Over- en ondergewicht

Graag een wat beschaafder taalgebruik in het vervolg aub
Actualiteitsartikel van vandaag:

Prinses Amalia die in de pers continu opmerkingen krijgt over haar gewicht:


Deze quote vind ik opvallend:
"Officieel geldt dat elk lijf goed en mooi is, als het maar gezond is. In de praktijk hebben we dat nog niet echt een plaats gegeven."

In de praktijk is het nu toch wel consensus onder experts dat obesitas regelrecht ongezond is...

Moet dat daarentegen per se bij elk artikel vermeld worden dat ze moddervet is?
Nee.
 
Laatst bewerkt:
Actualiteitsartikel van vandaag:

Prinses Amalia die in de pers continu opmerkingen krijgt over haar gewicht:


Deze quote vind ik opvallend:
"Officieel geldt dat elk lijf goed en mooi is, als het maar gezond is. In de praktijk hebben we dat nog niet echt een plaats gegeven."

In de praktijk is het nu toch wel consensus onder experts dat obesitas regelrecht ongezond is...

Moet dat per se bij elk artikel vermeld worden dat ze moddervet is?
Nee.
En jij kan met het blote oog zien of zij obees is (bmi hoger dan 30) ? Knap! Ik kan alvast niet inschatten of zij obees is of overgewicht heeft.

Op dit moment kan zij ook kerngezond zijn he, op langere termijn is de kans op gezondheidsproblemen wel opvallend groter. Maar mijn bloedanalyses waren met een hoog bmi in elk geval perfect en mijn gewrichtsaandoeningen had ik al evengoed toen ik 60kg woog bvb. 🤷🏼
 
En jij kan met het blote oog zien of zij obees is (bmi hoger dan 30) ? Knap! Ik kan alvast niet inschatten of zij obees is of overgewicht heeft.
Dat is overduidelijk. Je gaat toch niet beweren dat dat een twijfelgeval is...?

Op dit moment kan zij ook kerngezond zijn he, op langere termijn is de kans op gezondheidsproblemen wel opvallend groter. Maar mijn bloedanalyses waren met een hoog bmi in elk geval perfect en mijn gewrichtsaandoeningen had ik al evengoed toen ik 60kg woog bvb. 🤷🏼
Maar wat wil je zeggen met deze anekdotes? Dat obesitas niet ontegensprekelijk ongezond is?
 
Of dat nu is omdat je geen zin hebt in priemende blikken, fluistercommentaar of gewoon omdat het ongezond is om zo'n BMI te hebben, ik kan gewoon niet begrijpen dat men zich daarbij neerlegt.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om mensen met een ongezonde levenstijl hé, geen ziekte of een aandoening.
sommige mensen vinden het niet erg dat ze een beetje dikker zijn e.. Zolang dat niet overdreven is zie ik mij niet in waarom iemand daar een opmerking moet maken. Of daar een uitgesproken mening moet over hebben.

Er is ook wel een verschil tussen obesitas en dik zijn e..
Omdat ik makkelijk die klik kan maken. Terwijl dat bij velen blijkbaar een groot probleem is.
Iedereen is anders.. Het is niet omdat gij om 5u30 wilt opstaan om u gewicht op pijl te houden dat iedereen dat wil doen. En het is ook niet u probleem.
 
Dat is overduidelijk. Je gaat toch niet beweren dat dat een twijfelgeval is...?
Dat is exact wat ik zeg. Ik zie dat ze "te veel" weegt en dat ze een rond gezicht heeft. Maar of dat nu een bmi van 29 is of 32, dat kan ik begot niet inschatten neen! Super dat jij dat wel kan!
Maar wat wil je zeggen met deze anekdotes? Dat obesitas niet ontegensprekelijk ongezond is?
Daarmee wil ik zeggen dat iemand zelfs met morbide obesitas kerngezond kan zijn op dit moment.
Vaak is het pas op lange termijn een probleem.
 
Dat is overduidelijk. Je gaat toch niet beweren dat dat een twijfelgeval is...?
Ik ga akkoord dat men niet zover moet gaan om te doen alsof overgewicht een ok "lifestyle" is, maar ik ga hier wel met @Mulan akkoord dat ik echt niet zie hoe jij zomaar kan stellen dat dit obesitas is. Eerlijk gezegd lijkt me dat zo'n kloek germaans type dat er altijd "stevig" zal uitzien.

En eigenlijk vind ik dit soort Flair-reacties over dikke royals voor simpele duiven.
 
Ik ga ook eens proberen af te vallen.
Gaat niet makkelijk worden maar ben op een punt gekomen dat het mijn leven begint te beïnvloeden.

Was altijd een struise kerel , maar nooit moddervet. Jammer genoeg begint de slinger naar de verkeerde kant door te slaan.
Probleem ligt vooral bij het continu zitten momenteel. Qua snoepen tussendoor valt dit geweldig mee.

Iemand ervaring met zo een keto-dieet? Leek mij wel een interessant concept voor mij. Of is dit een zoveelste quatsch dieet?
 
Ik ga ook eens proberen af te vallen.
Gaat niet makkelijk worden maar ben op een punt gekomen dat het mijn leven begint te beïnvloeden.

Was altijd een struise kerel , maar nooit moddervet. Jammer genoeg begint de slinger naar de verkeerde kant door te slaan.
Probleem ligt vooral bij het continu zitten momenteel. Qua snoepen tussendoor valt dit geweldig mee.

Iemand ervaring met zo een keto-dieet? Leek mij wel een interessant concept voor mij. Of is dit een zoveelste quatsch dieet?
Het kan vooral belastende zijn voor de nieren, in jouw geval zou ik het dus niet doen zonder medisch advies.
 
Ik ga ook eens proberen af te vallen.
Gaat niet makkelijk worden maar ben op een punt gekomen dat het mijn leven begint te beïnvloeden.

Was altijd een struise kerel , maar nooit moddervet. Jammer genoeg begint de slinger naar de verkeerde kant door te slaan.
Probleem ligt vooral bij het continu zitten momenteel. Qua snoepen tussendoor valt dit geweldig mee.

Iemand ervaring met zo een keto-dieet? Leek mij wel een interessant concept voor mij. Of is dit een zoveelste quatsch dieet?
Ik ben geen kenner maar het idee is om naar praktisch 0 koolhydraatinname te gaan om ketose te bereiken. Je ziet daar ook wat overlap met het oudere Atkins-dieet aangezien eiwitten en vetten gemiddeld gezien beter vullen en je zo minder calorieën binnenkrijgt.

Echter, het is gewoon allemaal zeer extreem. Praktisch elk normaal gerecht bevat redelijk wat koolhydraten. Ik stel me dan ook vragen bij hoe veel mensen dat volhouden. Ook naar gezondheidseffecten denk ik niet of men er nu al helemaal uit is of plots al je calorieën uit vet en eiwit halen nu echt zo goed is op termijn. Mijn mening is dan ook dat het zoals veel zaken zijn aantrekking vindt in duidelijke, extreme regels. Dat slaat meer aan bij mensen dan "gewoon op je voeding letten", maar of het duurzaam is betwijfel ik. Voor mij is dat een beetje zoals mensen die beslissen dat ze meer willen bewegen en dan elke dag beginnen intensief te sporten, om na X tijd te merken dat het geen leven meer is en op 0 terug te vallen.

Je zou gewoon kunnen experimenteren met kleinere porties brood, rijst, aardappelen, pasta, ... en die koolhydraatbronnen vervangen door bv. groenten die je ook vullen door meer vezels.
 
Laatst bewerkt:
ik merk wel dat ik liever geen koolhydraten eet dan bijna geen.
Is gewoon makkelijker.
Ik ben dus ook in ketose (toch eet ik elke dag 1 appel bv).
De koolhydraten van groenten tel ik niet.
Ik heb gewoon brood, aardappelen, rijst en dergelijke geschrapt.
ook de volkorenversie vond ik maar bof.
Ik zou hier zogezegd per dag 50g van mogen eten, dan eet ik het liever niet
 
Keto passeert hier wel af en toe eens de revue. Belangrijkste insteek: doe wat je denkt dat je moet doen om er te raken, het is jouw keuze en beslissing en je hebt eigen motivaties.

Belangrijkste observaties bij bijna iedereen die ik ken die al keto gedaan heeft:
  • veel en snel initieel gewichtsverlies. 10kg op 2 maand, geen uitzondering
  • moeilijk om op lange termijn vol te houden, dus na een paar maand terug overschakelen op gewoon eten
  • teruggrijpen naar de levensstijl en eetgewoonten van voorheen want je hebt geen duurzame, betere manier aangeleerd om te eten
  • na een half jaar is veel van het initieel verloren gewicht er weer bij
Ik zeg niet dat dat voor iedereen zo is he. Er zijn mensen die dat langdurig doen, en die langdurig het gewicht ook eraf kunnen houden.

Mijn persoonlijk idee: ik vind het onnodig. Het is perfect mogelijk om goede eetgewoonten te kweken waarbij je goede keuzes kan maken zonder extreem te gaan (wat "geen koolhydraten" toch wel is) en op lange termijn structureel een gezond gewicht aan te houden.
 
@lammeken ik ga er eigenlijk (verkeerdelijk?) van uit dat jij ook furadantine zal nemen, indien wel: zeker medisch advies vragen.

Indien niet: laat een goeie diëtiste je begeleiden, de meeste weigeren met ketodieet te werken met een reden die ze je dan ook haarfijn uit gaan leggen. 😉
 
sommige mensen vinden het niet erg dat ze een beetje dikker zijn e.. Zolang dat niet overdreven is zie ik mij niet in waarom iemand daar een opmerking moet maken. Of daar een uitgesproken mening moet over hebben.

Er is ook wel een verschil tussen obesitas en dik zijn e..

Iedereen is anders.. Het is niet omdat gij om 5u30 wilt opstaan om u gewicht op pijl te houden dat iedereen dat wil doen. En het is ook niet u probleem.
Ik had het letterlijk over mensen die lopen te klagen dat ze te dik zijn maar er 0,0 willen voor doen. Ik zei ook dat ik daar nooit opmerkingen over maak t.o.v. die personen zelf of anderen.

Zelf heb ik destijds de commentaar gekregen dat ik te dik was en op een gegeven moment dat ik te mager was. Dat waren voor mij keerpunten waardoor ik inzag dat er werk aan de winkel was. In plaats van mezelf in zelfmedelijden te wikkelen of er jaren over te klagen, heb ik er wat aan gedaan.
 
Ik had het letterlijk over mensen die lopen te klagen dat ze te dik zijn maar er 0,0 willen voor doen. Ik zei ook dat ik daar nooit opmerkingen over maak t.o.v. die personen zelf of anderen.

Zelf heb ik destijds de commentaar gekregen dat ik te dik was en op een gegeven moment dat ik te mager was. Dat waren voor mij keerpunten waardoor ik inzag dat er werk aan de winkel was. In plaats van mezelf in zelfmedelijden te wikkelen of er jaren over te klagen, heb ik er wat aan gedaan.
Probleem is dat jij onmogelijk kan weten of ze er 0.0 moeite voor willen doen. Net omdat dieet pogingen zo vaak/snel falen, zullen ze er niet snel mee te koop lopen.
 
De keren dat ik een opmerking kreeg dat ik te mager was, zorgde dat er gewoon voor dat ik het beter ging verbergen. Kousenbroeken onder mijn broek dragen, heel losse, verhullende kleren, ... Zulke opmerkingen raad ik toch ook niet aan om te maken tenzij je heel dicht bij die persoon staat, en al zeker niet wanneer er andere mensen bij zijn die er geen zaken mee hebben.
onder mijn vrienden zijn er een heel deel vrienden die gewoon zeggen wat ze denken. Deel van de reden dat ze van mij vriendschap hebben.
er werden naar mij soms grappen gegooid over mijn gelaat die nogal skeletaal was op mijn ergste momenten. vitamine tekorten + amper vet in het gezicht. na een tijd werden ze serieuzer over het onderwerp en begonnen ze effectief te vragen of ik nog wel at en dergelijke.
komt subtiel hard aan in retrospect.

vervelende is dat ik eigenlijk niet geef over wat andere mensen over mijn uiterlijk vinden, mar gezondheid daarentegen wel belangrijk vind. op het werk maken ze ook opmerkingen, maar uw kledingstijl daarop aanpassen werkt volgens mij uzelf meer schuldgevoel en ongemak aan.
 
Zoals het leest kost het jou weinig moeite, lijkt me niet het beste uitgangspunt om te bepalen hoeveel inspanningen het voor een ander zal kosten. :unsure:
Nee hoor, het kost mij wel degelijk veel moeite. Doordat ik er geen drama rond maak lijkt het gewoon alsof het allemaal makkelijk gaat.
 
Ook wanneer dat meermaals per dag is? :unsure:
- Oei, Anderson, cola? Zou je niet beter de light pakken?
- Aaaah, der wordt getracteerd se! Anderson, uw buikje heeft precies al genoeg gehad he, blijf daar maar af!
- Hebt ge het al gehoord?.Sonia is zwanger. Voor wanneer is 't bij u, Anderson? *Gniffel*

Natuurlijk, als je een paar kg verdikt zal niemand dat soort "toffe" opmerkingen maken, maar ben je obees dan durven mensen zich op dat vlak meer te permitteren. Of wanneer je op korte termijn dik 10kg bent bijgekomen of zo.

Ik herinner me nog goed toen een fucking bejaarde patiënt mijn bureu binnen kwam toen ik een Sultanakoekje aan het eten was, dat die met duidelijke afkeuring liet weten dat ik dat koekje toch beter zou laten liggen. Sommigen permitteren zich gewoon graag veel als het op kritiek op een ander zijn uiterlijk aankomt.

Ik heb nog nooit "de klik" gemaakt door afkeurende commentaar van anderen. Integendeel, de kans is veel groter dat het vernietigend aankomt dan dat het motiverend zal werken.
Ik heb ook een spiegel, ik weet OOK dat ik te veel weeg is dan eerder mijn gedachtengang.

Edit: geldt evengoed voor mensen die echt te mager zijn natuurlijk, die krijgen ook vergelijkbare shit over zich heen.
Inderdaad, vaak opmerkingen krijgen is echt niet fijn. Mijn grootvader was er vroeger een krak in "zoude dieje koek wel opfretten, stade al ni vet genoeg maske?"

En intussen, zeer veel minder kilo's later, is't continu gezaag als'k iets niet opeet. Vraag dan bv om met de feestdagen om geen cocktailsaus op mijn tomate crevette te doen. Krijg ik hoop gezaag en doet hij het er op (terwijl dat nu geen grote aanpassing was, zelfs minder werk).
 
Terug
Bovenaan