OS 2020 | Atletiek (de moeder én vader van alle sporten)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat niemand kan ontkennen dat Mieke Gorissen een talent is naar Belgische normen.
Ze is toch netjes 28ste op de OS bij de vrouwen, ik zou zeggen aan alle grote looptalenten hier: Doe het haar maar eens na op uw 38ste.
(Voor het overige is de hele discussie zinloos geworden)

Grootste talent dat je moet bezitten om marathon te lopen is dan ook blessurevrij kilometers kunnen malen :p
Toen ik mijn eerste marathon liep, zei MdKendle dat de kans 99% was dat ik een blessure zou oplopen en dat ik stapelzot bezig was.
Ik heb de marathon toen gewoon uitgelopen zonder enige blessure ;) Wat een groot talent ben ik toch!

En mijn tijd? Daar zullen we niet over praten zeker? :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Voor mij Mieke Gorissen een grote held op deze Spelen. Wat een verhaal!

Ook genoten van die brutaliteit van Seidl. Gewoonweg kilometerslang op kop beuken. Die ervaren Keniaanse atletes die haar niet kenden en regelmatig keken van "wie is dat in vredesnaam?"
 
Als je dat echt gelooft :laugh:
El hachimi is al 46j ondertussen
Ondertussen, maar als je goed keek dan linkte ik een uitslag van het BK van 2015.
Op dat moment was El Hachimi 40 en effectief een atleet die betaald werd om te lopen en sponsoring ontving.

Hij heeft sinds 2019 niks deftig meer gelopen trouwens.

De vraag blijft nog altijd op wat je uw baseert om te zeggen dat 2u30 haalbaar is voor iedereen met wat belastbaarheid heeft en een beetje aanleg. Die vriend? Dat is wel een heel beperkte proef die je neemt om zo een uitspraak te doen natuurlijk.
 
Ondertussen, maar als je goed keek dan linkte ik een uitslag van het BK van 2015.
Op dat moment was El Hachimi 40 en effectief een atleet die betaald werd om te lopen en sponsoring ontving.

Hij heeft sinds 2019 niks deftig meer gelopen trouwens.

De vraag blijft nog altijd op wat je uw baseert om te zeggen dat 2u30 haalbaar is voor iedereen met wat belastbaarheid heeft en een beetje aanleg. Die vriend? Dat is wel een heel beperkte proef die je neemt om zo een uitspraak te doen natuurlijk.
En die liep 2u10, alleen wss niet zuiver :p

Op basis van mijn jarenlange ervaring in atletiek zeg ik dat ;)
 
De cheetahs toch maar matig.
Hoezo matig?
BR zonder Cynthia en met altijd uit te moeten wijken naar baan 3-4 voor te wisselen. Mss beter met de snelste gestart zodat je mss 1-2 plaatsen dichter zit en minder moet uitwijken maar zou dan alleen mss nog 1 plaatsje dichter geweest zijn
 
Ba 4e, Sacoor viel iets teveel stil (mss te rap vertrokken, weet zijn split niet), medaille zat er echt in :(
Botswana start met hun beste man, zijn mee en pakken imo daardoor 3e plaats.
 
Maar als je wat looptalent hebt dan loop je sneller als 2u30 als man, zelfs met minder dan 100km/week te doen

Uhm...uhm...
Er hebben in 2019 (2020 te veel wedstrijden afgelast om representatief te zijn) 36 Belgen een marathon onder de 2:30 gelopen.

Als we even wat assumpties maken...voor iedereen die het doet zijn er 4 andere sporters die het zouden kunnen, maar focussen op een andere sport (enkele wielrenners, triatleten, de top traillopers als ze eens vlak en op asfalt zouden lopen, mannen die focussen op middellange afstand ipv lange afstand etc) en voor elk van die groep zijn er weer 9 anderen die het zouden kunnen, maar het nooit doen omwille van carrière, gezin, of gewoon omdat ze geen goesting hebben.
Als we dan nog ruim naar boven afronden komen we op 2000 mannen die potentieel sub 2:30 lopen.

En hoeveel van die 36 zouden er minder dan 100k per week lopen? Ik durf geld in te zetten op 0. En hoeveel van die 2000 zouden het kunnen op minder dan 100k pet week? Ik denk een handvol tot een dozijn.

Vervang 2:30 door 3:30 en je hebt misschien een punt.
 
50 km snelwandelen in 3u50 damn, plaats menig recreatief sporter zijn marathontijden (waaronder mijne) ook direct in perspectief :' )

Ik had uit interesse ook de tijden van paralympische atleten in het zwemmen eens bekeken paar dagen terug. Ge hebt wel gradaties in disabilities, maar ik stond ook versteld hoe belachelijk snel die mannen zwemmen
Deze 50km in redelijk extreme omstandigheden. Bij koelere en aangenamere omstandigheden, doen ze er bijna twintig minuten af.
Super dat die mannen nog onder de vier uur wandelden.

Toevallig via youtube op beelden gekomen van paralympische atleten en inderdaad, dat zijn fikse doorzetters, die sneller zwemmen dan de gemiddelde mens. Een kerel zonder armen, die zich vasthield aan een koordje met zijn tanden aan de start, op de 50 rugslag => 44seconden :oink:.
 
Couckuyt viel ontzetten tegen.

Terwij de top 3 horden de enige dames waren die split onder de 49sec wisten te blijven

3vs653g.jpg
 
Uhm...uhm...
Er hebben in 2019 (2020 te veel wedstrijden afgelast om representatief te zijn) 36 Belgen een marathon onder de 2:30 gelopen.

Als we even wat assumpties maken...voor iedereen die het doet zijn er 4 andere sporters die het zouden kunnen, maar focussen op een andere sport (enkele wielrenners, triatleten, de top traillopers als ze eens vlak en op asfalt zouden lopen, mannen die focussen op middellange afstand ipv lange afstand etc) en voor elk van die groep zijn er weer 9 anderen die het zouden kunnen, maar het nooit doen omwille van carrière, gezin, of gewoon omdat ze geen goesting hebben.
Als we dan nog ruim naar boven afronden komen we op 2000 mannen die potentieel sub 2:30 lopen.

En hoeveel van die 36 zouden er minder dan 100k per week lopen? Ik durf geld in te zetten op 0. En hoeveel van die 2000 zouden het kunnen op minder dan 100k pet week? Ik denk een handvol tot een dozijn.

Vervang 2:30 door 3:30 en je hebt misschien een punt.
3u30 dat is 12km/u laten we wel wezen dat is trager dan de wandelaars dus dat is joggen en geen hardlopen ;)

Mijn ex-trainingsgenoten die onder 2u30 hebben gelopen liepen geen 100km/week (toch zeker niet gemiddeld, mss eens 1-2 weken in de voorbereiding maar dat is het dan ook)
Zat er niet in.

Die Terence Agard van NL had een enge split van 43.76
Dat hebben de Borlees nog nooit gelopen
Die heeft PR van 45.5, geloof weinig van die splittijden eerlijk gezegd dat is vaak niet van streep tot streep gemeten (als ik die handgestopt neem is dat zelden hetzelfde. Alle 2e lopers waren precies het snelste bv ;))

@famtam Mu loopt 800m ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vond de prestatie van de 4 x 400 M erg sterk, ook al was het weer geen medaille. Wel een BR. Harder konden ze niet.
We zijn toch maar mooi een jaar of tien wereldtop geweest. Nu zullen de Borlees wel afvallen. Dan vrees ik het ergste want we hebben geen nationaal trainingsprogramma zoals andere atletieklanden. Je bent dus overgeleverd aan een paar "gekke" individuen en coaches.

En we hebben ook niet het voordeel dat de Nederlanders (Fransen, Britten) hebben met die ex kolonien in de Caraiben. Daar komen altijd hele snelle jongens vandaan.
 
3u30 dat is 12km/u laten we wel wezen dat is trager dan de wandelaars dus dat is joggen en geen hardlopen ;)

Mijn ex-trainingsgenoten die onder 2u30 hebben gelopen liepen geen 100km/week (toch zeker niet gemiddeld, mss eens 1-2 weken in de voorbereiding maar dat is het dan ook)

Laten we wel wezen, die trainingsgenoten waren top-50 in België en lieten duizenden lopers achter zich die meer kilometers maalden en die niet onder de 2:30 geraakt zijn.
Van de mannen uit de streek die hier de lokale wedstrijden winnen (provinciaal kampioen op de halve etc) is er precies geen enkele die het gedaan heeft. Aangezien ze sub 1:10 hm lopen zullen ze het wel kunnen, maar die malen zeker niet minder dan 100k per week als ze pieken. Voor sommigen is dat zelf gewoon hun wekelijkse basis, jaar in jaar uit...
 
Ik vond de prestatie van de 4 x 400 M erg sterk, ook al was het weer geen medaille. Wel een BR. Harder konden ze niet.
We zijn toch maar mooi een jaar of tien wereldtop geweest. Nu zullen de Borlees wel afvallen. Dan vrees ik het ergste want we hebben geen nationaal trainingsprogramma zoals andere atletieklanden. Je bent dus overgeleverd aan een paar "gekke" individuen en coaches.

En we hebben ook niet het voordeel dat de Nederlanders (Fransen, Britten) hebben met die ex kolonien in de Caraiben. Daar komen altijd hele snelle jongens vandaan.
Enkel Kevin valt af normaal gezien, de andere 3 gaan wel door tot Parijs. Weet niet of er nog jong talent op komst is
Laten we wel wezen, die trainingsgenoten waren top-50 in België en lieten duizenden lopers achter zich die meer kilometers maalden en die niet onder de 2:30 geraakt zijn.
Van de mannen uit de streek die hier de lokale wedstrijden winnen (provinciaal kampioen op de halve etc) is er precies geen enkele die het gedaan heeft. Aangezien ze sub 1:10 hm lopen zullen ze het wel kunnen, maar die malen zeker niet minder dan 100k per week als ze pieken. Voor sommigen is dat zelf gewoon hun wekelijkse basis, jaar in jaar uit...
Er was ene bij die op een BK veldlopen net niet gedubbeld werd. Dus zo een groot talent is dat dan niet he ;)

Laten we wel wezen: de betere lopen op de piste of baanwedstrijden in Nederland waar ze betaald worden.

Als je 100km/week moet lopen om marathon te lopen aan 12km/u dan heb je slechts 1 talent: dat je niet snel geblesseerd raakt :p
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan