Pizza maken

Paar weken geleden een broodmachine gekocht hier (Panasonic SD YR2550), had gezien dat die toevallig ook een menu heeft om pizzadeeg te kneden en dat werkt echt super :D. Ik maak altijd deeg met 500 gram bloem en dat gaat perfect, was vroeger altijd zo'n kwartiertje bezig met het kneden, dan een kwartiertje laten rusten en dan deeg een laatste keer afkneden voor de bulkrijs. Nu doe ik het 10-12 minuutjes in de broodmachine en het is al in orde. Vanaf 1 kg is het wel in 2 batches maar aangezien het nu zo snel gaat doe ik het gewoon zo. Heel blij mee en pak goedkoper dan een typische spiraalmenger!

Tja ik gebruik de domo keukenrobot die ik ooit als nieuw op 2dehands heb gekocht voor 50€.

Degen zijn altijd perfect gekneed en bespaard enorm veel moeite. Ik maak ook veel gebak en taarten dus bij mij heeft die robot zn dienst al wel bewezen. Kan het iedereen aanraden.

Tja ik gebruik de domo keukenrobot die ik ooit als nieuw op 2dehands heb gekocht voor 50€.

Degen zijn altijd perfect gekneed en bespaard enorm veel moeite. Ik maak ook veel gebak en taarten dus bij mij heeft die robot zn dienst al wel bewezen. Kan het iedereen aanraden.
Als je de luxe hebt om plek genoeg te hebben en de liefhebberij om te koken natuurlijk. Ik raad ook iedereen een ooni, gozney, rockbox, kamado, Sage... aan, zulke dingen werken top om goeie pizza te maken. Maar niet iedereen heeft het budget, de ruimte of de passie om dat in huis te halen natuurlijk.
Voor de liefhebbers: laatst kwam ik dit tegen:
Voor die prijs kan je er in mijn ogen geen buil aan vangen maar de vraag is of het ook effectief iets is. Lijkt mij een leuk toestel voor wie kennis wil maken met zelf pizza's maken.

Uiteindelijk een Gozney gekocht (net voordat die sale van Ooni begon, was nog hard aan het twijfelen en dat had denk ik wel bepalend geweest maar de Gozney was dan al besteld). Pizzadeeg deze ochtend gemaakt, is nu aan het rusten. Zeer benieuwd naar resultaat vanavond, mijn kinderen zijn intussen al hyped voor de pizza dus ik hoop dat ik grote rampen en teleurstellingen kan vermijden.

Wie nog aan het twijfelen is, het is dus de moment om de Ooni's te bekijken.

Bon, 2de keer de Karhu 2 gebruikt vandaag en de pizza's zagen er al een pak beter uit..

Deeg 15min laten kneden en de rusttijden respecteren.
Niet teveel en te nat beleggen.
Bodems goed en gelijkmatig uitdelen en maisgriesmeel (semoule) gebruiken als anti kleef werkt zeer goed.

In het begin kreeg ik mn houtoven vrij warm, maar deze daalde nadien tot gele/oranje meting (geen idee hoeveel graden, dat is enige nadeel aan deze type)
Dus het regelen naar 400/500° wordt nog een kunstje. Komt goed!

Afgelopen zondag nog eens pizza's gemaakt. Het was toch weer een hele tijd geleden.
Maar ondanks het werk zijn de resultaten toch wel goed.

Hieronder enkele foto's:

Ik maak gebruik van een Ooni Koda 16 en deze is ondertussen 5 jaar.
Ik zou die ook eens goed zuiver willen maken (steen en binnenin is de bovenkant ook zeer zwart).
Iemand suggestie hoe best aan te pakken.

Binnenkort ga ik eens naar een sessie voor pizza te maken, eens benieuwd of dat iets is.

Ik heb er mij ene gekocht op ibood :)
Voor 165eur aan de deur geleverd!

Nu , ben nog maar net gestart en ik moet toch nog iet verkeerd doen met mn deeg ...
Dat stretchen is een drama.
Is het normaal dat mijn deeg nog enorm 'kleverig' is na 6uur kamertemp rusten?

Ik gebruik diepvriesbollen van vanlemmen. Die haal ik 8 a 9 tal uur uit de diepvries en laat deze eerst ontdooien in het potje waarin deze toegekomen zijn. Nadien leg ik de bollen in een afgedekte schaal
Maar deeg blijft dus nog aan vinger kleven als ik deze wil beginnen stretchen

Ik heb er mij ene gekocht op ibood :)
Voor 165eur aan de deur geleverd!

Nu , ben nog maar net gestart en ik moet toch nog iet verkeerd doen met mn deeg ...
Dat stretchen is een drama.
Is het normaal dat mijn deeg nog enorm 'kleverig' is na 6uur kamertemp rusten?

Ik gebruik diepvriesbollen van vanlemmen. Die haal ik 8 a 9 tal uur uit de diepvries en laat deze eerst ontdooien in het potje waarin deze toegekomen zijn. Nadien leg ik de bollen in een afgedekte schaal
Maar deeg blijft dus nog aan vinger kleven als ik deze wil beginnen stretchen
Ik heb die bollen van vanlemmen ook al gebruikt en moet zeggen dat die wel super zijn eigenlijk.
Nog geen last met gehad.
Gebruik je dan wel voldoende semolina?
Ik doe wel volgens hun handleiding 16-24u ontdooien in de frigo (dan zet je het rijzen niet in gang)
En dan 5a8 u op kamertemperatuur.
Zou kunnen dat je te lang wacht en dat ze te ver gerezen zijn ook.

Ik heb die bollen van vanlemmen ook al gebruikt en moet zeggen dat die wel super zijn eigenlijk.
Nog geen last met gehad.
Gebruik je dan wel voldoende semolina?
Ik doe wel volgens hun handleiding 16-24u ontdooien in de frigo (dan zet je het rijzen niet in gang)
En dan 5a8 u op kamertemperatuur.
Zou kunnen dat je te lang wacht en dat ze te ver gerezen zijn ook.

Probleem is hier altijd dat de beslissing om nog eens pizza's te (proberen) maken nooit lang op voorhand gebeurt.
't is nog vaak 'last minute'
Buiten het kleverige, merk ik ook dat tijdens stretchen deeg de neiging heeft terug te krimpen ook
Zou eens een goei referentie deeg willen voelen 😄

Dit weekend voor 20 man pizza’s gebakken, was nogal een gok want die oven staat hier nog maar een maand en het was denk ik de 4de keer dat ik hem gebruikte. Maar het ging wel goed, had m’n deegbollen s ochtends gemaakt en 10u laten rijzen op kamertemperatuur. Dat is minder dan de puristen willen zien maar het was wel echt lekker.
Ik ben alleen nog traag in het uitrekken van dat deeg, dat zal ook wel oefening zijn zeker. Het was gelukkig wel een tuinfeest en geen seated dinner dus heb gewoon elke pizza in stukken gesneden en op tafel gezet zodat iedereen die zin had, een stuk kon gaan nemen. Er zaten ook veel kinderen bij en die zitten toch continu rond te rennen ipv te wachten op eten. Dus geen pizza’s op bestelling, dat zou in het honderd gelopen zijn. Wel allerlei soorten beleg dus voor ieder wat wils! Heel blij met de aankoop van de oven alleszins!

Ik krijg al stress voor pizza voor 4 :unsure:

Hoeveel heb er voorzien trouwens?
16 (meer kinderen dan volwassenen aanwezig en intussen andere hapjes op tafel).
Ben echt wel heel blij dat ik niet voor iedereen een eigen pizza heb voorzien want dan had er meer stress geweest om iedereen snel eten te geven. Nu zaten de volwassenen met pintjes en hapjes buiten in de lounge, kwam iemand telkens rond met de laatste pizza die in 8 stukken gesneden was en was eigenlijk best chill. Het heeft de gasten goed gesmaakt en ze zijn niet het type om te liegen om mijn gevoelens te sparen :biglaugh:

Ben echt wel heel blij dat ik niet voor iedereen een eigen pizza heb voorzien want dan had er meer stress geweest om iedereen snel eten te geven. Nu zaten de volwassenen met pintjes en hapjes buiten in de lounge, kwam iemand telkens rond met de laatste pizza die in 8 stukken gesneden was en was eigenlijk best chill. Het heeft de gasten goed gesmaakt en ze zijn niet het type om te liegen om mijn gevoelens te sparen :biglaugh:

Dat lijkt mij inderdaad de enige manier om zo iets te doen. Welke Gozney heb je?

Dat lijkt mij inderdaad de enige manier om zo iets te doen. Welke Gozney heb je?
De Gozney Arc, plezant ding! Lang getwijfeld voor iets op houtskool maar nu ben ik content met een gas oven, want ik moet toch geconcentreerd te werk gaan en het houtskool management zou er net iets te veel aan zijn voor mij.

De Gozney Arc, plezant ding! Lang getwijfeld voor iets op houtskool maar nu ben ik content met een gas oven, want ik moet toch geconcentreerd te werk gaan en het houtskool management zou er net iets te veel aan zijn voor mij.

Dat zal wel! M'n broer heeft de Arc XL dan lijkt m'n Koda 12 wel een stukje speelgoed :lol:

Wat werkruimte in de oven hebben, is zo'n meerwaarde. Ooit switch ik toch ook naar iets groter maar eerst nog wat aan m'n deeg skills werken.

Ik heb oven met zowel gas als hout.
Hout is opzich, warmstoken, pizza erin, eruit en dan nieuw klein blokje er op.
66bij gas ´speel´ ik toch ook met de vlam, elke keer iets minder als de pizza er in gaat zodat de toppings niet verbranden.

Hier ook al gedaan en idd gewoon op tafel wanneer klaar ala walking diner is goed doenbaar. Ik had 1 per persoon gerekend en uiteindelijk redelijk wat bollen deeg mogen wegsmijten.

Ik ga wel mijn deeg wat aanpassen, zit nu nog met een ouder recept met semola in de mengeling wat het wat stugger maakt en ben dit beu + krijg ze hierdoor niet heel groot uitgetrokken. Eens klassiek mengsel proberen.

Hmmm er stond pizza op de menu dit weekend maar het is binnen al waanzinnig warm. Hoe zouden jullie de rijstijden aanpakken met dit weer? Ik doe meestal direct deeg 24u op kamertemp maar met dit weer...

Hmmm er stond pizza op de menu dit weekend maar het is binnen al waanzinnig warm. Hoe zouden jullie de rijstijden aanpakken met dit weer? Ik doe meestal direct deeg 24u op kamertemp maar met dit weer...
Ik gebruik altijd PizzApp, past heel goed aan qua temperatuur. Of je nu directe of koude rijzing toepast.

Terug
Bovenaan