OS 2020 | Atletiek (de moeder én vader van alle sporten)

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees net in de standaard het verhaal van één van onze marathondeelneemsters. Een vrouw van 38 die pas drie jaar geleden serieus is beginnen trainen (met trainingsschemas) en die zich in haar tweede marathon ooit selecteerde voor de marathon in Tokyo. Surreal.

Laatst bewerkt:
Ik lees net in de standaard het verhaal van één van onze marathondeelneemsters. Een vrouw van 38 die pas drie jaar geleden serieus is beginnen trainen (met trainingsschemas) en die zich in haar tweede marathon ooit selecteerde voor de marathon in Tokyo. Surreal.
Plaatsen voor marathon is dan ook veel eenvoudiger dan vroeger geworden, zeker bij de vrouwen. Al was haar tijd mss wel genoeg vroeger ook, maar toen hadden ze tragere schoenen :p

Als vierde beste Belgische ooit
Ja klopt had me even vergist die limieten voor WK zijn alleen stuk simpeler geworden blijkbaar.

En ze staat in het onderwijs, na student toch wel de place to be om zelfs full-time te werken en (top) sport te combineren :p

Anyway ons Marleen blijft toch nog altijd stukje sneller :p

En ze staat in het onderwijs, na student toch wel de place to be om zelfs full-time te werken en (top) sport te combineren :p
Maar dat heeft ze dus al die jaren niet gedaan, ze is pas op haar 35ste serieus beginnen trainen
Anyway ons Marleen blijft toch nog altijd stukje sneller :p
Ja, met een begeleiding vanaf haar jeugdjaren, en het verschil is nog groot (bijna 5 minuten volgens mij), maar misschien wordt dat nog wel wat kleiner. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat Mieke Gorissen nu al de ervaring heeft om een race perfect in te delen.
Ik blijf het toch een straf verhaal vinden.

Kawano met hartkramp na 42km, die in Japanse razernij aan de kant moest en knielde. De man klopte op de grond en hervatte zijn race. Wat een spirit! Zijn gebeden naar Boeddha werden verhoord en die verleende hem kracht om wat meelopers in te halen en te snelstappen naar de achtervolgende groep op de heersende Pool.
Op 4km van het einde verloor Tomala van zijn pluimen. 3:30 naar 2:59 voorsprong en op een km van de finish naar 1:45!
Het bleek genoeg te zijn voor de Europeaan, ondanks zijn stevige inzinking de laatste kilometers.
Wat een race van Tomala. Meer dan 23km op kop! Eindtijd: 3u50min08sec.
50 km snelwandelen in 3u50 damn, plaats menig recreatief sporter zijn marathontijden (waaronder mijne) ook direct in perspectief :' )

Ik had uit interesse ook de tijden van paralympische atleten in het zwemmen eens bekeken paar dagen terug. Ge hebt wel gradaties in disabilities, maar ik stond ook versteld hoe belachelijk snel die mannen zwemmen :eek: :laugh:

Maar dat heeft ze dus al die jaren niet gedaan, ze is pas op haar 35ste serieus beginnen trainen

Ja, met een begeleiding vanaf haar jeugdjaren, en het verschil is nog groot (bijna 5 minuten volgens mij), maar misschien wordt dat nog wel wat kleiner. Ik kan me onmogelijk inbeelden dat Mieke Gorissen nu al de ervaring heeft om een race perfect in te delen.
Ik blijf het toch een straf verhaal vinden.
Een uithoudingssport als marathon moet je op zich geen specifieke training voor hebben gedaan in uw jeugdjaren he, techniek die je vooral als je jong bent moet aanleren is relatief beperkt. Veel starten ook pas op latere leeftijd met lopen marathon, eigenlijk zijn er pas laatste jaren jongeren (onder de 30) met marathon begonnen omdat WK halen daar veel eenvoudiger was (2u45 was al genoeg)

En adhv testen weet je wel wat je kan op een marathon dus zou indelen geen al te groot probleem mogen zijn, zeker bij de vrouwen is dat gewoon de mannelijke hazen van dat tempo volgen :unsure:

Laatst bewerkt:
Een uithoudingssport als marathon moet je op zich geen specifieke training voor hebben gedaan in uw jeugdjaren he, techniek die je vooral als je jong bent moet aanleren is relatief beperkt. Veel starten ook pas op latere leeftijd met lopen marathon, eigenlijk zijn er pas laatste jaren jongeren (onder de 30) met marathon begonnen omdat WK halen daar veel eenvoudiger was (2u45 was al genoeg)

En adhv testen weet je wel wat je kan op een marathon dus zou indelen geen al te groot probleem mogen zijn, zeker bij de vrouwen is dat gewoon de mannelijke hazen van dat tempo volgen :unsure:
Ze loopt nochtans sneller dan 99% van alle mannen jonger dan 30 jaar, die op dit forum, 3 jaar lang trainen. ;)

Update: Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo maar als ik uw antwoorden lees dan lijkt het alsof je zegt dat haar prestaties peanuts zijn, dat iedereen dit kan doen met de ogen dicht en als je dat niet kan, dan ben je maar ne looser. :tongue:

Ze loopt nochtans sneller dan 99% van alle mannen jonger dan 30 jaar, die op dit forum, 3 jaar lang trainen. ;)
Grootste talent dat je moet bezitten om marathon te lopen is dan ook blessurevrij kilometers kunnen malen :p

Maar als je wat looptalent hebt dan loop je sneller als 2u30 als man, zelfs met minder dan 100km/week te doen

Grootste talent dat je moet bezitten om marathon te lopen is dan ook blessurevrij kilometers kunnen malen :p

Maar als je wat looptalent hebt dan loop je sneller als 2u30 als man, zelfs met minder dan 100km/week te doen
De beste 45 plusser op dit forum liep onlangs 2u34. Dus ja dat zal zoiets zijn hé. :tongue:

Ruzie in het Hollandse kamp na het 100m estafette fiasco.
Marije van Hunenstijn krijgt een klap van Dafne Schipper nadat ze haar de huid heeft volgescholden.

lcIOmp2.jpg

Hahahahahahahhahahahahahaaaaa!!!

Als je wat looptalent hebt dan loop je onder de 2u30 zegt em!
Dat is 3u34min/km. Ik weet niet of je dat beseft maar dat is een tempo dat vele nog geen 5km volhouden.
Dat is dus 15de worden op het BL halve marathon en dan nog eens een rondje doen.

Hahahahahahahhahahahahahaaaaa!!!

Als je wat looptalent hebt dan loop je onder de 2u30 zegt em!
Dat is 3u34min/km. Ik weet niet of je dat beseft maar dat is een tempo dat vele nog geen 5km volhouden.
Dat is dus 15de worden op het BL halve marathon en dan nog eens een rondje doen.
Verval is relatief klein tss halve en hele marathon

Dat BK doen niet zoveel aan mee, staan al redelijk wat masters in de top 15.
Iemand waarmee ik vroeger gelopen heb heeft onder de 2u30 gelopen en die is echt geen rastalent. Maar die kon wel veel kilometers draaien.

Verval is relatief klein tss halve en hele marathon

Dat BK doen niet zoveel aan mee, staan al redelijk wat masters in de top 15.
Iemand waarmee ik vroeger gelopen heb heeft onder de 2u30 gelopen en die is echt geen rastalent. Maar die kon wel veel kilometers draaien.
El Hachimmi, Van Peborg, De Vulder, Nackaerts, Van Hoey en Hendrickx zijn nu de minste namen natuurlijk.
Dat zijn profs eh.

Ook over die masters je moet eens kijken hoeveel 30+ers meedoen voor de knikkers op wereldniveau op de marathon. Kipchoge is 36 eh voor alle duidelijkheid. Met leeftijd bot uw explosiviteit af, niet uw duurvermogen. Hence waarom zoveel 40 en 50+ers fenomenaal met de fiets kunnen rijden.

Belastbaarheid is zeer belangrijk voor de marathon. Maar voor onder de 2u30 te lopen moet je toch en talent en belastbaarheid en veel trainen hoor.

Was dat maar waar. Ik ken er heel weinig die zo'n tijden lopen hoor. (Semi) Professionelen misschien maar zelfs de gevorderde recreant kan enkel maar dromen van 2u30. Zeker niet als die pas op z'n 35ste zou beginnen...

El Hachimmi, Van Peborg, De Vulder, Nackaerts, Van Hoey en Hendrickx zijn nu de minste namen natuurlijk.
Dat zijn profs eh.

Ook over die masters je moet eens kijken hoeveel 30+ers meedoen voor de knikkers op wereldniveau op de marathon. Kipchoge is 36 eh voor alle duidelijkheid. Met leeftijd bot uw explosiviteit af, niet uw duurvermogen. Hence waarom zoveel 40 en 50+ers fenomenaal met de fiets kunnen rijden.

Belastbaarheid is zeer belangrijk voor de marathon. Maar voor onder de 2u30 te lopen moet je toch en talent en belastbaarheid en veel trainen hoor.
Als je dat echt gelooft :laugh:
El hachimi is al 46j ondertussen

Dat is maar hoe je het bekijkt. Ik heb indertijd gestudeerd met iemand die Olympische medaille heeft behaald. Die gaf me een andere kijk op die dingen.
Iedere sporter heeft zijn unieke skillset. De ene heeft heel veel technische aanleg, de andere heeft misschien wat minder aangeboren talent, maar maakt dat verschil goed door een enorme wilskracht (meer trainen) . En dat laatste lukt ook alleen maar wanneer je gezegend bent met een lichaam dat die extra trainingsarbeid verwerkt krijgt zonder blessures.
Dus veel kunnen trainen is ook een talent.
Het is geweten dat iemand als een John McEnroe niet echt uitblonk qua trainingsethos (en dan druk ik mij nog voorzichtig uit). Maar er heeft nooit een man zo sterk een seizoen gedomineerd als McEnroe in 1984 (slechts drie keer verloren op een heel jaar).. McEnroe had een uitzonderlijk technisch talent en balgevoel. Zijn grootste opponent dat jaar, Ivan Lendl, stond (onder meer) aan de top omdat hij zoveel en zo intensief trainde. Maar dat maakt ook hem uitzonderlijk getalenteerd, en stelde hem in staat zijn speelstijl te beoefenen.

Een beetje zoals Eden Hazard (die altijd de indruk heeft gegeven een speelvogel te zijn) en een Romelu Lukaku (die natuurlijk ook getalenteerd is maar ook staat waar hij nu staat vanwege zijn trainingsinzet). Je kan dan zeggen dat wanneer Hazard nog veel dominanter zou geweest zijn evenveel zou getraind hebben als Lukaku , maar dat is onzin, Hazard mist dat talent (karakter, ook een talent). Ik vermoed dat zijn lijf dat ook niet zou aankunnen.
Heel mooie en terechte opmerking waarvan de realiteit imo niet genoeg ingebakken zit in onze cultuur. Ik merk dit zelf bij nieuwe aanwervingen in de academische wereld. Je hebt super talenten die relatief (!) weinig werken en iets minder getalenteerde pientere beginners die goed georganiseerd zijn en hard werken. Beide kunnen je ver brengen, maar die eerste groep slaagt er heel vaak niet in om gewoon harder te werken, ook wanneer ze dit willen.

Georganiseerd en gedisciplineerd werken/trainen vraagt talent en ervaring. Dit geldt binnen de sport en elders in de maatschappij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan