Filmreview: Peter Pan & Wendy

Over Peter Pan kan veel gezegd en geschreven worden. Zo is de originele animatiefilm uit 1953, gebaseerd op het toneelstuk Peter Pan; or, the Boy Who Wouldn't Grow Up, één van de Disney-klassiekers. Sinds dat jaartal werden nog een aantal andere films gepubliceerd, waarin vooral voor Captain Hook soms een grotere rol was weggelegd. Tegenwoordig brengt productiebedrijf Disney meer en meer live-action remakes van hun klassiekers uit en ook Peter Pan onderging dat lot. Vanaf vandaag is de nieuwste iteratie Peter Pan & Wendy te streamen op Disney+, maar is de film de moeite waard?

De laatste maanden en zelfs jaren is er heel wat te doen rond de live-action remakes van Disney. Een zwarte Ariel is not done, een zwarte fee in Pinokkio mag niet en een gekleurde Tinker Bell kan natuurlijk ook niet. Van dat populistisch gedoe trek ik mij alleszins niets aan, en als jarenlange Disney-liefhebber weet ik zowel de animatiefilms als de meeste remakes wel te smaken. De meeste dus, want dingen zoals de remake van Pinokkio, waarin alle ziel uit de film werd gehaald, liggen wat zwaarder op mijn maag. Ik was dan ook benieuwd wat regisseur David Lowery met Peter Pan & Wendy zou doen. Dezelfde man regisseerde het best vermakelijke Pete's Dragon uit 2016, dus de verwachtingen waren er wel.

PPW-FP-0074.jpg

Welkom in Neverland​

Net zoals de overige live-action remakes, wordt Peter Pan & Wendy geen één-op-één vertelling van de animatiefilm uit 1953. Die film is met z'n 76 minuten een half uur korter dan de film die vanaf vandaag te streamen is via Disney+. Starten wordt er wel gedaan zoals in de zeventig jaar oude film, in het huis waar Wendy Darling en haar broers Michael en John wonen. De jonge tiener wil echter haar kindertijd niet achter haar laten en speelt geregeld mee met haar broers, dik tegen de zin van haar ouders. Ze wordt groot en dient een voorbeeld te zijn voor haar twee jongere broers. Tot ze kennismaakt met Peter Pan en elf Tinker Bell. Ze nemen Wendy en haar broers mee naar een land waar oud worden niet moet: Neverland.

Jude Law zet een magistrale Captain Hook neer.


In Neverland is er echter geen rustig leven te leiden, want Captain Hook en zijn bemanning moeten niet weten van kinderen in Neverland. Zij zetten dan ook alles op alles om Peter Pan en de Lost Boys, die ook uit meisjes bestaat, te pakken te krijgen. Wat volgt is een onwaarschijnlijk avontuur waarin diverse levens bedreigd worden, waarin een sprankeltje magie nooit ver weg is en waarin helaas een te kleine rol is weggelegd voor de o zo bekende krokodil. Wie wel een grotere rol krijgt in vergelijking met de originele animatiefilm, is Tiger Lily. Deze keer komt ze niet in gevaar, maar duikt ze op de juiste momenten op om het boeltje te redden.

PPW-TP-0053.jpg

Captain Hook steelt de show​

Captain Hook wordt in deze film magistraal gespeeld door Jude Law, terwijl zijn figuurlijke rechterhand Mr. Smee (dus niet zijn haak) gespeeld wordt door Jim Gaffigan. Het grootste deel van de crew zet knappe acteerprestaties neer, al heb ik vooral mijn twijfels bij Alexander Molony als Peter Pan. Ik ben niet overtuigd door wat hij ten tonele brengt. Geheel onlogisch is het niet, aangezien Peter Pan & Wendy zijn eerste film is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de CGI. Die is verrassend genoeg op bepaalde momenten teleurstellend. Zo komt de CGI die gebruikt werd voor Tinker Bell nooit overtuigend in beeld. Ik ben van mening dat CGI hetzelfde is als plastische chirurgie. Als je ziet dat het nep is, is het niet goed gedaan. En zo zijn er helaas nog tal van voorbeelden. Op andere momenten weet de CGI me dan wel weer te overtuigen, zoals bij bovenstaande screenshot. Het schip wordt op een bepaald moment door Tinkel Bell haar magie uit het water gelicht, waarbij amper opvalt dat er computerwerk aan te pas kwam.

Voor Captain Hook is er ook deze keer een grote rol weggelegd. Wie zich afvroeg waarom hij geworden is wie hij nu is, vindt in Peter Pan & Wendy toch enkele antwoorden. Ongeveer halverwege de film wordt er kort dieper ingegaan op James' verleden, waardoor duidelijk wordt waarom hij de slechterik geworden is die we al zo lang kennen. Dit stukje achtergrondverhaal weet ik wel te smaken, en hierdoor krijg je zelfs wat sympathie voor zijn situatie.

Conclusie

Peter Pan & Wendy is een vermakelijke live-action remake van de originele animatiefilm uit 1953. Wendy en haar twee broers maken kennis met Peter Pan en Tinker Bell, waarna ze naar Neverland reizen. Daar begint een groots avontuur met Jude Law als Captain Hook in één van de hoofdrollen. De CGI en de acteerprestaties van de Peter Pan-acteur weten niet altijd te overtuigen, al krijg je wel een fijn gevoel na het zien van de film.

Pro

  • Vermakelijke familiefilm
  • Jude Law als Captain Hook
  • Achtergrond Captain Hook komt in beeld

Con

  • Acteerprestaties Peter Pan weten niet te overtuigen
  • CGI valt op bepaalde momenten tegen
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

28 april 2023

Genre

  1. Avontuur
  2. Familie
  3. Fantasie

Speelduur

106 minuten

Regie

David Lowery

Cast

Jude Law, Alexander Molony, Ever Anderson, Yara Shahidi, ...

Uitgever

Walt Disney Pictures
 
Blij om toch een positieve review te zien!
Op imdb staat hij momenteel aan 2.4...

Ga hem dit weekend zowiezo bekijken :)
 
Terug
Bovenaan