Plug-in thuisbatterijen

De kleine verbruiker: volledig akkoord. Ik wist niet dat het mogelijk was om zo'n lage pieken te hebben zonder een batterij. Wij zijn kleine gebruikers en hebben al pieken van 3,7kW.

Bij de grote verbruikers lijkt het mij ook slim om 800W te blijven peak shaven, want het is beter om alle pieken 800W te verlagen t.o.v. maar enkele pieken met 2500W volledig op te vangen terwijl je niks kan opvangen een ander deel van de dag wanneer je batterij leeg is. Natuurlijk hangt het ook af van hoeveel zonnepanelen je hebt.

Ik heb nu 2 batterijen en vind het spijtig dat ik nu 2x 800W heb als ontlaadlimiet. Had liever 2x 400W gehad zodat ik nog steeds een totale ontlaadlimiet van 800W had.
Pieken hangen ook af van uw gebruik.

Je kan een kleine verbruiker zijn met een oven, inductievuur en een elektrische boiler terwijl je evengoed een kleine verbruiker kan zijn met een doorstroomboiler en gasoven en -vuur.

De kleine verbruiker: volledig akkoord. Ik wist niet dat het mogelijk was om zo'n lage pieken te hebben zonder een batterij. Wij zijn kleine gebruikers en hebben al pieken van 3,7kW.

Bij de grote verbruikers lijkt het mij ook slim om 800W te blijven peak shaven, want het is beter om alle pieken 800W te verlagen t.o.v. maar enkele pieken met 2500W volledig op te vangen terwijl je niks kan opvangen een ander deel van de dag wanneer je batterij leeg is. Natuurlijk hangt het ook af van hoeveel zonnepanelen je hebt.

Ik heb nu 2 batterijen en vind het spijtig dat ik nu 2x 800W heb als ontlaadlimiet. Had liever 2x 400W gehad zodat ik nog steeds een totale ontlaadlimiet van 800W had.
Volgens VREG zit ~25% tussen de 2,5 & 3 kW gemiddelde facturatiepiek:
QUWqSzT.png

Dus zo uitzonderlijk is het niet, wel onder het gemiddelde.

Maar zelfs aan 800W heb je geen garantie dat je batterij nog lading heeft wanneer je je piek trekt, die heb je nooit...
ff de statistiek van het afgelopen jaar erbij gehaald voor mij, zonder batterij:
  • Ik heb dagen gehad met 0 Wh opbrengst en ook andere dagen met wel opbrengst maar 0Wh injectie (dus 100% zelfconsumptie).
  • Ik heb 86 dagen gehad met <1kWh injectie.
  • ujiLPOn.png
En den tenslotte, voor 2026 zitten de capaciteitstarieven tussen €49,05 (Fluvius Limburg) & €57,10 (Fluvius West) per kW. Zo'n grote winsten zijn daar dus niet te maken. Dan is het beter dat je je opgeslagen stroom maximaal benut dan dat je het uitgangsvermogen limiteert en mogelijks je batterij niet volledig leegtrekt. Zeker als de kans reëel is dat je hoedanook pieken gaat missen op dagen met amper opbrengst van je PV installatie.

Had wel al problemen om de 2 batterijen tezamen te laten werken op de Marstek CT-003 in een actieve P1 splitter van Homewizard. Nu ik de splitter ertussenuit gehaald heb werkt het wel. Nog iemand dit probleem gehad? De CT003 hangt apart aan de stroom.
Bij mij werkt de CT-003 (eveneens met actieve splitter van Homewizard). Wel vraagt hij als connect met internet eerst om de firmware van de ct003 te updaten. maar vervolgens laadt hij direct de 2 batterijen redelijk simultaan.

De marstek staat er nu ongeveer een kleine maand (26 dagen om precies te zijn, sinds 5 maart).
Ons verbruik (van het net) in Maart 2026 is 124 kWh lager dan Maart 2025.
Injectie is 170 kWh minder dan vorig jaar. ( 4kW omvormer, +/-4600 kWp aan panelen)
Oplaad/Ontlaadcyclus +/- 1x per dag.
4-5j terugverdientijd. Als de energieprijzen verder stijgen, mogelijks korter.

Laatst bewerkt:
Ik krijg de piek toch moeilijk geshaved. Heel de maand 2-3kW. En dan 1 kwartier op 17 maart 3.76 en hopla.

Mijn bak is onderweg om er HA op te installeren. 1 van de regels die ik wil toevoegen is om tussen 4 en 5 een kW binnen te trekken als de SOC<80% is zodat we de kookpiek altijd kunnen opvangen. Dat zou dergelijke farcen moeten vermijden.

Voor de rest geen opmerkingen over de batterij.

Hier heel de maand rond de 3kW gezeten en dan heeft m'n madam 's ochtends een broodje gebakken in de oven terwijl de warmtepomp net aan een run begon. Resultaat 3.5kW. De batterij is dan uiteraard plat. Achja, die halve kW gaat het ook niet maken.

Voor het koken werkt de batterij altijd wel mee. Ik heb in maart geen dag gezien dat ze geen 100% was tegen 17h denk ik.

Blijf maar van die Marstek API. Iedereen op Tweakers die dat heeft geprobeerd, heeft problemen met zijn batterij daarna.
En maak een Github account zet een sterreke bij al uw favoriete repo's :p

Ik heb die Tweakers reviews eens gecheckt. Dat lijkt me wel mee te vallen. Zeker in mijn geval waar ik enkel wil switchten tussen 'meter op de 0' en een paar predefined manuele profielen '24/7 laden 0W', '24/7 laden 500W' etc.

HA OS kun je testen binnen een virtuele machine. En je kunt zeer makkelijk een backup maken die je kunt restoren op een ander device als je hardware besluit te kopen.

Niet iedereen is een geroutineerde ITer. Ik heb geen (toegang tot) VMs, ik heb geen eigen hosting hardware. Heck, ik heb zelfs geen persoonlijke laptop, enkel de werklaptop waarop de USB poort zelfs geblokkeerd is.

De tijd dat ik hier 7 cases staan had, een stapel hard disks en een doos van een kuub met RAM latjes, kabels, videokaarten en andere brol om mee te knutselen ligt al lang achter me. Mijn raspberry PI en Arduino heb ik jaren geleden allemaal verkocht.

Mijn Home Assitant Green komt er binnenkort aan en dan kunnen we er aan beginnen.

Ik zal je laten weten hoe vlot alles hier loopt.

Wij zitten met pieken van 4kW-4.5kW en ik heb er mij bij neergelegd.
Als ge een vrouw hebt die er geen aandacht naar schenkt. Of een schoonmoeder die op dagen dat ze op de kinderen past, met alle goeie wil van de wereld, de wasmachine, droogkast, vaatwas en strijkijzer uitbundig gebruikt.
Tsjah.... dan ben ik blij met pieken van 4kW.
Ik heb het opgegeven en bewaar liever de echtelijke rust.

Laatst bewerkt:
Hier heel de maand rond de 3kW gezeten en dan heeft m'n madam 's ochtends een broodje gebakken in de oven terwijl de warmtepomp net aan een run begon. Resultaat 3.5kW. De batterij is dan uiteraard plat. Achja, die halve kW gaat het ook niet maken.

Voor het koken werkt de batterij altijd wel mee. Ik heb in maart geen dag gezien dat ze geen 100% was tegen 17h denk ik.

Ik zou moeten checken wanneer exact onze piek getrokken is, maar als de auto vb aan het laden is (altijd solar charging mode) en de PV productie is over zijn piek (lees: PV productie zakt), dan slurpt de auto beetje bij beetje uit de batterij. Gebeurt vaak dat de batterij (partieel) leeg is tegen 17h.

Mijn grootste reden om die HA te integreren. De batterij moet beschermd worden tijdens de solar charging van de EV.

Wij zitten met pieken van 4kW-4.5kW en ik heb er mij bij neergelegd.
Als ge een vrouw hebt die er geen aandacht naar schenkt. Of een schoonmoeder die op dagen dat ze op de kinderen past, met alle goeie wil van de wereld, de wasmachine, droogkast, vaatwas en strijkmachine uitbundig gebruikt.
Tsjah.... dan ben ik blij met pieken van 4kW.
Ik heb het opgegeven en bewaar liever de echtelijke rust.

Ja, mij kunnen die pieken mij principieel ook niet veel schelen. Het is voor de sport, he. Onze elektriciteitsfactuur is hier jaarlijks 500 euro of zo, los van de EV terugbetalingen aan CREG tarief. Het is niet dat mijn tijd en inspanningen rationeel gezien rendabel zijn :laugh:

En wij hebben trouwens (nog) geen EV hé. standaard huishouden (met warmtepomp). Eens ons tuinhuis er staat, ga ik daar nog wat stekkerpanelen op pleuren.

Ik zou moeten checken wanneer exact onze piek getrokken is, maar als de auto vb aan het laden is (altijd solar charging mode) en de PV productie is over zijn piek (lees: PV productie zakt), dan slurpt de auto beetje bij beetje uit de batterij. Gebeurt vaak dat de batterij (partieel) leeg is tegen 17h.

Mijn grootste reden om die HA te integreren. De batterij moet beschermd worden tijdens de solar charging van de EV.

Ik zet de batterij gewoon in standby tijdens het laden en als er genoeg zon is dan laad ik die ook nog tegen 500W op, zodoende is die 's avonds normaal vol.
Het is te zeggen, HA doet dat en chatgpt maakt mijn scriptjes/automations...

Mijn vrouw is maniakaal in het laag houden van de pieken, de peik voor maart was 2,3kW, We zijn heel de winter max tot 3,1kW geweest. Onze gemiddelde piek vorige afrekening was 3,05kW maar daar komen we nietmeer aan.

Ik heb die Tweakers reviews eens gecheckt. Dat lijkt me wel mee te vallen. Zeker in mijn geval waar ik enkel wil switchten tussen 'meter op de 0' en een paar predefined manuele profielen '24/7 laden 0W', '24/7 laden 500W' etc.

Niet iedereen is een geroutineerde ITer. Ik heb geen (toegang tot) VMs, ik heb geen eigen hosting hardware. Heck, ik heb zelfs geen persoonlijke laptop, enkel de werklaptop waarop de USB poort zelfs geblokkeerd is.

De tijd dat ik hier 7 cases staan had, een stapel hard disks en een doos van een kuub met RAM latjes, kabels, videokaarten en andere brol om mee te knutselen ligt al lang achter me. Mijn raspberry PI en Arduino heb ik jaren geleden allemaal verkocht.

Mijn Home Assitant Green komt er binnenkort aan en dan kunnen we er aan beginnen.

Ik zal je laten weten hoe vlot alles hier loopt.
Met alleen een werk laptop die dicht staat wordt het moeilijk.
Maar iedereen die een eigen PC heeft, kan gratis VMware ofzo aanraden en even HA OS inladen om het te testen.

Met HA ga je perfect kunnen zien wanneer die hogere piek getrokken is. Dan je ook valideren als het laden gepauzeerd werd enzo op dat moment.

Ik zet de batterij gewoon in standby tijdens het laden en als er genoeg zon is dan laad ik die ook nog tegen 500W op, zodoende is die 's avonds normaal vol.
Het is te zeggen, HA doet dat en chatgpt maakt mijn scriptjes/automations...

Mijn vrouw is maniakaal in het laag houden van de pieken, de peik voor maart was 2,3kW, We zijn heel de winter max tot 3,1kW geweest. Onze gemiddelde piek vorige afrekening was 3,05kW maar daar komen we nietmeer aan.

Claude heeft ook mijn scriptjes hier al gemaakt. Het is wachten op de hardware om HA op te lopen en de scriptjes erin te knallen.

Mijn vrouw is niet zo maniakaal. Lees: ze trekt er haar geen hol van aan want 'ik heb geen mentale ruimte om me daarmee bezig te houden'.

Nooit rationeel, maar als het eropaan komt, plots rationeel :laugh:

Hoe komt dit? Als ik Solarcharging doe (met een Smappee laadpaal) heb ik steeds nog een beperkte hoeveelheid injectie.

Afgelopen zondag heb ik bvb 18,6 kWh opgewekt, de auto lag de ganse dag aan de laadpaal met solarcharging, was op het einde van de dag net niet volgeladen en ik heb nog 3,1kWh geïnjecteerd terwijl we ook de ganse dag thuis waren.

Dit nog zonder thuisbatterij (die komt vandaag toe), maar ik ben in de veronderstelling dat de laadpaal niet kijkt naar de input van de batterij, de laadpaal meet met een klem de opbrengst van de zonnepanelen en als hij op solarcharging staat gaat hij daar gemiddeld gezien net wat onder blijven.

Wetende dat het minimum 2.5kw is en het zo'n 50 euro is voor 3.5kw en 100 euro tov. die 2.5kw voor 4.5kw, is dat hier toch ook zoiets waar wel aandacht aan besteed wordt, maar niet zo maniakaal als sommigen er mee bezig lijken te zijn. Ik denk als je met diezelfde focus op de booschappen stort je een veelvoud kunt besparen.

Als ik hierboven zie
Inderdaad, die maakt het niet. Voor één maand 0.5kw hoger te zitten, komt dat neer op +- 50 euro (voor 1kw hoger) /2 (een halve) /12 (per maand) = +-2 euro.

Ik ben vooral van het principe "zie dat je het niet wegpist", maar overdrijf niet in het opletten.

Hoe komt dit? Als ik Solarcharging doe (met een Smappee laadpaal) heb ik steeds nog een beperkte hoeveelheid injectie.

Afgelopen zondag heb ik bvb 18,6 kWh opgewekt, de auto lag de ganse dag aan de laadpaal met solarcharging, was op het einde van de dag net niet volgeladen en ik heb nog 3,1kWh geïnjecteerd terwijl we ook de ganse dag thuis waren.

Dit nog zonder thuisbatterij (die komt vandaag toe), maar ik ben in de veronderstelling dat de laadpaal niet kijkt naar de input van de batterij, de laadpaal meet met een klem de opbrengst van de zonnepanelen en als hij op solarcharging staat gaat hij daar gemiddeld gezien net wat onder blijven.
Die klemmen zitten ook over uw aansluiting. Om te solarladen werkt Smappee over overschot (injectie) en niet op productie. Want als jij een hele dag zou liggen wassen, strijken en airco'en en je kijkt naar productie, dan zou de auto gewoon opladen aan het vermogen van de PV terwijl alles al opgebruikt werd door het huis.

Dus als jij kookt, wast, ... is er minder overschot en gaat de auto trager laden. Waarom je toch 3kWh injectie is gewoon omdat de Smappee 1x per minuut zijn vermogen aanpast en als er bewolking is varieert de productie constant. Dus bepaalde momenten heb je toch een beetje injectie of afname.

Met een batterij en solar laden, gaat de batterij de hele dag staan jojo'en en 's avonds gaat Smappee die leegtrekken. Je kan de Smappee instellen dat hij 500W blijft injecteren zodat uw thuisbatterij niet leeggetrokken wordt, maar dan verlies je gewoon minimaal 6kWh per dag aan injectie.

Ik heb met Home Assistant de batterij aan 300W laten laden als de auto aan de lader hangt. Dan is de batterij tegen de 's avonds en kan de auto ze niet leegzuigen.

Hangt er allemaal vanaf hoe je laadt. En daar zijn standaarden voor. Ook voor minimum stroom nodig om te kunnen laden.

Bijvoorbeeld IEC 61851-1 mode 3, wat ik vermoed dat het hier zal zijn, legt als minimum laadstroom per fase 6A op (dus 1380W aan 230V enkelfasig). Als je minder opwekt, zal de paal dus niet laden en wordt dit geïnjecteerd.

Hangt er allemaal vanaf hoe je laadt. En daar zijn standaarden voor. Ook voor minimum stroom nodig om te kunnen laden.

Bijvoorbeeld IEC 61851-1 mode 3, wat ik vermoed dat het hier zal zijn, legt als minimum laadstroom per fase 6A op (dus 1380W aan 230V enkelfasig). Als je minder opwekt, zal de paal dus niet laden en wordt dit geïnjecteerd.

Mijn laad paal laadt inderdaad minimum aan 1600W (om hoge voltages tegen te gaan), ook als er minder opgewekt wordt. Maar steek liever marginaal bij van het net dan te stoppen met laden tot de wolk weg is. Procentueel gezien is dat niet zo veel.

Terug
Bovenaan