Plug-in thuisbatterijen

Ben hier al een tijdje mee aan het volgen aangezien ik ook wel interesse heb om een thuisbatterij te plaatsen. De reden dat ik een batterij zou plaatsen is omdat zonnepanelen henb maar ik zelden thuiswerk dus niet echt gebruik kan maken van mijn panelen, ze brengen op als ik op het werk zit en s'avonds heb ik er niet veel aan.

Gisteren een aan het spelen geweest met de simulator van mijn-Thuisbatterij.nl en de Fluvius data en zou maar tussen €56 (huidige kWh prijzen) en €153 (gemiddelde KWh prijzen) per jaar uitsparen. Niet echt de moeite dus om een batterij aan te schaffen, ben blijkbaar iets te zuinig :-/

Ben hier al een tijdje mee aan het volgen aangezien ik ook wel interesse heb om een thuisbatterij te plaatsen. De reden dat ik een batterij zou plaatsen is omdat zonnepanelen henb maar ik zelden thuiswerk dus niet echt gebruik kan maken van mijn panelen, ze brengen op als ik op het werk zit en s'avonds heb ik er niet veel aan.

Gisteren een aan het spelen geweest met de simulator van mijn-Thuisbatterij.nl en de Fluvius data en zou maar tussen €56 (huidige kWh prijzen) en €153 (gemiddelde KWh prijzen) per jaar uitsparen. Niet echt de moeite dus om een batterij aan te schaffen, ben blijkbaar iets te zuinig :-/
Dat lijkt me, in alle eerlijkheid wel heel weinig en is volgens mij een fout in de simulatie ergens. Aan €153 à €0.3, zit je op een +/- 500 kWh die je zelf zou consumeren. Neem daar een RTE van +/- 82% (bij Marstek dan) bij, en je komt op een +/- 660 kWh die je erin zou 'pompen'.

Ik ken natuurlijk je PV-opstelling niet, maar met je gebruiksprofiel (enkel 's avonds thuis), zou dit - gevoelsmatig - hoger moeten liggen.

Thx. Wel raar dat ik dat niet op een graph kan zetten on hw zelf.
Valt ook niet veel van op een grafiek te zetten aangezien het gewoon 1 getal is.

Maar ze zouden gewoon dat getal in een box kunnen zetten onder de grafieken of zo. Het is niet dat het rocket science is om uit te lezen, aangezien ik na 30 min babbelen met chatgpt een werkende html pagina heb die live de api uitleest...

Dat lijkt me, in alle eerlijkheid wel heel weinig en is volgens mij een fout in de simulatie ergens. Aan €153 à €0.3, zit je op een +/- 500 kWh die je zelf zou consumeren. Neem daar een RTE van +/- 82% (bij Marstek dan) bij, en je komt op een +/- 660 kWh die je erin zou 'pompen'.

Ik ken natuurlijk je PV-opstelling niet, maar met je gebruiksprofiel (enkel 's avonds thuis), zou dit - gevoelsmatig - hoger moeten liggen.

Trek van uw RTE maar 10% af...

kan je niet uw verbruik eens door https://mijn-thuisbatterij.nl/ halen om te zien wat de besparing zou zijn.
Ooit al eens gedaan en nu nog eens, probleem is dat ze op 24/2/25 nieuwe meter komen plaatsen zijn en dat van 9/10/24 tot 24/2/25 ik geen kwartierwaarden heb.
Als ik nu kijk van 24/2 tot 28/9 met een 5kWh batterij 0,27c verbruik 0,03c injectie kom ik op 155€ voor die 217 dagen of 261/jaar.
Maar dat is dus zonder rekening te houden met grijze winterperiode.

Terwijl ik dit aan het typen was nog even zitten spelen en de kwartierwaarden van 29/9/23 tot 23/2/24 gedownload en datums aangepast zodat dit precies van 2024-2025 is dat ik wel een volledig jaar heb.
Dan kom ik op een 218€, te denken dat ik in 2023-2024 nog geen EV had.

Zonder batterij
Met batterij van 5 kWhResultaat
Verbruik1336 kWh430 kWhJe verbruikt 906 kWh minder
Injectie2227 kWh1321 kWhJe injecteert 906 kWh minder

Ik weet niet of dat interessant is of niet.

Laatst bewerkt:
Ooit al eens gedaan en nu nog eens, probleem is dat ze op 24/2/25 nieuwe meter komen plaatsen zijn en dat van 9/10/24 tot 24/2/25 ik geen kwartierwaarden heb.
Als ik nu kijk van 24/2 tot 28/9 met een 5kWh batterij 0,27c verbruik 0,03c injectie kom ik op 155€ voor die 217 dagen of 261/jaar.
Maar dat is dus zonder rekening te houden met grijze winterperiode.

Terwijl ik dit aan het typen was nog even zitten spelen en de kwartierwaarden van 29/9/23 tot 23/2/24 gedownload en datums aangepast zodat dit precies van 2024-2025 is dat ik wel een volledig jaar heb.
Dan kom ik op een 218€, te denken dat ik in 2023-2024 nog geen EV had.

Zonder batterij
Met batterij van 5 kWhResultaat
Verbruik1336 kWh430 kWhJe verbruikt 906 kWh minder
Injectie2227 kWh1321 kWhJe injecteert 906 kWh minder

Ik weet niet of dat interessant is of niet.
Ik denk dat je daar nog wel wat mag afdoen van die 218 gezien geen enkele batterij zonder verliezen is, dus zal uw injectie waarschijnlijk ipv 906 zijn eerder een 1100 minder zijn. De besparing is niet echt groot te noemen.

Vraagje voor de MARSTEK eigenaars hier: Wat gaan jullie doen met dat ding als die defect/versleten is nadat de garantieperiode voorbij is?

Vraagje voor de MARSTEK eigenaars hier: Wat gaan jullie doen met dat ding als die defect/versleten is nadat de garantieperiode voorbij is?
Zelfde als bij elk ander product, vermoed ik: wegsmijten/vervangen.
Met als enig verschil dat dit een "all in one" oplossing is, waar je bij andere oplossingen je mogelijks aparte componenten kunt vervangen.

Maar dat is de afweging die iedereen zelf moet maken. Gezien het gemak, de lage kostprijs en geen installatiekost (want niet iedereen kan/wil/durft een DIY oplossing zetten) is dat natuurlijk het nadeel.

Ook het containerpark weigert om dit aan te nemen. Wat nu?
Ik leef in de echte wereld, niet jouw hypothetische. Van de site van bebat:
tkzi1EW.png

Dus, gewoon naar recyclagepark of recupel inzamelpunt brengen. Als je het bij de correcte winkel/invoerder gekocht hebt, is de bebat-bijdrage geregeld. Geen idee of elke Nederlandse shop daarmee in orde is, maar veel Belgische toch wel.

Ik leef in de echte wereld, niet jouw hypothetische.
ok...
Van de site van bebat:
tkzi1EW.png

Dus, gewoon naar recyclagepark of recupel inzamelpunt brengen. Als je het bij de correcte winkel/invoerder gekocht hebt, is de bebat-bijdrage geregeld. Geen idee of elke Nederlandse shop daarmee in orde is, maar veel Belgische toch wel.
Dit is fout. Je bent halverwege de lijst gestopt bij het verkeerde product. Zie bijlage.
Nederlandse shops hebben uiteraard de BEBAT bijdrage niet aangerekend. Waarom zouden ze dat doen?

Dat gaat nog een dure onaangename verassing worden voor iedereen die een MARSTEK uit Nederland geimporteerd heeft.

Als je het legaal wil spelen (aka de batterij niet dumpen in een beek ofzo) dan zal je BEBAT te dienen te contacteren.
Die zullen de batterij van je afnemen voor een kost per kg.
Die kost is vandaag €2.89/kg ex. BTW en stijgt hard (was nog €2.39/kg ex. BTW 2 jaar geleden)

60kilogram ESS x €2.89/kg ESS = €173.4 ex. x 21% BTW = €209.81 BTW incl. (in 2025)

Misschien wel interessant om mee te nemen in je rendabiliteitsberekening?

Bijlagen

• ESS BEBAT.png
    ESS BEBAT.png
    154,7 KB · Weergaven: 17
Nederlandse shops hebben uiteraard de BEBAT bijdrage niet aangerekend. Waarom zouden ze dat doen?

Dat gaat nog een dure onaangename verassing worden voor iedereen die een MARSTEK uit Nederland geimporteerd heeft.
Jij gaat er al van uit dat iedereen het via een .nl winkel gekocht heeft, terwijl er ook tal van .be winkels zijn. Die "inclusief bebat bijdrage" zeggen. Als dat niet het geval is, is dit niet het probleem van de koper.

En heb je ooit al geweten dat ze je in het containerpark achter een factuur vragen waar het aangekocht is of dat je moet aantonen dat BEBAT bijdrage al betaald is? Jij zei dit hé:
Ook het containerpark weigert om dit aan te nemen.
Ik heb al tal van elektronica met batterij (en losse batterijen uit bv UPS) naar het containerpark gebracht; nog nooit heeft men mij gevraagd aan te tonen dat dit in België gekocht is en aan te tonen dat BEBAT bijdrage alreeds betaald is. Dus zelfs indien je niet in regel bent, is de kans klein dat bovenstaande gaat voorvallen.

Dit is fout. Je bent halverwege de lijst gestopt bij het verkeerde product. Zie bijlage.
Dat klopt, ik had idd niet verder gescrold. Dan is het via leverancier. Of toch gewoon recyclagepark. Want ze aanvaarden zonder vragen te stellen toch veel meer dan wat de bebat regelgeving zegt, hier toch.

ok...

Als je het legaal wil spelen (aka de batterij niet dumpen in een beek ofzo) dan zal je BEBAT te dienen te contacteren.
Die zullen de batterij van je afnemen voor een kost per kg.
Die kost is vandaag €2.89/kg ex. BTW en stijgt hard (was nog €2.39/kg ex. BTW 2 jaar geleden)

60kilogram ESS x €2.89/kg ESS = €173.4 ex. x 21% BTW = €209.81 BTW incl. (in 2025)

Misschien wel interessant om mee te nemen in je rendabiliteitsberekening?
Hypocrisie anyone?

Ik ga volgende week minimum 2 US5000 modules gaan halen in NL bij NKON in Nuenen.
Misschien kan ik een bulk korting fixen.
Je bespaart sowieso +100 euro aan bebat bijdrage per module.

Is er nog iemand voor wie ik er moet meenemen terwijl ik daar ben?

Die torenhoge bijdrage bestaat nog maar sinds 1 jan 2022 dus toestellen geinstalleerd voor die tijd gaan ze ook moeten aanvaarden.

Indien ze die oude batterijen weigeren dan ben ik verplicht om die bij het grof vuil te gooien he.
Dat is slecht voor het milieu en doe ik liever niet maar niet echt mijn probleem.

Indien de bms nog werkt wissel ik die batterijen gewoon met nieuwe en blijft het systeem in bedrijf.

Die bebat bijdrage was nog zonder btw meegerekend. Dat geld kunnen ze nog 10 jaar investeren in iets vooraleer de eerste toestellen terugkeren. Wat een gigantische cashcow zeg.
Typisch BE.
Zeg eens, hoe ga jij het doen als de uwe end of life zijn.

Laatst bewerkt:
En heb je ooit al geweten dat ze je in het containerpark achter een factuur vragen waar het aangekocht is of dat je moet aantonen dat BEBAT bijdrage al betaald is? Jij zei dit hé:

Ik heb al tal van elektronica met batterij (en losse batterijen uit bv UPS) naar het containerpark gebracht; nog nooit heeft men mij gevraagd aan te tonen dat dit in België gekocht is en aan te tonen dat BEBAT bijdrage alreeds betaald is. Dus zelfs indien je niet in regel bent, is de kans klein dat bovenstaande gaat voorvallen.
Ik zal toch even een Albertoooooooo moeten doen hoor...

Ten eerste is dat illegaal.

Ten tweede, losse batterijen uit ene UPS wegen misschien 10 kilogram maximum, zijn VRLA loodaccu's, zijn geld waard en gemakkelijk te recycleren. (gaan gewoon de schredder in) Dat is iets helemaal anders dan een plugin lithium thuisbatterij.

Ten derde, denk je echt dat jij die batterij van 60 kg zomaar even in die bak zal dumpen? Krijgt hem hoogstwaarsschijnlijk niet eens van de grond om hem in die bak te steken.
Als die gasten van het containerpark je zien rondrijden en sukkelen met dat ding zit de kans er dik in dat je die terug mag meenemen.
Dat klopt, ik had idd niet verder gescrold. Dan is het via leverancier. Of toch gewoon recyclagepark. Want ze aanvaarden zonder vragen te stellen toch veel meer dan wat de bebat regelgeving zegt, hier toch.
Misschien best uw sluikstortpraktijken niet te veel adverteren.

Zeg eens, hoe ga jij het doen als de uwe end of life zijn.

Ze zijn ondertussen al geregisteerd en betaald om de stijgende kost voor te zijn.
Ik heb UPV verplichting aangezien ik ze zelf ook op de BE markt breng.

Laatst bewerkt:
Ik zal toch even een Albertoooooooo moeten doen hoor...

Ten eerste is dat illegaal.
Volgens welke wet?

BEBAT is een VZW die geen bevoegdheid heeft over particulieren. Enkel over producenten/invoerders en inzameling/afvalverwerking.
Zowel Europese als Belgische richtlijnen zijn enkel over op de markt brengen; niet voor particulieren. Dit is de Belgische wet in kader van de Europese richtlijn 91/157/EEG:

Dan heb je nog op Vlaams niveau VLAREMA & materialendecreet; wat ook enkel slaat op de bedrijven die de materiaalkringlopen doen.

Het is niet illegaal om een batterij uit het buitenland naar het recyclagepark te brengen tenzij jij mij de wettekst kan geven die dat wel zegt. Want die hierboven zijn de enige die ik ken.

Het huidhoudelijk reglement van een recyclagepark niet volgen is ook niet illegaal.
Als jij iets aanbiedt dat niet mag en ze aanvaarden het, gaan zij in fout; niet jij.

Terug
Bovenaan