Ik dacht dat ook, maar de kans dat de batterij dan leeg is, is wel bijzonder groot...Idd, dat bedoel ik met "backup stopcontact". Ik kan de stekker van de gasketel eenvoudig versteken naar het backup stopcontact van de batterij.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik dacht dat ook, maar de kans dat de batterij dan leeg is, is wel bijzonder groot...Idd, dat bedoel ik met "backup stopcontact". Ik kan de stekker van de gasketel eenvoudig versteken naar het backup stopcontact van de batterij.
Die stopt met werken als de batterij leeg is. Dat is helaas geen passthroughIdd, dat bedoel ik met "backup stopcontact". Ik kan de stekker van de gasketel eenvoudig versteken naar het backup stopcontact van de batterij.
Nee. Als ik maak dat de batterij tegen 9 uur (= het uur dat de zonnepanelen op voldoende kracht werken) nét plat is, dan zal de relatief dure energie tussen 7 en 9 nog voor een deel gedekt zijn. Ik betaal dan grotendeels enkel een stuk van de nachtelijke energie.Dan moet je al meer krijgen voor je zonne-energie dan de nachtprijs + distributiekost + GKK/BTW ed + verlies van de batterij, anders kan 's nachts beter je batterij gebruiken toch?
maar is 800 watt dan genoeg om de gasketel in gang te krijgen?Idd, dat bedoel ik met "backup stopcontact". Ik kan de stekker van de gasketel eenvoudig versteken naar het backup stopcontact van de batterij.
Nee. Als ik maak dat de batterij tegen 9 uur (= het uur dat de zonnepanelen op voldoende kracht werken) nét plat is, dan zal de relatief dure energie tussen 7 en 9 nog voor een deel gedekt zijn. Ik betaal dan grotendeels enkel een stuk van de nachtelijke energie.
Als ik de batterij 's nachts al laat leeglopen, zal ik de dure energie tussen 7 en 9 uur betalen.
Het enige verdere verschil is dat je een héél klein beetje verlies omdat de batterij die energie iets langer moet bewaren in het geval dat je tot 9 uur wil batterijontladen.
De tarieven zijn echter verschillend genoeg (zonder de netkosten!) om dit te verantwoorden (prijzen euro per Mwh)
00:00 73,40
01:00 68,75
02:00 68,54
03:00 74,69
04:00 66,89
05:00 53,22
06:00 51,84
07:00 86,25
08:00 117,07
09:00 80,75
10:00 65,00
11:00 57,98
12:00 27,10
13:00 9,38
14:00 13,43
15:00 13,91
16:00 55,14
17:00 72,35
18:00 96,21
19:00 105,40
20:00 119,60
21:00 92,31
22:00 85,96
23:00 70,05
Dus hier zie je duidelijk dat je best zoveel als mogelijk je opgeslagen energie tussen 7u en 9u gebruikt, dat is een stuk duurder dan rond 5-6 uur. Het effect is 's avonds nog sterker, tussen 12u en 16u gebruik je best alle zonneenergie om je batterij te laden én mag je gerust van het net consumeren, zolang je dan maar je batterij van 18u tot de volgende ochtend kan laten leeglopen.
maar is 800 watt dan genoeg om de gasketel in gang te krijgen?
Mijn vrouw durfde al eens een machien was in te steken voor ze naar het werk vertrokMja, wat doe je 's ochtends tussen 7 en 9h. Ne koffie zetten?
Als uw batterij niet leeg is terwijl ze anders wel leeg kon zijn, verlies je ook. Je moet al goed kunnen voorspellen dat je dan tussen 7 en 9h de batterij ook effectief gaat leegtrekken.

Wij staken als we thuis blijven (thuiswerk, deeltijds,...) vaak de wasmachine en droogkast aan met ons 'gewoon' contractMja, wat doe je 's ochtends tussen 7 en 9h. Ne koffie zetten?
Als uw batterij niet leeg is terwijl ze anders wel leeg kon zijn, verlies je ook. Je moet al goed kunnen voorspellen dat je dan tussen 7 en 9h de batterij ook effectief gaat leegtrekken.
De mijne ook, maar ze drukt dan op de uitstel timer zodat die pas rond 10h aangaat.Mijn vrouw durfde al eens een machien was in te steken voor ze naar het werk vertrok![]()
Dit... uiteindelijk is het simpel: probeer zoveel mogelijk live te gebruiken, als backup heb je nog de batterij en pas als het echt niet anders kan het net op. Dat is het enige waar je een klein beetje aandacht aan moet besteden, de rest is gerommel in de marge.De mijne ook, maar ze drukt dan op de uitstel timer zodat die pas rond 10h aangaat.
Hangt er vanaf. In putje winter waarschijnlijk wel, in de tussenseizoenen niet per se. Ik zit ondertussen al even te stoken terwijl het nog maar net herfst is en de batterij vult zich nog goed op zonnige dagen.Ik dacht dat ook, maar de kans dat de batterij dan leeg is, is wel bijzonder groot...
Ik sluit de gasketel pas aan op het backup stopcontact als de stroom uitvalt, niet permanent. Permanent zou nog idealer zijn, maar dat is idd geen optie bij de Marstek.Die stopt met werken als de batterij leeg is. Dat is helaas geen passthrough
Meer dan genoeg zou ik denken, want zo'n pomp en ontsteking verbruikt niet veel. Maar ik zou 'm op 2500W zetten van zodra ik het stopcontact voor de gasketel vervangen heb door een dubbel stopcontact (en ik weet zelfs niet of die 800/2500W setting invloed heeft op het backup stopcontact). Er zitten geen grote verbruikers op die kring (enkel gasketel en de batterij) dus zou ook geen probleem mogen zijn om 2500W terug te leveren op die kring, maar in het geval van stroomuitval lever ik enkel terug aan de gasketel.maar is 800 watt dan genoeg om de gasketel in gang te krijgen?
Hangt er vanaf. In putje winter waarschijnlijk wel, in de tussenseizoenen niet per se. Ik zit ondertussen al even te stoken terwijl het nog maar net herfst is en de batterij vult zich nog goed op zonnige dagen.
Ik sluit de gasketel pas aan op het backup stopcontact als de stroom uitvalt, niet permanent. Permanent zou nog idealer zijn, maar dat is idd geen optie bij de Marstek.
Meer dan genoeg zou ik denken, want zo'n pomp en ontsteking verbruikt niet veel. Maar ik zou 'm op 2500W zetten van zodra ik het stopcontact voor de gasketel vervangen heb door een dubbel stopcontact (en ik weet zelfs niet of die 800/2500W setting invloed heeft op het backup stopcontact). Er zitten geen grote verbruikers op die kring (enkel gasketel en de batterij) dus zou ook geen probleem mogen zijn om 2500W terug te leveren op die kring, maar in het geval van stroomuitval lever ik enkel terug aan de gasketel.
En hier dus ook de bijhorende schriftelijke vraag:![]()
Synergrid versoepelt regels stekkerbatterijen met vrijgave P1-poort
De P1-poort van digitale meters mag binnenkort gebruikt worden voor communicatie met stekkerbatterijen in België. De aanpassing wordt naar verwachting in oktober 2025 definitief goedgekeurd.solarmagazine.nl
Nog even geduld dus
Net zoals de levering van de P1-meter die normaal bij mijn koop zat (maar staat niet op de factuur en ze antwoorden niet op mijn mail. Anders mss toch die van homewizard kopen, die lijkt me stuk compacter)
), is niet echt relevant 
Precies dit!Snap niet als je er 2 hebt dat de EMS niet eerst de ene leegtrekt en daarna de andere. Volgens mij kan zo een Marstek ook niet minder dan 100W leveren/opnemen als ik hier kijk. Ik zou dat toch eerst opzoeken.
Als ge die met Mastercard of visa gekocht hebt, kunt ge uw geld nog recupereren.ik vrees dat ik een idiote bui iets gedaan heb. Ik heb een Marstek (venus E) aan 869 euro gekocht op een webshop. Dit leek me te mooi om waar te zijn dus . . . Heb ik die direct gekocht. Tot ik le realiseerde. Dat het misschien te mooi is om waar te zijn. Crap!
Ik vrees dat ik ernaast zal vissen
Kudos for admitting?