Plug-in thuisbatterijen

Het flauwe seizoen voor de thuisbatterij is begonnen. De laatste week toch al redelijk wat dagen dat de zonneproductie niet voldoende is om de batterij vol te krijgen en ik soms al in de late avond of ergens in de nacht van het net moet beginnen gebruiken. De dagen worden korter en donkerder, en tegelijkertijd neemt het verbruik toe door bv deze week de cv weer aan te steken. Ook al is het op gas, de ketel en bijhorende pompen verbruiken wel wat elektriciteit.

Het flauwe seizoen voor de thuisbatterij is begonnen. De laatste week toch al redelijk wat dagen dat de zonneproductie niet voldoende is om de batterij vol te krijgen en ik soms al in de late avond of ergens in de nacht van het net moet beginnen gebruiken. De dagen worden korter en donkerder, en tegelijkertijd neemt het verbruik toe door bv deze week de cv weer aan te steken. Ook al is het op gas, de ketel en bijhorende pompen verbruiken wel wat elektriciteit.
Toch 2 topdagen gehad met nét niet 10kWh geladen en nagenoeg alles gedekt.

Voorlopig nog steeds perfect op de terugverdientijd-curve van een simulatie hier eerder. (die tool is ondertussen offline)

Oktober valt nog mee als we naar de afgelopen 5j kijken:
O3iuZuY.png

Dat is toch nog 50% van de top-maand die jaarlijks gehaald wordt. Bewolkte dagen kan je altijd hebben, ook in de lente en de zomer. Het is pas november-februari dat het echt de diepte induikt. Maart hangt er vanaf, zoals je kan zien was dat 2021 & 2022 al een goeie maand mar dan in 2023 & 2024 niet (dit jaar ook een goede maand, staat gewoon niet in de grafiek).

Toch 2 topdagen gehad met nét niet 10kWh geladen en nagenoeg alles gedekt.

Voorlopig nog steeds perfect op de terugverdientijd-curve van een simulatie hier eerder. (die tool is ondertussen offline)

Ik heb deze maand al zoveel elektriciteit verbruikt als heel September, gewoon omdat ik de auto een keer heb moeten (bijladen) van het net.
Donderdag is de batterij tot 74% geraakt, vrijdag en zaterdag is de batterij niet tot 40% geraakt en gisteren niet voorbij de 60% en was ze om 18h al leeg.
In de winter verbruiken we wel redelijk wat, dus het verwondert mij niets. Als het kan steek ik de zonnestroom in de auto, netto levert dat meer (laadverliezen zijn voor de werkgever) op en de batterij slijt niet. Voor mij zal het krap worden de batterij terug te verdienen, we zullen we zien.

Momenteel wekken de panelen zelfs niet genoeg op om het huisverbruik te coveren, dus dat zal vandaag niets worden.

Laatst bewerkt:
Ik heb met momenten wel nog wat overschotten, maar dat zijn de dagen dat de auto niet thuis is. Eenmaal de auto thuis is, moet ik ook stroom inkopen om die te laden.

Achja, zo gaat het elkaar jaar wel ongeveer. Ergens rond oktober is het gedaan met zonneladen.

Hier is het zonneladen ook optioneel geworden en wordt er op het werk geladen.

Vorige week zonder veel moeite (en zonder EV) 80-90% zelf verbruik. Het helpt dat we 3x een ondergepist bed hadden bij de kinderen en een familie feest. De machines hebben hier overuren gedraaid en veel verbruikt.

Er zijn wel dagen dat we 10-15kwh produceren, maar dan is er misschien 2-3-4kwh injectie. Niet echt de moeite om de auto aan de draad te hangen.

Hier is het zonneladen ook optioneel geworden en wordt er op het werk geladen.

Vorige week zonder veel moeite (en zonder EV) 80-90% zelf verbruik. Het helpt dat we 3x een ondergepist bed hadden bij de kinderen en een familie feest. De machines hebben hier overuren gedraaid en veel verbruikt.

Er zijn wel dagen dat we 10-15kwh produceren, maar dan is er misschien 2-3-4kwh injectie. Niet echt de moeite om de auto aan de draad te hangen.
Waarom laad je niet gewoon thuis verder? De vergoeding is hoger dan uw energieprijs als je een goed contract hebt.

Waarom laadt je niet consequent thuis aan trage snelheid? Hoe meer ik thuis laad waarbij ik de capaciteitspiek niet wijzig (dus 's nachts aan 3kW in de winter), des te meer het laden opbrengt. Dit kwartaal is er 5c/kWh van de terugbetaling afgegaan en de elektriciteit is 4c/kWh duurder geworden (voorlopig), maar dan nog heeft dat geen nadelig effect op jaarbasis, in tegendeel.

Waarom laad je niet gewoon thuis verder? De vergoeding is hoger dan uw energieprijs als je een goed contract hebt.

Omdat de paal op solar charging staat en werkgever doet anal over settings aanpassen -_-

I guess dat de ethernet kabel uittrekken een oplossing is om te laden aan de fallback snelheid van 3kW... Meh.

De madam rijdt elke dag naar het werk, dus de kabel daarinsteken is 0 werk.

De piek zal zowiezo 3-4kw zijn dan, wat 10 euro kost. En aan een winst van 5cent op creg tarief moet ik toch al heel wat laden. Om nog te zwijgen dat de auto dan heel de tijd hier moet staan.

De piek zal zowiezo 3-4kw zijn dan, wat 10 euro kost. En aan een winst van 5cent op creg tarief moet ik toch al heel wat laden. Om nog te zwijgen dat de auto dan heel de tijd hier moet staan.
Je kan elke nacht laden he. Ik vermoed dat de auto meer 's nachts thuis staat dan overdag dan wanneer je aan het solarladen was :p

Het is eerder 10 cent. Das toch rap 100-150euro op een winter en meer comfort.

Je kan elke nacht laden he. Ik vermoed dat de auto meer 's nachts thuis staat dan overdag dan wanneer je aan het solarladen was :p

Het is eerder 10 cent. Das toch rap 100-150euro op een winter en meer comfort.

Nu was het typisch zaterdag en zondag solar laden en de auto was vol. In de zomer soms smorgens of savonds nog 5-10kwh erin proppen.

Ik zou eens in detail moeten checken.

Maar als ik even back of the envelop:

Als ik de ethernet kabel uittrek, gaat hij flatrate aan 2.5-3kwh de auto laden. Dus de batterij gaat ook al gewoon leeggetrokken worden en snel leeg zijn. Dus we gaan naar een piek van 3-4 gaan zonder zotte kuren. Als ik snel reken, is het 2-3 nachten laden om vol te zitten.

200kwh aan 10 cent winst CREG = 20 euro (in januari zal dat creg tarief deltaatje ook al weer gene vetten zijn)
2kw piek extra = 10 euro verlies

best case 10 euro winst.

Wetende dat de madam zeker 1x per maand een vaatwas of wasmachine zal opzetten terwijl de batterij leeggetrokken is en al 3kw naar de auto gaat, zie ik ons gemakkelijk pieken trekken van 4-5-6 kw en dan is de winst snel de deur uit. Ik ga het wat monitoren.

Ik heb eens gecheckt. Zelfs in december zijn er (weinig) zonnedagen met 12-15kwh productie. Als we dan in het weekend gewoon kunnen laden op solar, zal de auto voldoende vol raken. Of misschien af en toe eens volproppen op het werk.

Dat meer comfort valt wel mee. Er zijn 50 laadpalen op de parking 50m van haar bureau. Er is 0 moeite om die auto 100% zeker vol te krijgen. Draad insteken, scan kaartje en s avonds is de auto 100%.

Ja, je hebt wel de load balancer nodig. Die staat hier gewoon op 3kW momenteel en de auto laad trager of stopt met laden als er gekookt wordt. Mijn auto heeft 0,0 invloed op mijn piek. Ik kijk naar mijn natuurlijke piek in de winter en stel dan de load balancer van de laadpaal daar op af.

De winsten zijn niet groot natuurlijk, maar het solar laden icm de beperkte winst in de winter tilt mijn terugbetaling van werkgever net naar het niveau dat ik op jaarbasis daar niets mee moet bijleggen, heel mijn elektrisch verbruik, auto en huishouden zijn gecoverd. Vorig jaar had ik zelfs 500 euro over, bijna genoeg om mijn gasfactuur op jaarbasis te betalen.

Wij hebben een 100-tal laadpalen, maar die parkings zijn totaal niet gemaakt voor SUV's waarbij aan elke kant een laadklep openstaat, er worden er dan ook menig afgelopen etc.
Ik zou zelfs als het geld kost het comfort van thuisladen erbij nemen, ik steek die in wanneer ik thuiskom, de paal batched automatisch (bij elke auto die je connecteert overigens...), maar dan krijgt die nog geen power. Het is HA dat dat moet aanzetten, om die reden start ik mijn laadsessies nog altijd manueel. En ze stoppen als ik het af zet of als ik de kabel zelf uittrek (eigenlijk bij het van het slot gaan van de portieren).

Ja, ik kan nog altijd 0,0 sturen. Mijn PV omvormer "API" is zo brak dat die eigenlijk gewoon niet werkt. De EnergyID app integratie werkt 30 min en dan mag ik de boel resetten. Manueel kan ik wel queryen, maar na x aantal keer, mag ik tokens etc resetten. Brak dus.

Het is al beter dan vroeger. Vroeger was de API een open-source ding dat basically via de front-end ging via geklooi. Nu is het toch al een API.

Ook super secure, want ik kan met 1 query alle addressen uit mijn postcode opsnorren met bijhorende project namen dat de mensen gegeven hebben aan hun panelen...

De paal kan ik "configureren" door ticketjes naar de help desk te sturen. Dat solar charging staat nu aan, maar ik kan daar niks aan configureren. It works zolang er voldoende zon is. It breaks in de herst en winter :laugh:

De paal kan ik "configureren" door ticketjes naar de help desk te sturen. Dat solar charging staat nu aan, maar ik kan daar niks aan configureren. It works zolang er voldoende zon is. It breaks in de herst en winter :laugh:
Hangt er van af of die op comfort of groen staat, comfort moet je minimale capaciteit kiezen en gaat die niet uitvallen. Op groen dan gaat die effectief stoppen met laden als de zon niet genoeg(minimaal) geeft, ik vond dit niet handig want 1,4kW is toch minimum dus als er een wolk is viel die uit etc. Gewoon op comfort dan valt die terug naar 1,4kW maar als de wolk weg is stijgt die weer naar wat beschikbaar is.

Hangt er van af of die op comfort of groen staat, comfort moet je minimale capaciteit kiezen en gaat die niet uitvallen. Op groen dan gaat die effectief stoppen met laden als de zon niet genoeg(minimaal) geeft, ik vond dit niet handig want 1,4kW is toch minimum dus als er een wolk is viel die uit etc. Gewoon op comfort dan valt die terug naar 1,4kW maar als de wolk weg is stijgt die weer naar wat beschikbaar is.

Onder de 1.4kw doet hij niks. Maar dat maakt niet uit. Want laden aan 1.4kw, pretty useless anyway.

Er staat hier ook een batterij van 5kW. Dan kan de batterij beter gevuld worden ipv aan 1.4 kw te laden en op het einde van de dag een lege batterij te hebben.

Er ligt hier 11kwp. In de zomer is er 8kW productie rond 13h. Dan is de auto batterij gevuld op 1 dag.

Terug
Bovenaan