Plastische chirurgie

Hoe sta jij tegenover plastische chirurgie?

  • Nee, blijf van uw lijf!

  • Nee, tenzij bij verminking (vb brandwonden, oorreconstructie, borstherstel na amputatie)

  • Ja, zolang het resultaat er maar natuurlijk uit ziet en je niet overdrijft

  • Ja, baas over je eigen lijf toch? Doe waar je zin in hebt!

  • Ja voor functionele ingrepen die je levenskwaliteit verbeteren


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Mulan

Well-known member
Benieuwd hoe de gemiddelde BG'er er tegenover staat!

En wie heeft al aan zich laten sleutelen? Met welke reden? Tevreden over het resultaat?
Ingrepen die je in de toekomst overweegt?
 
Ik zou het zelf niet doen maar zie niet in hoe iemand anders daar iets te zeggen zou kunnen over hebben. Ik kan soms wel mijn bedenkingen hebben over het resultaat maar ik zou nooit tegen iemand zeggen dat ze dat niet hadden mogen doen ofzo, dat zijn echt niemands zaken. En als iemand zich meer zichzelf voelt door zo'n ingreep, more power to them! Je kan ook argumenteren dat iemand die diep ongelukkig is over bv hun cupmaat en dan een borstvergroting laat doen ook hun levenskwaliteit verbetert.
Ik ben gelukkig eigenlijk nooit onzeker of ontevreden geweest over dingen die enkel op te lossen zijn met plastische chirurgie, dat was voor mij gewoon altijd iets waar ik toch niets kon aan doen. Ah nee, behalve misschien 1 ding. Als ik lach dan zie je veel van mijn tandvlees, als kind werd ik dan wel eens uitgemaakt voor paard met mijn paardenmuil/lach. Toen wilde ik dat wel laten 'fixen' en ik heb toen ook lang niet durven lachen, maar daar ben ik gelukkig ook wel over ondertussen.
 
Tgoh iedereen baas over z'n eigen lichaam zou ik zeggen, een cosmetische ingreep moet zeker kunnen als het voor iemand een positieve verandering in (mentale) levenskwaliteit.

Echter moeten we echt wel af van dat Kim Kardashian schoonheidsideaal, iedereen vol botox en opgeblazen lippen lijkt echt nergens op imo.
 
Ik heb nee gestemd (al is de optie "ja voor functionele ingrepen" ook van toepassing, I guess?), maar dat gaat dan vooral over mijn eigen lijf.
Wat een ander doet is mijn zaak niet, al vind ik het in 99% van de gevallen ronduit belachelijk. Ijdelheid is een hoofdzonde, mensen.
 
Echter moeten we echt wel af van dat Kim Kardashian schoonheidsideaal, iedereen vol botox en opgeblazen lippen lijkt echt nergens op imo.
Dit, plus die fake wenkbrauwen, of getatoeëerde wenkbrauwen. Snap niet wat daar mooi aan is (en het praktisch nut van wenkbrauwen verdwijnt als je die afscheert). Alleszins ik vind het niet mooi :S
 
Als ik Axelle Red of Cathy Pauwels zie (of anderen die die richting zijn uitgegaan) denk ik echt wtf. Dat ziet er tien keer erger uit dan wat de natuurlijke evolutie zou gedaan hebben.

Ik vind dat dus jammer, maar als iemand daar gelukkig van wordt, fine? Voor mezelf weet ik niet of ik ooit iets zou doen, maar hoogstens wat veloverschot laten wegnemen op m'n bovenlijf.
 
Niks op tegen maar ge moet er ni in overdrijven.

Kennis van ons, zeer mooi meisje tot ze op 25 jarige leeftijd haar borsten heeft laten doen, lippen opgespoten, neuscorrectie, fillers, botox… Ze kan zo meedoen in temptation island, echt jammer.
 
In principe moet iedereen gewoon zijn zin doen, maar ik denk dat er soms iets te snel onder het mes wordt gegaan. Uiteindelijk is het een business, waar een deel van de klanten misschien beter zichzelf leert aanvaarden dan (in extreme gevallen) laat verminken.

De slechte voorbeelden die hier worden aangehaald vallen daar vaak onder: een onnatuurlijk ideaal nastreven.
 
Toen ik 9j was, heb ik 1 oor laten "rechtzetten", ik leek wel een half Dumbo'tje wat ik had 1 flapoor. Grappig om te zien op kinderfoto's soms.

En in april laat ik een buikwandcorrectie uitvoeren. Dan gaat er ongeveer anderhalve kg vet/vel weggesneden worden. Toen de dochter 18 maand was, daar al voor geïnformeerd maar mijn ex wou dat ik wachtte tot wanneer de dochter wat zelfstandiger was aangezien je toch wel enkele weken nauwelijks iets kan doen daarna.
Puur een esthetische ingreep omdat die "kwab vet" mij stoort. Ik heb nog tientallen jaren voor de boeg, te veel om nog langer ontevreden in de spiegel te blijven kijken.

Ik zie het wel vaker bij leeftijdgenoten boven de 40 dat ze eindelijk aanpakken wat hen stoort. Met operaties aan de ogen (ooglidcorrectie en wallen wegwerken) op nr 1.
 
ik heb op zowel op 'Nee, tenzij bij verminking (vb brandwonden, oorreconstructie, borstherstel na amputatie)' als
'Ja, baas over je eigen lijf toch? Doe waar je zin in hebt!' gestemd :unsure:
Het eerste omdat dit mijn idee is. Ik vind plastische chirurgie bij gezonde mensen een dom iets en meestal gaat men er dan zover in dat het resultaat onnatuurlijk is en verre van schoon. Dus het eerste is wat ik er van vind. PC vind ik enkel nuttig voor mensen met een duidelijke afwijking/letsel en/of indien iemand psychologische negatieve gevolgen heeft van een fysieke afwijking. Persoonlijk heb ik scheve voortanden en m'n kin staat iets te veel achteruit naar m'n goesting (geen no-chin tho). Het eerste vind ik spijtig dat m'n ouders dat niet gecorrigeerd hebben door een beugel, maar heb ik ondertussen aanvaard als deel van wie ik ben en zou ik zelf niet meer willen veranderen. Het tweede is de moeite niet om aan te laten werken alhoewel het soms mijn zelfbeeld wat verlaagd, maar een baard helpt ook al :p En zelfs met een aanpassing ga ik geen Cassanova worden, dus het is oké zo. Ze moeten me maar nemen voor m'n schitterend innerlijk :unsure:

Maar 2 is ook geldig: iedereen moet met zijn lichaam maar doen wat hij of zij wil. Dat mag dan van mij zelfs tot in het extreme (zoals catwoman, human devil, ...) zolang ze dan ook niet klagen over mogelijke negatieve resultaten zoals geen werk vinden of vreemde blikken. Zolang iemand een ander niet schaadt, kan het me allemaal weinig schelen (allez, ik zal wel eens deftig met mijn wenkbrauwen fronsen en er eens mee lachen moest ik ze zien passeren, maar op zich doen ze maar: who cares?)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin heeft een "nose job" laten doen. Ze staan er hier in Azië wel heel anders tegenover dan in België heb ik de indruk. Zo van die kleine ingrepen kijkt eigenlijk niemand van op. Eerlijk, als je haar ervoor niet kende zou je ook gewoon niet weten dat ze ooit een operatie ervoor heeft laten doen.
De ingreep zelf was ook totaal niet invasive, niet eens onder volledige narcose. Stukje kraakbeen uit het oor en wat sleutelen aan de neus, dan een paar weken met klein soort steunverband op de neus rondlopen. Het duurde wel een tijd vooraleer het nieuwe kraakbeen in haar neus (vanuit haar oor) zich fatsoenlijk zette dus de neus verandert eigenlijk over een 6 maanden gestaag naar de gewilde vorm/verandering.
Was wel interessant om dat proces te volgen.

Ik denk dat teveel mensen bij plastische chirurgie meteen de horrorverhalen voor zich stellen van oudere "sterren" die 100 keer ingrepen hebben laten doen, of gewoon heel overdreven ingrepen hebben laten doen zoals bvb de Bogdanovich tweeling. Terwijl beetje meer kraakbeen in de neus, of een kaakoperatie om over of onderbeet te herstellen OOK plastische chirurgie is.
 
Merci voor dit topic! Doet er mij aan denken dat ik dringend afspraak moet maken voor mijn botox ;)
Ik wil er gewoon goed blijven uitzien ... en als dat moet/kan met wat hulp dan doe ik dat gewoon.
 
Ik heb gestemd op: ja, baas over je eigen lijf en ja, zolang het er natuurlijk uitziet. Ik begrijp die huidige trend van opgespoten lippen en borsten echt niet 🤷🏻‍♀️
Zelf sta ik er ook wel voor open. Misschien binnen een paar jaar, na een tweede kindje, zo’n ‘mommy make-over’ met een borst lift ofzo. Mijn schoonvader heeft een tijd terug zo’n ooglidcorrectie laten doen á la Gert Verhulst. Ik acht de kans groot dat ik zo’n dergelijke ingreep ook wel zou laten uitvoeren.
 
Ik zou het bij mezelf niet overwegen.

Misschien is het nu nog gemakkelijk voor mij om dit te zeggen, maar oud worden en rimpels krijgen, grijze haren, borsten die minder 'perky' zijn, ... Dat bezorgt me weinig angst. Ik ben dan eerder bezorgd over mentale aftakeling bij het ouder worden dan enig fysiek verval.

Voor anderen: ik zou bij jonge mensen die al vroeg aan botox, fillers, neuscorrecties, ... willen beginnen toch durven argumenteren dat daar standaard een gesprek met een psycholoog aan vooraf moet gaan, bijvoorbeeld om body dysmorphia uit te sluiten, want dat zijn de gevallen waarvoor die ingrepen een verslaving kunnen worden. Ik weet niet in hoeverre plastische chirurgen zelf zo'n screening al doen.
 
Is dat opgespotene echt zo'n trend? Alé, ik weet wel dat dat bij de bekende (Hollywood enzo) mensen redelijk gangbaar is maar is dat bij wij, de 'plebs', ook nog steeds mode? Ik ken echt niemand die dat mooi vindt laat staan dat ze dat effectief zouden doen.

'k Vind een nosejob ofzo ook nog een andere kwestie dan zo'n meestal tevergeefse poging om er 20 jaar jonger uit te zien, ook al streven ze eigenlijk beide een beetje 't zelfde ideaalbeeld na. (Beetje zoals Hellsdinner zei dus)
 
Is dat opgespotene echt zo'n trend? Alé, ik weet wel dat dat bij de bekende (Hollywood enzo) mensen redelijk gangbaar is maar is dat bij wij, de 'plebs', ook nog steeds mode? Ik ken echt niemand die dat mooi vindt laat staan dat ze dat effectief zouden doen.
Absoluut. Mensen als Kylie Jenner zijn helaas een rolmodel voor (een deel van) de jeugd, en Instagram is sowieso al vergif voor uw zelfbeeld. Dat is nu meestal niet het type mensen waar ik mee optrek, wegens overwegend oerdom en oppervlakkig, dus ik "ken" er zo ook geen, maar als ik mij niet vergis zijn er wel algemene cijfers over en daaruit blijkt echt wel dat dat impact heeft.

Waar is de tijd dat mensen naar de chirurg gingen voor een thigh gap, was dat ook niet het resultaat van één of andere influencertrut?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, zolang je niet in extremen gaat of probeert op iemand anders te lijken is het voor mij allemaal ok.
 
Ik heb nee gestemd (al is de optie "ja voor functionele ingrepen" ook van toepassing, I guess?), maar dat gaat dan vooral over mijn eigen lijf.
Wat een ander doet is mijn zaak niet, al vind ik het in 99% van de gevallen ronduit belachelijk. Ijdelheid is een hoofdzonde, mensen.
Wat zou je ervan vinden als in de toekomst hersen chirurgie mogelijk is om je IQ te verhogen, of grote hoeveelheden informatie meteen in je geheugen op te slaan? Zou je daar op dezelfde manier tegenover staan als iemand die een liposuctie laat doen ipv dat vet met sport weg te werken, of vind je intelligentie een nobeler doel om na te streven zelfs als je die kennis en inzichten op zo'n luie manier hebt behaald? Los van het feit dat het maatschappelijk gevaarlijk zou zijn omdat de superrijken zo de kloof en oneerlijke concurrentie met de rest nog meer kunnen vergroten.

Want je zegt: ijdelheid is een zonde. Maar wat is ijdelheid voor jou? Is iemand die hydraterende cremes smeert om rimpels te voorkomen ijdel, of draagt die gewoon zorg voor zijn/haar lichaam? Trek je dan de grens bij echt medische ingrepen, zoals botox?
 
Wat zou je ervan vinden als in de toekomst hersen chirurgie mogelijk is om je IQ te verhogen, of grote hoeveelheden informatie meteen in je geheugen op te slaan?

Dat is het soort praat waar mensen als @DaFreak eindeloos over kunnen doorgaan, vooropgesteld dat ze niet te zeer zijn afgeleid door hun nerdboner, maar ikzelf heb daar eigenlijk absoluut geen boodschap aan. Er is een reden dat science fiction films zelden een positief beeld scheppen van maatschappijen waarin nochtans veel meer mogelijk is dan in de onze. Het klinkt allemaal mooi maar ik geloof oprecht dat je als mens op die manier je ziel verliest. We moeten veel meer terug naar de essentie van het mens zijn.

Natuurlijk is dat een zware uitspraak die ook totaal niet opgaat over iemand die bv zijn of haar neus heeft laten rechtzetten, maar aangezien je er zelf over begon. :tongue:

Want je zegt: ijdelheid is een zonde. Maar wat is ijdelheid voor jou? Is iemand die hydraterende cremes smeert om rimpels te voorkomen ijdel, of draagt die gewoon zorg voor zijn/haar lichaam? Trek je dan de grens bij echt medische ingrepen, zoals botox?
Ik vind die hydraterende crèmes en toestanden persoonlijk maar zever en ik geloof oprecht dat dat eigenlijk meer kwaad dan goed doet, net zoals niemand shampoo of deodorant nodig heeft maar tegelijk ook niet meer zonder kan eens ze ermee begonnen zijn (ik gebruik zelf dan ook geen van beide en ik hoor nooit klachten, integendeel). Als je waarde hecht aan het mooi bevonden worden, het voldoen aan een ideaalbeeld dat niet eens noodzakelijk het jouwe is, en als je daar dan tijd en middelen in investeert, en een slecht gevoel krijgt wanneer je denkt dat je niet of niet voldoende aan dat ideaalbeeld beantwoordt, ... tja dan ben je imo ijdel. :tongue:

Uiteraard zijn daar ongetwijfeld gradaties in van zeer onschuldig tot erg extreem, en ik ga nu ook niet beweren dat ik nooit eens in de spiegel kijk om te zien of mijn haar wel goed ligt, maar plastische chirurgie zonder echte reden vind ik al erg ver gaan, algemeen gesproken. Wat liposucties en zo betreft kan je ook nog discussiëren of dat louter cosmetisch is want het zal ongetwijfeld ook medische voordelen bieden, en ik wil ook zeker het belang van mentaal welzijn niet onderschatten, maar als je een algemene vraag stelt als "hoe sta je tegenover plastische chirurgie?", dan is mijn algemene respons eerder negatief, zeker als ge ziet wat de impact van een Instagram of zelfs Hollywood is op die problematiek. Mensen laten zich aanpraten dat ze niet voldoen, veelal door een hoop andere mensen die ze niet eens kennen en wiens mening eigenlijk niemand zou mogen interesseren. Schrijnend is het.

Dat alles gezegd zijnde vind ik oudere mensen doorgaans ook maar lelijk, met of zonder verbouwingen, en ik kijk er absoluut niet naar uit om bij dat clubje te horen. Maar plastische chirurgie is daar voor mij allesbehalve het antwoord op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan