Allez hup, nog wat kappen op Limburg, een provincie met niet alleen een historische maar ook een hedendaagse onderinvestering van de spoorwegen, zelfs wanneer je corrigeert voor ons geringer aandeel in de populatie, wat tot nader order meer is dan slechts 1%.
Nauwelijks tot bijna geen stations in Noord-Limburg.
Pas recent de laatste lijnen geëlektroficeerd.
Als het aan Infrabel en het vrachtvervoer had gelegen was er zelfs geen deftige rechtstreekse trein meer richting Antwerpen vanuit Hasselt (vroeger was er zelfs één vanuit Luik/Tongeren).
Toegegeven, de laatste jaren is het wat gebeterd, het station van Hasselt haalt eindelijk iets wat je toch als een minimumniveau zou mogen omschrijven voor een provinciehoofdstad, en ook Diepenbeek en Alken zijn mooi vernieuwd...
De NMBS is reeds een bodemloze put van belastinggeld*, op zich geen probleem als je het ziet als een kerntaak van de overheid, wél als je naar een aantal misplaatste prioriteiten kijkt: van megalomane stations in Luik en Bergen tot "hippe" marketingcampagnes, maar zoals ik in mijn post in de NMBS thread schreef: misplaatste prioriteiten.
Toegankelijkheid (zowel fysiek als in de tijd), stiptheid en veiligheid zouden de prioriteiten zijn.
*Overigens ik ben pro een overheid die in een deftig openbaar vervoersnet investeert. "Nachttreinen" moeten niet winstgevend zijn, zeker provinciehoofdsteden zouden gerust nog met minstens één écht late trein verbonden mogen/moeten zijn.