2/6 van die steden zijn Limburgse steden
En er zijn nog wel meer stations met een betaalparking, onder meer Tienen
@ugar en
@arevee , mijn excuses voor deze vergissing. Ik heb zelf familie (zus) wonen in Lichtaart, dus zou het zeker moeten weten, maar ik had KoC teveel met Limburg geassocieerd. En eerlijk, om jullie Antwerpenaren te noemen, da's ook een halve belediging.
En Tienen zit in die 60 betaalparkings, hoor. Er blijven nog 400 stations over zonder betaalparking. Met wss de helft een gewone parking (gratis), de andere helft zonder parking (gewoon omdat dat te kleine stations zijn, of omdat er andere parkings in de buurt zijn.
Ik geef een antwoord op de post van JPV. De bezetting van de vroege laatste trein als argument gebruiken tegen nachtnet is gewoon een vals argument. Als er een nachtnet is, trekt dat vanzelf vraag aan als je weet dat je er op kan rekenen. Een vroege laatste trein trekt natuurlijk niet veel volk om heel wat redenen, da's de logica zelve. Als de volgende trein pas de dag er na is, zal veel volk een alternatief vervoermiddel gebruiken of op zeker spelen en een trein vroeger nemen om aansluitingen te halen, al dan niet op andere vervoersmodi.
Dat wil zeggen dat de waarneming van JPV niets kan zeggen over een mogelijke potentieel van latere treinen/een nachtnet: wanneer dat er wel is, moeten mensen zich niet haasten, kunnen mensen met latere plannen (concert,...) ook de trein overwegen. Dát is wat ik in mijn reactie zeg.
Ik reageer dus enkel op de waarneming van JPV die niet representatief is voor het potentieel van latere treinen/een nachtnet.
Ik zie totaal niet in hoe treinen later op de avond plots meer volk zouden trekken enkel omdat je de nacht door kan treinen. De huidige late treinen doen nog het normale traject aan, de eventuele nachttreinen zouden nooit stoptreinen zijn (maar enkel de grote steden verbinden), dus zouden slechtere verbindingen hebben.
Mocht je zien dat momenteel op de andere verbindingsmogelijkheden tussen steden (in de praktijk vooral autostrades) je na de huidige laatste treinen een grotere drukte zou hebben, dan zou ik je gelijk geven dat mijn verwijzing naar de huidige late treinen weinig zin heeft. Maar dit is de realiteit:
aantal voertuigen per uur gemiddeld op zaterdag op de E40 ter hoogte van Ternat, richting Brussel (vrachtwagens niet meegerekend):
StevenP zei:
Zet je oogkleppen af, een discussie kan mijn richtingen uit dan enkel in een rechte lijn die jij logisch vindt. Mijn waarneming in de Randstad is dat het nachtnet daar wel voor best goed gevulde treinen zorgt. Dat jij de randstad als een zeer beperkt gebied ziet, zegt vooral iets over jouw kennis van Nederland. En dat moet op zich geen probleem zijn, behalve als jij hier de betweter wil uithangen. Je voorbeeld over Brugge en Groningen of all places toont aan dat je mijn post niet gelezen (of begrepen) hebt want da's volledig naast de kwestie.
goed gevulde treinen? Heb jij daar cijfers over?
Ik vind enkel dit over het Brabantse NS-net:
https://www.brabant.nl/applicaties/sis/download.ashx?qvi=28126
en dan zijn de cijfers die je daar ziet niet echt bemoedigend:
De gemiddeld getelde bezetting, per deeltraject, is 24 reizigers in de nacht van donderdag op
vrijdag, 60 in de nacht van vrijdag op zaterdag en 84 in de nacht van zaterdag op zondag.
53% van de reizen in het Nachtnet Brabant is substitutie van vervoer (als er geen Nachtnet was
geweest, hadden deze mensen op een ander tijdstip met de trein gereisd), 47% van de reizen
betreft generatie. Deze mensen hadden anders geen reis gemaakt of de reis met een ander
vervoermiddel gemaakt
Als je dat dan combineert met de grootte van de steden die die treinen aandoet:
Utrecht: 368.024
Eindhoven: 243.669
Tilburg: 227.794
Breda: 186.504
's hertogenbosch: 158.952
Dordrecht: 121.563
én met het feit dat de meeste mensen te voet naar het station gaan (en je dus niet veel kan rekenen op mensen die buiten het stadscentrum wonen, dan is, gezien onze ruimtelijke ordening, Gent nog maar NIPT een doelbestemming in vergelijking.
StevenP zei:
Dat maakt toch niet uit? Je geraakt thuis, ook met een glaasje te veel op, da's waar het om gaat.
maar als je er zo lang over doet, wordt het niet aantrekkelijk om dat te nemen. Bovendien is 1 trein per uur wel weinig tussen steden die véél keer groter zijn dan de meeste Belgische steden (Gent, Antwerpen, Luik en Brussel uitgezonderd).
StevenP zei:
Relevantie voor nachtnet/latere treinen?
Is dat overigens niet wat de nmbs de laatste tijd stelselmatig doet om de dienstregeling te kunnen respecteren, meer stoptijd incalculeren?
was meer een opmerking in het algemeen. NMBS neemt nu 3 minuten stoptijd in Gent-SP voor de trein naar Antwerpen, vaak nog te weinig (zeker gezien de smalle ingang van die MS96 treinen tov dubbeldekkers).
StevenP zei:
Die grote steden hebben natuurlijk de grootste bevolkingsaantallen, die (veel) mensen geraken dus net wel thuis ... Ik snap dus niet hoe je "weinig nut" kan noemen? Zeker als je weet dat ook bussen 's nachts rijden.
Ook bussen rijden héél beperkt 's nachts. Er is in Haarlem één nachtbus, naar Amsterdam. Verbinding naar andere gemeenten in de buurt (bvb Haarlemmermeer, met 160.000 inwoners?) nope. Zandvoort (toch een kustplaats)? Nee.
StevenP zei:
Je onderschat hoe populair die trein "een" trein is en hoe groot het reizigerspotentieel is. Je schrijft aanhalingstekens alsof je me quote rond dat deftig treinaanbod maar dat beweer ik nergens. Ik geef het dan nog vooral als argument om jouw observatie van de bezetting van de laatste te trein te ontkrachten hé, niet als ultiem na te streven voorbeeld.
Ik heb veel beweringen gezien, maar ik zie nergens cijfers of een betere observatie.
Soit, wat mij betreft mag er een proefproject met nachttreinen tussen Gent, Brussel en Antwerpen. Maar dan wel enkel behouden als het rendabel is na een jaar. Wie durft daar centen in steken? Ik alvast niet.