Boekenclub Piranesi - Susanna Clarke (Boekenclub #1)

Welk boek wens jij te lezen?


  • Totaal aantal stemmers
    20
  • Opiniepeiling gesloten .

Général Zantas

Well-known member
Edit: Piranesi is als winnaar uit de bus gekomen. We mikken erop om begin mei het boek uit te lezen en te bespreken.

Goeiedag allemaal.

Zij die mij wat kennen, of alleszins mijn posts herkennen, weten dat ik vooral Fantasy lees. Het mag dan ook niemand verbazen dat mijn 3 nominaties zich in de Fantasy-wereld situeren.
Ik weet dat het genre niet voor iedereen is, en ik ga dan ook niet opteren voor "Standaard" Fantasy of dikke boeken (waarin het genre vaak uitblinkt). Ik heb zelf geen enkel van de 3 boeken gelezen, en ze staan alledrie al een tijdje op de TBR ("To Be Read") lijst, dus komt dit even goed uit.

Allen zijn in hun tijd genomineerd geweest voor prijzen in het genre, staan vaak ook in lijstjes van de betere stand-alone Fantasy novels en zouden hopelijk toch in de meeste bibs voorradig moeten zijn.
Ik heb ook geprobeerd om te zorgen voor variaties in de subgenres, het zijn alle drie echt compleet andere Fantasy boeken. En last but not least, omdat ik weet dat het voor sommigen belangrijk is, heb ik gekozen voor diversificatie van gender en origine. Kunnen bepaalde vakjes afgevinkt worden ;)

De 3 nominaties:

Piranesi_%28Susanna_Clarke%29.png


Piranesi’s house is no ordinary building: its rooms are infinite, its corridors endless, its walls are lined with thousands upon thousands of statues, each one different from all the others. Within the labyrinth of halls an ocean is imprisoned; waves thunder up staircases, rooms are flooded in an instant. But Piranesi is not afraid; he understands the tides as he understands the pattern of the labyrinth itself. He lives to explore the house.

There is one other person in the house—a man called The Other, who visits Piranesi twice a week and asks for help with research into A Great and Secret Knowledge. But as Piranesi explores, evidence emerges of another person, and a terrible truth begins to unravel, revealing a world beyond the one Piranesi has always known.


https://en.wikipedia.org/wiki/Piranesi_(novel) (opgepast voor spoilers in de Synopsis paragraaf)

220px-The_Lions_of_Al-Rassan_bookcover.jpg


The ruling Asharites of Al-Rassan have come from the desert sands, but over centuries, seduced by the sensuous pleasures of their new land, their stern piety has eroded. The Asharite empire has splintered into decadent city-states led by warring petty kings. King Almalik of Cartada is on the ascendancy, aided always by his friend and advisor, the notorious Ammar ibn Khairan — poet, diplomat, soldier — until a summer afternoon of savage brutality changes their relationship forever.

Meanwhile, in the north, the conquered Jaddites' most celebrated — and feared — military leader, Rodrigo Belmonte, driven into exile, leads his mercenary company south.
In the dangerous lands of Al-Rassan, these two men from different worlds meet and serve — for a time — the same master. Sharing their interwoven fate — and increasingly torn by her feelings — is Jehane, the accomplished court physician, whose own skills play an increasing role as Al-Rassan is swept to the brink of holy war, and beyond.


https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lions_of_Al-Rassan (opgepast voor spoilers in de Plot Summary paragraaf)

220px-WhoFearsDeathbook.jpg


In a far future, post-nuclear-holocaust Africa, genocide plagues one region. The aggressors, the Nuru, have decided to follow the Great Book and exterminate the Okeke. But when the only surviving member of a slain Okeke village is brutally raped, she manages to escape, wandering farther into the desert. She gives birth to a baby girl with hair and skin the color of sand and instinctively knows that her daughter is different. She names her daughter Onyesonwu, which means "Who Fears Death?" in an ancient African tongue.

Reared under the tutelage of a mysterious and traditional shaman, Onyesonwu discovers her magical destiny – to end the genocide of her people. The journey to fulfill her destiny will force her to grapple with nature, tradition, history, true love, the spiritual mysteries of her culture – and eventually death itself.


https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Fears_Death (Opgelet voor spoilers in de Plot paragraaf)

Wegens mijn late post en het Paasweekend, stel ik voor dat mensen wat langer de tijd krijgen om te stemmen voor welk boek ze willen gaan. Tot dinsdag ofzo?
Al is het mij niet 100% duidelijk of ieder zelf kiest welk boek ze willen lezen, of dat enkel de winnaar van de poll gelezen wordt. Persoonlijk geef ik liever de voorkeur aan iedereen die zelf zijn/haar voorkeur leest, maar dat zal misschien wat afhangen van de participatie. Als uiteindelijk maar 5 mensen stemmen, zal het toch diegene moeten zijn met de meeste stemmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor dat mensen beginnen te zoeken, ik denk niet dat The Lions of Al-Rassan en Who Fears Death een Nederlandse vertaling hebben (ik kan zal allesinds niet vinden).
Piranesi heeft wel een Nederlandse vertaling. Misschien dat dit voor sommige mensen wel belangrijk is.
 
Ik heb op het eerste gestemd, dat is het enigste beschikbare e-book in mijn bibliotheek.
Het boek van Nnedi Okorafor is niet beschikbaar in mijn gemeente maar zou ik wel kunnen laten overkomen van een andere bibliotheek.
 
Enkel de eerste is bij mij aanwezig in de plaatselijke bieb, dus ik ben voor dat boek gegaan.
 
Voor dat mensen beginnen te zoeken, ik denk niet dat The Lions of Al-Rassan en Who Fears Death een Nederlandse vertaling hebben (ik kan zal allesinds niet vinden).
Piranesi heeft wel een Nederlandse vertaling. Misschien dat dit voor sommige mensen wel belangrijk is.

Oh, damn. Met zoveel proberen rekening houden, maar niet eens gechecked of ze in het NL voorradig zijn. Wat een knap begin :crazy:
 
De eerste heb ik al gelezen, mag ik dan ook meedoen? 😉
Een toppertje trouwens en leest vlot weg, perfect te doen voor wie niet zoveel tijd heeft om te lezen.
 
Aangezien Piranesi vertaald is én beschikbaar in de plaatselijke bib, en ook nog niet te dik is en me zeker aanspreekt, ook daarvoor gekozen. :smile:
 
Ook voor Piranesi gekozen.
Het lijkt redelijk buiten mijn comfortzone, maar de lovende reviews hebben me overtuigd :smile:
 
ook gestemd voor Piranesi. Ook even de thread gebookmarked, want ik had hem bijna gemist :unsure:
 
Gaan we daar nog een apart topic voor openen? Kunnen we niet verstandig in dit topical omgaan met spoilers?
 
Ik heb hem net ook aangeschaft maar dan voor Kindle 😊. Ik krijg amper iets gelezen de laatste paar dagen dus misschien helpt deze welkom uit de reading slump te raken.

Is het dan de bedoeling dat we de inhoud van het boek niet bespreken tot 8 mei?
 
Ik heb hem net ook aangeschaft maar dan voor Kindle 😊. Ik krijg amper iets gelezen de laatste paar dagen dus misschien helpt deze welkom uit de reading slump te raken.

Is het dan de bedoeling dat we de inhoud van het boek niet bespreken tot 8 mei?

Gezien het een kort boekje is en een aantal mensen nu al beginnen, zou dat willen zeggen dat ze 3-4 weken niets mogen posten. Beetje overdreven denk ik.

@coldplayke mag me verbeteren als ik fout zit, maar ik geloof dat we tot 8 Mei met spoilertags werken en na 8 Mei is dat niet meer nodig.
 
Terug
Bovenaan