Welja dat is dus is wat ik al zoveel posts aan het zeggen benMaar dan snap ik nog steeds je focus of zelfs de relevantie van die vergelijking met die 1e trein in Nederland niet.
Dat is 1 trein, om het uur, in beide richtingen, die volgend traject doet (en omgekeerd dus ook): Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Leiden Centraal - Den Haag HS - Delft - Rotterdam Centraal.
Dus enkel relevant als zowel je vertrek als bestemming 1 van die locaties is. Als je van/naar Haarlem moet (wat @JPV als voorbeeld gaf) of Amersfoort (wat ik als voorbeeld gaf), ben je niets met die trein. Maar als we dan tegenvoorbeelden geven in België, focus je ook enkel op bepaalde routes en dan nog enkel rechtstreeks, en negeer je elke andere route...
Als je dit zou vertalen naar België/Vlaanderen/de Vlaamse Ruit, zou dit betekenen dat je 1x per uur, in beide richtingen dus een trein hebt die Leuven - Brussels Airport - Brussel Centraal - Antwerpen Centraal - Gent doet. Zonder andere tussenstops.
Mechelen, Sint-Niklaas en Aalst eventueel ook nog, die liggen op de route maar dat is een detail.
Ik geef al van in het begin aan dat Nederland slechts een voorbeeld is en niet perfect. Als in de Belgische context een groter net of een lijn met meer stops handiger is, is dat niet verboden.
Voor wie in de ruime regio woont van de dichtstbevolkte gebieden van het land, of er moet zijn wel.Denk je echt dat dat zo nuttig gaat zijn?
Voor wie verder woont ook mits adequaat natransport a dan niet met de fiets of met een afgestemde bus. Of zoals al aangegeven, toch nog met de auto of laten oppikken door iemand.
Ik woon zelf niet in de nabije regio maar zou het een verademing vinden als ik geen rekening moest houden met de laatste trein - al heb ik nog stevig natransport voor de boeg. Je opmerking over egoïsme mag dus al bij voorbaat achterwege blijven.
Die hebben nu ook al geen nachtnet dus die verliezen niets. Da's niet echt een bezwaar tegen een nachtlijn.Wat met mensen die niet in die steden wonen? Want zoals @RidderBauknecht al aangaf zien sommige mensen het niet zitten om een stad in te rijden. Waarom zou iemand van Mechelen dan wel naar Antwerpen Centraal rijden om zo de trein naar Brussel te nemen? Of iemand van Aalst naar Gent rijden? Die stations liggen evengoed in een stad...