen met de Marstek CT003 P1-meter hier positief? Ben aan het twijfelen om nog een V3 te kopen voor naast onze V2, maar dan moet ik de HW P1-meter vervangen en die werkt hier eigenlijk perfect. Heb wat schrik dat ik problemen ga introduceren met de CT003 P1 meter. Vroeger waren er nogal wat problemen met de CT003, maar geen idee of die ondertussen opgelost zijn.

Ik begrijp je. Ook dezelfde afweging gemaakt. Gisterenavond is 2e v3 aangekomen. Tot gisteren altijd HW P1 gebruikt. Verandert naar de ct003. Alles werkt (na een half uur prutsen en firmware upgraden).

Zie uiteraard dat je een splitter hebt als je de HW ook gaat gebruiken.

Kan dus zonder socket.
Hij is dus deze middag al geleverd.
Installatie ging zeer gemakkelijk al wou hij eerst niet connecteren met de p1 homewizard (ondanks dat hij 'm onmiddellijk vond).
De wifi in mijn elektriciteitskot is zeer nipt. Had indertijd ook last om de p1 zelf erop te krijgen).
Ze zitten nu allebei op de wifi en communiceren ook met elkaar. Werkt goed, is al wat bijgeladen en net tijdens het koken werd er gedoneerd uit de batterij.

Op welke manier moet ik hier nu iets van terug kunnen zien in de homewizard app?
Gaat mijn blauw gedeelte (self consumption) omhoog wanneer er zonne-energie naar de batterij gaat?
Andere manieren om 't daar in de statistieken te kunnen detecteren?

Als ge nog een plekje vrij hebt in uw kast, is dat niet veel werk. 350euro is schandalig tenzij er een extra kastje bij moet ofzo.

Ik begrijp je. Ook dezelfde afweging gemaakt. Gisterenavond is 2e v3 aangekomen. Tot gisteren altijd HW P1 gebruikt. Verandert naar de ct003. Alles werkt (na een half uur prutsen en firmware upgraden).

Zie uiteraard dat je een splitter hebt als je de HW ook gaat gebruiken.
Gebruik jij de HW P1 meter nog om je verbruik te bekijken, of is de Marstek P1 meter daar even goed voor?
Ik ga een van de dagen toch een extra batterij kopen. Gewoon om me beter te wapenen tegen de energiecrisis die er mogelijk aankomt. Ik ga ze waarschijnlijk wel buiten plaatsen onder afdak, ben benieuwd hoe de batterij het zal doen daar. Of kan de V3 op een V2 geplaatst worden als de handvaten van de V2 gehaald worden?

De Marstek P1 meter regelt alleen de batterijen. Je kunt daar geen verbruik in opvolgen zoals de HW P1 meter.
Je kunt de V3 aan de muur hangen met beugels. Op een V2 zetten zou ik niet doen.

De Marstek P1 meter regelt alleen de batterijen. Je kunt daar geen verbruik in opvolgen zoals de HW P1 meter.
Op de site staat van wel hoor 🤷‍♂️

Toch zeker via hun app. Dit staat ook als screenshot erbij:
E2MwjXf.png

zgHhw1r.png

Wat mij er toch wel als verbruikopvolging uit ziet...

Op de site staat van wel hoor 🤷‍♂️

Toch zeker via hun app. Dit staat ook als screenshot erbij:
E2MwjXf.png

zgHhw1r.png

Wat mij er toch wel als verbruikopvolging uit ziet...
De eerste screenshot is vermogen. Wat je ziet met een Marstek Venus E.

De tweede screenshot is enkel als je ook PV omvormer van Marstek hebt.
Een P1 meter zonder verbruiksopvolging zou ook wel vrij zinloos zijn tbh.
Nee, voor sturing is dat voldoende.
De Marstek app is waardeloos in vergelijking met HomeWizard app voor verbruiksopvolging.

De eerste screenshot is vermogen. Wat je ziet met een Marstek Venus E.

De tweede screenshot is enkel als je ook PV omvormer van Marstek hebt.

Nee, voor sturing is dat voldoende.
De Marstek app is waardeloos in vergelijking met HomeWizard app voor verbruiksopvolging.
De 2e screenshot geeft toch ook duidelijk grid/load aan? Alleen de groene lijn van de PV lijkt mij specifiek aan de omvormer.

Als ge nog een plekje vrij hebt in uw kast, is dat niet veel werk. 350euro is schandalig tenzij er een extra kastje bij moet ofzo.
Er is nog plaats in de kast. Ik vind het ook overdreven veel. Maar ken er zelf niets van tenzij het echt niet moeilijk is. Laatste wat ik wil is ervoor zorgen dat er kortsluiting of brand ontstaat door fout aan te sluiten.

Terug
Bovenaan