Openbaar vervoer aanbodgestuurd of vraaggestuurd?

Maar goed, zoals ik ook al gelezen heb tijdens het schrijven van deze post zal er eerst wel wat mogen veranderen aan het gewone dagaanbod. In mijn kringen zijn er wel een paar mensen die eerst naar hun werk gingen met de trein en nu gewoon met de auto gaan omdat het toch echt wel constant iets is met de treinen. Dan kies je op een gegeven moment gewoon voor die ingecalculeerde 40 minuten file in het comfort van je eigen auto in plaats van afgeschafte treinen, overvolle vervangtreinen, gemiste overstappen, gebrekkige communicatie, ...
En daar mag je mij ook bijrekenen, en ik woon dan nog naast een station. Het moment toen ik mijn principes overboord gooide en gewoon accepteerde dat ik elke twee weken zou tanken en dit me meer zou kosten, met als keerzijde dat ik niet meer 2x per dag moest stressen of ik mijn aansluiting ging halen en i.p.v. 40 min 1u20 of 2u onderweg zou zijn, was bevrijdend.

Als we zwaar zouden investeren denk ik dat het dagnet een grotere prioriteit zou zijn (en ik denk dat investeringen zich opdringen). Al vind ik evengoed de laatste trein op sommige lijnen zeer vroeg natuurlijk.
 
om dus in het NL-voorbeeld te blijven ga je dan 1 trein per uur rechtstreeks naar Brussel en één rechtstreeks naar Antwerpen hebben.
De laatste trein voor het nachtnet start is rond 1u nog. Dus als je tussen 1u en 5u (wanneer de dagdienst hervat) 1 trein per uur hebt, lijkt me dat een zeer doenbaar aanbod. Het nachtnet start niet om 20u al, tot na middernacht heb je het reguliere net.
Een trein per uur in het holst van de nacht is niet weinig.
Het probleem is dat je dan al in de praktijk grotendeels eenrichtingsverkeer hebt van Gent NAAR Brussel en véél minder (gezien de Heizel geen aanbod zal creëren) van Brussel NAAR Gent. (idem voor A'pen => Brussel en terug).
Specifiek voor het concertpubliek kan dat gelden, een subset van het totale publiek. Er zijn nog redenen om 's nachts je te verplaatsen.
En hoezo is dat een probleem? In de ochtendspits rijden de treinen weg van Brussel en Antwerpen ook minder vol dan naar Brussel of Antwerpen.
Dat kan opgelost worden met het leggen van een dubbele metrolijn, maar realistisch is dat niet.
Opnieuw, door trams en treinen later te laten rijden moet niet iedereen op hetzelfde moment richting station maar wordt ook die vervoersvraag wat afgevlakt in tijd. De capaciteit van die trams wordt daardoor minder de bottleneck.
 
Pas het dan misschien eens toe.

Als voorbeeld.
dus als jij iets (vergelijking Randstand-Vlaanderen) als een voorbeeld gebruikt, is het ok, als ik iets als een voorbeeld (vergelijking dalend gebruik in late uren - nacht) gebruik én daarnaast nog cijfers presenteer mét nuance, is het verkeerd gebruik van "statistiek 1.0". Best even naar jezelf kijken.
StevenP zei:
een algemene wetmatigheid zonder nuance en vooral zonder tegenspraak gebruiken is hetzelfde als cijfers lineair extrapoleren zonder te kijken of dat wel kan.
StevenP zei:
Maar dat doet toch niet terzake? Ik klaag niet over die verbinding ofzo hé, ik zeg dat het voor die verbinding een verschraling van het aanbod is, los van wat dat voor andere verbindingen doet.
Niet klagen over die verbinding, maar "gewoon zeggen" dat het een verschraling van het aanbod is voor die verbinding, lijkt me nochtans klagen over het verschraalde aanbod van die verbinding hoor.
StevenP zei:
Fair enough, West Vlaanderen heeft meer geluk dan.
ah, iets aantonen is dan "puur geluk omdat ik een subset eruit neem".
Aalst: Tongeren, Gent-Sint-Pieters, Mechelen, Landen, Gent-Sint-Pieters. Dus 2 keer GSP, 3 keer Brussel, 2 keer Leuven.
Turnhout: Binche, Antwerpen-Centraal. Centrumstad met zwakste verbinding, is ook al vaak discussie over of dat wel een centrumstad is (én ligt aan de grens, dus ontbreken van andere verbinding is niet echt te wijten aan België alleen).
Hasselt: Mol, GSP, Blankenberge, Genk, Antwerpen-Centraal, Lier, Antwerpen-Centraal, Leuven, Tongeren. 2 keer Gent, 2 keer Antwerpen, 3 keer Leuven, 2 keer Brussel
Roeselare: Oostende, Brugge, Brussel, Kortrijk. Dus 2 keer Brugge, 2 keer Kortrijk. Via het vlakbijliggende Lichtervelde overigens nog enkel extra rechtstreekse verbindingen (die Roeselarenaars vaak gebruiken).
Sint-Niklaas: A'pen, Poperinge, A'pen, De Panne, Kortrijk, A'pen, Oostende, Leuven, A'pen, Lokeren. Dus 4 keer Antwerpen, 2 keer Gent, 2 keer Kortrijk

(ik heb verkeerdelijk Aalst en Sint-Niklaas vorige keer ook gegeven, terwijl die natuurlijk in de Vlaamse Ruit zitten, dus geef ik ze hier ook)

Nee, het is niet puur geluk. Behalve Turnhout hebben alle centrumsteden méérdere rechtstreekse verbindingen die minstens 2 verschillende belangrijke steden uit de buurt aandoen per uur.
 
Het zou ook al veel schelen moesten de NMBS en De Lijn samenwerken ipv met elkaar in concurrentie te gaan. Je zit met twee vervoersmaatschappijen die hengelen naar reizigersaantallen (of waarom dacht je dat je nu met een lijnabonnement evengoed moest scannen of je krijgt een boete voor zwartrijden :) ) om druk te kunnen zetten voor meer subsidies, en dan krijg je zo gedrochten als het traject Oudenaarde-Gent waar van hetzelfde station een trein en bus vertrekt naar dezelfde eindbestemming, die dan nog eens voor 80% dezelfde route afrijden. 2 treinen per uur, 1 à 2 bussen per uur. Uren - uiteraard - niet op elkaar afgestemd, ze vertrekken op een tiental minuten na op hetzelfde moment.

En zowel op de bussen als op de treinen is er echt plek genoeg om de andere af te schaffen.
 
Je veralgemening was deze hé:

Aarschot: 10/u. 3x Antwerpen, 3x Leuven, 2x Hasselt, 1x Gent, 1x Tongeren
Hasselt: 9/u. 2x Gent, 2x Antwerpen, 1x Blankenberge, 1x Genk, 1x Leuven, 1x Tongeren, 1x Mol (En dan nog ook 1x Maastricht, maar die heb ik niet meegeteld)
Doe je huiswerk maar opnieuw. Ik heb mij verduidelijkt naar JPV, zonder overstap om de reden die ik gaf, buiten de spits.
Hasselt - Antwerpen: 1x, Hasselt-Gent, 1x.
Zottegem: 9/u. 1x Oostende, 1x Schaerbeek, 1x Gent, 2x Kortrijk, 1x Louvain-la-Neuve, 1x Geraardsbergen, 1x Brussels Airport, 1x Dendermonde
Ja dus zoals ik zei, 1x per uur. Proficiat. :unsure:
Ik heb toch niets aan een trein naar geraardsbergen als ik in oostende moet zijn? JPV begreep heel goed wat ik bedoelde. Dat er 8 treinen die ik niet moet hebben stoppen, is toch totaal niet relevant.
 
dus als jij iets (vergelijking Randstand-Vlaanderen) als een voorbeeld gebruikt, is het ok, als ik iets als een voorbeeld (vergelijking dalend gebruik in late uren - nacht) gebruik én daarnaast nog cijfers presenteer mét nuance, is het verkeerd gebruik van "statistiek 1.0". Best even naar jezelf kijken. een algemene wetmatigheid zonder nuance en vooral zonder tegenspraak gebruiken is hetzelfde als cijfers lineair extrapoleren zonder te kijken of dat wel kan.
Nee da's het verschil tussen deductie en inductie.
Niet klagen over die verbinding, maar "gewoon zeggen" dat het een verschraling van het aanbod is voor die verbinding, lijkt me nochtans klagen over het verschraalde aanbod van die verbinding hoor.
Nope dan negeer je moedwillig wat ik zeg. Ik zeg enkel dat verschraling van het aanbod leidt tot een lagere bezetting/vraag, ook van de treinen die wel rijden. Heeft niets met klagen te maken.
Dus als de rechtsreekse willekeurige verbinding van A naar B van 1x per uur naar 2x per dag gaat, zal er op die twee treinen minder volk zitten omdat er geen flexibiliteit, marge of alternatief is. Dat staat toch volledig los van de verbinding van A naar C.
ah, iets aantonen is dan "puur geluk omdat ik een subset eruit neem".
Aalst: Tongeren, Gent-Sint-Pieters, Mechelen, Landen, Gent-Sint-Pieters. Dus 2 keer GSP, 3 keer Brussel, 2 keer Leuven.
Turnhout: Binche, Antwerpen-Centraal. Centrumstad met zwakste verbinding, is ook al vaak discussie over of dat wel een centrumstad is (én ligt aan de grens, dus ontbreken van andere verbinding is niet echt te wijten aan België alleen).
Hasselt: Mol, GSP, Blankenberge, Genk, Antwerpen-Centraal, Lier, Antwerpen-Centraal, Leuven, Tongeren. 2 keer Gent, 2 keer Antwerpen, 3 keer Leuven, 2 keer Brussel
Roeselare: Oostende, Brugge, Brussel, Kortrijk. Dus 2 keer Brugge, 2 keer Kortrijk. Via het vlakbijliggende Lichtervelde overigens nog enkel extra rechtstreekse verbindingen (die Roeselarenaars vaak gebruiken).
Sint-Niklaas: A'pen, Poperinge, A'pen, De Panne, Kortrijk, A'pen, Oostende, Leuven, A'pen, Lokeren. Dus 4 keer Antwerpen, 2 keer Gent, 2 keer Kortrijk

(ik heb verkeerdelijk Aalst en Sint-Niklaas vorige keer ook gegeven, terwijl die natuurlijk in de Vlaamse Ruit zitten, dus geef ik ze hier ook)
Zonder. Overstap.

Wat wil je eigenlijk aantonen? Dat 1 trein per uur tussen 1u en 5u weinig is? Ik vind dat best een knappe dienstregeling.
 
Laatst bewerkt:
Doe je huiswerk maar opnieuw. Ik heb mij verduidelijkt naar JPV, zonder overstap om de reden die ik gaf, buiten de spits.
Hasselt - Antwerpen: 1x, Hasselt-Gent, 1x.

Ja dus zoals ik zei, 1x per uur. Proficiat. :unsure:
Ik heb toch niets aan een trein naar geraardsbergen als ik in oostende moet zijn? JPV begreep heel goed wat ik bedoelde. Dat er 8 treinen die ik niet moet hebben stoppen, is toch totaal niet relevant.
Maar wat doet het er toe welke rechtstreekse verbinding jij moet hebben, het gaat over het aanbod. En als we het dan over relevantie hebben:
Jij begon met het hele Belgische net (post van JPV) te vergelijken met de randstad in Nederland.
Dan zei je zelf dat je de randstad kon vergelijken met de Vlaamse Ruit wegens bepaalde factoren.
Dan begin je specifiek over alles buiten de Vlaamse Ruit...

Dus, doe je vergelijking eens met Nederland buiten de randstad dan en zeg mij dan eens hoeveel beter het ginder is.
Want anders moet je consequent je eigen logica gebruiken en het aanbod van de randstad in Nederland enkel vergelijken met de Vlaamse Ruit. En zoals ik eerder al aangetoond heb, gaat die vergelijking eigenlijk al niet op om te beginnen om tal van redenen waar bevolkingsdichtheid/spreiding de belangrijkste is.
 
Ik zie die kaartjes met bevolkingsdichtheid en ik zie je punt ook, @the_fox, maar Vlaanderen is enorm klein. Leg een trein in die stopt bij de 'belangrijke stations' of bij stations die wat verspreid liggen en er gaan al heel wat meer mensen met de trein thuis raken. Een nachttrein moet niet per se stoppen bij elk klein stationnetje, maar als je bijvoorbeeld met de fiets een kwartiertje naar het dichtsbijzijnde station dat op de 'nachtlijn' ligt moet rijden dan is dat toch geen probleem?
Ik ga daar op zich wel mee akkoord, maar een kwartier fietsen van een relatief groot station gaat nog steeds maar een beperkt publiek aantrekken.

Puur praktisch gezien, komen er ook maar enkele lijnen in aanmerking voor dit concept. Als we de kaart van het spoornet bekijken:
lRmcFv6.png


Binnen de Vlaamse Ruit zou dit dus zijn:
Leuven-Gent over Brussel, richting Gent over lijn 50 met dan ook Aalst meenemen. Of pak zelf naar Oostende over Gent & Brugge.
Antwerpen-Brussel over Mechelen.
Antwerpen-Gent over Sint-Niklaas & Lokeren
Desnoods ook nog Gent-Leuven over Mechelen

Op al deze lijnen met de gewoonlijke IC-tussenstops natuurlijk, niet enkel de steden die ik aankaart ;)
 
Dus, doe je vergelijking eens met Nederland buiten de randstad dan en zeg mij dan eens hoeveel beter het ginder is.
Behalve dat ik nergens zoiets beweer.
Want anders moet je consequent je eigen logica gebruiken en het aanbod van de randstad in Nederland enkel vergelijken met de Vlaamse Ruit.
Nee. JPV schiet het nachtnet af omdat er maar 1 verbinding per uur is. Ik zeg dat het hier overdag buiten de Vlaamse ruit niet veel beter is overdag. En dat 1x per uur voor een nachtnet dus niet zo slecht is als JPV beweert.
En zoals ik eerder al aangetoond heb, gaat die vergelijking eigenlijk al niet op om te beginnen om tal van redenen waar bevolkingsdichtheid/spreiding de belangrijkste is.
Gelukkig vergelijk ik die niet. Ik haal enkel aan dat er een nachtnet is, waarvan gebruik gemaakt wordt.
Jij begon met het hele Belgische net (post van JPV) te vergelijken met de randstad in Nederland.
Nee. Ik geef enkel aan dat er in de randstad een nachtnet is.
Dan zei je zelf dat je de randstad kon vergelijken met de Vlaamse Ruit wegens bepaalde factoren.
Qua reizigerspotentieel.

Lees wat ik schrijf en leg me geen woorden in de mond.
 
Dan zei je zelf dat je de randstad kon vergelijken met de Vlaamse Ruit wegens bepaalde factoren.
Qua reizigerspotentieel.

Lees wat ik schrijf en leg me geen woorden in de mond, doei.
Ik doe geen moeite meer kerel om op de rest te antwoorden. Ik zeg letterlijk wegens bepaalde factoren. Dat is dus geen woorden in de mond leggen want ik zeg letterlijk wat je hier nog eens benadrukt en dan beweert dat ik je woorden in de mond leg :wtf:
 
Ik doe geen moeite meer kerel om op de rest te antwoorden. Ik zeg letterlijk wegens bepaalde factoren. Dat is dus geen woorden in de mond leggen want ik zeg letterlijk wat je hier nog eens benadrukt en dan beweert dat ik je woorden in de mond leg :wtf:
Fijne inhoudelijke discussie :support:
 
Ja, natuurlijk gaan er mensen uit de boot vallen en kan je niet iedereen bedienen met zo'n nachttrein, maar iets is toch beter dan niks? Ik heb de indruk dat 'we kunnen het niet helemaal perfect doen en we kunnen ook niet elke uithoek van Vlaanderen bedienen, dus we doen het niet' hier een argument is, maar ik ben het daar niet mee eens. Dat argument gaat dan ook op voor de bediening overdag hoor.
Vind ik nu echt bullshit, hé. Néé, dat zeggen we niet dat we het niet moeten doen omdat het niet perfect kan. Wel dat de baten véél minder zijn dan de problemen die het extra oplevert. dus ook voor @StevenP hier nog eens: néé, het is niet "Je blijft het concept afschieten omdat het niet 100 % ideaal kan uitgevoerd worden."

het is omdat de volgende CUMULERENDE bezwaren er zijn:

- er is nu al een groot tekort aan middelen om het aanbod overdag stevig genoeg te maken. Het probleem is niet echt een tekort van capaciteit (behalve de noord-zuid-as en het stuk tussen De Pinte en Gent, dacht ik, dat laatste is nog oplosbaar), er is overdag al te weinig geld én (misschien vooral nog) mensen om de treinen deftig te laten rijden. Prioriteit lijkt me DUIDELIJK overdag.
- (al in vorige discussies aangehaald): 's nachts rijden ook de goederentreinen op bepaalde lijnen, soms al drukbezet (zijn langere treinen, hebben extra tijd voor de veiligheid nodig). Daar extra rijpaden bijcreëren voor personenvervoer is verre van evident. Idem voor gepland onderhoud, die nu enkel 's nachts gebeurt. Er is een reden waarom men slechts één trein in de Randstad laat rijden, omdat daar een viersporige lijn is waardoor men parrallel onderhoud kan doen (In België hebt je enkel de lijn Gent-Brussel (deels) en Antwerpen-Schaarbeek). Gent-Brugge is men nog bezig denk ik.
- er is een beperkte vraag. Ja, die vraag gaat stijgen en het gebruik van extra treinen zal ook op andere uren de bezetting doen stijgen, maar de cijfers uit Nederland tonen aan dat de vraag niet zo groot is én dat het slechts deels over nieuwe spoorreizigers gaat maar de helft verplaatsing van het spoorgedrag.
- als je Nederland opnieuw als argument wil gebruiken, dan zie je dat ze daar die bezetting slechts halen met verbindingen tussen grote steden. Wat sterk botst met de wens die hier uitgedrukt wordt.
- de bevolkingsdichtheid (zie Fox). Je zou dus véél minder volk kunnen bereiken dan in Nederland (relatief)
- de enorme investeringen die je ook bij De Lijn 's nachts zou moeten doen (als je het zwitserse model wil), met opnieuw de véél hogere kost dan in Zwitserland zelf wegens slechte ruimtelijke planning (los van bevolkingsdichtheid)
- de huidige bezetting is al véél beter dan mensen hier denken. Zie StevenP's claim over 1 trein per uur. Stiptheid is niet goed, maar de NS-trein 's nachts heet dat probleem ook (stiptheid daar rond de 90% voor relatief weinig ander treinverkeer die nacht).
(en dan vergeet ik er hier nog)
 
Doe je huiswerk maar opnieuw. Ik heb mij verduidelijkt naar JPV, zonder overstap om de reden die ik gaf, buiten de spits.
Hasselt - Antwerpen: 1x, Hasselt-Gent, 1x.

Ja dus zoals ik zei, 1x per uur. Proficiat. :unsure:
Ik heb toch niets aan een trein naar geraardsbergen als ik in oostende moet zijn? JPV begreep heel goed wat ik bedoelde. Dat er 8 treinen die ik niet moet hebben stoppen, is toch totaal niet relevant.
Hasselt heeft 2 rechtstreekse verbindingen naar Gent en 2 naar Antwerpen. Ja, de ene is sneller dan de andere, maar dat is nu eenmaal het gevolg van onze héél slechte ruimtelijke planning. Als je een verbindingen vanuit alle steden wil creëren, moet je ook stoptreintjes hebben die de kleine stations met elkaar verbinden. En daar kan een andere trein niet over rijden als er geen 4 sporen zijn (wat overigens in andere landen ook een zeldzaamheid is). En néé, een extra snelle verbindingen van Hasselt naar Gent gaat niet zonder een andere trein op te geven die door Brussel rijdt. Zie opnieuw de capaciteitsbeperking van Noord-Zuid as. Hasselt-Gent via Antwerpen is overigens ook geen realistische mogelijkheid, ook tussen Gent en Antwerpen zit men beperkt. Voor die lijn is een extra spoor in onderzoek, maar dat zou dienen voor goederenverkeer.
 
Hasselt heeft 2 rechtstreekse verbindingen naar Gent en 2 naar Antwerpen. Ja, de ene is sneller dan de andere, maar dat is nu eenmaal het gevolg van onze héél slechte ruimtelijke planning. Als je een verbindingen vanuit alle steden wil creëren, moet je ook stoptreintjes hebben die de kleine stations met elkaar verbinden. En daar kan een andere trein niet over rijden als er geen 4 sporen zijn (wat overigens in andere landen ook een zeldzaamheid is). En néé, een extra snelle verbindingen van Hasselt naar Gent gaat niet zonder een andere trein op te geven die door Brussel rijdt. Zie opnieuw de capaciteitsbeperking van Noord-Zuid as. Hasselt-Gent via Antwerpen is overigens ook geen realistische mogelijkheid, ook tussen Gent en Antwerpen zit men beperkt. Voor die lijn is een extra spoor in onderzoek, maar dat zou dienen voor goederenverkeer.
Antwoord nu eens concreet: hoezo is 1 trein per uur tussen 1u en 5u 's nachts te weinig? Daar begonnen we mee hé.
 
@JPV je haalt er ondertussen allemaal argumenten bij die ofwel nog niet eens vermeld waren (dus dan vind ik het nogal onnozel om te gaan doen alsof deze genegeerd worden of niet in rekening genomen worden) of waar ik al op geantwoord heb, of die gewoon niet relevant zijn. Ik heb het nergens over Nederland, bijvoorbeeld, en ik vind dat naast de kwestie. Da's een ander land met een andere vervoersmaatschappij, een andere mentaliteit, ... Dat van die goederentreinen heb ik hier nog niet zien passeren.

Enfin, je zegt dat je het bullshit vindt dat er wordt gezegd dat je het wilt afschieten omdat het niet perfect kan, maar dan staat er bij je 'tegenargumenten' weer iets over een Zwitsers model met bussen. Dat heeft niet eens iets met treinen te maken?

Wat mij betreft is het simpel. Begin al met eens per uur (of zelfs eens om de twee uur) een trein aan te bieden die 's nachts langs de belangrijke stations rijdt. Wat @the_fox daar zegt in post #48, daar zou ik me perfect in kunnen vinden, bijvoorbeeld. Je kan dan nog schuiven met de eigenlijke treinen die rijden en de lijnen waar die op rijden natuurlijk, maar ik zie echt niet in wat daar zo ongelofelijk onrealistisch aan is. Het kost geld, ja. Maar als 'het mag niks kosten' een argument is dan mogen we elke discussie over infrastructuur opdoeken, en ik denk niet dat het hier gaat over een megalomaan project dat compleet onrealistisch is. Ik wil geen maanbasis bouwen met een pendeldienst, ik pleit voor een paar extra treinen 's nachts.

Gewoon al het feit dat je weet dat je geen 4 tot 5 uur gestrand bent als je de laatste trein mist zou al een enorme verbetering zijn. Dat je dan een uurtje moet wachten op een trein in het holst van de nacht vind ik niet erg. Liever een half uurtje langer op kantoor, in de bar, op restaurant, bij vrienden, ... wachten om dan op je gemak naar het station te gaan tot die nachttrein langskomt en nog een trein naar huis (of in de buurt van huis) hebben dan nachtje door te moeten doen of voor een hotel of taxi te moeten gaan.
 
Laatst bewerkt:
Nee. JPV schiet het nachtnet af omdat er maar 1 verbinding per uur is. Ik zeg dat het hier overdag buiten de Vlaamse ruit niet veel beter is overdag. En dat 1x per uur voor een nachtnet dus niet zo slecht is als JPV beweert.
Beetje oneerlijk wat je hier schrijft. Er is 's nachts op dat net in elk station één verbinding in elke richting per uur. 2 treinen per uur die daar vertrekken dus. In de vlaamse ruit is het vééééél beter overdag. Dat je nog altijd claimt dat dit niet zo zou zijn, of dat je daarmee wil zeggen dat het "zo slecht nog niet is", is onzin. Zoals je zelf zegt, is het aantal connecties die je hebt in een openbaar vervoersnetwerk héél sterk bepalend voor het gebruik ervan. Als je dan van véél meer dan 2 verbindingen naar 2 gaat, en dat tussen véél sterker bevolkte steden, is dat een groot verschil.
StevenP zei:
Qua reizigerspotentieel.
Je sprak over 4-8 miljoen mensen in de Randstad. De arrondissementen in de Vlaamse ruit (met Brussel er natuurlijk bij) hebben samen, als je ruim rekent, max 4,8 miljoen inwoners. Het kommaatje ipv de '-' maakt een verschil tot 40%.
 
Antwoord nu eens concreet: hoezo is 1 trein per uur tussen 1u en 5u 's nachts te weinig? Daar begonnen we mee hé.
1 uur is weinig om dezelfde reden dat jij de (bewezen foute) claim van 1 trein per uur buiten de Vlaamse ruit weinig vindt overdag: de aansluiting die ze moeten halen met de bus (als die er zou komen 's nachts) is wss ook maar 1 keer per uur. Dus kan je, zonder de trein & busrit mee te rekenen, al 2 uur kunnen staan wachten in het extreme geval. Dat maakt dat je zo al een deel van de geïnteresseerden zal doen afhaken. Idem voor mensen die zouden overstappen van bvb de trein Brussel-Gent naar Gent-Antwerpen als je Lokeren zou toevoegen aan het net.
 
Beetje oneerlijk wat je hier schrijft. Er is 's nachts op dat net in elk station één verbinding in elke richting per uur. 2 treinen per uur die daar vertrekken dus. In de vlaamse ruit is het vééééél beter overdag. Dat je nog altijd claimt dat dit niet zo zou zijn, of dat je daarmee wil zeggen dat het "zo slecht nog niet is", is onzin. Zoals je zelf zegt, is het aantal connecties die je hebt in een openbaar vervoersnetwerk héél sterk bepalend voor het gebruik ervan. Als je dan van véél meer dan 2 verbindingen naar 2 gaat, en dat tussen véél sterker bevolkte steden, is dat een groot verschil.
1 uur is weinig om dezelfde reden dat jij de (bewezen foute) claim van 1 trein per uur buiten de Vlaamse ruit weinig vindt overdag: de aansluiting die ze moeten halen met de bus (als die er zou komen 's nachts) is wss ook maar 1 keer per uur. Dus kan je, zonder de trein & busrit mee te rekenen, al 2 uur kunnen staan wachten in het extreme geval. Dat maakt dat je zo al een deel van de geïnteresseerden zal doen afhaken. Idem voor mensen die zouden overstappen van bvb de trein Brussel-Gent naar Gent-Antwerpen als je Lokeren zou toevoegen aan het net.

Ja tuurlijk tel ik aantal treinen tussen twee steden en niet alle vertrekkende naar om het even waar. Lijkt me de evidentie zelf? Wat heb je aan een trein naar Oostende als je in Sint-Truiden moet zijn? Dat is pas een oneerlijke voorstelling.
Het nachtnet in NL rijdt op een bepaalde traject, en op dat traject heb je 1 trein per uur.
Een treinstation waar 10 treinen vertrekken naar richtingen waar ik niet moet zijn, en 1 naar waar ik wel moet zijn is voor mij als reiziger exact even zinvol.
Heel vreemd dat ik dit moet uitleggen.
Zoals hierboven aangehaald, die trein om het uur ken je dus je vertrekt niet als een kip zonder kop naar het station maar kijkt even of je nog een drankje bestelt dan wel vlug afrekent. Je doet het tegen beter weten in uitschijnen alsof je nog nooit een trein genomen hebt. Opnieuw, die 1x per uur is tussen 1u en 5u 's nachts.
"bewezen fout" enkel als je het doelbewust fout invult.

De aansluiting met de fiets, de aansluiting met het voetpad is er onmiddellijk en ik hoop dat je inziet dat de bus zich wel afstemt op de trein en niet vijf minuten voor de trein aankomt wegrijdt. Met zo'n onzin moet je al afkomen voor je extreme gevallen om tot 2u wachttijd te komen? Je zorgt dat je niet 1u te vroeg op het station bent om te beginnen en je natransport is idealiter afgestemd op de trein met een kleine marge.
Eén trein per uur tussen 1u en 5u 's nachts is zeker niet te weinig.
Je sprak over 4-8 miljoen mensen in de Randstad. De arrondissementen in de Vlaamse ruit (met Brussel er natuurlijk bij) hebben samen, als je ruim rekent, max 4,8 miljoen inwoners. Het kommaatje ipv de '-' maakt een verschil tot 40%.
Et alors ? Zelfde grootteorde en zeker te vergelijken qua reizigerspotentieel. Het is niet alsof ik een dorp van 4000 inwoners er bij haal.
 
Laatst bewerkt:
@JPV je haalt er ondertussen allemaal argumenten bij die ofwel nog niet eens vermeld waren (dus dan vind ik het nogal onnozel om te gaan doen alsof deze genegeerd worden of niet in rekening genomen worden) of waar ik al op geantwoord heb, of die gewoon niet relevant zijn. Ik heb het nergens over Nederland, bijvoorbeeld, en ik vind dat naast de kwestie. Da's een ander land met een andere vervoersmaatschappij, een andere mentaliteit, ... Dat van die goederentreinen heb ik hier nog niet zien passeren.
In de vorige topic waar deze berichten in stonden is dit al vaak aangehaald.

Jij hebt het nergens over Nederland, StevenP gebruikt NS wel als voorbeeld. Vandaar dat ik het ook aanhaal.

RidderBauknecht zei:
Enfin, je zegt dat je het bullshit vindt dat er wordt gezegd dat je het wilt afschieten omdat het niet perfect kan, maar dan staat er bij je 'tegenargumenten' weer iets over een Zwitsers model met bussen. Dat heeft niet eens iets met treinen te maken?
jawel, want het succes van treinen hangt ook af van hoe je verder (multimodaal) kan je huis bereiken.
 
jawel, want het succes van treinen hangt ook af van hoe je verder (multimodaal) kan je huis bereiken.
Dan nog heeft het niks te maken met of nachttreinen nu al dan niet mogelijk zijn, en dan nog vind ik dat geen goed tegenargument. Dan kan je niks proberen te veranderen aan treinen zonder het hele openbaar vervoer aan te passen, of hoe moet ik dat zien? Zoals al gezegd: fietsen, wandelen, zelf naar zo'n 'nachtstation' dichterbij rijden met de auto, je laten ophalen door een naaste, ... En als je weet dat je een nachttrein gaat moeten nemen dan kan je je daar toch op voorbereiden?

Het zal wel liggen aan het feit dat ik niet ergens in een afgelegen gebied woon, maar ik ken eigenlijk niemand die met de bus naar het station gaat, bijvoorbeeld. Dat is altijd met de auto, fiets, te voet, of afgezet door iemand. Ook al omdat De Lijn een zo mogelijk nog slechtere reputatie heeft dan de NMBS, maar dat is een andere discussie.

En zelfs moest meer dan de helft van de treinreizigers naar het station gaan met de bus en tram: als je de laatste trein van het dagschema mist en zodoende met een nachttrein naar huis moet komen (en dus geen aansluiting hebt met de bus of tram) dan ben je toch liever dichter bij huis dan helemaal in Brussel of Antwerpen of...? Als ik bel naar iemand om mij te komen halen op 15 minuten van de deur of helemaal in Brussel (een 60-tal minuten zonder files) omdat ik per ongeluk de laatste trein heb gemist dan weet ik wel wat die liever hebben hoor.
 
Terug
Bovenaan