Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zou die plug ergens voor gebruiken want wellicht dezelfde shit over 12 maand en dan is uw garantie afgelopen.
Steek een modbus module als ge de stats wilt.
Kun je die ergens Chinees kopen ?Hier gaat hij maandag of dinsdag aankomen.
Ik heb dus besteld zonder p1 connector omdat ik al de homewizard p1 heb.
Kan ik die daar zomaar mee koppelen? Want ik lees/zie nu filmpjes dat de batterij dan in een homewizard socket moet zitten.
Of zijn er sinds die filmpjes updates geweest, waardoor het nu zo gekoppeld kan worden?
Na edit: https://thuisbatterijgids.net/marstek-homewizard-p1-meter/
Kan dus zonder socket.
Je moet een Elfin W11 kopen of zo'n Lilygo ding. Ik heb de Elfin W11 en dat werkt perfect icm Home Assistant.Bon, toch eens werk van gemaakt.
Blijkt dat de inverterboer na 2-3y uiteindelijk wel een deftige API/interface gemaakt heeft. Via de inverter app modbus kunnen openzetten en na half uurtje prutsen met Claude, kan ik de inverters uitlezen over modbus. Aangezien die inverters op de wifi hangen, sustainable solution.
Vraag 1: Ik heb die modbus kabel die bij de marstek zat weggesmeten bij de installatie wegens 'ik ga dat toch nooit gebruiken'...Kun je die ergens Chinees kopen ?
Vraag 2: Ik zit met een marstek v2, dus geen directe modbus over TCP/IP. Claude zegt me dat ik de kabel in een transceiver moet steken en dan een ESP32 eraan hang. Kennis van me is ook altijd over ESP32s bezig, dus ik vermoed dat ik in de juiste richting zit. Ik vind alles samen voor een kleine 20 euro's op Amazon. Iemand die goeie marchandise kan aanraden of maakt dat allemaal geen fluit uit ?

Je moet een Elfin W11 kopen of zo'n Lilygo ding. Ik heb de Elfin W11 en dat werkt perfect icm Home Assistant.
Ik ben er ook van overtuigd dat er een HA integratie is voor uw omvormer. Dat lijkt me handiger ipv het warm water opnieuw uit te vinden met Claude![]()
esting Device 1: VenusE (192.168.0.139)
================================================================================
📋 Device Information
--------------------------------------------------------------------------------
Device Model: VenusE
Firmware Version: 153
BLE MAC: <knip>
WiFi MAC: <knip>
WiFi Name: <knip>
IP Address: 192.168.0.139
📶 WiFi Status
--------------------------------------------------------------------------------
SSID: <knip>
Signal Strength: 75 dBm
IP Address: 192.168.0.139
Gateway: 192.168.0.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
DNS Server: <knip>
🔵 Bluetooth Status
State: connect
MAC Address: <knip>
🔋 Battery Status
State of Charge: 67%
Temperature: 13.0°C
Remaining Capacity: 3.43 Wh
Rated Capacity: 5120.0 Wh
Charging Enabled: False
Discharging Enabled: True
⚡ Energy System Status
Battery SOC: 67%
Battery Capacity: 5120 Wh
Battery Power: -316.9 W
Battery State: discharging
Battery Power In: 0 W
Battery Power Out: 316.9 W
Available Capacity: 1.6896 Wh
Grid Power: 283 W
Off-Grid Power: 0 W
Solar Power: 0 W
Total Solar Energy: 0 Wh
Total Grid Import: 1232810.0 Wh
Total Grid Export: 959250.0 Wh
Total Load Energy: 0.0 Wh
⚙️ Operating Mode
Current Mode: Auto
Grid Power: 283 W
Off-Grid Power: 0 W
Battery SOC: 67%
📊 Energy Meter (CT) Status
CT Connected: False
(No CT connected)
================================================================================
Test Complete!
======================================
). En aangezien ik die Modbus stuff uit mijn inverters kon trekken met mijn python scriptje, zal dat allemaal wel werken.

Hij is dus deze middag al geleverd.Hier gaat hij maandag of dinsdag aankomen.
Ik heb dus besteld zonder p1 connector omdat ik al de homewizard p1 heb.
Kan ik die daar zomaar mee koppelen? Want ik lees/zie nu filmpjes dat de batterij dan in een homewizard socket moet zitten.
Of zijn er sinds die filmpjes updates geweest, waardoor het nu zo gekoppeld kan worden?
Na edit: https://thuisbatterijgids.net/marstek-homewizard-p1-meter/
Kan dus zonder socket.
Gebruik jij de HW P1 meter nog om je verbruik te bekijken, of is de Marstek P1 meter daar even goed voor?Ik begrijp je. Ook dezelfde afweging gemaakt. Gisterenavond is 2e v3 aangekomen. Tot gisteren altijd HW P1 gebruikt. Verandert naar de ct003. Alles werkt (na een half uur prutsen en firmware upgraden).
Zie uiteraard dat je een splitter hebt als je de HW ook gaat gebruiken.
Op de site staat van wel hoorDe Marstek P1 meter regelt alleen de batterijen. Je kunt daar geen verbruik in opvolgen zoals de HW P1 meter.

eu.marstekenergy.com
De eerste screenshot is vermogen. Wat je ziet met een Marstek Venus E.Op de site staat van wel hoor
![]()
Marstek CT003 Smart Meter met P1 & IR Aansluiting
· Installatie in enkele minuten· Meerdere units tegelijkertijd bedienen· Geïntegreerd met slimme huishoudmeters· Ondersteunt infrarood/P1 communicatie· Betere compatibiliteit met Marstek-producten· Prestatiebesturing met Smart App· Hoge veiligheid en sterke signaalsterkteeu.marstekenergy.com
Toch zeker via hun app. Dit staat ook als screenshot erbij:
![]()
![]()
Wat mij er toch wel als verbruikopvolging uit ziet...
Nee, voor sturing is dat voldoende.Een P1 meter zonder verbruiksopvolging zou ook wel vrij zinloos zijn tbh.
De 2e screenshot geeft toch ook duidelijk grid/load aan? Alleen de groene lijn van de PV lijkt mij specifiek aan de omvormer.De eerste screenshot is vermogen. Wat je ziet met een Marstek Venus E.
De tweede screenshot is enkel als je ook PV omvormer van Marstek hebt.
Nee, voor sturing is dat voldoende.
De Marstek app is waardeloos in vergelijking met HomeWizard app voor verbruiksopvolging.
Er is nog plaats in de kast. Ik vind het ook overdreven veel. Maar ken er zelf niets van tenzij het echt niet moeilijk is. Laatste wat ik wil is ervoor zorgen dat er kortsluiting of brand ontstaat door fout aan te sluiten.Als ge nog een plekje vrij hebt in uw kast, is dat niet veel werk. 350euro is schandalig tenzij er een extra kastje bij moet ofzo.