Boekenclub Honderd miljoen jaar en een dag - Jean-Baptiste Andrea (Boekenclub #4)

Welk boek wil je lezen?

  • Schemerleven - Jaap Robben

    Stemmen: 5 38,5%
  • Tussen werelden - Juli Zeh, Simon Urban

    Stemmen: 4 30,8%
  • Honderd miljoen jaar en een dag - Jean-Baptiste Andrea

    Stemmen: 6 46,2%

  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

Dyer Hunt

Well-known member
Gegroet belezen BG'er!

Voor het vierde BGB-boek viel mij de eer te beurt om een voorselectie te maken. Ik heb me hiervoor gebaseerd op mijn eigen Want to Read lijst op Goodreads. Eerder toevallig kwam ik uit op een literaire selectie van schrijvers uit onze buurlanden (Nederland, Duitsland en Frankrijk). Zelf lees ik altijd in het Nederlands, maar wie dat graag wil, zou dus ook het origineel in Duits of Frans kunnen lezen, indien dat boek verkozen wordt. Ik heb ook speciaal geen al te dikke turven genomen, kwestie van de drempel om deel te nemen niet onnodig te verhogen.

Ontdek hier de drie boeken:
Schemerleven - Jaap Robben

Deze heb ik zeer recent toegevoegd nadat iemand er hier op het forum over gepost had. Na alle lovende kritieken te lezen was ik uitermate benieuwd, aldus kwam deze snel op de lijst.

Wanneer de jonge, vrijgevochten Frieda Tendeloo op een late wintermiddag in 1963 de dichtgevroren Waal op stapt, wacht haar een ontmoeting die ze nooit meer zal vergeten. Tussen de ijsschotsen op de witte rivier ontmoet ze de getrouwde Otto. Zij zullen een liefde beleven die onstuimig begint, maar noodlottig eindigt. Haar leven lang houdt ze haar herinneringen hieraan voor zichzelf.
Tot Frieda op 81-jarige leeftijd plotseling weer alleen is. En het verzwegen verdriet zich onontkoombaar aan haar opdringt. Pas dan durft ze op zoek te gaan naar wat ze is verloren.

Tussen werelden - Juli Zeh, Simon Urban
Dit boek is blijkbaar van een schrijversduo, en werd door Filip Joos aangeprezen in mijn favoriete podcast 90 Minutes. Ik vermoed dat hij een gat in de lucht springt als blijkt dat meer dan 3 mensen het op zijn aanraden ter hand nemen. Desalniettemin was ik wel geïntrigeerd door het concept van het boek, dat (zo begreep ik toch) bestaat uit de fictieve 'briefwisseling' tussen twee mensen. Het behandelt daarbij maatschappelijke/politieke thema's, wat hier misschien ook boeiende discussies kan teweegbrengen. :unsure:

Twintig jaar zijn er verstreken sinds hun laatste ontmoeting wanneer Stefan en Theresa elkaar per toeval zien in Hamburg. Hun eerste reünie eindigt in een ramp. Als studenten waren ze hecht, nu hebben ze nauwelijks nog iets gemeen.
Stefan maakte carrière bij het grootste weekblad van Duitsland, Theresa nam de boerderij van haar vader in Brandenburg over. Ze staan inmiddels totaal anders in het leven. Bij zijn krant probeert Stefan klimaatverandering tegen te gaan door erover te schrijven. Theresa staat voor uitdagingen met haar biologische melkveebedrijf.
De twee besluiten helemaal opnieuw te beginnen. In openhartige en zeer emotionele berichten via e-mail en WhatsApp vertellen ze elkaar over hun wereld. Maar naarmate Stefan en Theresa nader tot elkaar komen, belanden ze steeds vaker in verhitte discussies. Hoezeer ze ook proberen de politiek erbuiten te houden, het is alsof de loopgraven van een verdeelde natie dwars door hun relatie
lopen. Wanneer het pad van Theresa dat van Stefan nogmaals op een totaal onverwachte manier kruist, beseffen beiden dat ze op het punt staan iets cruciaals te verliezen: de vrijheid om zelf te bepalen wie ze zijn.

Honderd miljoen jaar en een dag - Jean-Baptiste Andrea
Van deze weet ik niet meer hoe hij op mijn lijst is gekomen. De flaptekst doet wat denken aan het recent verfilmde De Acht Bergen, wat ik helaas ook nog niet gelezen heb. Geen idee wat hiervan te verwachten, maar het maakte me nieuwsgierig en het boek krijgt lovende recensies.

Een paleontologische expeditie midden in de bergen. Na het succes van Mijn koningin treedt Jean-Baptiste Andrea met zijn adembenemende tweede roman in de voetsporen van de grote natuurschrijvers.

In 1954 roept Stan, professor in de paleontologie aan de universiteit van Parijs, in een afgelegen bergdorp tussen Frankrijk en Italië zijn vriend en voormalige assistent Umberto op, die hij voorstelt zich bij hem te voegen om de droom te realiseren die hem obsedeert: het vinden van het skelet van een veronderstelde dinosaurus bevroren in het ijs.

Samen met Peter, Umberto’s jonge assistent aan de universiteit van Turijn, en berggids Gio, beginnen de mannen aan de expeditie. Tijdens de beklimming blijkt de aanvankelijke zoektocht – die bij aanvang wetenschappelijk was – na verloop van tijd breder te zijn dan dat. Want de terugkeer naar de natuur, de ervaring van kou, inspanning en eenzaamheid, is ook een kans om in de oorsprong van de mensheid te duiken; die van de waanzin en de kindertijd. Als Stan na twee maanden alleen in het basiskamp achterblijft en de winter begint, moet hij zien te overleven tot het voorjaar om weer af te kunnen dalen naar de bewoonde wereld.

Er kan 10 dagen gestemd worden.
 
Laatst bewerkt:
Op de kobo store vind ik enkel Honderd Miljoen Jaar en een Dag terug (en ook alleen maar in het Engels), maar ik wil eigenlijk op schemerleven stemmen, hmm moeilijk moeilijk. Ik ga eens moeten kijken of ik Schemerleven toch niet ergens kan bemachtigen (mocht het gekozen worden) 🧐.
 
Op de kobo store vind ik enkel Honderd Miljoen Jaar en een Dag terug (en ook alleen maar in het Engels), maar ik wil eigenlijk op schemerleven stemmen, hmm moeilijk moeilijk. Ik ga eens moeten kijken of ik Schemerleven toch niet ergens kan bemachtigen (mocht het gekozen worden) 🧐.
Schemerleven (ebook), Jaap Robben | 9789044546200 | Boeken | bol
Je leest ebooks gemakkelijk op je Kobo e-reader, of op je smartphone of tablet met de bol.com Kobo app. Let op! Ebooks kunnen niet geannuleerd of geretourneerd worden.
 
ik heb jonderd miljoen jaar en een dag gelezen en ervan genoten

Ik vermoed dat het tweede boek Juli Zeh's tussen werelden moet zijn. Dat staat klaar op de e-reader want schijnt een ***** boek te zijn :)
 
ik heb jonderd miljoen jaar en een dag gelezen en ervan genoten

Ik vermoed dat het tweede boek Juli Zeh's tussen werelden moet zijn. Dat staat klaar op de e-reader want schijnt een ***** boek te zijn :)
Hmm tikfoutje of autocorrect, geen idee, maar kheb het verbeterd. De peiling kan ik wel niet meer aanpassen precies :(
 
Ik heb meegestemd maar het gaat wat van de omstandigheden afhangen of ik ga meedoen. Ik heb een leeslijst voor dit jaar gekozen die misschien toch wat te ambitieus kan zijn. Toevallig vond ik het kortste boek het meest interessant dus misschien kan ik dat er nog wel tussen proppen. Iets meer dan 200 bladzijden moet wel lukken, dan moet ik maar eventjes minder computerspelletjes spelen, films kijken of sociaal zijn.
 
Ik heb meegestemd maar het gaat wat van de omstandigheden afhangen of ik ga meedoen. Ik heb een leeslijst voor dit jaar gekozen die misschien toch wat te ambitieus kan zijn. Toevallig vond ik het kortste boek het meest interessant dus misschien kan ik dat er nog wel tussen proppen. Iets meer dan 200 bladzijden moet wel lukken, dan moet ik maar eventjes minder computerspelletjes spelen, films kijken of sociaal zijn.
La di da, mister sociaal, dikke humblebrag!
 
Nog 2 dagen tijd om te stemmen!
Komt dat zien allen, komt dat zien!
Ontdek hier uw volgende favoriete boek!

Boekenclub wegens groot succes verlengd, check zeker de uitstekende recensies in het topic:
Waar meerdere mensen een boekenclub boek bij hun favorieten van het jaar gezet hebben!

UITROEPTEKENS!11!!!1!
 
Nondedju, wie heeft het laatste exemplaar uit de Krook meegegrist hier!? :p

Bon, voor de volle €1,6 euro moeten reserveren en dan kan ik er hopelijk in februari aan beginnen
 
Terug
Bovenaan