Openbaar vervoer aanbodgestuurd of vraaggestuurd?

Ik reis voldoende met de trein om op de hoogte te zijn, mijn punt blijft: er wordt niet elke nacht op het hele netwerk gewerkt.
Men kan al beginnen met een enkele lijn. Mits goede en tijdige communicatie lijkt me geen bezwaar als er af en toe wijzigingen zijn.
Tuurlijk niet, niemand die dat ook maar ergens claimt dat er elke nacht overal gewerkt wordt. Maar elke extra verandering is een kans dat mensen terug afhaken. En het opvullen van de nacht zorgt ervoor dat ze ergens wel treinen gaan moeten afschaffen/veranderen van uurrooster. Jij kan dat niet lastig vinden, mensen die die treinen regelmatig zouden gebruiken wel.
StevenP zei:
Ik pleit niet om die investeringen niet te doen maar net als voorbeeld dat er ook in deze tijd wel geïnvesteerd kan worden in OV dus dat dan niet per se een onoverkomelijk bezwaar is.
dat gaat over investeringen in infrastructuur, niet over gewoon extra lonen. En ja, er kan ALTIJD extra geld tegenaan gegooid worden, maar kijk eens naar alle vragen vanuit de provincies, er zijn een hele hoop die nu al niet uitgevoerd worden wegens beperkte middelen. Een nachttrein zoals jij het voorstelt wordt door niemand gevraagd en zal dus écht niet prioritair zijn
 
Als jij aanhaalt dat er slechts 1 trein per uur is (van bijvoorbeeld Utrecht naar Amsterdam) in het nachtnet en ik haal aan dat dat overdag buiten de Vlaamse ruit ook zo is (van bijvoorbeeld de ene stad naar de andere) dan zei ik hetgeen ik nu tussen haakjes zette niet expliciet maar was het voor mij heel duidelijk dat er in bijvoorbeeld Hasselt niet slechts 1 enkele trein vertrekt, tout court en er dan een heel uur lang geen enkele trein passeert.
ik snap je logica totaaaaaaaal niet. Waarom is het érg dat er maar 1 trein per uur is op sommige trajecten als er vanuit quasi élk station meerdere rechtstreekse verbindingen per uur zijn? Was het dan beter dat er énkel die meerdere rechtstreekse verbindingen zijn en die verbindingen die maar 1 keer per uur zijn afgeschaft zouden worden? Want dan beantwoordt het wél aan je criteria....

Ik heb overigens héél duidelijk verwezen naar de steden waarnaar er méér dan 1 keer per uur gereist kon worden vanuit die centrumsteden. Ik denk dat het duidelijk is dat ik het niet had over "meer dan 1 verbinding in een station per uur".
StevenP zei:
Het was voor mij impliciet duidelijk dat het ging over een trein tussen twee steden. In een eerste reactie zou ik kunnen snappen dat dat impliciete niet heel duidelijk was, my bad dan. Na al het over en weer gepingpong getuigt het toch eerder van slechte wil om te blijven volhouden dat ik bedoel dat er slechts 1 trein tout court vertrekt in een station buiten de Vlaamse ruit. Met een beetje een constructieve insteek was dat al lang duidelijk.
heb ik dus ook nérgens beweerd, dus gelieve dat niet te claimen van mij
StevenP zei:
Het vraagt echt wel wat mentale gymnastiek om te blijven volharden in de interpretatie van 1 trein naar eender welke richting. Als je dan nog de overstappen begint op te noemen is het duidelijk dat je wel degelijk begrijpt wat ik bedoel maar daarna bewust de foute redenering volgt.
Idem.
 
Dus volgens jou zijn Limburg en de Waalse provincies gelijkaardig in bepalende factoren tegenover bijvoorbeeld West-Vlaanderen. Dan is de vraag die ik stelde of zich dat ook daar uit in reizigersaantallen. Als Limburg een schoolvoorbeeld is, dan impliceert dat zoals het verwoord is, opvallend lage reizigersaantallen.
Nee, ik zeg dat W-Vl verschillend is van Limburg en ook verschillend is van bepaalde Waalse provincies in bepaalde factoren. Dat wil daarom niet zeggen dat Limburg en Waalse provincies gelijkaardig zijn.

Reizigers-statistieken zijn publieke data. Leef u uit en kom met een concrete vraag af gestaafd op die cijfers. Want dit is momenteel zo vaag dat ik niet eens weet wat je hier impliceert of over wat je het nu precies hebt...
 
Welja dat is dus is wat ik al zoveel posts aan het zeggen ben :unsure:
Mechelen, Sint-Niklaas en Aalst eventueel ook nog, die liggen op de route maar dat is een detail.
Aalst ligt niet op de lijn die handig kan zijn. Op de 50A is er een maximumsnelheid van 160km/u op de meeste trajecten. Op de 50 is dat 120km/u met vele plaatsen waar het veel minder is (stations). De reistijd is dan ook een stuk langer (zeker al door het feit dat de start daar Brussel zuid zou moeten zijn en die lijn nog eerst naar de Noord moet).
 
Tuurlijk niet, niemand die dat ook maar ergens claimt dat er elke nacht overal gewerkt wordt.
Blijkbaar wel om het op je lijst van culmunerende bezwaren te halen. Terwijl het vooral een praktisch iets is wat in de gaten gehouden moet worden bij het plannen maar zeker geen bezwaar.
dat gaat over investeringen in infrastructuur, niet over gewoon extra lonen. En ja, er kan ALTIJD extra geld tegenaan gegooid worden, maar kijk eens naar alle vragen vanuit de provincies, er zijn een hele hoop die nu al niet uitgevoerd worden wegens beperkte middelen. Een nachttrein zoals jij het voorstelt wordt door niemand gevraagd en zal dus écht niet prioritair zijn
Opnieuw die conservatieve houding. Je vastpinnen op de realiteit van gisteren en vanuit die insteek alles afschieten wat de status quo verandert helpt toch niet met het zoeken naar oplossingen voor morgen.
 
ik snap je logica totaaaaaaaal niet. Waarom is het érg dat er maar 1 trein per uur is op sommige trajecten als er vanuit quasi élk station meerdere rechtstreekse verbindingen per uur zijn? Was het dan beter dat er énkel die meerdere rechtstreekse verbindingen zijn en die verbindingen die maar 1 keer per uur zijn afgeschaft zouden worden? Want dan beantwoordt het wél aan je criteria....
Ik zeg nergens dat dat erg is, ik zeg net dat geen bezwaar is :unsure: jij beweert dat een trein per uur te weinig is voor een nachtnet, niet ik.
Ik heb overigens héél duidelijk verwezen naar de steden waarnaar er méér dan 1 keer per uur gereist kon worden vanuit die centrumsteden. Ik denk dat het duidelijk is dat ik het niet had over "meer dan 1 verbinding in een station per uur".

heb ik dus ook nérgens beweerd, dus gelieve dat niet te claimen van mij

Misschien dan toch eens teruglezen want je slaat verschillende posts door elkaar.

Ik ben hier wel klaar mee intussen, wanneer er duidelijk onwil is om te begrijpen wat er staat.
* Een trein per uur tussen 1u en 5u 's nachts is niet weinig
* Da's niet minder dan overdag tussen bijvoorbeeld Hasselt en Tongeren of Hasselt en Mechelen, of Sint-Truiden en Leuven. Uiteraard zonder overstap en buiten de spits.
Klaar.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik zeg dat W-Vl verschillend is van Limburg en ook verschillend is van bepaalde Waalse provincies in bepaalde factoren. Dat wil daarom niet zeggen dat Limburg en Waalse provincies gelijkaardig zijn.
Net zeg je toch iets anders:
Mijn opsomming is zowel van toepassing als het verschil tussen W-Vl & Limburg alsook W-Vl & Waalse provincies hoor...

Reizigers-statistieken zijn publieke data. Leef u uit en kom met een concrete vraag af gestaafd op die cijfers. Want dit is momenteel zo vaag dat ik niet eens weet wat je hier impliceert of over wat je het nu precies hebt...
Ik stel de vraag aan MiniJeffrey, niet aan jou.
Ik vraag aan hem waar verschillen zitten tussen Limburg, andere Vlaamse en Waalse provincies, in reizigersaantallen en factoren die dat kunnen verklaren. Hij beweert Limburg dat een schoolvoorbeeld van lage reizigersaantallen is. Dan is de vraag naar een verklaring en vergelijking niet uit de lucht gegrepen.

Ga ergens anders trollen als je geen inhoudelijke bijdrage kan doen maar enkel contraire kan doen.
 
Allez hup, nog wat kappen op Limburg, een provincie met niet alleen een historische maar ook een hedendaagse onderinvestering van de spoorwegen, zelfs wanneer je corrigeert voor ons geringer aandeel in de populatie, wat tot nader order meer is dan slechts 1%.




Nauwelijks tot bijna geen stations in Noord-Limburg.
Pas recent de laatste lijnen geëlektroficeerd.
Als het aan Infrabel en het vrachtvervoer had gelegen was er zelfs geen deftige rechtstreekse trein meer richting Antwerpen vanuit Hasselt (vroeger was er zelfs één vanuit Luik/Tongeren).
Toegegeven, de laatste jaren is het wat gebeterd, het station van Hasselt haalt eindelijk iets wat je toch als een minimumniveau zou mogen omschrijven voor een provinciehoofdstad, en ook Diepenbeek en Alken zijn mooi vernieuwd...

De NMBS is reeds een bodemloze put van belastinggeld*, op zich geen probleem als je het ziet als een kerntaak van de overheid, wél als je naar een aantal misplaatste prioriteiten kijkt: van megalomane stations in Luik en Bergen tot "hippe" marketingcampagnes, maar zoals ik in mijn post in de NMBS thread schreef: misplaatste prioriteiten.
Toegankelijkheid (zowel fysiek als in de tijd), stiptheid en veiligheid zouden de prioriteiten zijn.

*Overigens ik ben pro een overheid die in een deftig openbaar vervoersnet investeert. "Nachttreinen" moeten niet winstgevend zijn, zeker provinciehoofdsteden zouden gerust nog met minstens één écht late trein verbonden mogen/moeten zijn.

Jij leest ook echt wat je wil lezen he? Ik haal feiten aan, jij noemt dat kappen.

Waarom voelt Limburg zich altijd zo stiefmoederlijk behandeld? Ga eens met de mensen Oost en West van Turnhout en regio Noorderkempen. Of tussen De Panne en Poperinge of Diksmuide en Oostende. Of Moeskroen en Ath. Of Namur en Landen. En ga zo maar verder. Denken jullie echt dat jullie de enige regio zijn die slecht bediend wordt door treinen? Ga eens kijken hoe sommige stations in Wallonië erbij liggen, daarbij vergeleken is Hasselt een parel. Ja we willen allemaal het mooiste station, meer treinen en stations maar de realiteit is helaas geen sprookje.
 
Nee, ik zeg dat W-Vl verschillend is van Limburg en ook verschillend is van bepaalde Waalse provincies in bepaalde factoren. Dat wil daarom niet zeggen dat Limburg en Waalse provincies gelijkaardig zijn.
Net zeg je toch iets anders:
Mijn opsomming is zowel van toepassing als het verschil tussen W-Vl & Limburg alsook W-Vl & Waalse provincies hoor...
Een appel smaakt niet als een peer en ziet er niet uit als een peer.
Een appel smaakt ook niet als een citroen en ziet er ook niet uit als een citroen.

Smaakt en ziet een peer eruit als een citroen?
 
Maar hoe komt dat, wat maakt Limburg wezenlijk anders dan West-Vlaanderen of Waalse provincies? Men heeft daar toch geen angst voor de trein? Is het misschien toch zo dat de vraag samenhangt met het aanbod?
- Er zijn in West-Vlaanderen véél meer inwoners (40% erbij) met dus ook grotere steden.
- Er is véél meer economie (BBP in West-Vlaanderen 48k , in Limburg 29K)
- Er is toerisme naar de kust met enkele interessante kuststations. Je kan niet zeggen dat de stad Genk toerisme uitstraalt.
- Meer studenten in West-Vlaanderen dan in Limburg
- West-Vlaanderen heeft net zoals het met de auto op enkele interessante verbindingen ligt, ook geografisch interessante lijnen (Kortrijk-Antwerpen/E17 en A10.E40 (Oostende-Brussel). Hoewel Hasselt evenveel verbindingen heeft als Kortrijk (en die qua reistijd naar Antwerpen en Brussel gelijkwaardig zijn), zitten diie gewoon beter vol. Net zoals de E40 en de E17 een stuk drukker zijn dan de Limburgse autostrades, zitten die treinen ook gewoon voller.
 
- Er is toerisme naar de kust met enkele interessante kuststations. Je kan niet zeggen dat de stad Genk toerisme uitstraalt.
Niet echt fair, Roeselare is ook niet het typevoorbeeld van West-Vlaanderen en je gaat voorbij aan zowel Haspengouw (Sint-Truiden, Alken, Tongeren, Landen als randgeval) als NPHK (Genk).
Verder niet per se oneens met die post maar ook jij slaat de Waalse provincies rustig over terwijl dat al in de originele vraag zat. Zien we daar gelijkaardige factoren die reizigersaantallen verklaren of is Limburg zo uitzonderlijk als beweerd wordt?
 
Laatst bewerkt:
Jij leest ook echt wat je wil lezen he? Ik haal feiten aan, jij noemt dat kappen.

Waarom voelt Limburg zich altijd zo stiefmoederlijk behandeld? Ga eens met de mensen Oost en West van Turnhout en regio Noorderkempen. Of tussen De Panne en Poperinge of Diksmuide en Oostende. Of Moeskroen en Ath. Of Namur en Landen. En ga zo maar verder. Denken jullie echt dat jullie de enige regio zijn die slecht bediend wordt door treinen? Ga eens kijken hoe sommige stations in Wallonië erbij liggen, daarbij vergeleken is Hasselt een parel. Ja we willen allemaal het mooiste station, meer treinen en stations maar de realiteit is helaas geen sprookje.

Ik heb tenminste nog iets gelezen. Jij negeert een gehele factcheck over hoe er decennialang nog geen 1% van het NMBS budget naar Limburg ging, om dan vervolgens terug te koppelen naar je nonsens argument dat men in Limburg nauwelijks de trein neemt. Niet moeilijk als er verhoudingsgewijs een pover aanbod is.

Vanuit Hasselt (en het stukje ervoor waar ik woon) valt het tegenwoordig nog mee, maar in Noord-Limburg is de trein nauwelijks een optie.
En in tegenstelling tot de regio's die jij opnoemt is dat niet praktisch de helft van een provincie, of gaat dat niet om provincies waar minder dan 1% van het NMBS budget heenging gedurende decennia. Alleen al de stations in sommige van die Waalse provincies.
 
Ik heb tenminste nog iets gelezen. Jij negeert een gehele factcheck over hoe er decennialang nog geen 1% van het NMBS budget naar Limburg ging, om dan vervolgens terug te koppelen naar je nonsens argument dat men in Limburg nauwelijks de trein neemt. Niet moeilijk als er verhoudingsgewijs een pover aanbod is.

Vanuit Hasselt (en het stukje ervoor waar ik woon) valt het tegenwoordig nog mee, maar in Noord-Limburg is de trein nauwelijks een optie.
En in tegenstelling tot de regio's die jij opnoemt is dat niet praktisch de helft van een provincie, of gaat dat niet om provincies waar minder dan 1% van het NMBS budget heenging gedurende decennia. Alleen al de stations in sommige van die Waalse provincies.

Een factcheck zonder publieke of geverifieerde cijfers? Er is trouwens geen pover aanbod, het treinaanbod is vergelijkbaar met elke andere lijn van dezelfde grootorde/inwoners/potentieel, toch nemen minder mensen in Limburg de trein. Dat zijn de feiten, ongeacht het emotionele.
 
Er is trouwens geen pover aanbod, het treinaanbod is vergelijkbaar met elke andere lijn van dezelfde grootorde/inwoners/potentieel, toch nemen minder mensen in Limburg de trein.
Opnieuw de vraag wat dat kan verklaren als aanbod, inwoners en potentieel volgens jou hetzelfde zijn?
 
Een factcheck zonder publieke of geverifieerde cijfers? Er is trouwens geen pover aanbod, het treinaanbod is vergelijkbaar met elke andere lijn van dezelfde grootorde/inwoners/potentieel, toch nemen minder mensen in Limburg de trein. Dat zijn de feiten, ongeacht het emotionele.

Dit soort reacties zijn gewoonweg niet meer serieus te nemen.
Eerst andere beschuldigen van niet alles te lezen, maar zelf niets lezen. Dan even gaan vereisen dat je met wat? Wetenschappelijke studies afkomt?
De Knack is tot nader order een kwaliteitsbron in het Vlaamse media landschap, en tot dusver heb ik in deze en de andere NMBS-discussie meer artikels naar feiten en de meningen van anderen gelinkt, om mijn opinies te onderbouwen dan jij hebt gedaan.

Chapeau dat je je werkgever wilt verdedigen, maar als er hier iemand eerder emotioneel dan feitelijk bezig is ben jij het hoor, net zoals je de logica in de post van StevenP moedwillig negeert dat wanneer er géén aanbod is, mensen het ook niet kunnen gebruiken.
 
Opnieuw de vraag wat dat kan verklaren als aanbod, inwoners en potentieel volgens jou hetzelfde zijn?
De afstand station naar woonplaats is ook belangrijk.
Er mogen dan nog wel veel treinen rijden als je eerst een serieuze verplaatsing moet doen om op een vervoermiddel moet kruipen die minder flexibel is dan is de keuze snel gemaakt.

Vergeet ook niet dat Limburg het hoogste aantal personenwagens per gezin heeft. Dus ja meer mensen kiezen daar om allerlei redenen voor de wagen.

Maar dit heeft niks meer te maken met nachttreinen. Ook een nachttrein zal de Limburger niet in de wagon krijgen, integendeel zelfs.
 
De afstand station naar woonplaats is ook belangrijk.
Er mogen dan nog wel veel treinen rijden als je eerst een serieuze verplaatsing moet doen om op een vervoermiddel moet kruipen die minder flexibel is dan is de keuze snel gemaakt.
Volgens MiniJeffrey is het aanbod nochtans vergelijkbaar.
Vergeet ook niet dat Limburg het hoogste aantal personenwagens per gezin heeft. Dus ja meer mensen kiezen daar om allerlei redenen voor de wagen.
Ik vraag net naar wat die reden zou kunnen zijn. Dat treingebruik en autobezit omgekeerd gecorreleerd zijn, is niet onlogisch, maar wat verklaart een van die twee (zonder een uitspraak te doen over causaliteit tussen die twee).
 
Dit soort reacties zijn gewoonweg niet meer serieus te nemen.
Eerst andere beschuldigen van niet alles te lezen, maar zelf niets lezen. Dan even gaan vereisen dat je met wat? Wetenschappelijke studies afkomt?
De Knack is tot nader order een kwaliteitsbron in het Vlaamse media landschap, en tot dusver heb ik in deze en de andere NMBS-discussie meer artikels naar feiten en de meningen van anderen gelinkt, om mijn opinies te onderbouwen dan jij hebt gedaan.

Chapeau dat je je werkgever wilt verdedigen, maar als er hier iemand eerder emotioneel dan feitelijk bezig is ben jij het hoor, net zoals je de logica in de post van StevenP moedwillig negeert dat wanneer er géén aanbod is, mensen het ook niet kunnen gebruiken.

Een beetje zoals uw logica dat je de NMBS moet aanklagen als je slachtoffer wordt van een pickpockets omdat NMBS dieven toelaat op hun treinen waardoor je niet eens een dutje kunt doen? Give me a break.

Ik heb u genoeg feiten gegeven, dat jij er altijd bewust rondfiests met "onderinvestering" terwijl je zelfs dat niet kan bewijzen en er zelfs met onderfinanciering een gelijkaardig aanbod is en toch minder reizigers. Alles om NMBS te bashen is goed bij u.
 
De afstand station naar woonplaats is ook belangrijk.
Er mogen dan nog wel veel treinen rijden als je eerst een serieuze verplaatsing moet doen om op een vervoermiddel moet kruipen die minder flexibel is dan is de keuze snel gemaakt.
Volgens MiniJeffrey is het aanbod nochtans vergelijkbaar.
Maar dat zegt hij helemaal niet. Hij zegt letterlijk hetvolgende:
Er is trouwens geen pover aanbod, het treinaanbod is vergelijkbaar met elke andere lijn van dezelfde grootorde/inwoners/potentieel, toch nemen minder mensen in Limburg de trein. Dat zijn de feiten, ongeacht het emotionele.
Als we enkel nog maar naar inwoners/bevolkingsdichtheid kijken is het al duidelijk dat je niet gewoon aanbod Limburg met aanbod West-Vlaanderen kunt vergelijken als dit een factor is:
c0eezwq.png

Bron als je eens over de donkere stukken wilt gaan om te zien hoe groot het verschil werkelijk is. En dat is dan direct ook een verklaring waarom Roeselare een beter aanbod heeft, iets wat je hiervoor ook niet snapte.

En PS, nog één:
Er is trouwens geen pover aanbod, het treinaanbod is vergelijkbaar met elke andere lijn van dezelfde grootorde/inwoners/potentieel, toch nemen minder mensen in Limburg de trein. Dat zijn de feiten, ongeacht het emotionele.
Opnieuw de vraag wat dat kan verklaren als aanbod, inwoners en potentieel volgens jou hetzelfde zijn?
Hij zegt nergens dat het aanbod, de inwoners en het potentieel hetzelfde zijn. Hij zegt dat inwoners/potentieel een factor zijn om het aanbod te bepalen...
 
En dat is dan direct ook een verklaring waarom Roeselare een beter aanbod heeft, iets wat je hiervoor ook niet snapte.
Gelieve me geen woorden in de mond te leggen. Ik zeg enkel dat als je het over toerisme hebt, Genk net zoals Roeselare geen typevoorbeeld is en er in beide provincies betere voorbeelden te vinden zijn.
 
Terug
Bovenaan